TALOUSARVION NOUDATTAMISTA KOSKEVAT MÄÄRÄYKSET

 

 

PYSYVÄISMÄÄRÄYKSET

 

1.Talousarvion sitovuus

 

Talousarvion sitovia eriä ovat kuntalain 65 §:n mukaan valtuuston hyväksymät toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet. Kaupunginvaltuusto määrää talousarvion vahvistamisen yhteydessä miten talousarvio ja sen perustelut sitovat kaupunginhallitusta, lauta- ja johtokuntia sekä tytäryhteisöjä.

 

Kaupunginvaltuusto on päättänyt määrätä toimielimille käyttötalous- ja investointiosan määrärahat ja tuloarviot bruttositoviksi (poikkeuksena aluepelastuslautakunta ja liikelaitosten johtokunnat). Taseyksikkönä toimivalle aluepelastus­laitokselle sitovaksi on päätetty liikeylijäämä + poistot sekä investointien brut­tomenot vähennettynä rahoitusosuuksilla ja pysyvien vastaavien hyödykkeiden luo­vutustuloilla (investointien rahavirta). Liikelaitosten johtokunnille sitovaksi on päätetty liikeylijäämä + poistot sekä korvaus peruspääomasta. Liikelaitosten investointibudjetin sitovat meno- ja tuloerät on merkitty rasterilla. Päätösvallasta investoinneissa ja muissa pitkävaikutteisissa menoissa on määrätty kaupungin hallintosäännön 32 §:ssä. Liikelaitoksen rahoitusbudjetissa valtuustoon nähden sitovia eriä ovat kaupungilta saatujen lainojen muutos.

 

Toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden sitovuustaso on merkitty rasterilla.

 

Toimielimen käyttötalousosan määrärahat ja investointiosan määrärahat ovat erikseen sitovia. Määrärahan säästöä käyttötalousosassa ei voi käyttää investointiosan määrärahan ylityksen katteena tai päinvastoin.

 

Kaupunginvaltuuston vahvistaman talousarvion yleisperustelut, toimielinkohtaiset toimintaympäristön muutostekijät ja toimielinkohtaiset tiedoksi annettavat tunnusluvut eivät ole siten sitovia tavoitteita.

 

Kaupunginvaltuuston päättämässä kiinteistöliikelaitoksen tilapalveluiden investointiohjelmassa olevien hankkeiden kustannusarviot ja toteuttamisaikataulut ovat sitovia uudisrakennushankkeiden ja yli 1 milj. euron peruskorjaushankkeiden osalta. Alle 1 milj. euron peruskorjaushankkeiden toteuttamisesta ja aikataulusta pitää kiinteistöliikelaitoksen antaa kaupunginhallitukselle käyttösuunnitelma. Kiinteistöliikelaitoksen investointiohjelmassa kaupunginhallitukseen nähden sitovia kohteita ovat pääliikenneväylät ja keskustan kehittäminen sekä muut merkittävät infrastruktuuri- investoinnit.

 

Hyväksytyn hankkeen toteuttamiseen voidaan talousarviovuonna käyttää määrärahoja kustannusarvion ja aikataulun puitteissa tehokkaan ja taloudellisen toteutuksen edellyttämällä tavalla. Hyväksyttävinä kustannuksina otetaan huomioon myös indeksinousu hankkeen käyttöönottoon saakka sekä kustannusarvion puitteissa suoritetut takuukorjaukset käyttöönoton jälkeen takuuajan puitteissa. Hankkeiden toteutumisesta ja kustannuksista on esitettävä selvitykset kaupunginvaltuustolle ennen talousarviovuoden päättymistä hyväksyttäviksi.

 

Kaupungin tuloslaskelmaosan sitovia eriä ovat verotulot ja valtionosuudet sekä rahoitustulot ja – menot. Rahoituslaskelmaosan sitova erä on lainakannan muutos. Sitovat erät on rasteroitu.

 

Tytäryhteisöjä sitovat toiminnalliset tavoitteet ja niiden mittariarvot. Talousarviossa tytäryhteisölle merkityt konsernijaoston seuraamat tavoitteet ja tunnusluvut eivät ole kaupunginvaltuustoon nähden sitovia.

 

2.Muutokset talousarvioon ilman kaupunginvaltuuston päätöstä

 

Kaupunginvaltuuston hyväksymää määrärahaa saadaan ao. lautakunnan päätöksellä ilman kaupunginvaltuuston erillistä päätöstä ylittää tulojen ylittymistä tai uusia tuloja vastaavalla määrällä, mikäli määrärahaa ja tuloarviota ei ole voitu huomioida talousarvion laadinnassa ja mikäli samanaikaisesti toteutuvat seuraavat edellytykset:

 

-ylittyvillä tuloilla ja menoilla on suora, perusteltu syy-yhteys,

-tulot ovat valtionosuuksia, EU-rahoitusta, sponsorituloja, ulkopuoliseen tilaukseen perustuvia tuloja, kaupungin vastuulla olevan projektin tuloja

-menon lisäys tulee täysin katetuksi ulkoisten tulojen lisäyksellä ja tulon kertyminen on varmaa.

 

Lisäksi ao. toimielimen edellytetään pitävän luetteloa edellä olevan mukaisesti tehdyistä päätöksistä.

 

Johtokunta päättää liikelaitoksen talousarvioon tehtävistä muutoksista kaupunginvaltuuston sitovasti asettamien taloudellisten tavoitteiden rajoissa.

 

Toimivaltainen viranomainen voi päättää määrärahojen siirrosta toimielimeltä toiselle. Tällöin siirretty määräraha lisätään kaupunginvaltuuston vahvistamaan määrärahaan. Toimivaltainen viranomainen on merkitty talousarviokirjaan ao. määrärahan jälkeen sulkuihin.

 

3.Toimenpiteet talousarviossa pysymiseksi

 

Toimielinten tulee jatkuvasti arvioida oman toimialansa talouden ja toiminnan toteutumista ja esittää kaupunginhallitukselle niiden pohjalta välittömästi tai osavuosikatsausten yhteydessä toimenpiteet talousarviossa pysymiseksi.

 

4.Valtionosuudet

 

Toimialojen tulee antaa tuloslaskelman rahoitusosaan kuuluvien valtionosuuksien määrittelyä, budjetointia ja seurantaa varten tarvittavat tiedot pyydetyssä muodossa valtion viranomaisille ja kaupungin konsernihallinnolle. Näiden valtionosuuksien budjetoinnista ja seurannasta vastaa konsernihallinto.

 

Toimielimen käyttötalousosaan kohdistettavien valtionosuuksien ja avustusten anomisesta, budjetoinnista ja seurannasta sekä talousarvion toteutumisesta vastaa ao. toimielin.

 

5.Hallintokuntien toimitilamuutot ja niihin liittyvät korjaustyöt

 

Toimielinten toimitilojen muutoista ja niihin liittyvistä korjaustöistä sekä mahdollisista ulkoisista vuokrauksista tulee lähettää tieto strategisten tilojen ohjauksen vastuualueen johtajalle.

 

6.Strateginen ohjaus

 

Kaupunki on uudistamassa strategiaprosessiaan osana kaupungin johtamisjärjestelmän uudistamista. Strategian jalkautus tullaan toteuttamaan sopimusohjauksen kautta. Sopimusohjauksen avulla strategiset linjaukset tarkentuvat toimialojen strategisissa ja operatiivisissa sopimuksissa toimenpiteiksi, joita viedään eteenpäin sekä projektimuotoisesti että osana normaalia operatiivista johtamista.

 

Sovitut strategiset kehittämishankkeet ja uudet kehittämisideat kanavoidaan jatkossa kaupunkitason kehittämismallin kautta. Kehittämismallin tarkoituksena on varmistaa, että toteutukseen etenevien ideoiden ja aloitteiden hyödyt ovat tunnistettavissa ja todennettavissa ja että kaupungin resursseja käytetään strategisten linjausten mukaisiin kehittämiskohteisiin huomioiden erityisesti taloudelliset reunaehdot sekä yhtenevyys kaupungin toimintamalliuudistukseen.

 

Sopimusohjauksen kehittäminen ja kaupungin kehittämismallin käyttöönotto jatkuvat vaiheittain vuodesta 2014 eteenpäin niin, että vuoden 2015 loppuun mennessä molemmat kokonaisuudet on integroitu osaksi kaupungin johtamisjärjestelmää. Sopimusohjaukseen asetetaan myös kehittämisprojekti, jonka tehtävänä on sopimusohjauksen selkeyttäminen toimialakohtaisesti

 

VUOSITTAIN VAHVISTETTAVAT MÄÄRÄYKSET

 

1.Toiminnan ja talouden kehittymisen raportointi kaupunginvaltuustolle, kaupunginhallitukselle ja tarkastuslautakunnalle

 

Kaupunginvaltuustolle, kaupunginhallitukselle ja tarkastuslautakunnalle annetaan osavuosikatsaukset toiminnan ja talouden kehittymisestä kolme kertaa vuodessa tilikauden aikana. Neljäs toiminnan ja talouden toteutumisesta annettava raportti on tilinpäätös

 

Osavuosikatsauksissa raportoidaan kaupunginvaltuuston sitoviksi vahvistamien tavoitteiden ja talousarviolausekkeiden toteutuminen. Lisäksi osavuosikatsauksiin sisällytetään kaupunginvaltuustolle tiedoksi annettavat tavoitteet ja mittariarvot sekä niiden toteutumisennusteet informatiivisina.

 

Ensimmäinen osavuosikatsaus laaditaan raportointijaksolta 1.1. - 31.3.2014.

 

-Osavuosikatsaus, joka annetaan toukokuussa sisältää talouden katsauksen ja talousennusteen.

 

Toinen osavuosikatsaus laaditaan raportointijaksolta 1.1. - 31.7.2014.

 

-Osavuosikatsaus, joka annetaan syyskuussa sisältää toiminnan ja talouden katsauksen sekä toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisennusteet.

 

Kolmas osavuosikatsaus laaditaan raportointiajalta 1.1. ­- 30.9.2014.

 

-Osavuosikatsaus, joka annetaan marraskuussa sisältää talouden katsauksen ja talousennusteen.

 

Tilinpäätös laaditaan raportointijaksolta 1.1. ­- 31.12.2014.

 

-Tilinpäätös sisältää toimintakertomuksen sekä kaupungin ja konsernin tilinpäätöslaskelmat sekä talousarvion toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisvertailut.

 

Osavuosikatsaus tulee tuoda kaupunginhallituksen käs­ittelyyn kuuden viikon sisällä raportointikauden päättymisestä. Kaupunginhallitus laatii tilinpäätöksen tilikautta seuraavan maaliskuun loppuun mennessä.

 

Uudistamisohjelman toteutumista seurataan osavuosikatsausten ja tilinpäätöksen yhteydessä. Kaupunginhallitus päätti 21.10.2013 § 437, että uudistamisohjelman seuranta toteutetaan toiminnan ja talouden seurannan yhteydessä.

 

2.Toiminnan ja talouden kehittymisen kuukausiraportointi

 

Toimialajohtajat ja liikelaitosjohtajat raportoivat toiminnan ja talouden kehittymisestä omalle lautakunnalleen tai johtokunnalleen kuukausittain.

 

Toimialajohtajan ja liikelaitosjohtajan tulee erikseen annettavan aikataulun ja ohjeen mukaisesti raportoida toimialansa toiminnasta ja taloudesta kaupunginjohtajalle sekä huolehtia siitä, että kaupunginjohtajalla on valvontaa varten riittävät tiedot toimialan toiminnasta.

 

3.Henkilöstön palkkaamiseen liittyvät määräykset

 

Henkilökuntaa voidaan palkata vain talousarvion määrärahan ja vahvistettujen henkilöstösuunnitelmien puitteissa.

Mikäli vahvistettua henkilöstösuunnitelmaa ei ole, voidaan henkilöstöä palkata erikseen annettavan ohjeen mukaan.

 

Rekrytointi

 

Avoinna oleva/avoimeksi tuleva vakanssi voidaan täyttää pysyvästi vain, jos kyse on välittömään asiakaspalveluun liittyvistä tehtävistä tai muuten palvelutoiminnan kannalta välttämättömistä avaintehtävistä ja rekrytointi voidaan toteuttaa toimialan hyväksyttyyn henkilöstösuunnitelmaan kirjatun htv määrän puitteissa.

 

Henkilökuntaa palkattaessa tehtävien tarkoituksenmukaisuus ja välttämättömyys kaupungin palvelutoiminnan kannalta on aina selvitettävä. Lisäksi on selvitettävä onko vaihtoehtoista tapaa hoitaa em. tehtävät ja tästä aiheutuvat kustannukset.

 

Lisäksi määräaikaista henkilöstöä voidaan palkata seuraavissa tapauksissa:

 

-talousarvioon varatulla määrärahalla palkattavat arvonnan kautta kesätyöpaikan saavat 16-18-vuotiaat koululaiset

-toimeentulotukea hakevat opiskelijat, joille hyvinvointitoimiala järjestää kesätyöpaikan

-varausmäärärahalla palkattavat korkeakouluharjoittelijat

-varausmäärärahalla palkattavat tukityöllistetyt

-vuorotteluvapaa- ja osa-aikalisäsijaiset

 

Hallintohenkilöstön ja muun kuin palvelutoiminnan kannalta välttämättömän tilapäisen määräaikaisen henkilöstön rekrytointiin tulee aina saada kaupunginjohtajan antama palkkaamislupa. Palkkaamislupa ei koske palvelutoiminnan kannalta välttämättömien sijaisten ja avoimen vakanssin hoitajien palkkaamista. Hallintohenkilöstöllä tarkoitetaan tässä yhteydessä toimistoalan palkkahinnoittelun piiriin kuuluvia tehtäviä, KVTES:n palkkahinnoittelun ulkopuolisia hallintotehtäviä ja muiden sopimusalojen hallinto- ja asiantuntijatehtäviä.

 

Projektihenkilöstön palkkaamiseen tulee aina saada erillinen palkkaamislupa.

 

Toimialajohtaja hakee em. palkkaamislupaa kaupunginjohtajalta. Palkkaamislupa-asiat käsitellään kiireellisinä.

 

Organisaatiomuutokset ja työtehtävien uudelleenjärjestelyt

 

Toimialoilla ei vuoden 2014 aikana valmistella sellaisia organisaatiomuutoksia tai työtehtävien uudelleenjakoa, joilla voi olla kustannuksia lisääviä vaikutuksia. Esim. päätöksenteon eteenpäin delegointi ei saa nostaa kokonaispalkkakustannuksia.

 

Työtehtävien uudelleenorganisointi kun vakanssi jätetään täyttämättä, ei ole sellaisenaan peruste palkankorotuksille.

 

 

Tyky-toiminta

 

Työkyvyn ylläpitävään toimintaa voidaan vuonna 2014 käyttää määrärahoja vain tyky-toiminnan uuden kokeilumallin mukaisesti. Hajautetut tyky-toiminnan määrärahat siirretään määrärahan keskeisenä siirtona konsernihallintoon. Konsernihallinto maksaa vapaa-aikatoimialalle tyky-toiminnan kustannukset keskitetysti.