Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus45911.11.20137

6484-2011 (232, 021, 740)

Selitys korkeimmalle hallinto-oikeudelle vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen määrittämistä koskevasta ELY -keskuksen valituksesta (Yt)

Tiivistelmä:

Turun hallinto-oikeus on hylännyt Varsinais-Suomen ELY-keskuksen valituksen, joka koski valtuuston päätöstä Turun vesiliikelaitoksen jätevesiviemärin, talousvesijohdon ja hulevesiviemärin toiminta-alueen rajauksesta. ELY-keskus on valittanut hallinto-oikeuden päätöksestä edelleen korkeimmalle hallinto-oikeudelle. Selitysehdotuksen mukaan hallinto-oikeuden päätös on hyvin perusteltu eikä sitä ole syytä muuttaa.

Kh § 459

Kaupunginsihteeri Satu Lehto 5.11.2013:

Kaupunginvaltuusto on 21.5.2012 § päättänyt vesihuoltolaitoksen toiminta-alueiden rajauksesta. Varsinais-Suomen ELY-keskus on valittanut valtuuston päätöksestä Turun hallinto-oikeudelle. Hallinto-oikeus on päätöksellään 16.9.2013 hylännyt ELY-keskuksen valituksen.

ELY-keskus on valittanut hallinto-oikeuden päätöksestä edelleen korkeimpaan hallinto-oikeuteen, joka on pyytänyt kaupunginhallitukselta selitystä 14.11.2013 mennessä.

Kaupunginhallituksen johtosäännön (kv 17.12.2012 § 252) 8 § 1 mom. 6-kohdan mukaan kaupunginhallitus ratkaisee asian, joka koskee selityksen antamista valtuuston päätöstä koskevan valituksen johdosta.

Ehdotus annettavaksi selitykseksi

Turun kaupunginhallitus palauttaa viitelähetteen asiakirjoineen ja ilmoittaa selityksenään seuraavaa:

Hallinto-oikeuden päätös on selkeä ja hyvin perusteltu. Keskeistä siinä on seuraava toteamus: Se, että Kakskerta-Satava vesiosuuskunnalle tai muille alueella toimiville vesiosuuskunnille ei ole hyväksytty toiminta-aluetta, ei tee Turun Vesiliikelaitosta koskevan toiminta-alueen hyväksymispäätöksestä lainvastaista. Kaupunginhallitus yhtyy tähän hallinto-oikeuden tulkintaan, sillä vesihuoltolain säännökset eivät edellytä, että kunnan kaikkien vesihuoltolaitosten toiminta-alueet tulisi määritellä samalla päätöksellä.

Päätöksen perustelujen mukaan tietyn alueen jättäminen hyväksytyn toiminta-alueen ulkopuolelle ei sellaisenaan tee hyväksymispäätöksestä lainvastaista, sillä tällainen alue voidaan sisällyttää jonkin toisen laitoksen toiminta-alueeseen tai kunta voi ryhtyä muihin toimenpiteisiin järjestämisvelvollisuutensa täyttämiseksi. Myös ELY-keskus voi valvontaviranomaisena antaa kuntaan kohdistuvan kiellon tai määräyksen, mikäli kunta rikkoo vesihuoltolakia tai sen nojalla annettua säännöstä. Lisäksi vesihuoltolaitos voi myös itse tehdä esityksen toiminta-alueensa hyväksymiseksi.

Kakskerta-Satava vesiosuuskunta on jättänyt kaupungille 25.3.2013 kyseisen hakemuksen toiminta-alueensa vahvistamisesta. ELY-keskuksen kanssa on sovittu, että asia ratkaistaan vuoden 2014 puolella uuden vesihuoltolain tultua voimaan. Satava-Kakserran vesiosuuskunnan osalta asia tulee näin ollen ratkaistuksi omassa prosessissaan, irrallaan nyt valituksenalaisena olevasta Turun vesiliikelaitoksen toiminta-alueen määrittämistä koskevasta päätöksestä.

ELY-keskuksen väite siitä, että tietyn taajama-alueen jättäminen toiminta-alueen ulkopuolelle johtaisi vesihuollon entistä suurempaan pirstaloitumiseen eikä olisi vesihuollon järjestämisen ja toiminnan kannalta perusteltua, perustuu tarkoituksenmukaisuusharkintaan. Kunnan viranomaisen toiminta-aluepäätöksestä voidaan hakea muutosta kunnallisvalituksella, jolloin valitus voidaan tehdä ainoastaan laillisuusperusteella kuntalain 90.2 §:n mukaisesti, joten tältä osin valitus tulee jättää huomioimatta.

Satavan ja Kakskerran vesihuollon rakentamisen kustannukset on arvioitu yleissuunnitelman perusteella olevan 84-109 m€. Kaupungin hallinto-oikeudelle antamassa lausunnossa ei ole väitetty, että osuuskunnan nyt rakentama verkosto olisi maksanut saman verran. Kustannukset eivät ole vertailukelpoisia, sillä osuuskunnan verkko kattaa ainoastaan pienen osan olemassa olevan asutuksen viemäröinnistä, kun vesihuollon yleissuunnitelmaan perustuva kustannusarvio sisältää vesihuollon kustannukset koko Satavan ja Kakskerran asianmukaisen ja pysyvän infran toteuttamisesta mukaan lukien vesijohtoverkoston täydellisen rakentamisen eli nykyisen linjan korvaamisen uudella. ELY-keskuksen väite kustannuksista perustuu siis virheelliseen tulkintaan.

Väitetyn menettelyvirheen osalta kaupunginhallitus yhtyy myös hallinto-oikeuden tulkintaan siitä, että ELY-keskuksen lisäksi muilta valvontaviranomaisilta ei ole ollut tarpeen pyytää lausuntoa vesihuoltolaitoksen toiminta-alue-esityksestä, koska sekä ympäristönsuojelu- että terveydensuojeluviranomaiset ovat olleet edustettuina valmistelutyöryhmässä, jonka yksimielinen esitys toiminta-aluerajauksesta on kaupunginvaltuustossa hyväksytty. Vastoin kuin valituksessa väitetään, Kakskerta-Satava vesiosuuskunnalle on annettu valtuuston päätös tiedoksi samalla tavalla kuin ELY-keskuksellekin.

Edellä esitetyn perusteella kaupunginhallitus katsoo, että Varsinais-Suomen ELY-keskuksen valitus Turun hallinto-oikeuden päätöksestä tulisi hylätä. Lisäksi kaupunginhallitus viittaa asiassa aiemmin lausumaansa.

Oheismateriaali 1Varsinais-Suomen ELY-keskuksen valitus

Oheismateriaali 2Turun hallinto-oikeuden päätös 16.9.2013

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää antaa korkeimmalle hallinto-oikeudelle edellä olevan ehdotuksen mukaisen lausunnon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausKorkein hallinto-oikeus