Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta16911.06.20134
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta18318.06.20134
Kaupunginhallitus38916.09.20136

7497-2012 (613, 627, 021)

Asemakaavanmuutosehdotus "LNG-terminaali", Pansion satama (os. Öljykatu 1) (15/2012) (Yt, Kv)

Tiivistelmä:

Asemakaavanmuutos mahdollistaa nesteytetyn maakaasun eli LNG:n varastoimiseen tarkoitetun terminaalin rakentamisen Pansion öljy- ja kemikaalisataman alueelle. Tämä lisää energiavaihtoehtojen tarjontaa Turun seudulla ja parantaa osaltaan alueen yritysten kilpailukykyä. Asemakaavanmuutoksesta jätettiin viisi muistutusta. Muistutukset koskivat kaavaehdotuksen sijoituspaikan valintaa sekä vaikutuksia turvallisuuteen, viihtyisyyteen ja meluun. Muistutukset eivät anna aihetta kaavaehdotuksen muuttamiseen.

Ksylk § 169

Kaupunkisuunnittelu, kaavoitus, kaavoitusarkkitehti Nella Karhulahti 4.6.2013:

Pansion kaupunginosaan Pansion sataman alueelle on laadittu 11.3.2013 päivätty ja 31.5.2013 lausuntojen johdosta muutettu asemakaavanmuutosehdotus ”LNG-terminaali” (15/2012).

Nykytilanne

Kaava-alue ja sen lähiympäristö on Pansion satama-aluetta, jossa toimii öljy- ja kemikaalisatama. Alueella on kaksi varastorakennusta, muuten alue on rakentamaton. Kaava-alueen koko on noin 2 ha.

Alueen eteläpuolella on Ruissalon saari, joka on valtakunnallisesti arvokasta maisema-aluetta ja lähes kokonaan Natura-aluetta. Pohjoispuolella on Pansion teollisuusalue sekä Pansion ja Pernon asuinalueet, mm. valtakunnallisesti merkittäväksi rakennetuksi ympäristöksi luokiteltu Laivateollisuuden asuinalue.

Kaava-alue on voimassa olevassa vuonna 2009 lainvoiman saaneessa asemakaavassa satama-aluetta. LNG-terminaali poikkeaa voimassa olevasta asemakaavasta LNG-säiliön suuremman korkeuden ja vaarallisten kemikaalien laajemman varastoinnin suhteen. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) tulee luokittelemaan LNG-terminaalin suuronnettomuusvaaralliseksi laitokseksi, jonka vaikutuksia arvioidaan noin kilometrin säteellä alueesta. Turun kantasatamasta Naantaliin ulottuvalla satama- ja teollisuusvyöhykkeellä sijaitsee yhtä lukuun ottamatta kaikki Turun vastaavasti luokitellut varastosäiliöt ja teollisuuslaitokset.

Kaava-alueen maapohja on Turun kaupungin omistuksessa ja Turun Sataman hallinnassa.

Kaavaprosessin vaiheet ja vuorovaikutus

LNG-terminaalin asemakaavanmuutos tuli vireille syksyllä v. 2012, jolloin osallisille lähetettiin osallistumis- ja arviointisuunnitelma. Kaava laaditaan merkittävänä asemakaavana ilman luonnosta. Luonnosta ei laadittu, koska kaava-alueelle ei ollut vaihtoehtoisia suunnitelmia. Kaavasta pidettiin viranomaisneuvottelu 12.12.2012.

Ruissalon Natura-alueen ja asutuksen läheisyys on otettu huomioon kaavan vaikutuksia arvioitaessa. Kaavan vaikutuksien selvittämiseksi on tehty Natura-tarvearviointi, ympäristömeluselvitys, turvallisuusyhteenveto, alustava päästöselvitys, rikkidioksidi, typenoksidi- ja hiukkaspäästöjen leviämislaskelmat sekä liikenneselvitys rekkaliikenteen osalta. Maisemavaikutuksia on tutkittu havainnekuvaparien avulla. Selvitysten perusteella suunniteltu toiminta soveltuu alueelle.

Turvallisuusyhteenvedossa tutkituissa onnettomuustilanteissa mahdollisten onnettomuuksien vaikutukset jäivät terminaalialueelle, Pansiontien eteläpuolelle. Riskien arvioinnit tarkentuvat suunnittelun jatkuessa kaavavaiheen jälkeen ja toteutusratkaisuja tehtäessä. Turvallisuusriskien käsittely ja kontrollointi tapahtuu hankkeen edetessä varastointi- ja ympäristöluvan yhteydessä vaadittavissa selvityksissä yhteistyössä hanketta valvovien ja lupia myöntävien viranomaisten kanssa.

Pansion koululla on pidetty kaksi yleisötilaisuutta lokakuussa 2012 ja huhtikuussa 2013. Asukkaat esittivät tilaisuuksissa huolensa hankkeen turvallisuudesta, melu- ja maisemavaikutuksista sekä sijaintipaikan valinnasta.

Osallistumis- ja arviointisuunnitelmavaiheessa lokakuussa 2012 saatiin 10 mielipidettä. Osalliset olivat huolissaan asuinalueen turvallisuudesta, päästöistä ilmaan, melupäästöistä, vaikutuksista maisemaan ja luonnonympäristöön sekä sijoituspaikan valinnasta.

Kaavaehdotus laadittiin selvitysten, saadun palautteen ja käytyjen neuvottelujen pohjalta maaliskuussa 2013.

Lausunnot kaavaehdotuksesta (11.3.2013 päivätty kartta) pyydettiin viranomaisilta maaliskuussa 2013. Turvallisuus- ja kemikaalivirastolla (Tukes), joka vastaa tulevan toiminnan turvallisuuteen liittyvistä luvista, ei ollut huomautettavaa kaavaehdotuksesta. Ympäristötoimialan ympäristönsuojelu esitti tarkennuksia kaavamääräyksiin päästöjen ilmaan ja melun osalta ja että LNG-säiliöaluksen melupäästö tulisi rajoittaa kaavassa.

Kaavamääräysten sisältöä tarkennettiin ympäristönsuojelun lausunnon perusteella ilmanlaadun ja melun ohje- ja raja-arvojen osalta mainitsemalla säädökset, joihin kyseiset määräykset perustuvat. Kaavalla ei ole tarkoituksenmukaista osoittaa LNG-säiliöaluksen tarkkoja teknisiä ominaisuuksia. Ympäristömelun tarkemmin määritelty rajoittaminen on osa laitoksen ympäristölupamenettelyä. Muut lausunnot eivät antaneet aihetta muuttaa kaavaehdotusta.

Lausunnon perusteella tehtyjen muutosten ja tarkennusten perusteella ei ole tarpeen asettaa asemakaavanmuutosta uudelleen julkisesti nähtäville.

Asemakaavanmuutosta ”LNG-terminaali” koskevat lausunnot ja kaupunkisuunnittelun kaavoituksen vastineet niihin on esitetty yksityiskohtaisesti asemakaavaselostuksessa (kohta 4.4.5).

Asemakaavan kuvaus

Asemakaavanmuutos mahdollistaa terminaalin rakentamisen nesteytetyn maakaasun eli LNG:n (Liquefied Natural Gas) varastoimiseen alueelle. LNG-terminaalin toiminta tulee sijoittaa satama-alueelle LNG:n merikuljetusten takia.

Pansioon suunniteltu LNG:n varastoterminaali on osa maakaasun toimittamiseen liittyvää logistiikan kehittämistä. Pansiosta toimitettaisiin LNG:tä etenkin Itämerellä liikennöivien laivojen polttoaineeksi, mutta myös muihin käyttökohteisiin Turun seudulla sekä Lounais- ja Etelä-Suomessa. LNG-terminaali lisää energiavaihtoehtojen tarjontaa Turun seudulla ja parantaa osaltaan alueen yritysten kilpailukykyä.

Turun kaupungin Asunto- ja maankäyttöohjelman vuosille 2009-2013 elinkeinopoliittisten tavoitteiden mukaan sataman ympäristöä kehitetään logistista sijaintia hyödyntävien toimijoiden sijaintikohteena. Turun satama lukeutuu myös niiden satamien joukkoon, johon EU:ssa valmisteilla oleva säännös liikenteen vaihtoehtoisten polttoaineiden käytöstä tulee velvoittamaan LNG-bunkrauspalvelujen kehittämistä ja käyttöönottoa vuoteen 2020 mennessä.

Turun ilmasto- ja ympäristöohjelman 2009-2013 tavoitteena on päästöjen vähentäminen ja kestävän kehityksen edistäminen. Kaavamuutoksen mahdollistama LNG:n käytön lisääminen vähentää päästöjä, mikä osaltaan edistää kestävää kehitystä.

Kaavamääräykset

Kaava-alue on kokonaan satama-aluetta, jolla saa käsitellä ja varastoida nesteytettyä maakaasua (LS-1/kem). Määräyksillä melusta ja päästöistä ilmaan halutaan rajoittaa kaavan salliman toiminnan vaikutuksia Ruissalon Natura-alueelle.

LNG-varastosäiliölle osoitetaan rakennusala, johon saa rakentaa enintään 30 000 m3 säiliön nesteytetylle maakaasulle. Rakennuksen vesikaton ylin korkeusasema on 45 metriä. Kaava-alueen länsi- ja pohjoisosa on rakennusalaa, johon voi sijoittaa terminaalin toiminnan tarvitsemat apurakennukset sekä LNG-rekkojen lastauspaikat katoksineen. Rakennusoikeutta on 4000 k-m2. Rakennusten ylin korkeusasema on 18 metriä. Flare-piipulle (soihdulle) on osoitettu rakennuspaikka kaava-alueen lounaisosaan.

Seuraavat vaiheet

Seuraavaksi asemakaavaehdotus on tarkoitus laittaa julkisesti nähtäville.

Alueen toteuttaminen voi alkaa kaavallisen, kiinteistöteknisen, teknisen huollon sekä LNG-terminaalin toimintaan liittyvien lupien valmiuden sallimassa aikataulussa. Terminaalin arvioidaan olevan valmis loppuvuodesta 2015.

Sovelletut lainkohdat

Maankäyttö- ja rakennuslaki 52 §, 54 §, 55 §, 57 §, 59 §, 62 §, 63 §, 65 §, 66 § ja 82 §.

Maankäyttö- ja rakennusasetus 24 §, 25 §, 27 §, 28 §, 30 §, 31 §, 32 § ja 32a §.

Selvitykset ja selostus on luettavissa internetin kaavahaussa (www.turku.fi/kaavahaku) > Työnimi: LNG-terminaali

Liite 1Selostus

Liite 2Tilastolomake

Liite 3Kartta

Toimialajohtaja Markku Toivonen:

EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että 11.3.2013 päivätty ja 31.5.2013 muutettu asemakaavanmuutosehdotus ”LNG-terminaali” esitetään kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi.

PäätösAsia pantiin pöydälle Ekrothin Hellsténin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Lisäksi lautakunta päätti pitää katselmuksen Öljykadulla 18.6.2013 ennen kokousta. Katselmukselle lähdetään klo 14.00 Puolalankadulta.

Kaavoitusarkkitehti Nella Karhulahti esitteli asiaa kokouksessa.

Ksylk § 183

Pöydältä 11.6.2013 § 169.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Paikalla suoritettiin katselmus ennen kokousta.

Kh § 389

Kaupunginsihteeri Satu Lehto 12.9.2013:

Asemakaavanmuutosehdotus "LNG-terminaali" on ollut julkisesti nähtävillä 15.7. ja 13.8.2013 välisenä aikana, jolloin siitä jätettiin viisi muistutusta. Muistutukset koskivat kaavaehdotuksen sijoituspaikan valintaa sekä vaikutuksia turvallisuuteen, viihtyisyyteen ja meluun.

Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta on 3.9.2013 § 239 käsitellyt muistutuksiin annettavat vastineet ja päättänyt, että muistutukset eivät anna aihetta kaavaehdotuksen muuttamiseen.

 

Liite 1Selostus "LNG terminaali"

Liite 2Kartta "LNG terminaali"

Liite 3Tilastolomake "LNG terminaali"

Liite 4 Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan vastine muistutuksiin

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä 11.3.2013 päivätyn ja 31.5.2013 muutetun asemakaavanmuutosehdotuksen ”LNG-terminaali”.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginvaltuusto


Liitteet:

Ksylk § 169
Liite 1:Selostus (Pansio) "LNG-terminaali"
Liite 2:Tilastolomake (Pansio) "LNG-terminaali"
Liite 3:Kartta (Pansio) "LNG-terminaali"

Ksylk § 183
Liite 1:Selostus (Pansio) "LNG-terminaali"
Liite 2:Tilastolomake (Pansio) "LNG-terminaali"
Liite 3:Kartta (Pansio) "LNG-terminaali"

Kh § 389
Liite 1:Selostus "LNG -terminaali"
Liite 2:Kartta "LNG-terminaali"
Liite 3:Tilastolomake "LNG-terminaali"
Liite 4:Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan vastine muistutuksiin