TULOSPALKKIOSOPIMUS 2013

 

1.Turun kaupunki, Työterveyshuolto

 

2.Tulospalkkion piiriin kuuluva henkilöstö

Tulospalkkion piiriin kuuluu Työterveyshuollon koko henkilökunta.

 

3.Tulospalkkiokriteerit:

Palvelukyky

Taloudelliset tulokset

Vaikuttavuus

Innovatiivisuus

Henkilöstötulokset

 

 

Työterveyshuollon mittarit ja niiden painoarvot

 

Kriteerit

0 % taso

100 % taso

Painoarvo

1.Palvelukyky
Sopimusten tehneiden työpaikkojen asiakastyytyväisyyskysely

 

3,7

 

3,9

 

0,3

2.Taloudelliset tulokset
Suoritteet ja tilastoitu ja laskutettu työaika/sovittu työaika

Työterveyslääkärit

Erikoistuvat lääkärit

Työterveyshoitajat/kuntoutussihteerit

Työterveyspsykologit

Työfysioterapeutit

Kuntohoitaja

Sairaanhoitaja

Ajanvaraus, tekstinkäsittelijät, laskutus sekä muut

 

 

 

65 %

60 %

50 %

55 %

55 %

50 %

50 %

 

 

 

70 %

65 %

55 %

60 %

60 %

55 %

55 %

 

0,4

3.Vaikuttavuus
ICD10- ja ICPC2-luokitusten käyttö vastaanottokäyntien yhteydessä

 

85 %

 

95 %

 

0,2

4.Innovatiivisuus
Toimintaohjelman käyttöönotto yksikössä toiminnan ja laadun kehittämisessä (luodaan mittarit jatkossa kehittämisen mittaamiseen)

 

Nykytila on

kuvattu

 

Nostettu esille kehittämisehdotukset ja laadittu suunnitelma etenemiselle

 

0,1

Tulospalkkion maksamisen edellytyksenä on, että 100 %:n tavoitetaso saavutetaan vähintään kahdella kriteeristön neljästä alueesta ja 0 %:n taso vähintään kolmella kriteeristön neljästä alueesta. Lisäksi edellytetään, että taloudellisten tulosten alueella saavutetaan vähintään 0 %:n taso.

 

 

4.Tulospalkkion suuruus

Tulospalkkio on enintään 5 % työterveyshuollon palvelukeskuksen palkkasummasta. Tulospalkkiota maksetaan edellyttäen että saavutettu tulos ylitetään. Palkkio määräytyy kunkin tavoitteen osalta erikseen tavoitteen toteutumisen suhteessa.

 

Tulospalkkio maksetaan suhteutettuna tehtäväkohtaisiin palkkoihin.

 

Palkkio rahoitetaan työterveyshuollon talousarviosta syntyvillä säästöillä.

 

5.Tulospalkkion maksatus ja rajoitukset

Tulospalkkion määräytymiskausi on vuosi 2013. Palkkio maksetaan viimeistään seuraavan vuoden huhtikuun alussa, kun riittävä seurantatieto on saatavissa.

 

Tulospalkkio maksetaan vain työssäolo-, koulutus- ja vuosilomapäiviltä. Palvelukseen tullut henkilö pääsee tulospalkkion piiriin palvelussuhteen alusta lukien oltuaan palveluksessa yhtäjaksoisesti kolme kuukautta.

 

Henkilö, jonka palvelussuhde päättyy muutoin kuin eläkkeelle jäämisen vuoksi ennen tulospalkkion maksamisajankohtaa, ei saa palkkiota kyseiseltä kaudelta.

 

6.Tulosseuranta

Tuloksia seurataan ja henkilöstöä informoidaan sitä mukaa, kun seurantatietoa on käytettävissä. Valmisteltaessa tulospalkkiosopimuksen jatkamista henkilöstön kanssa neuvotellaan periaatteista, oikeudenmukaisesta toteuttamisesta ja siitä, että tulospalkkio on kohdentunut oikein.

 

7.Toiminnalliset ja odottamattomat muutokset

Jos tulosyksikön toiminta tai resurssit muuttuvat oleellisesti, tulospalkkion ehtoja voidaan muutattaa. Olennainen muutos on esim. sellainen hinta- tai palkkakehitys, joka olennaisesti poikkeaa palkkion määräytymisperusteita laadittaessa tehdystä arvioista. Oleellinen muutos arvioidaan henkilöstön kanssa yhteistyössä.

 

8.Voimassaolo

Tulospalkkiojärjestelmä on voimassa vuoden 2013.

 

 

 

 

 

 

Marjo Sinokki         

Työterveysjohtaja


Mittarien selitykset

 

Tulospalkkiokriteeri

Mittari

Mitä mittari tarkoittaa

Mitä mittarilla tavoitellaan

Palvelukyky

Sopimusten tehneiden

työpaikkojen asiakastyytyväisyyskysely

Seurataan asiakastyöpaikkojen

tyytyväisyyttä

vuosittain kyselyllä.

Moniammatillinen palvelu/hoitoprosessi on sujuva.

Taloudelliset

tulokset

Suoritteet sekä tilastoitu ja laskutettu työaika/sovittu työaika (sovittu % työajasta tilastoitua ja laskutettavaa työtä). Ylilääkärin työajasta hallintoa noin 3 pv/vk, joka huomioidaan tulokseen.

Tehty vastaanotto- ja

muu työ on tilastoitu ja

kirjattu

Toiminnan taloudellisuus

ja tarkoituksenmukaisuus, kustannustehokas toiminta yhteistyössä sopimusasiakkaiden

kanssa

Vaikuttavuus

SPAT-, ICPC2-, ICD10-

luokitusten käyttö vastaanottokäyntien yhteydessä

Vastaanottokäyntien

yhteydessä kirjataan

luokitukset tilastotietoihin.

Toiminnan suunnittelussa voidaan hyödyntää tilastotietoa, kun tiedossa käynnin syy/-t.

Innovatiivisuus

Toimintaohjelman käyttöönotto yksikössä toiminnan ja laadun kehittämisessä (luodaan mittarit jatkossa kehittämisen mittaamiseen)

Laadittu toimintaohjelma toiminnan ja laadun kehittämiseksi otetaan käyttöön vuoden 2013 aikana ja vakiinnutetaan toiminta.

Laadun paranemisen

kautta koko yksikön toiminta paranee (johtaminen, prosessit, henkilöstötulokset)

sekä uusia toimintatapoja otetaan käyttöön suunnitellusti