Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta15613.08.20136
Kaupunginhallitus35319.08.20134

6321-2013 (001)

Lausunnon antaminen Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin kuntayhtymän toimintasuunnitelmaan vuosille 2014 - 2016 (Ht)

Tiivistelmä:

Varsinais-Suomen erityishuoltopiiri on pyytänyt lausuntoa toimintasuunnitelmaan vuosille 2014-2016. Laitoshoidosta ja kotoa muuttavien turkulaisten kehitysvammaisten asumispalvelutarpeen vastaamiseen tarvitaan uusia asumisyksiköitä. Turku hankkii noin 70 % asumispalveluista ostopalveluna. Yhteishankkeiden suunnittelemisen lisäksi erityishuoltopiirin kanssa jatketaan säännöllisiä neuvotteluja kustannuskehityksestä sekä välttämättömistä toimenpiteitä aiheuttavista asiakaskohtaisista muutoksista. Kaupunginhallitukselle esitetään, että Varsinais-Suomen erityishuoltopiirille annetaan sosiaali- ja terveyslautakunnan esittämä lausunto talouden ja rahoituksen vastuualueen lausunnolla täydennettynä.

Sosterla § 156

Kuntoutumispalvelut, vammaispalvelut, vammaispalvelusuunnittelija Anita Lehtonen, vammaispalvelujohtaja Kaisa Kiiski, tulosaluejohtaja Jukka Juvonen ja palvelujohtaja Maisa Kuusela 5.8.2013:

KTO® kehitysvamma-alan tuki- ja osaamiskeskus, Varsinais-Suomen erityishuoltopiiri varaa 27.5.2013 saapuneella lausuntopyynnöllä omistajakunnilleen tilaisuuden esitysten tekemiseen kuntayhtymän toiminnan suunnittelemiseksi vuosille 2014–2016.

Liite 1Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin lausuntopyyntö

Suunnitelmakaudella Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin kuntayhtymä toteuttaa Valtioneuvoston periaatepäätöstä (Valtioneuvoston periaatepäätös ohjelmaksi kehitysvammaisten asumisen ja siihen liittyvien palvelujen järjestämiseksi 21.1.2010). Ohjelman tarkoituksena on tukea kehitysvammaisten henkilöiden yksilöllistä asumisen järjestämistä ja samalla vähentää kehitysvammalaitosten paikkoja.

Lausuntopyynnössään V-S ehp tuo esille KEHAS -ohjelmassa esitetyn arvion, jonka mukaan palvelurakenteen muutos on kustannuksiltaan 1,4-kertainen verrattuna aiempaan laitosvaltaiseen palvelurakenteeseen. Turun hyvinvointipalvelujen strategisiin tavoitteisiin on tänä vuonna kirjattu, että KEHAS -ohjelma tulee toteuttaa kustannusneutraalisti. Laitoshoidon vähentäminen ja asumispalvelujen lisääminen ei saa nostaa kustannuksia.

V-S ehp:n neljään uuteen asumisyksikköön on muuttanut yhteensä 44 kehitysvammaista turkulaista, joista 28 touko-kesäkuussa 2012 ja 16 alkuvuodesta 2013. Heistä 26 tuli laitoshoidosta. Tämän ja viime vuoden aikana laitoshoidosta uusiin asumisyksiköihin muuttaneiden turkulaisten osalta laskennalliset kustannukset ovat 1,2-kertaisia verrattuna laitoshoidon kustannuksiin, kun asumispalvelujen lisäksi huomioidaan työ- ja päivätoiminnan kustannukset. Tämän lisäksi tulee kustannuksia terveydenhuollosta ym. palveluista, jotka ovat sisältyneet laitoshoitoon.

Erityishuoltopiiristä ostettujen asumispalvelujen kustannukset ovat nousseet 1,1 milj. euroa tammi-toukokuussa 2013 verrattuna samaan ajanjaksoon vuonna 2012. Kasvu näkyy erityisesti ensimmäisen puolen vuoden tarkastelussa, sillä kaksi kolmasosaa uusista asumispalveluista aloitti toimintansa toukokuussa 2012. Erityishuoltopiirin asumispalveluissa oli tämän vuoden kesäkuun lopussa 96 turkulaista (81 kesäkuun viimeinen päivä 2012).

Liite 2Vertailutietoja tammi-toukokuilta 2012 – 2013

Laitoshoidon kustannukset eivät ole laskeneet samassa suhteessa. Laitoshoitoon on tämän vuoden aikana sijoitettu kuusi uutta erityisasiantuntemusta vaativaa asiakasta. Eniten vaikuttaa muualta kuin laitoshoidosta muuttaneiden henkilöiden (11) osuus asumispalvelumenoista (noin 283.000 euroa), mutta myös laitoshoitoa korkeampi hinta asumispalveluissa sekä vanhojen asumispalveluasiakkaiden hintaluokan korotus vuoden 2013 alusta.

Erityishuoltopiirin laitoshoidossa oli kesäkuun lopussa 91 kehitysvammaista turkulaista (107 kesäkuun viimeinen päivä 2012). Erityisesti pitkään laitoksessa asuneiden henkilöiden muuttoon suhtaudutaan Turussa edelleen asiakaslähtöisesti.

Laitoshoidosta ja kotoa muuttavien turkulaisten kehitysvammaisten asumispalvelutarpeen vastaamiseen tarvitaan uusia asumisyksiköitä. Turku hankkii tänä päivänä noin 70 % asumispalveluista ostopalveluna. Kaupunginhallituksen hyväksymän uudistamisohjelman (10.6.2013 § 301, liite 1) mukaan kehitysvammaisten henkilöiden asumispalveluissa on harkittava oman tuotannon lisäämistä. Uudistamisohjelmassa mainitaan myös, että tilaajan mahdollisuudet erityishuoltopiirin toiminnan ja talouden kontrolliin ovat tällä hetkellä vähäiset. Erityishuoltopiirin asemaa on mietittävä.

Turun kaupunki ja V-S ehp suunnittelevat yhdessä uudenlaisia asumispalveluja tehokkaiden ja toisaalta yksilöllisten asumispalveluratkaisujen löytämiseksi. Laitosasumisen vähentäminen kustannusneutraalisti on pidettävä ohjenuorana yksiköiden suunnittelussa ja asukasvalinnoissa. Yhteishankkeiden suunnittelemisen lisäksi erityishuoltopiirin kanssa jatketaan säännöllisiä neuvotteluja kustannuskehityksestä sekä välttämättömistä toimenpiteitä aiheuttavista asiakaskohtaisista muutoksista.

Erityishuoltopiirin hinnoittelu on osittain uudistunut, kun asumispalveluissa on siirrytty palvelutarpeeseen perustuvista hintaluokista palveluyksikkökohtaiseen hinnoitteluun. Tämä muutos aiheutti asumispalveluihin jo sijoitettujen asiakkaiden palveluhintojen tarkistuksia ja Turulle noin 200 000 euron lisäkustannukset vuositasolla. Palvelukotien (laitoshoito) hinnoittelun uudistumista varten tehdään paraikaa palvelukotien profilointia eri erityisalueisiin. Turku edellyttää keskustelua varhaisessa vaiheessa palvelukotien profiloitumista koskevista suunnitelmista. Jatkossakin vain merkittävä muutos hoidon tarpeessa tulisi olla peruste laitosasiakkaan hoitoluokan/vuorokausihinnan korotukseen.

Erityishuoltopiiri on hakenut patentti- ja rekisterihallitukselta tavaramerkin KTO® kehitysvamma-alan tuki- ja osaamiskeskus, johon on keskitetty kehitysvamma-alan erityisosaaminen ja erityisen vaativa kehitysvammatyö, ohjaus ja kuntoutus. Kohderyhmänä ovat mm. moni- ja vaikeavammaiset lapset ja aikuiset, autismikirjon vaikeista häiriöistä kärsivät kehitysvammaisten, psykososiaalisissa ongelmissa olevat kehitysvammaiset ja dementoituvat vanhenevat kehitysvammaiset. Kuntien niin halutessa KTO® tarjoaa palveluitaan kuntoutusmenetelmistä hyötyville muille kognitiivistentoimintojen puutteista kärsiville vammaisille henkilöille. KTO® tukee myös avohuollon yksiköitä.

Kehitysvammahuollon rakennemuutoksen vuoksi on entistä tärkeämpää vahvistaa kehitysvamma-alan erityisosaamista avohuollon tueksi. Laitosasumisen purkaminen ei myöskään poista esimerkiksi monivammaisten ja vaikeasti kehitysvammaisten henkilöiden tarvetta pitkäaikaiseen kuntoutukseen. Turku tukee osaamiskeskuksen säilyttämistä Varsinais-Suomessa.

Varsinais-Suomen erityishuoltopiiri ei ole liittänyt toimintasuunnitelmaansa talousarvioesitystä vuosille 2014-2016. Turun kaupungin kanta on se, että kustannustaso ei saa nousta vuonna 2014 vuoteen 2013 verrattuna ja että nousun on oltava maltillinen myös tulevina vuosina.

Esitämme, että sosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa edellä mainitun lausunnon kaupunginhallitukselle Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin kuntayhtymän toimintasuunnitelmaan vuosille 2014–2016.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa edellä olevan lausunnon kaupunginhallitukselle Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin kuntayhtymän toimintasuunnitelmaan vuosille 2014-2016.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kh § 353

Talouden ja rahoituksen vastuualue talousarviopäällikkö Heikki Silpola ja controller Valtteri Mikkola 15.8.2013:

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 13.8.2013 antaa lausunnon kaupunginhallitukselle Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin kuntayhtymän toimintasuunnitelmaan vuosille 2014 - 2016. Talouden ja rahoituksen vastuualueella ei ole huomautettavaa lausuntoon, mutta haluaa todeta, että palvelurakenteen muutos ei ole vastannut asetettuihin taloudellisiin tavoitteisiin. Tämän johdosta tulee nopeasti tutkia oman kehitysvammaisten asumispalveluiden tuottamisen lisäämismahdollisuudet ja kustannukset. Mikäli siirtyminen omaan toimintaan on edullisempaa, tulee se kustannusten leikkaamiseksi toteuttaa.

 

Lopuksi talouden ja rahoituksen vastuualue haluaa todeta, että Turun kaupunki joutuu sopeuttamaan palveluiden hankintaa käytettävissä oleviin taloudellisiin mahdollisuuksiin nähden ja, että uuden palvelurakenteen oletettua korkeamman kustannustason johdosta Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin ja kaupungin Vammaispalvelujen on välittömästi tehtävä suunnitelma tilanteen parantamiseksi.

Oheismateriaali 1Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin lausuntopyyntö

Oheismateriaali 2Vertailutietoja tammi-toukokuilta 2012-2013

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää antaa Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin kuntayhtymälle edellä olevan esityksen mukaisen lausunnon kuntayhtymän toimintasuunnitelmaan vuosille 2014 - 2016.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausVarsinais-Suomen erityishuoltopiirin kuntayhtymä
tiedSosiaali- ja terveyslautakunta


Liitteet:

Sosterla § 156
Liite 1:Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin lausuntopyyntö
Liite 2:Vertailutietoja tammi-toukokuilta 2012-2013