Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta15713.08.20137
Kaupunginhallitus35219.08.20133

6143-2012 (001, 041)

Lausunnon antaminen Kårkullan kuntayhtymälle vuosien 2014 - 2016 taloussuunnitelman sisällöstä (Ht)

Tiivistelmä:

Kårkullan kuntayhtymä on pyytänyt jäsenkuntiensa lausuntoa vuosien 2014-2016 taloussuunnitelmasta. Turku hankkii Kårkullan kuntayhtymästä erityishuollon palveluja ja sosiaalihuoltolain mukaista työtoimintaa ruotsinkielisille kehitysvammaisille turkulaisille. Kaupunginhallitukselle esitetään, että Kårkullan kuntayhtymälle annetaan sosiaali- ja terveyslautakunnan esittämä lausunto talouden ja rahoituksen vastuualueen lausunnolla täydennettynä.

Sosterla § 157

Kuntoutumispalvelut, Vammaispalvelut, vammaispalvelusuunnittelija Anita Lehtonen, vammaispalvelujohtaja Kaisa Kiiski, tulosaluejohtaja Jukka Juvonen ja palvelujohtaja Maisa Kuusela 5.8.2013:

Kårkullan kuntayhtymä on kirjeellään 27.5.2013 pyytänyt jäsenkuntiensa lausuntoa vuosien 2014–2016 taloussuunnitelmasta 27.8.2013 mennessä.

Liite 1Kårkullan kuntayhtymän kirje ja taloussuunnitelma 2014–2016

Kårkullan kuntayhtymän lausuntopyynnössä esitetään yhteenvetona muun muassa:

Vuosien 2014–2016 taloussuunnitelma perustuu nykyiseen, vuosien 2013 -2015 taloussuunnitelmaan. Suunnitelmaa on päivitetty yhteistyössä kuntien sosiaalitoimen edustajien kanssa.

Kårkullan hintamäärittely muuttuu täysin ensi vuoden alusta, perustuen kuntayhtymän päätökseen 11.10.2012 § 36. Asumispalvelujen hintakategoriat lisääntyvät neljästä kahdeksaan, työ- ja päivätoiminnan hintakategoriat kolmesta kuuteen, neuvolatoiminnan yhdestä kolmeen ja laitoshoidon kahdesta kolmeen. Vertailun mahdollistamiseksi kuntakohtaisiin suunnitelmiin on lisätty toimintakohtaiset yhteenvetorivit.

Neuvolatoiminnasta on aikaisemmin laskutettu per käynti, mikä on vastannut 1,5–2 tunnin työaikaa. Vuodesta 2014 alkaen laskutetaan puolen tunnin suorituksista ja eri ammattikuntien käynneille määritellään oma hinta (kuraattori/pedagogi, psykologi ja lääkärit/hammaslääkäri). Tämä näkyy neuvolakäyntien määrän nousuna. Vertailukelpoisuuden vuoksi kuntakohtaisiin taulukoihin on lisätty tieto suoritteiden määrästä ilman neuvolakäyntejä.

Sosiaalihuoltolain 27 § d ja e mukainen työtoiminta yhdistyy uuteen kategoriaan ”työelämään suuntautunut palvelu” (arbetslivsorienterad service), jotta palvelu vastaisi paremmin näiden henkilöiden todelliseen palvelun tarpeeseen. Palvelu on jaettu kolmeen hintaluokkaan. Päivätoimintaa (livsorienterad service) annetaan myös kolmessa eri hintakategoriassa

Kuntayhtymätasolla yllä mainitut muutokset on tehty kustannusneutraalisti. Suunnitelmassa korostetaan, että uusien kategorioiden hinnat ja volyymit ovat edelleen alustavia, mutta kustannusneutraalisuudesta pidetään kiinni myös vuoden 2014 lopullisessa budjetissa.

Suoritehinnat on alustavasti nostettu keskimäärin 2,25 % vuodesta 2013 vuoteen 2014. Tämä vastaa kuntayhtymän käyttömenojen arvioitua kasvua ilman volyymin lisäystä. Lisääntyneeseen hoitotarpeeseen ja korkomenojen kasvuun Kårkulla sitoutuu vastaamaan lisäämällä tuottavuutta.

Investointimenoja ei rahoiteta suunnittelukauden aikana alkupääoman nostamisella.

Turku hankkii Kårkullan kuntayhtymästä erityishuollon palveluja ja sosiaalihuoltolain mukaista työtoimintaa ruotsinkielisille kehitysvammaisille turkulaisille. Turun osuus kuntayhtymän erityishuollon käyttöpäivien määrästä ja kustannuksista oli vuonna 2012 noin 3 %.

Taloussuunnitelma 2014 - 2016 sisältää Turun osalta 33 asiakkaan erityishuollon palveluja. Asiakasmäärä on pysynyt lähes samalla tasolla viimeisten kolmen vuoden aikana. 30.6.2013 Kårkullan asumispalveluissa oli 24 henkilöä, laitoshoidossa 4, työ- ja päivätoiminnassa 20 ja sosiaalihuoltolain mukaisessa työtoiminnassa 2. Neuvolapalvelujen piirissä oli 28 henkilöä.

Asiakaskohtaisista erityishuolto-ohjelmien sisällöstä ja niiden muutoksista tulee sopia etukäteen Vammaispalvelujen kanssa. Asiakaskohtaisten vuorokausihintojen ja käyttöpäivien muutokset tulee aina perustua tarkkaan selvitykseen asiakkaan hoidon tarpeen muuttumisesta.

Kuntayhtymän ja Vammaispalvelujen edustajat ovat keväällä 2013 pidetyssä neuvottelussa arvioineet erityishuollon asiakkaiden palvelutarpeet. Lisääntynyt tuen tarve näkyy vuonna 2014 esim. tuetun asumisen käyntimäärien kasvuna sekä asiakaskohtaisten vuorokausihintojen korotuksina. Yksi henkilö on viime vuoden lopulla siirtynyt asumispalveluista laitoshoitoon, tilalle on tullut kaksi asiakasta.

Asumispalvelujen hinnoittelun muutos näyttää tapahtuvan turkulaisten osalta kustannusneutraalisti tai vähentävän asiakaskohtaisia kustannuksia jonkin verran. Useimman turkulaisen asiakkaan vuorokausihinta on laskenut asumispalvelujen hinnoittelun muutoksen seurauksena, muutaman asiakkaan kohdalla on tapahtunut huomattava korotus. Toiminnan tai organisaation kehittäminen ei saa jatkossakaan aiheuttaa kunnalle lisäkustannuksia.

Kårkullan uusi hintapolitiikka antanee paremmat mahdollisuudet palvelujen hinnoitteluun asiakkaan todellisen palveluntarpeen mukaan. Myös neuvolakäyntien uusi aikamäärite ja eri kategoriat lisännee läpinäkyvyyttä. 

Liitteenä olevassa taulukossa on esitetty vuonna 2012 toteutuneet sekä vuodelle 2013 ja 2014 arvioidut palvelukohtaiset suoritteet ja eurot. Koko vuoden arvio vuodelle 2013 on tehty Kårkullan antaman kolmen ensimmäisen kuukauden toteutuman perusteella.

Liite 2Toteutumat ja eurot 2012-2014

Toteutunut kuntaosuus oli 1.118.514 euroa vuonna 2012. Vuoden 2013 kolmen ensimmäisten kuukauden toteutuman perusteella tehty arvio koko vuoden toteutumasta on 1.196.000 euroa (budjetti 1.247.067 milj. euroa).

Turun osuudeksi vuodelle 2014 on budjetoitu 1.252.338 milj. euroa. Budjetoitu määrä on lähellä kuluvan vuoden budjettia, mutta verrattuna vuoden 2013 arvioituun toteutumaan, kasvu olisi noin 4 %. Turun kannalta korotus on liian suuri, kustannukset eivät saa nousta vuoden 2013 tasosta. Huomioitavaa on laitoshoidon kustannusten kasvu, vaikka asiakasmäärässä tai käyttöpäivissä ei ole odotettavissa muutoksia. Tähän vaikuttaa laitoshoidon vuorokausihinnan lähes seitsemän prosentin korotus sekä yhden asiakkaan siirtyminen kalliimpaan kuntoutusluokkaan. Asumispalvelujen lievempi kustannusten nousu perustuu lähinnä edellä mainittuun tukikäyntien määrän lisäämiseen (noin 300 suoritetta enemmän kuluvaan vuoteen verrattuna).

Turun taloustilanne asettaa kaupungille erityisiä vaatimuksia palvelujärjestelmän kehittämiseksi ja sopeuttamiseksi. Tilanne edellyttää paitsi Turulta myös kuntayhtymältä erittäin tiukkaa talousseurantaa sekä tuottavuuden tehostamista. Kårkullan kuntayhtymän toiminnan lähtökohtana tulee edelleen olla palvelutuotannon volyymin sopeuttaminen kysyntää vastaavaksi.

Turku tarvitsee edelleen erilaisia avohuollon palveluja sekä laitoshoitoa ja kuntoutusta erityistason hoitoa vaativille kehitysvammaisille henkilöille ruotsinkielellä. Kårkulla on pystynyt vastaamaan tähän tarpeeseen. Ruotsinkielisten henkilöiden mahdollisuus saada kehitysvammahuoltoon liittyvät palvelut äidinkielellään on tärkeää.

Avohuollon palvelujen sisältö ja toteuttaminen on edelleen mukauduttava asiakaskunnan erilaisiin ja muuttuviin tarpeisiin. Kehitysvammahuollon avohuollossa tarvitaan yhä enemmän laaja-alaista erityisosaamista, mikä tulee huomioida toiminnan suunnittelussa. Esimerkiksi palvelujen piiriin tulevat nuoret asiakkaat tarvitsevat yksilöllisiä palveluja ja tukitoimia.

Kårkulla ylläpitää ns. perheresurssipankkia, joka tarjoaa lastensuojelulle perhehoitoa ruotsinkielisille ja kaksikielisille asiakkaille koko Suomessa. Kesäkuussa kunnille lähetetyssä kyselyssä tiedusteltiin myös kehitysvammahuollon perhehoidon tarvetta ruotsinkielisille ja kaksikielisille perheille. 11 turkulaista kehitysvammaista henkilöä asuu pysyväisluontoisesti perhehoidossa, noin 25 käyttää perhehoitoa tilapäisesti. Tarvetta kehitysvammaisille henkilöille tarkoitettuun perhehoitoon ruotsinkielellä ei tällä hetkellä ole. Tarve on todennäköisesti vähäistä myös lähivuosina.

Turku ei ole ostanut Kårkullan päihdehuollon palveluja viime eikä tämän vuoden aikana, mutta niitä ostetaan tarvittaessa. Kårkulla on budjetoinut Turulle 36 vrk (7.560 €) päihdekuntoutusta vuodelle 2014.

Esitämme, että sosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa edellä mainitun lausunnon kaupunginhallitukselle Kårkullan kuntayhtymän taloussuunnitelman sisällöksi vuosille 2014 - 2016.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 7.8.2013:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa edellä olevan lausunnon kaupunginhallitukselle Kårkullan kuntayhtymän taloussuunnitelman sisällöksi vuosille 2014 - 2016.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kh § 352

Talouden ja rahoituksen vastuualue talousarviopäällikkö Heikki Silpola ja controller Valtteri Mikkola 15.8.2013:

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 13.8.2013 antanut lausunnon kaupunginhallitukselle Kårkullan kuntayhtymän taloussuunnitelman sisällöstä vuosille 2014-2016. Talouden ja rahoituksen vastuualueella ei ole huomautettavaa ko. lausuntoon, mutta haluaa todeta, että kuntayhtymän uudistettu hinnoittelu korostaa asiakaskohtaisten erityishuolto-ohjelmien sisällöstä sopimista. Kuntayhtymän ja kaupungin Vammaispalvelujen edustajilla tulee olla yhtenäinen näkemys palvelutarpeesta, jonka muutoksista tulee tiedottaa osapuolia aktiivisesti.

Kårkullan kuntayhtymän tulee kiinnittää erityistä huomiota mitoittaessaan palvelutarjontaa vastaamaan tarvetta. Tarjonnan oikealla mitoituksella voitaneen hillitä käyttömenojen kustannuspainetta.

Lopuksi talouden ja rahoituksen vastuualue haluaa todeta, että Turun kaupunki joutuu sopeuttamaan palveluiden hankintaa käytettävissä oleviin taloudellisiin mahdollisuuksiin nähden.

Oheismateriaali 1Kårkullan kuntayhtymän kirje ja taloussuunnitelma 2014-2016

Oheismateriaali 2Toteutuneet suoritteet ja eurot 2012-2014

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää antaa Kårkullan kuntayhtymälle edellä olevan esityksen mukaisen lausunnon kuntayhtymän toimintasuunnitelmaan vuosille 2014 – 2016.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausKårkulla samkommun
tiedSosiaali- ja terveyslautakunta


Liitteet:

Sosterla § 157
Liite 1:Kårkullan kuntayhtymän kirje ja taloussuunnitelma 2014-2016
Liite 2:Toteutuneet suoritteet ja eurot 2012-2014