Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus53612.11.20125

10596-2012 (002)

Turun Seudun Kiinteistöpalvelu Oy:n keskuskeittiöhankkeen kiinteistön leasingrahoituksen takaaminen (Kj, Kv)

Tiivistelmä:

Turun Seudun Kiinteistöpalvelu Oy on tehnyt uuden hankesuunnitelman keskuskeittiöstä yhdessä tilakeskuksen, tilaliikelaitoksen ja kiinteistöliikelaitoksen kanssa. Yhtiö olisi keskittämässä osan keittiötoiminnoista uuteen investoitavaan keskuskeittiöön. Kaupunginhallitukselle ehdotetaan, että kaupunki myöntää hankkeelle enintään seitsemän (7) milj. euron omavelkaisen takauksen, josta kaupunki perii vuosittain 1,0 prosenttiyksikön suuruisen takausprovision.

Kh § 536

Talousjohtaja Jukka Laiho ja rahoituspäällikkö Kari Pentti 7.11.2012

Turun Seudun Kiinteistöpalvelu Oy on tehnyt uuden keskuskeittiöhankkeen hankesuunnitelman yhdessä kaupungin tilakeskuksen, tilaliikelaitoksen ja kiinteistöliikelaitoksen kanssa. Yhtiö olisi keskittämässä osan keittiötoiminnoista uuteen investoitavaan keskuskeittiöön. Investointia perustellaan kustannussäästöillä, joita keskuskeittiön investoinnin kautta syntyy.  Keskuskeittiö tultaisiin todennäköisesti toteuttamaan kaupungin osoittamalle tontille Fiskarsinkadulla. Yhtiö on pitkään yhdessä kaupungin kanssa selvittänyt erilaisia vaihtoehtoja ja päätynyt yhteen keskitettyyn keskuskeittiömalliin.

Keskuskeittiöhanke kuuluu kunnan toimialaan. Ruokapalveluliiketoiminta on julkista palvelutehtävää välittömästi palvelevaa toimintaa, joka on paikallisten olosuhteiden vuoksi tarpeen palvelun saatavuuden ja tehokkaan tuottamisen turvaamiseksi.

Kustannushyödyistä on tehty kassavirta ja kannattavuuslaskelmat. Lisäksi on arvioitu kolmea eri rahoitusvaihtoehtoa investoinnin toteuttamiseksi. Kokonaisinvestoinnin arvo on rakennuksen osalta 6,1 (ilman alv) milj. euroa ja koneiden ja laitteiden osalta 1,8 (ilman alv) milj. euroa. Investoinnin kuoletusaika rakennuksen osalta on laskelmien mukaan 20 vuotta ja koneiden ja laitteiden osalta kahdeksan vuotta.

Yhtiö käyttäisi hankkeen rahoitukseen kaksi milj. euroa kassavarojaan. Yhtiön maksuvalmius on tällä hetkellä erittäin vahva eikä se ole taloudellisissa vaikeuksissa ja sen rahoitustilanne sallii esitetyn suuruisen omarahoitusosuuden käytön hankkeeseen. Käteisvarojen lisäksi yhtiön maksuvalmiutta turvaa sen konsernitiliin liitetty kaupungin myöntämä neljän milj. euron suuruinen markkinahintainen maksuvalmiuslimiitti.

Tarkoituksenmukaista olisi, että yhtiö investoi koneiden ja laitteiden hankinnan kassavaroillaan ja rakennuksen investointiin käytetään muuta rahoitusta. Tämä antaa yhtiölle myös mahdollisuuden hyödyntää koneiden poistoja tilinpäätöksessään. Kaupungin talouden vastuualueen mielestä kiinteistöleasing sopii parhaiten ko. rakennuksen investointiin.

Pitkään valmisteltua hanketta on käsitelty viimeksi kaupunginhallituksen konsernijaostossa 1.10.2012 ja yhtiölle on annettu omistajan ennakkonäkemys, että yhtiö voi jatkaa hankkeen valmistelua esitetyllä tavalla. Kaupunginhallitus on käsitellyt hanketta 20.6.2011 § 327.

Kiinteistöleasing sopii rahoitusmuotona parhaiten investointiin, koska tällä voidaan rahoituskustannukset parhaiten kohdistaa ko. kohteeseen. Tällöin myös yhtiön omavaraisuus säilyisi nykyisellä yli 20 %:n tasolla, joka on tärkeää toiminnan jatkuvuuden kannalta. Lisäksi vaihtoehto säilyttää yhtiön maksuvalmiuden riittävällä tasolla. Leasingsopimukseen tulee todennäköisesti lunastusoptio, jossa kohde siirtyy 20 vuoden rahoituksen jälkeen yhtiön omistukseen.

Kaupungin tulisi keskitetyn konsernirahoituksen perusteella antaa tytäryhtiön rahoitukselle kaupungin takaus ja periä tästä markkinaehtoista takausprovisiota, joka ei suosisi eikä syrjisi yhtiötä verrattuna muihin markkinoilla toimiviin yrityksiin. Takausprovision määrä olisi 1,0 %, joka yhdenmukaistaa tällä hetkellä rahoituksen kustannuksen normaalin pankkirahoituksen kanssa. Takausprovision lisäksi yhtiö maksaa rahoituksesta rahoitusyhtiölle lainan marginaalia. Näin ollen yhtiö ei hyödy kaupungin antamasta takauksesta taloudellisesta, mutta takaus on keskitetyn konsernirahoituksen kannalta perusteltua. Rahoituksen hankinta kilpailutetaan erikseen. Kokonaisinvestoinnista takauksen määrä on alle 80 %.  

Täytyy huomioida, että yhtiö tekee varsinaisen investointipäätöksen myöhemmin ja kilpailuttaa sen jälkeen kohteen rakentamisen. Tarkempi investointikustannus selviää näin ollen vasta myöhemmin. Rakentamisen arvioidaan kestävän 18 kuukautta. Tässä vaiheessa kaupunki päättää rahoitusmallista ja siihen annettavasta kaupungin takauksesta.

Edellä olevaan viitaten esitämme, että

- kaupunki myöntää enintään seitsemän (7) milj. euron Turun kaupungin omavelkaisen takauksen Turun Seudun Kiinteistöpalvelu Oy:n keskuskeittiöhankkeen kiinteistön enintään 20 vuoden pituisen leasingrahoituksen rahoittajalle ja että takauksen puitteissa vuokrattujen leasingkohteiden arvonlisäveroton pääoma-arvo ei saa ylittää päätetyn takauksen määrää.

- kaupunki perii Turun Seudun Kiinteistöpalvelu Oy:ltä kaupungin omavelkaisesta takauksesta vuosittain 1,0 prosenttiyksikön suuruisen takausprovision.

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää, että

- kaupunki myöntää enintään seitsemän (7) milj. euron Turun kaupungin omavelkaisen takauksen Turun Seudun Kiinteistöpalvelu Oy:n keskuskeittiöhankkeen kiinteistön enintään 20 vuoden pituisen leasingrahoituksen rahoittajalle ja että takauksen puitteissa vuokrattujen leasingkohteiden arvonlisäveroton pääoma-arvo ei saa ylittää päätetyn takauksen määrää

- kaupunki perii Turun Seudun Kiinteistöpalvelu Oy:ltä kaupungin omavelkaisesta takauksesta vuosittain 1,0 prosenttiyksikön suuruisen takausprovision.

PäätösKaupunginhallitus päätti Arven Mannin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi.

Jakelu

palKeskushallinto, talousasiat