Eriävä mielipide. KH 5.11.2012 § 495

 

Turun kaupunginvaltuusto on 23.01.2012 § 15 hyväksynyt toimeen pantavaksi Turun kaupungin toimintamallin uudistuksen. Reunaehdot on valtuusto kirjannut erilliseen 16 sivua sisältävään asiakirjaan.

Kaupunginhallituksen esittelytekstissä on kirjattuna päätöksen laillisuusselvityksenä seuraava kappale:

 

Kuntalaissa säädellään lakitasoiset reunaehdot kuntien hallinnon muodoille. Hallinnonjärjestämispäätös on hierarkkisesti laista seuraavan tason päätös, jolla valtuusto asettaa päälinjat kaupungin hallinnon muodostamiselle. Hallinnonjärjestämispäätös pannaan täytäntöön ja valmistellaan erillisissä prosesseissa johtosäännöillä, muilla säännöillä ja ohjeilla sekä yksittäisillä päätöksillä. Toimintamallin muutokseen liittyvä prosessi ja muutokset toteutetaan pääosin vuoden 2012 aikana mutta kestänevät osin myös vuoden 2013 puolelle.

(alleviivaus kaikissa lainauksissa tässä)

 

Esittelytekstin viimeisessä kappaleessa kaupunginhallitus toteaa:

 

Kaupunginvaltuustolle esitetään, että liitteenä olevan loppuraportin linjaukset ja organisaatio- ja toimialarakenne vahvistetaan ja että vahvistetut linjaukset muodostavat Turun kaupungin hallinnonjärjestämispäätöksen, jonka pohjalta kaupunginhallitus toteuttaa toimintamallin uudistuksen. Kyseessä on luonteeltaan periaatepäätös, joka määrittää myöhemmin valtuuston ja muiden toimielinten hyväksyttäväksi tuotavien johto- ja muiden sääntöjen sisältöä.

 

Varsinaisessa valtuuston hyväksymässä toimintamallin uudistamisen asiakirjassa

todetaan kohdassa 1.1 kolmas kappale sivu 3/16 seuraavaa:

 

Hallinnonjärjestämispäätös pannaan täytäntöön ja valmistellaan erillisissä prosesseissa johtosäännöillä, muilla säännöillä ja ohjeilla sekä yksittäisillä päätöksillä.

 

Asiakirjassa määritellään selkeästi myös hallinnon keventämisen tavoitteet organisaatiouudistuksen yhteydessä 3.3 sivu 11, seuraavin kappalein:

Toimialamalliehdotuksen laadinnan tavoitteena on aikaansaada nykyistä paremmin koko kaupungin kehittämisen näkökulman huomioiva malli, jossa johtaminen paranee, hallinto kevenee, konsernihallinnon ja toimialojen välittömät rajapinnat vähenevät ja sekä strategiset että operatiiviset vastuut selkeytyvät. Uudella toimintamallilla pyritään vähentämään ja madaltamaan toimialojen ja konsernihallinnon välittömiä rajapintoja toimialajohtajien kuuluessa kaupungin johtoon. Toimialamallilla pyritään tuomaan nykymallin mukaisia itsenäisiä virastoja lähemmäksi kaupungin kokonaisjohtamista sekä poistamaan siilomainen johtamismalli sektoreissa.

Esitetyssä mallissa johtavien viranhaltijoiden määrä vähenee kahdeksalla, mikäli lähtö-oletukset toteutuvat ja nykyisiä johtavia viranhaltijoita voidaan nimetä toimialajohtajiksi.

Toimialajohtajat on nyt valittu nykyisistä johtavista viranhaltijoista, joten johtavien viranhaltijoiden määrän pitäisi siis vähentyä kahdeksalla! Nyt kaupunginhallituksen pöydälle tuodussa esityksessä uusia vakansseja esitetään perustettavaksi yhdeksän (9) lisää! Tämä on vastoin valtuuston päätöstä.

Valtuuston ohjeistuksessa on lisäksi seuraavia kohtia koskien konsernihallintoa sivulla 12/16:

               

9.Toimialajohtajat ovat osa kaupunginjohtoa ja hallinnollisesti kaupunginjohtajan alaisia.

10.Lähtökohtaisesti toimialajohtajat muodostavat kaupunginjohtajan johtoryhmän yhdessä konsernihallinnon johtavien viranhaltijoiden kanssa. Johtoryhmät asetetaan tukemaan kaupunkitason johtamista ja toimialojen tarpeita.

Toimialajohtajaa ja toimialamallia koskevat hallinnolliset yksityiskohtaiset ratkaisut vahvistetaan toimintamallin täytäntöönpanon yhteydessä laadittavissa johtosäännöissä.

 

 

Toimintamalli asiakirjan lopussa on valtuuston vahvistama jatkotyöskentelyn vaiheistus ja aikataulu, jossa todetaan sivulla 15/16:

 

Valtuuston hyväksyttyä loppuraportin käynnistetään vaiheittainen toimintamallin uudistuksen täytäntöönpano. Loppuraportin linjaukset täsmentyvät johtosäännöissä ja tehtävissä erillisissä päätöksissä. Toimialojen organisaatioiden muuttaminen tehtyjen linjausten mukaisesti toteutetaan kaupunginjohtajan ja kaupunginhallituksen ohjauksessa yhteistyössä toimialojen kanssa.

 

Valtuusto ja hallitus tarkentavat ja täydentävät toimintamallia tehtyjen linjausten puitteissa johtosääntöjen ja strategioiden hyväksymisen yhteydessä.

 

Aikataulutuksessa todetaan että johtosäännöt laaditaan ja hyväksytään valtuustossa 3/2012 ja hallintosääntö 6/2012. Konsernihallinnon rekrytointi on aikataulutettu tämän jälkeen 9-10/2012 tehtäväksi kh/kj merkinnällä. Mitään uusien virkojen perustamista ei tämä rekrytointi välttämättä tarkoita. Joka tapauksessa se yksiselitteisesti ohjeistaa, että ensin laadituissa uusissa johto- ja hallintosäännöissä tämä olisi määritelty päätöstasoksi yksilöiden kukin virka ja toimi. Koska uusia sääntöjä ei nyt ole asianmukaisesti laadittu, on nykyisiä noudatettava.

Nyt esitettyjä virkanimikkeitä ei ole mainittu voimassa olevassa hallinto- tai johtosäännössä perustettavaksi kaupunginhallituksen toimivallalla. Näin ollen näidenkin virkojen perustamisen toimivalta on hallintosäännön 45 §:n mukaisesti kaupunginhallituksen hallintojaostolla. Näin on myös § 47 mukaisesti kelpoisuusvaatimusten osalta.

Virkojen palkkatason määrittely on tehtävä hallintojaoston 22.06.2010 § 151 tekemän päätöksen perusteella suurten kaupunkien asiantuntijavertailutiedolla Hay-palkka-analyysimenetelmällä. Näin toimittiin myös toimialajohtajien palkan määrittelyssä kh 15.05.2012 § 250. Henkilöstön tasapuolinen kohtelukin edellyttää siis tätä. Nyt esitetyille palkoille ei ole osoitettu perusteita, joten lienevät mielivaltaisia.

 

Edellä olevaan viitaten toteamme, että kaupunginhallituksen päätös ei toteuta Turun kaupunginvaltuuston toimeen pantavaksi päättämää hallinnon uudistusta linjatulla tavalla. Uusia hallinto- ja johtosääntöjä ei ole asianmukaisesti laadittu, eikä nykyisin voimassa oleviakaan ole noudatettu. Tällaiseen toimintaan ei ole osoitettavissa laillista, eikä myöskään tarkoituksenmukaista perustetta. Kaupunginhallitus on ylittänyt toimivaltansa.