Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus51505.11.20121

11676-2012 (065)

Saamisten perintä ja perintäpalveluiden hankinta (Kj)

Tiivistelmä: -

Kh § 515

Talousjohtaja Jukka Laiho ja laskentapäällikkö Seija Liinoja 18.10.2012:

 

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (julkisuuslaki) 6.1 §:n 2 ja 3 kohdat.

 

Kaupunginhallitus on 26.5.2008 § 316 päättänyt kaupungin laskutukseen perustuvien sekä kirjastosaatavien muistutus- ja perintäpalvelujen keskittämisestä sekä edellä mainittujen palvelujen kilpailuttamisesta ja hankkimisesta perintään erikoistuneelta palveluntarjoajalta. Kilpailutettu ja hankittu perintäpalvelu on koskenut kaikkia kaupungin laskutukseen perustuvia, julkisoikeudellisia ja yksityisoikeudellisia saamisia. Siten perintäpalvelu on sisältänyt myös kaupungin puolesta hoidetun ulosottokelpoisten saamisten vapaaehtoisen perinnän tai asiakkaan maksukyvyn arvioinnin ja toimimisen teknisenä toimijana maksukykyisiksi arvioitujen perintäasiakkaiden ulosotossa. Perintäyhtiön kanssa on tehty erillinen sopimus ja sitä täydentämään prosessikuvaus velkojan ja perintäyhtiön tehtävistä ulosottokelpoisten saamisten perintäprosessissa.

 

Eduskunnan apulaisoikeusasiamies on 5.4.2012 antanut päätöksen perintäyhtiön käytöstä kunnallisten maksujen ulosottoperinnässä. Päätöksen mukaan suoraan ulosottokelpoisten saatavien perinnässä velkojan eli julkisyhteisön virkatehtävänään on tehtävä maksukohtaiset perintäratkaisut. Päätös tarkentaa ja antaa tulkinnan verojen ja maksujen täytäntöönpanosta annetun lain 5 §:n 2 momentin säännöstä, jonka mukaan rahoitus- ja luottolaitos, perintätoimen harjoittaja tai muu toimitsija ei saa esiintyä velkojan toimeksiannosta hakijana tai asiamiehenä julkisen saatavan ulosotossa. Apulaisoikeusasiamiehen päätöksen mukaan perintäyhtiö voi edelleen toimia ulosottoperinnässä teknisenä toimijana, mikäli päätösvalta ulosottoon lähetettäessä ja sen aikana säilyy yksiselitteisesti velkojalla.

 

Kuntaliitto on yleiskirjeellään 7.5.2012 esittänyt, että kunnat ja kuntayhtymät ottavat huomioon eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen päätöksen mukaiset velkojan toiminnalle asetettavat vaatimukset.

 

OheismateriaaliEduskunnan apulaisoikeusasiamiehen päätös 5.4.2012 (Oma aloite perintäyhtiön käytöstä kunnallisten maksujen ulosottoperinnässä)

 

Kokemukset perintäpalvelujen käytöstä ovat positiiviset. Perintään erikoistuneella perintäyhtiöllä on enemmän resursseja vapaaehtoiseen perintään sekä velallisen varallisuusaseman ja maksukyvyn arviointiin ulosoton teknistä valmistelua tai saamisen jälkiperintää varten. Perinnän onnistumisprosentti on ollut samalla tasolla kaupungin omana työnä hoidetun perinnän kanssa. Kaupungin maksuvalvontaan, maksumuistutusajoihin, ulosoton valmisteluun ja perintäpyyntöjen laatimiseen ja lähettämiseen sekä perinnän hoitamiseen käyttämä työpanos on jäänyt pois (v. 2008 työpanos 2,6 henkilötyövuotta).

 

Voimassa oleva sopimus perintäpalvelujen hankkimisesta päättyy määräaikaisena 31.12.2012. Ulkoiselta toimijalta tehtävässä perintäpalveluja koskevassa järjestelyssä on kysymys taloudellista vastiketta vastaan tehtävästä julkisesta hankinnasta. Mikäli Turun kaupunki aikoo jatkaa perintäyhtiön hyödyntämistä, Turun kaupungin perintäpalvelut on kilpailutettava uudelleen. Kilpailutuksessa on aiemmin otettu huomioon hyvä perintätapa ja valintaperusteena on käytetty kustannusta, joka velalliselle aiheutuu perinnästä. Kustannuksiin vaikuttaa mm. velalliselle lähetettävien maksumuistutusten ja – vaatimusten määrä ja niistä perittävät maksut. Hallituksen esitykseen perintälain uudistuksesta (hallituksen eduskunnalle laiksi kaupallisten sopimusten maksuehdoista, laiksi saatavien perinnästä annetun lain muuttamisesta ja eräiksi niihin liittyviksi laeiksi, HE 57/2012 vp) sisältyy muun muassa uusia pääomaporrastuksia perintäkulujen enimmäismäärille. Esitykseen sisältyy myös säädös, jonka mukaan perintätoimen harjoittaja voi periä perintäkulut kaupungilta, jos niitä ei saa perittyä velalliselta. Jatkossa perintäpalvelujen hankinta ulkoiselta toimijalta ei siis enää ole täysin riskitöntä kaupungille. Hallituksen esitys on annettu eduskunnalle kesäkuussa 2012 ja nyt on menossa asiantuntijoiden kuulemisvaihe lakivaliokunnassa. Koska lain lopullisesta sisällöstä ja tarkasta voimaantuloajankohdasta ei näin ollen ole vielä tietoa, kilpailutus voidaan käynnistää vasta kun perintälain uudistus on hyväksytty. Kilpailutuksen viivästyminen johtaa suurella todennäköisyydellä siihen, että Turun kaupungilla ei ole uutta sopimusta perintäpalveluista 1.1.2013 alkaen. Perintäpalvelujen tulee jatkua kuitenkin keskeytyksettä, joten nykyistä sopimusta nykyisen palveluntuottajan kanssa on jatkettava kunnes kilpailutus on saatu loppuun.

 

Sekä kilpailutuksessa että kaupungin omassa perintäprosessissa ja resursoinneissa on huomioitava uudistuvan perintälain lisäksi eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen päätös perintäyhtiön käytöstä kunnallisten maksujen ulosottoperinnässä. Ulosottokelpoisten saatavien perintäprosessia tarkistetaan niin, että pystytään osoittamaan päätösvallan ulosottoon lähettämisessä olevan velkojalla eli kaupungilla virkatehtävänään ja palvelua hoitavan perintäyhtiön rooli on toimeksiannon tekninen toteutus. Toiminnallisesti perusteltua on, että ratkaisuvalta ulosottoon lähettämisessä annetaan johtosäännössä viranomaiselle, joka voi siirtää ratkaisuvaltaansa edelleen. Toimialaa koskevien saamisten maksukohtaisten tietojen tarkistaminen ja hyväksyminen ulosottoon lähetettäväksi voidaan siten siirtää sinne, missä on paremmat mahdollisuudet arvioida velallisen kokonaistilannetta. Ratkaisuvalta saamisten ulosottoon lähettämisessä tulisi kirjata johtosääntöön/johtosääntöihin..

 

Esitän,

 

-että kaupungin yksityisoikeudellisten ja julkisoikeudellisten saamisten sekä kirjastosaamisten perintäpalveluja hankitaan perintätoimen harjoittajalta,

-että perintäpalvelujen kilpailutus käynnistetään välittömästi uuden perintälain hyväksymisen jälkeen,

-että kaupungin omassa perintäprosessissa ja sitä myöten perintäpalvelujen kilpailutuksessa ja kilpailutuksen voittaneen perintätoimen harjoittajan kanssa tehtävissä sopimuksissa edellytetään huomioimaan eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen 5.4.2012 antaman päätöksen mukaiset velkojan toiminnalle asetetut vaatimukset,

-että johtosääntöjen valmistelussa otetaan huomioon ratkaisuvallan antaminen viranhaltijalle saamisten ulosottoon siirtämisessä,

-että johtosäännön voimaantuloon asti ratkaisuvalta saamisten ulosottoon siirtämisessä annetaan kaupungin talousjohtajalle.

Oheismateriaali 1Eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen päätös 5.4.2012 (Oma aloite perintäyhtiön käytöstä kunnallisten maksujen ulosottoperinnässä)

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää,

-  että kaupungin yksityisoikeudellisten ja julkisoikeudellisten saamisten sekä kirjastosaamisten perintäpalveluja hankitaan perintätoimen harjoittajalta,

-  että perintäpalvelujen kilpailutus käynnistetään välittömästi uuden perintälain hyväksymisen jälkeen,

-  että kaupungin omassa perintäprosessissa ja sitä myöten perintäpalvelujen kilpailutuksessa ja kilpailutuksen voittaneen perintätoimen harjoittajan kanssa tehtävissä sopimuksissa edellytetään huomioimaan eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen 5.4.2012 antaman päätöksen mukaiset velkojan toiminnalle asetetut vaatimukset,

-  että johtosääntöjen valmistelussa otetaan huomioon ratkaisuvallan antaminen viranhaltijalle saamisten ulosottoon siirtämisessä ja

-  että johtosäännön voimaantuloon asti ratkaisuvalta saamisten ulosottoon siirtämisessä annetaan kaupungin talousjohtajalle.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvKeskushallinto, lakiasiat
tpvKeskushallinto, talousasiat
tpvHeikkinen Tuomas
tpvPursiainen Sari