Kysely kaupunginhallituksessa 19.3.2012

Mitä tehdään potilastietojen siirtymättömyyden aiheuttamalla ongelmalle terveydenhuoltoketjussa?

Esimerkkitapaus:

86-vuotias mies oli 17.3.2012 miehen vointia katsomaan menneen omaisen toimesta viety kovien vatsakipujen ja korkean kuumeen ja sekavuuden takia kaupunginsairaalan ensiapuun. Omainen oli löytänyt hänet lattialta makaamasta sängyn viereltä, josta hän ei itse ollut päässyt ylös. Mukaan oli otettu lähihoitajan täyttämä lääkedosetti ja kotisairaanhoidon kansio potilaasta.

Heti kaupunginsairaalan ensiapuun tullessa omainen oli maininnut ensimmäiselle hoitajalle, että potilaan kotisairaanhoidon kansio ja lääkedosetti ovat hoitosängyn alla pussissa. Lääkäri oli asianmukaisesti tutkinut potilaan ja todennut, että vatsassa on ongelmia. Potilas oli siirretty TYKS:iin ja siellä otettu laboratoriokokeet ja tutkimukset. Niiden perusteella potilaalla oli lämpöä 38,9 astetta ja CRP eli tulehdusarvot yli 200.

Syyksi todettiin sappitiehyeen tulehdus ja sappikivet. Hoitohenkilökunta oli illalla pyytänyt omaista tulemaan vielä käymään potilaan luona, koska aikomus oli tehdä avoleikkaus. Tätä ei kuitenkaan oltu tehty potilaan korkean iän takia ja oli päädytty seuraavana päivänä tehtävään toisenlaiseen hoitotoimenpiteeseen. CRP oli silloin jo noussut lähemmäs 300.

Toinen lähiomainen oli kysellyt potilaan vointia seuraavana päivänä. Hänelle oli vastattu, ettei potilaalle ole voitu antaa normaaleja lääkityksiä, koska ei ollut mitään tietoa mitä lääkkeitä potilas syö. Omainen hätääntyi ja sanoi, että kotisairaanhoidon kansio oli varmasti ollut mukana kaupunginsairaalan ensiapuun tullessa. Sitä ei ollut löytynyt kuin vasta tässä vaiheessa hoitajan katsoessa potilaan mukana olleista kasseista. He eivät kuulemma saa mennä potilaan henkilökohtaisiin tavaroihin. Kansiohan on A4 kokoinen paksu kansio, joka oli toisessa muovikassissa kuin vaatteet. Asia tuli kuntoon, mutta potilas oli ilman omia lääkityksiä n. 24 tuntia.

Samoin hoitaja kyseli, että onko kyseinen omainen sen ja sen niminen? Tähän kyseinen omainen joutui vastaamaan, että kysytty henkilö oli kuollut jo 5-6 vuotta sitten. Tiedot olivat siis todella vanhat TYKS:ssä.

Ongelmana on se, ettei tärkeitä kotisairaanhoidon kansion tietoja, joissa pitäisi olla potilaan ajantasaiset lääkitykset, hoidot, hoitotestamentti yms. ei ole yhteisessä käytössä koko sairaanhoidon ketjussa. Siitä aiheutuu, että potilaan tiedot eivät eri hoitotasoilla ole ajan tasalla. Tilanne on hankala, koska yhdet tiedot ovat kotisairaanhoidon kansiossa yleensä päivitettynä, toiset tiedot ovat kaupunginsairaalan tiedostoissa ja kolmannet tiedot ovat TYKS:n tiedostoissa usein ilmeisen vanhentuneina. TYKS on kuitenkin se sairaala, jossa useasti tehdään äkkinäiset hoitotoimenpiteet.

Myöskään kotisairaanhoito ei saa tiettävästi käyttöönsä asiakkaansa ajankohtaisia tietoja TYKS:in hoitotoimenpiteistä. Mikäli potilas siirtyy kaupunginsairaalan osastolle, tieto siitä saadaan.

Onko todella niin, että nykyisin eri hoitotasoilla käytössä olevat tietokoneohjelmat eivät sovellu ajantasaisen potilastiedon yhteiskäyttöön? Jos on, niin mitä tehdään ongelman poistamiseksi ja potilasturvallisuuden parantamiseksi tältäkin osin?

Sauli Saarinen