UTVECKLINGSPLAN

 

VISION 2015R MEDBORGARINSTITUTVERKSAMHETSVENSKA I ÅBO OCH NÄRLIGGANDE REGION (Bakgrund: Verksamhetsplanen 2010 för Åbo Arbis)

 

 

Centrala värden:

·fördomsfri och öppen verksamhet för alla som har förutsättningar att studera på svenska, följa med undervisning på svenska eller idka grundläggande studier i svenska kombinerade med studieinnehåll om det svenska i Finland

 

·beaktar de huvudsakliga (95% år 2009) finansiärernas (kommunal upprätthållare och staten) linjedragningar om verksamhetens innehåll

 

·sund och genomskinlig ekonomi som tål jämförelser med mi- verksamhet på motsvarande orter

·verksamheten bygger på tanken om i huvudsak lokal service

 

·kundvänliga nätfunktioner (inom närregionen gemensam portal för studieutbud och anmälning, smidigt avgiftssystem)

 

·aktiv beredskap och intresse för förnyelse, nya studieinnehåll och inlärningsmetoder

 

·kvalitetstänkande (uppdaterade strategier och planer för verksamhetsområden inom organisationen)

 

 

Ny, förverkligad verksamhet jämfört med läget i början av år 2010

 

·etablerat nätverk och verksamhet med aktörer i närregionen med verksamhet på svenska. Samarbete på jämbördig bas.

 

·verksamhet i Åbo-grannkommuner

 

·etablerat samarbete med hälsovårds- och socialförvaltning och specialvård, t.ex. Kårkulla, (förebyggande av utslagning, fysisk hälsa, social samhörighet)

 

·mångkulturellt studieutbud (arbetarinstitutens strategiplan 2010)

 

·vissa former av grundundervisning i konst (Arbis’ utredning 2010)

 

·brett studieutbud som ansluter sig till området “hållbar utveckling”

 

 

 

 

 

 

Förvaltning                      

 

·kommunal upprätthållare för mi-verksamheten inom närregionen kring Åbo

 

·språklig tillgänglighet och kundservice i enlighet med ramlagen för KSSR och “KEHO”(utv.programmet för fri bildning, UvM 2009:12)

 

·tillräckligt stor organisation med ändamålsenlig och ekonomiskt sund personalstruktur med sikte på utvecklingsmöjligheter

 

·organiserat arbetsteam för verksamhet på svenska

 

·genomförda effektiva och innovativa arbetsmodeller och –metoder med sikte på att undervisningen är det centrala;