Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset

 

Varhaiskasvatuksen tulosalueella toteutettiin helmikuussa 2012 asiakastyytyväisyyskysely internetissä. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 909 vastaajaa, joista 170 vastaajaa ilmoitti käyttävänsä palveluseteliä.

 

Palvelu päivähoidon alkaessa

Kysyttäessä palvelusta hoidon alkaessa vastaajat olivat erittäin tyytyväisiä, 139 vastaajasta 93 antoi arvosanan 5 (asteikolla 1-5). Kaikkien vastausten keskiarvo oli 4,58.

 

Mistä sait tietoa palvelusetelistä

Pääsääntöisesti tietoa palvelusetelistä saatiin vastaajien mukaan yksityisistä päiväkodeista suoraan, 108 vastaajaa. Myös internetiä hyödynnettiin, 29 vastaajaa.

 

Miksi valitsit nykyisen hoitopaikan

Kysyttäessä ratkaisevaa tekijää valitessa nykyistä päivähoitopaikkaa, vastaajat (59) korostivat päiväkodin sijaintia. Palvelun erityispiirteen mainitsi merkittäväksi tekijäksi 44 vastaajaa. Vastaajista 15 ilmoitti, että muuta palvelua ei ollut tarjolla. Vastaajat saivat myös kertoa muita syitä avoimessa vastauksessa. Noin 30 vastaajaa mainitsi hyvän palautteen tuttavilta tms. henkilöiltä tai hyvät aikaisemmat kokemukset sekä käsityksen hyvästä laadusta. Myös päiväkodin pienellä koolla nähtiin olevan merkitystä tehtäessä ratkaisuja päivähoitopaikan suhteen. Myös huonot kokemukset kunnallisessa päivähoidossa mainitsi muutama vastaaja. Noin 10 vastaaja kertoi, että tarve oli pikainen ja muuta ei juuri tuolloin ollut tarjolla.

Palvelusetelihakemuksen käsittely

Pääsääntöisesti palvelusetelihakemuksen käsittelyyn oltiin tyytyväisiä. Kysymykseen vastasi 165 vastaajaa, vastausten keskiarvo oli 3,96. Vastaajista 62 antoi arvosanaksi 5, mutta arvosanan yksi antoi jopa kuusi vastaajaa.

 

Vastaako palveluseteli odotuksianne

Palveluseteli on vastannut odotuksia 152 vastaajan mielestä ja suosittelisi sitä muillekin. Vastaajista 12 kertoi, että palveluseteli ei ole vastannut odotuksia ja 10 vastaajaa ei suosittelisi palveluseteliä.

 

Kommenteissa (odotusten vastaavuutta kommentoi 34 vastaajaa ja kysyttäessä suosittelua kommentit jätti 24 vastaajaa) tuotiin esille palvelusetelijärjestelmän käyttöönotossa ilmenneet tiedotus- ja keskeneräisyysongelmat. Palvelusetelihakemusten käsittelyssä oli myös joitakin ongelmia, mm. hitautta ja päätökset ovat tulleet jo hoidon alettua tai ei ollenkaan. Lisäksi mainittiin se, että palvelusetelin pitäisi lisätä perheiden valinnanvapautta, mutta vaihtoehtoja on kuitenkin edelleen vähän. Vain muutama vastaaja toi esille sen, että palvelusetelillä hoidettavat lapset ovat eriarvoisessa asemassa, koska tuottajilla ei ole käytössä sisaralennusta tai maksuttomia kuukausia ja joillakin tuottajilla vanhempien maksama päivähoitomaksu on suurempi kuin kunnallisessa hoidossa. Huolta kannettiin myös järjestelmän jatkuvuudesta. Toisaalta taas palveluseteliä pidettiin loistavana ratkaisuna.

 

Onko palveluseteli vastannut odotuksianne?

Voisitko suositella palveluseteliä muille?