Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus12312.03.20128

13851-2011 (032)

Kuntouttavaa lyhytaikaishoitoa tuottavan yksikön toimintamallin kokeilu Kaskenlinnan sairaalan tiloissa siirtoviivemaksun välttämiseksi tehtävänä toimenpiteenä (Pj)

Tiivistelmä:

Peruspalvelulautakunta päätti 29.2.2012 § 102, yhtenä siirtoviivemaksun välttämiseen pyrkivänä toimenpiteenä, lyhytaikaishoitoa tuottavan yksikön tarveselvityksen ja huonetilaohjelman hyväksymisestä sekä toimintamallin kokeilusta Kaskenlinnan sairaalan tiloissa ajalla 1.4.2012 - 31.12.2013. Kaupunginhallituksen päätettäväksi esitetään, että kokeiluun voidaan ryhtyä ja että toimenpiteen taloudellisten ja toiminnallisten vaikutusten arviointi tulee tuoda kaupunginhallituksen käsittelyyn syyskaudella 2012.

Kh § 123

Apulaiskaupunginjohtaja Maija Kyttä 8.3.2012:

Sosiaali- ja terveystoimessa on valmisteltu toimenpiteitä TYKS:n siirtoviivemaksun ja korotetun siirtoviivemaksun välttämiseksi sen jälkeen, kun Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin hallitus päätti 16.8.2011 § 94, että siirtoviivepäivämaksu otetaan käyttöön 1.9.2011 alkaen. Maksun perimisestä luovuttiin vuoden 2011 loppuun asti TYKS:n A-sairaalan palon jälkeen Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin ja Turun kaupunginhallituksen tekemien päätösten perusteella.

Yhtenä TYKS:n siirtoviivemaksun ja korotetun siirtoviivemaksun välttämiseen tähtäävistä toimenpiteistä peruspalvelulautakunta päätti 14.12.2011 § 334 jatkokuntoutuspaikkojen lisäämisestä kahdellakymmenellä paikalla ja hyväksyi 31.1.2012 § 46 kuntouttavan lyhytaikaishoidon yksikön alustavan toimintasuunnitelman.

Peruspalvelulautakunta päätti 29.2.2012 § 102 hyväksyä kuntoutumisyksikön toimintamallin käynnistämisen kokeiluna Kaskenlinnan sairaalan tiloissa 1.4.2012 alkaen päätöksen liitteessä yksityiskohdittain kuvatulla tavalla. Samalla päätettiin myös, että niin ikään liitteessä kuvattu henkilöstösuunnitelma lisätään parhaillaan valmistelussa olevaan sosiaali- ja terveystoimen vuotta 2012 koskevaan henkilöstösuunnitelmaan.

Lautakunnan esittelytekstin mukaan ”kuntoutumisyksikön vaatima uusi henkilöstöresurssi on kaikkiaan 16 uutta vakanssia, joiden kustannukset vuositasolla ovat noin 640 000 € (40 000 € x 16 vakanssia), joten tämän vuoden osalta – mikäli toiminta käynnistetään 1.4.2012 lukien – henkilöstökustannukset ovat noin 480 000 €. Tämän lisäksi kustannuksia aiheutuu laboratorio-, röntgen- ym. muista hoitotoimenpiteistä ja -tarvikkeista ja erilaisista tukipalveluista.”

Tilapäisiä vakansseja esitetään ajalle 1.4.2012 - 31.12.2013.

Lisäksi lautakunnan esittelytekstissä on todettu, ettei ”yksikön perustamisesta aiheutuvia kustannuksia ole voitu ottaa huomioon vuoden 2012 talousarviota suunniteltaessa. Nyt vanhuspalvelujen tulosalueella valmistuneesta suunnitelmasta käy ilmi, että kuntoutumisyksikkö voidaan perustaa Kaskenlinnan nykyisiin tiloihin tiivistämällä pitkäaikaisosastojen hoitopaikkoja ylipaikkojen käyttöönotolla.”

Palvelutuotantojohtajan erillisen ilmoituksen mukaan kuntoutusyksikön kustannukset vuonna 2012 ovat noin 615.000 € ja vuonna 2013 noin 800.000 €, vaihtoehtoiskustannusten ollessa ”tästä vuositasolla ainakin nelinkertaiset ja pahimmillaan kuusinkertaiset.”

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin hallituksen 6.3.2012 kokouksen esityslistan § 27 liitteenä on raportti siirtoviivepäivien kehityksestä viime vuosina.

Koko sairaanhoitopiirin alueella siirtoviivepäivien lukumäärä oli tammikuussa

vuonna 2010                       803

vuonna 2011                       928

vuonna 2012                   1.345

Turun osuus siirtoviivepäivistä on raportin mukaan ollut tammikuussa

vuonna 2010                       551

vuonna 2011                       840

vuonna 2012                       923

Sairaanhoitopiirin hallituksen 8.3.2011 § 30 tekemän päätöksen mukaan korotetun siirtoviivemaksun käyttöönoton edellytykset täyttyvät kun vuoden 2011 tammi-kesäkuulta laskettu keskimääräinen siirtoviivepäivien määrä on suurempi kuin 800 kuukaudessa.

Vuonna 2008 kaupunginhallitus hyväksyi 14.4.2008 vanhusten hoitotilanteen parantamiseksi ja siirtoviivemaksun välttämiseksi tehtävät toimenpiteet ja 12.5.2008 § 304 aiemmin hyväksyttyihin toimenpiteisiin ryhtymisestä sekä tarvittavien päätösten ja esitysten tekemisestä.

Syksyllä 2008 oli havaittavissa, että toimenpiteet olivat toimineet ja sakkomaksujen määrää oli kyetty pienentämään siten, että kaupungin toteuttamien toimenpiteiden ja sairaanhoitopiirin kanssa tehdyn yhteistyön tuloksena siirtoviivepäivien lukumäärä vähentyi ja sakkomaksujen määrä pienentyi merkittävästi. Sakon osuus vuonna 2008 oli yhteensä n. 2 M€. Mikäli kaupunki ei olisi ryhtynyt mihinkään toimenpiteisiin, niin tammi-maaliskuun siirtoviivemaksujen perusteella sakkoa olisi kertynyt n. 4 M€.

Esitetyllä toimenpiteellä paitsi saavutettaneen taloudellista säästöä, voitaneen myös turvata hoidon jatkuvuutta ja edistää potilaiden kuntoutumista oikean hoitopaikan odottamisen asemesta. Peruspalvelulautakunnan tulee lisäksi edelleen kehittää toimintaa sairaanhoitopiirin hoitopaikoilta tulevien potilaiden joustavaan siirtoon ja potilasvirtojen tasaamiseen esim. ”potilashotelli” – toiminnan kaltaisen nopeasti reagoivan palveluyksikön avulla sekä kiinnittää huomiota toiminnassa noudatettaviin lähetekäytäntöihin.

Edellä esitetyn perusteella puollan peruspalvelulautakunnan näkemystä esillä olevasta siirtoviivemaksun välttämistoimenpiteestä, kun lisäksi voidaan todeta, että esitys on oikean suuntainen myös pitkällä tähtäimellä, ja että mikäli toimenpiteeseen ei ryhdytä, tilanne ei muutu, vaan saattaa kriisiytyä edelleen pahemmaksi. Näin ollen kustannuksilla, jotka menisivät ”hukkaan”, saadaan aikaan vanhusten palveluja parantavia ratkaisuja, joilla on pidemmällä aikavälillä myös palvelurakennetta parantava vaikutus.

Lisäksi todetaan, ettei Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin päätöksestä käy ilmi, miten siirtoviivepäiviä seurataan ja miten ”sakkomaksusta” luopumisesta päätetään.

Peruspalvelulautakunta päätti esittää 16 henkilön tilapäistä palkkaamislupaa. Ne eivät päätöksestä ilmenevin tavoin sisälly vuoden 2012 henkilöstösuunnitelmaan. Toiminnan mahdollistavaa määrärahaa ei sisälly vuoden 2012 peruspalvelulautakunnan talousarvioon. Kaupunginhallituksen tulee näin ollen päättää kuntoutusyksikön tilapäisen kokeilun hyväksymisestä. Kaupunginhallituksen päätöksen jälkeen palvelutoimen sektorin apulaiskaupunginjohtaja tekee päätöksen tarvittavista16 tilapäisestä palkkaamisluvasta.

EhdotusKaupunginhallitus merkitsee tiedoksi peruspalvelulautakunnan päätöksen kuntouttavaa lyhytaikaishoitoa tuottavan yksikön toimintamallin kokeilusta ajalla 1.4.2012–31.12.2013 ja päättää,

että edellä kuvattuun kokeiluun voidaan ryhtyä ja että toimenpiteen taloudellisten ja toiminnallisten vaikutusten arviointi tulee tuoda kaupunginhallituksen käsittelyyn syyskaudella 2012.

Lisäksi kaupunginhallitus toteaa, että sosiaali- ja terveystoimen tulee Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kanssa erikseen sopia miten siirtoviivepäiviä seurataan ja miten ”sakkomaksusta” luopumisesta päätetään.

PäätösKaupunginhallitus merkitsi tiedoksi peruspalvelulautakunnan päätöksen kuntouttavaa lyhytaikaishoitoa tuottavan yksikön toimintamallin kokeilusta ajalla 1.4.2012–31.12.2013 ja päätti,

että edellä kuvattuun kokeiluun voidaan ryhtyä ja että toimenpiteen taloudellisten ja toiminnallisten vaikutusten arviointi tulee tuoda kaupunginhallituksen käsittelyyn syyskaudella 2012 ja

että kokeilu tulee toteuttaa peruspalvelulautakunnan talousarvion määrärahojen puitteissa.

Lisäksi kaupunginhallitus totesi, että sosiaali- ja terveystoimen tulee Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kanssa erikseen sopia miten siirtoviivepäiviä seurataan ja miten ”sakkomaksusta” luopumisesta päätetään.

Päätös tehtiin esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta yksimielisesti.

Jakelu

tpvPeruspalvelulautakunta