Sopimus hankkeen "Turun satamayhteys, Suikkilantien parantaminen ja muuttaminen maantieksi välillä Pansiontie - valtatie 8, Turku" toteuttamisesta, yhteistyöstä ja rahoitusjärjestelyistä

 

Sopijapuolet

 

 

Liikennevirasto

Y-tunnus: 1010547-1

 

PL 33

 

00521 Helsinki

 

 

 

 

 

 

 

Turun kaupunki

Y-tunnus: 0204819-8

 

PL 355

20101 TURKU

 

 

 

 

 

 

 

Sopijapuolista käytetään jäljempänä nimityksiä Liikennevirasto ja Turun kaupunki.

 

 

 

 

 

 

 

Turun kaupungin puolella tämän sopimuksen toteuttamisesta vastaa Turun Kiinteistöliikelaitos

 


Sisältö

1   Sopimuksen tarkoitus   3

2   Hankkeen laajuus   4

3   Hankkeen toteutus   4

3.1   Hankkeen toteutustapa ja aikataulu   4

3.2   Rakennuttajakonsultin tehtävät   4

3.3   Yhteistyö   5

4   Kunnossapito   6

5   Hankkeen kustannukset ja rahoitus   6

5.1   Yleistä   6

5.2   Toteutuskustannusten rahoittaminen   7

5.2.1   Maksuosuudet   7

5.2.2   Toteutuskustannusten syntyminen   10

5.2.3   Arvonlisävero   10

5.3   Maanlunastus- ja korvauskustannukset   11

6   Laskujen maksu   11

7   Tieosan luovutus valtiolle   12

8   Urakan myöhästyminen   12

9   Toiminta takuuaikana   13

10   Riitaisuuksien ratkaiseminen   13

11   Sopimuksen voimaantulo ja allekirjoittaminen   14

Sopimuksen tarkoitus

Sopimuksen kohteena olevassa Turun satamayhteys -hankkeessa toteutetaan Suikkilantien parantaminen ja muuttaminen maantieksi välillä Pansiontie – valtatie 8 sekä tehdään tiesuunnitelmassa määriteltyjä katujärjestelyjä.

 

Tilaajana hankkeessa toimii Turun kaupunki, joka ostaa rakentamispalvelun ja valtuuttaa Liikenneviraston kilpailuttamaan urakan sekä vastaanottamaan väylät urakoitsijalta. Liikennevirasto toimii toteutusvaiheessa Turun kaupungin valtuuttamana rakennuttajakonsulttina, Turun kaupungin nimissä ja lukuun. Siten kuin myöhemmin tarkemmin sovitaan, Turun kaupunki valtuuttaa Liikenneviraston solmimaan sopimuksia niin, että hankkeesta aiheutuvat kohdassa 5 mainitut toteutuskustannukset maksaa toteutusvaiheessa Turun kaupunki.

 

Parantamistoimenpiteet kohdistuvat pääosin Suikkilantielle. Ennen parantamistöihin ryhtymistä maantiealue otetaan haltuun ja tiesuunnitelmassa esitettyjen parantamistoimenpiteiden mukaisesti rakennetaan maantienä. Kaupunki ottaa tällä sopimuksella huolehtiakseen parantamistöiden ajan tienpitoon sisältyvät kunnossapidon ja liikenteen hallinnan toimenpiteet samalla tavalla kuin se vastaisi kadunpitovelvoitteista siinä tapauksessa, että väylä olisi edelleen katu. Parantamistöitä koskevan urakan vastaanoton jälkeen Liikennevirasto tekee liikenteeseen luovuttamista koskevan päätöksen, jonka jälkeen Liikennevirasto ottaa vastatakseen Suikkilantien tienpitoon liittyvistä toimenpiteistä, jolloin kunnossapitovastuu siirtyy Varsinais-Suomen ELY-keskukselle.

 

Nykyisillä maanteillä ja kaduiksi jäävillä väylillä tehdään vähäinen osa hankkeen parantamistoimenpiteistä.

 

Tarkoituksena on, että Turun kaupunki myy Liikenneviraston omistamaan maa-alueeseen kohdistuvan rakentamispalvelun Liikennevirastolle. Urakan aikana tai sen johdosta ei tapahdu muita muutoksia urakka-alueen maa-alueiden omistuksessa kuin mitä tietoimitukset tai katuihin kohdistuvat yleisten alueiden mittaukset aiheuttavat.

 

Alustavan aikataulun mukaan Liikennevirasto vastaanottaa urakan urakoitsijalta Turun kaupungin valtuuttamana syksyllä 2013. Turun kaupunki luovuttaa valtion omistukseen tulevan osan urakasta Liikennevirastolle alustavan aikataulun mukaan aikaisintaan 1.1.2014 ja Liikennevirasto maksaa myöhemmin määritellyn osuuden hankkeen kustannuksista arvonlisäveroineen korottomana kaupungille 15.2.2015 mennessä.

 

Hankkeen laajuus


Sopimuksen kohteena oleva hanke ja sen laajuus määrittyvät vuonna 2010 valmistuneen rakennussuunnitelman mukaisesti.

 


Rakennussuunnitelma perustuu mm. seuraaviin asiakirjoihin:

1. Turun satamayhteys, Suikkilantien parantaminen ja muuttaminen maantieksi välillä Pansiontie - valtatie 8, Turku. Tiesuunnitelma

2. Turun satamayhteys, Suikkilantien parantaminen ja muuttaminen maantieksi välillä Pansiontie - valtatie 8, Turku. Tiesuunnitelman hyväksymispäätös 28.5.2009.

3. Hyväksytyt katusuunnitelmat siinä laajuudessa kuin ne on esitetty kohdan 1 tiesuunnitelmassa.      

 

Hankkeen toteutus

Hankkeen toteutustapa ja aikataulu

Hanke toteutetaan yhtenä urakkana KU-mallilla (Kokonaisurakka), joka sisältää kohteen rakentamisen.

Urakan kilpailutus ja käynnistäminen ajoittuu vuodelle 2012. Urakka valmistuu vuonna 2013, mikäli urakan hankintaan liittyvät mahdolliset valitukset tai muut vastaavat seikat eivät viivästytä urakan aloittamista ja valmistumista. Urakan vastaanotto tapahtuu vastaanottotarkastuksessa, jonka arvioitu ajankohta on syksyllä 2013.

Mikäli rakennustöiden aloittaminen tai toteuttaminen viivästyy edellä esitetystä aikataulusta, sopijapuolet neuvottelevat kohdassa 3.3. määritellyssä projektiryhmässä tapauskohtaisesti mahdollisen viivästyksen vaikutuksista hankkeelle. Sopijapuolet päättävät kaikista muutoksista hankkeen laajuuteen, ajoitukseen, toteutukseen tai kustannuksiin yhdessä siinä järjestyksessä kun niiden päätöksenteko edellyttää.

Rakennuttajakonsultin tehtävät

Liikennevirasto vastaa Turun kaupungin valtuuttamana hankkeen rakennuttamisesta (projektinhallinnasta, urakan kilpailuttamisesta, valvonnasta ja vastaanotosta). Työmaan johtovelvollisuudet tullaan solmittavassa urakkasopimuksessa siirtämään kokonaisuudessaan pääurakoitsijalle.

Liikennevirasto kilpailuttaa urakan sekä tekee ja allekirjoittaa urakan hankintapäätöksen Turun kaupungin valtuuttamana.

Liikennevirasto allekirjoittaa sopimuksen kohteena olevaan hankkeeseen sisältyvät kohdassa 2 mainittuihin asiakirjoihin välittömästi liittyvät urakka- ja muut sopimukset kolmansien osapuolten kanssa Turun kaupungin nimissä tämän nimenomaisesti valtuuttamana.


Liikenneviraston tämän sopimuksen perusteella solmimien sopimusten rahoittamiseen liittyvät asiat käsitellään tämän sopimuksen kohdassa 5.2 "Toteutuskustannusten rahoittaminen" ja sen alaotsikon "Toteutuskustannusten syntyminen" yhteydessä.

 

Liikennevirasto vastaanottaa urakoitsijalta Turun kaupungin valtuuttamana valmiin urakan 31.12.2013 mennessä. Mikäli urakan valmistuminen viivästyy tästä ajankohdasta, toimitaan siten, kun sopimuksen kohdassa 8 kuvataan.

Liikennevirasto käyttää hankkeen kilpailutuksessa, toteutuksessa sekä urakan valvonnassa ja seurannassa asiantuntijakonsultteja.

Yhteistyö

Hankkeen toteutukseen Liikennevirasto nimeää projektipäällikön, jonka lisäksi hankkeen toteutukseen osallistuu Liikennevirastosta ja Ely-keskuksesta teknisiä ja hallinnollisia asiantuntijoita. Turun kaupungin asiantuntijoita osallistuu vastaavasti hankkeen toteutuksen ohjaukseen myöhemmin sovittavin tavoin. Molemmat sopijapuolet vastaavat oman henkilöstönsä kustannuksista (kuten palkat sivukuluineen, päivittäiset matka- ja puhelinkulut).


Hankkeen toteuttamista ohjaa ja seuraa projektiryhmä, johon sekä Liikennevirasto että Turun kaupunki nimeävät edustajansa. Projektiryhmän puheenjohtajana toimii Turun kaupungin edustaja.

Projektiryhmän tehtävänä on ohjata ja valvoa hankkeen toteutumista sopijapuolten edut huomioiden hankkeen budjetin mukaisessa rahoituskehyksessä. Projektiryhmän yleisenä tehtävänä on seurata hankkeen suunnitelmien mukaista edistymistä ja tehdä tarvittaessa sitä koskevia esityksiä päätöksentekoon.

Liikenneviraston erikseen nimeämän edustajan tehtävänä on vastata projektiryhmässä käsiteltävien asioiden riittävän huolellisesta valmistelusta ja esittelystä projektiryhmän kokouksissa. Edustaja esittelee jokaisessa projektiryhmän kokouksessa hankkeen senhetkisen aikataulun ja budjetin tilanteen sekä muut ajankohtaiset asiat.

Kunnossapito

Liikennevirasto ja Turun kaupunki vastaavat tienkäyttäjiin nähden tien- ja kadunpidosta. Liikennevirasto vastaa urakka-alueen maanteiden kunnossapidosta maantielain (503/2005) mukaisesti kuitenkin niin, että kaupunki ottaa tällä sopimuksella huolehtiakseen parantamistöiden ajan tienpitoon sisältyvät kunnossapidon ja liikenteen hallinnan toimenpiteet samalla tavalla kuin se vastaisi kadunpitovelvoitteista siinä tapauksessa, että väylä olisi edelleen katu. Turun kaupunki vastaa urakka-alueen katujen ja puistojen kunnossapidosta kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain (669/1978) mukaan.

 

Sopijapuolet sitoutuvat sisällyttämään määräykset rakennusaikaisesta väylien kunnossapidosta rakennusurakkasopimukseen siten, että urakka-alueen maanteiden, katujen ja viheralueiden kunnossapidosta rakennusaikana talvihoitoon sisältyviä töitä lukuun ottamatta vastaa rakennusurakoitsija myöhemmin erikseen tarkemmin sovittavalla tavalla.

 

Hankkeen kustannukset ja rahoitus

Yleistä

Turun kaupunki myy rakentamispalvelun edelleen valtiolle siltä osin, kun se käsittää valtion kustannusosuuteen kuuluvan osan hankkeesta. Myyntihinta muodostuu siten urakan toteutuskustannusten valtion kustannusosuudesta.
Hankkeen kustannukset koostuvat
a) toteutuskustannuksista sekä

b) maanlunastus- ja korvauskustannuksista.

 

Toteutuskustannuksiin sisältyvät varsinainen kohdan 2 mukainen rakentaminen, yhdessä sovitut lisä- ja muutostyöt sekä muut hankkeen toteuttamisesta aiheutuvat kulut mukaan lukien kohdassa 3.2 mainitut konsulttipalvelut (ilman Liikenneviraston ja Turun kaupungin henkilöstön omia kuluja).

 

Hankkeen toteuttamiskustannukset on arvioitu 18,1 miljoonaksi euroksi ilman arvonlisäveroa (Maku-indeksi 150). Liikenneviraston osalta toteutuskustannusten enimmäismäärä on valtion talousarviossa myönnettä sopimusvaltuus. Sopimusvaltuuden ylittämiseen tarvitaan eduskunnan päätös.


Maanlunastus- ja korvauskustannukset eivät sisälly hankkeen toteutuskustannuksien enimmäismäärän osoittavaan sopimusvaltuuteen, vaan maanhankinnasta aiheutuvat kustannukset on budjetoitu valtion talousarviossa erikseen.

 

Maanlunastus- ja korvauskustannukset määräytyvät maantietietoimituksessa sekä maankäyttö- ja rakennuslain mukaisissa katualueiden lunastuksissa ja haltuunotoissa. Liikennevirasto vastaa siitä, että Varsinais-Suomen ELY-keskus laittaa vireille maanmittaustoimituksen. . Katualueiden lunastukset panee vireille Turun kaupunki.

 

Maanlunastus- ja korvauskustannusten osalta menetellään siten kuin kohdassa 5.3 kuvataan.

Toteutuskustannusten rahoittaminen

Maksuosuudet

Vuosien 2012–2013 kaikki hankkeen toteutuskustannukset maksaa

Turun kaupunki. Liikennevirasto maksaa Turun kaupungille kauppahintana valtion kustannusosuutta vastaavan summan hankkeen toteutuskustannuksista korottomana arvonlisäveroineen 31.12.2014 mennessä.

 

Sopijapuolet vastaavat maksamiensa kustannusten arvonlisäveroista ottaen kuitenkin huomioon, mitä kohdassa 5.2.3 Arvonlisävero lausutaan. Turun kaupunki voi harkintansa mukaan hankkia verottajan ennakkolausunnon arvonlisäverokohtelustaan. Sopijapuolet ovat velvollisia vastaamaan tässä sopimuksessa sovituista kustannuksista riippumatta verottajan arvonlisäverokohtelua koskevista päätöksistä.

 

Seuraavassa taulukossa on esitetty arvioidut lopulliset kustannukset ja sopijapuolten välinen kustannusjako. Kustannukset ovat verottomina ja ne perustuvat maanrakennuskustannusindeksiin (MAKU-indeksi) 150,0. Kaupunki on vastannut vuoden 2011 aikana tehtyjen valmistelevien töiden kustannuksista.

 

 

 

Kohde

Kustannus

Liikennevirasto

Kaupunki

Sisältö

*)

 

%

%

 

 

Suikkilantien K3 plv. 0-62 ja 2400-2700 (katuosuus)

901 000

30

270 000

70

631 000

Sis. K1, K2 K2J, K3, K3J, K17 ja K17J ja Pansiontien tasoristeyksen

1) 3)

Suikkilantie M1 plv. 62-2400 (maantieosuus)

11 718 000

50

5 859 000

50

5 859 000

Sis. M1, R1 - R5, R7, K4, K4J, K5, K5J, K7, K11, K11J, K12, K12J, K13J, K14J, K16, Meluaidat, Sillat (S2, S3, S4, S5 ja S6)

1) 2)

Kevytväylä J1 plv. 0-1840 ja K15J / K15 plv. 1840-2556

1 637 000

50

818 500

50

818 500

Sis. Sillan S7

1)

Ramppi R6 plv.0-765

867 000

50

433 500

50

433 500

Sis. tukimuurin rampilla R6

1)

Ramppi R6 plv.765-1120

370 000

100

370 000

0

0

 

1)

K8 Artukaistentie

277 000

0

0

100

277 000

Sis. K8J, K9J ja K10J

1) 3)

Liikennevalot

855 000

50

427 500

50

427 500

 

1)

Liikenteenohjaus / maantiet

286 000

100

286 000

0

0

Hankkeen ulkopuolinen viitoitus maanteillä (Vt1, Vt8, Vt9, Vt10 ja Kt40)

1) 4)

Liikenteenohjaus / kadut

96 000

0

0

100

96 000

Hankeen ulkopuolinen viitoitus kaduilla (Sataman ja Suikkilantien väliset katuosuudet)

1) 5)

Muut kustannukset 6,5%

1 105 000

50

552 500

50

552 500

 

6)

Yhteensä:

18 112 000

 

9 017 000

 

9 095 000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

49,8 %

 

50,2 %

 

 

*) Huom! :

 

 

 

 

 

 

 

1) Sisältää urakoitsijan yhteiskustannukset (n. 15% rakennusosittain lasketuista kustannuksista).

 

2) Ei sis. liikennevaloja eikä Artukaistentien (K8) kustannuksia, muiden katujen kustannukset ko. paaluvälillä sisältyvät

 

3) Ei sis. liikennevalojen kustannuksia

 

4) Viitoitusmuutosten kustannukset suunnittelualueen ulkopuolisilla maanteillä (Vt1, Vt8, Vt9, Vt10 ja Kt40)

 

5) Viitoitusmuutosten kustannukset suunnittelualueen ulkopuolisilla kaduilla (Sataman ja Suikkilantien väliset katuosuudet)

 

6) Rakennuttamistehtävät (rakennuttajan kustannukset lisä- ja muutostyövarauksineen), noin 6,5% investoinnin urakkakustannuksista

 

 

Hankkeen arvonlisäveroton kustannusarvio on edellä olevan taulukon mukaisesti 18,1 milj. € (MAKU-indeksi 150.0), josta Liikenneviraston osuus on 9,017 milj. € ja Turun kaupungin osuus 9,095 milj. €. Lisäksi kumpikin sopijapuoli maksaa omasta arvonlisäverottomasta kustannusosuudestaan arvonlisäveron ottaen kuitenkin huomioon, mitä kohdassa 5.2.3 arvonlisäverosta lausutaan. Liikenneviraston ja Turun

kaupungin euromääräiset maksuosuudet tarkentuvat kilpailuttamisen ja hankkeen toteuttamisen jälkeen.

 

Mikäli sopijapuolet yhteisesti toteavat kustannusseurannan osoittavan, että enimmäiskustannukset tulisivat ylittymään, sopijapuolet sopivat niistä toimenpiteistä, joilla enimmäiskustannuksissa pysyminen voidaan varmistaa.


Lisä- ja muutostöiden veloitukset tai hyvitykset jaetaan sopijapuolten kesken edellä olevassa taulukossa esitettyjen prosenttiosuuksien suhteessa, mikäli ne ovat kohdennettavissa taulukossa esitetyille kohteille. Muussa tapauksessa kustannukset jaetaan suhteessa Liikennevirasto 50 % / kaupunki 50 %. Lisä- ja muutostöille on saatava kummankin sopijapuolen hyväksyntä.

 

Kustannusarviossa pysymisen varmistamiseksi tietyt yhdessä päätetyt hankkeen kohteet kilpailutetaan optioina, jotka voidaan kustannusarvion ylittyessä jättää ostamatta. Ehdollisten kohteiden ostaminen tai ostamatta jättäminen vaikuttaa sopijapuolten euromääräisiin maksuosuuksiin, joten lopulliset maksuosuudet voidaan määritellä vasta, kun ehdollisten kohteiden ostoista on päätetty.

 

Ensimmäisessä vaiheessa päätetään mahdollisesti poistettavat kohteet siitä yhdessä erikseen päättämällä. Toisessa vaiheessa lasketaan Liikenneviraston ja Turun kaupungin maksuosuudet edellä olevan rakennuskohteittain laaditun kustannusarvion perusteella.

 

Jos hankkeen laajuutta joudutaan tarkistamaan urakan aikana, po. lisä- tai muutostyön kustannusjako sovitaan aiheuttamisperiaatteen mukaisesti tapauskohtaisesti yhdessä.

 

Ulkopuolisten toimijoiden johtosiirtokustannukset, sikäli kun ne tien- tai kadunpitäjälle kuuluvat, jaetaan myös hankeosien kustannusjaon mukaisesti.

 

Kolmannen osapuolen tämän hankkeen yhteydessä maksettavaksi tuomitut, määrätyt tai sopimukseen perustuvat sakot, sanktiot tai korvaukset, joiden saajana on tilaaja, jaetaan maksuosuuksien suhteessa, jollei niitä voida selvästi kohdistaa jollekin hankeosalle.

 

Mahdolliset EU-tuet hyvitetään sopijapuolille maksuosuuksien suhteessa.

Toteutuskustannusten syntyminen

Toteutuskustannuksiin sisällytetään kohdassa 2 mainittujen suunnitelmien ja urakka-asiakirjojen mukaiset toimenpiteet ja muut hankkeen

toteuttamiseksi tarvittavat näihin asiakirjoihin välittömästi liittyvät erillisten sopimusten tai sitoumusten mukaiset toimenpiteet. Näitä ovat mm.:

maanteiden, katujen, ja niihin liittyvien rakenteiden rakentaminen ja työn aikainen tilaajan maksettavaksi kuuluva lisä- ja muutossuunnittelu

ulkopuolisten toimijoiden johto- ja laitesiirtokustannukset sikäli kuin ne tien- tai kadunpitäjälle kuuluvat

mahdolliset vahingonkorvaukset, muut velvoitteet ja oikeudenkäyntikulut,

konsultti-, selvitys-, tutkimus, tiedotus-, rakennuttamis- ja projektinhallintakustannukset muun kuin Liikenneviraston, ELY-keskuksen tai Turun kaupungin virkatyön osalta sekä

muut suoraan hankkeen toteuttamisesta johtuvat kustannukset.

 

Toteutuskustannuksiin ei sisälly hankealueen pilaantuneiden maiden puhdistus, joista kumpikin sopijapuoli vastaa nykyisin omistamansa/hallitsemansa alueen osalta. Kaupunki vastaa myös yksityisen omistuksessa olevan maa-alueen pilaantuneiden maiden puhdistuksesta, mikäli aiheuttamisperiaatteen vastaisesti maanomistaja ei sitä tee.

 

Vastuu hankkeen kustannusvalvonnasta kuuluu ensisijaisesti Liikennevirastolle, jonka on raportoitava Turun kaupungille säännöllisesti.

 

Arvonlisävero

Turun kaupunki on arvonlisäverolain 8 c §:n 1 mom. 1 kohdassa tarkoitettu elinkeinonharjoittaja, joka myy muuten kuin satunnaisesti rakentamispalveluita. Liikenneviraston tulee ottaa tämä huomioon, kun se tekee kohdassa 3.2 lueteltuja rakennuttajakonsultin tehtäviä. Erityisesti Liikenneviraston tulee huolehtia siitä, että kaikki arvonlisäverolain 31 §:n 1 mom. 1 kohdan rakentamispalveluiden hankintaa koskevat sopimukset ja laskut Turun kaupungin nimissä ja lukuun tulee olla arvonlisäverottomia. Turun kaupunki on velvollinen suorittamaan rakentamispalveluiden ostamisesta arvonlisäveron käännetyn verovelvollisuuden nojalla.

 

Liikennevirasto on osa Suomen valtiota, joka ei ole edellisessä kappaleessa tarkoitettu elinkeinonharjoittaja. Sen vuoksi Turun kaupungin Liikennevirastolta veloittamiin kustannusosuuksiin lisätään arvonlisäverolain edellyttämä arvonlisävero myös rakentamispalveluiden osalta.

Maanlunastus- ja korvauskustannukset

Varsinaisten toteutuskustannusten lisäksi hankkeen kustannuksia ovat myös maanlunastus- ja korvauskustannukset. Turun kaupunki luovuttaa omistamansa maa-alueen korvauksetta maantiealueeksi. Rakennustöistä kolmansille osapuolille aiheutuvat korvauskustannukset, joita ei voi kohdistaa urakoitsijalle, jaetaan Liikenneviraston ja Turun kaupungin kesken hankeosien kustannusjaon mukaisesti (kohta 5.2.1).

Sopijapuolille hankkeesta aiheutuvat muut lunastus- ja korvauskustannukset kolmansille osapuolille maksaa nykyisten maanteiden ja maantieksi muuttuvan Suikkilantien osalta Liikennevirasto ja katujen osalta Turun kaupunki. Myös näiden ostolaskujen osalta tulee soveltuvin osin ottaa huomioon, mitä kohdassa 5.2.3 arvonlisäverosta lausutaan.

Poiketen hankkeen edellä esitetystä toteutuskustannusten maksuperiaatteista ja -aikataulusta Liikennevirasto maksaa maantietoimitusten maanlunastus- ja korvauskustannukset.

Katualueiden lunastukset ja korvauskustannukset puolestaan maksaa Turun kaupunki.

Laskujen maksu

Sopijapuolet edellyttävät urakkasopimuksessa sovittavan hankkeen toteuttamiskustannuksia aiheuttavien laskujen maksamisesta seuraavaa:

 

Urakoitsija laatii urakastaan maksuerätaulukon, jonka sopijapuolet hyväksyvät. Jokaisessa maksuerässä tulee olla eroteltuna maksuerän arvonlisäverottomat Liikenneviraston ja Turun kaupungin osuudet.

 

Urakoitsija toimittaa Turun kaupungille kuukausittain laskun, jossa on eritelty Turun kaupungin ja Liikenneviraston maksuosuudet. Sekä Turun kaupungin että Liikenneviraston maksuosuuksia koskevat laskut tulee osoittaa Turun kaupungille. Turun kaupunki toimittaa laskusta sähköisen kopion Liikennevirastolle, joka tarkistaa laskun oikeellisuuden ja ilmoittaa laskun maksukelpoisuudesta Turun kaupungille. Turun kaupunki maksaa laskut.

 

Liikenneviraston on varmistettava kohdassa 5.2.3 selostetuilla perusteilla, ettei rakentamispalveluiden ostamista koskevissa laskuissa ole arvonlisäveroa. Tämä koskee sekä Turun kaupungin että Liikenneviraston maksuosuuksia koskevia laskuja rakentamispalveluista.

Rakennusurakkasopimukseen on otettava määräys maksuehdosta, jonka mukaan urakan laskujen maksuaika on 30 päivää. Laskujen k
äsittely Liikennevirastossa kestää seitsemän (7) arkivuorokautta.

 

Laskut kirjataan Liikennevirastossa perustettavaan urakan seurantajärjestelmään. Tämän lisäksi Turun kaupunki järjestää oman seurantansa maksamistaan hankkeen laskuista. Näitä kahta erillistä seurantaa verrataan toisiinsa vuosittain 31.3., 30.6., 30.9. ja 31.12. laskutuksen yhdenmukaisuuden varmistamiseksi.

  

Edellä kuvattu menettely koskee pääurakan laskujen lisäksi kaikkia muitakin hankkeeseen kuuluvia toteutuskustannuksiin lukeutuvia laskuja.
 

Tieosan luovutus valtiolle

Turun kaupunki myy ja luovuttaa valtiolle tulevan osan urakasta Liikennevirastolle aikaisintaan 1.1.2014 edellyttäen, että Liikennevirasto on vastaanottanut urakan urakoitsijalta ja tehnyt liikenteelle luovutuspäätöksen.

 

Turun kaupunki veloittaa Liikennevirastolta urakan kauppahintana summan, jonka kaupunki on toteutusvaiheen aikana maksanut ja joka vastaa edellä tässä sopimuksessa ilmenevien perusteiden mukaisesti määräytyvää ”Turun satamayhteys, Suikkilantien parantaminen ja muuttaminen maantieksi välillä Pansiontie - valtatie 8” -tiehankkeen valtion kustannusosuutta arvonlisäveroineen.

 

Valtion maksuosuus erääntyy Liikenneviraston maksettavaksi yhtenä eränä 31.12.2014 mennessä.

 

Viivästyskorko on korkolain mukainen.

 

Urakan myöhästyminen

Mikäli hanketta ei ole tässä aiesopimuksessa esitetyn alustavan aikataulun mukaisesti 31.12.2014 mennessä vastaanotettu, Turun kaupunki siirtää urakkasopimuksen mukaiset oikeudet ja velvollisuudet Liikennevirastolle, joka toimii hankkeessa tämän jälkeen 1.1.2015 alkaen tilaajana.

 

Sopijapuolet sitoutuvat ottamaan urakkasopimukseen sopimuksen siirron mahdollistavan ehdon.

 

Urakkasopimuksen siirtämisen yhteydessä hankkeen siihen asti aiheutuneet toteutuskustannukset ja niiden osuudet selvitetään ja Liikennevirasto suorittaa Turun kaupungille 31.12.2014 yhtenä eränä korvauksena summan, joka muodostuu Turun kaupungin siihen mennessä maksamista valtion kustannusosuuteen kuuluvista eristä lisättynä arvonlisäverolain edellyttämällä arvonlisäverolla.

 

Viivästyskorko on korkolain mukainen.

 

Tilaajan vaihtumisesta johtuen 1.1.2015 alkaen aiheutuvat toteutuskustannukset maksaa ensin Liikennevirasto, joka laskuttaa myöhemmin tarkemmin sovittavin tavoin Turun kaupungilta kaupungin kustannusosuutta vastaavan osan aiheutuneista toteutuskustannuksista. Laskutuksessa on otettava huomioon, mitä kohdassa 5.2.3 Arvonlisävero rakentamispalveluiden myynnistä lausutaan.

Tilaajan vaihtumisen jälkeen hankkeen toteuttamista ohjaava projektiryhmä, jonka työhön osallistuu myös Turun kaupungin edustajia, jatkaa toimintaansa kohdassa 3.3 kuvatulla tavalla. Samoin urakan seurantajärjestelmää laskutuksen yhdenmukaisuuden varmistamiseksi ylläpidetään kuten ennen urakkasopimuksen siirtoa.

 

Toiminta takuuaikana

Sopijapuolet edellyttävät, että urakkasopimuksiin sisältyvä rakennusurakan takuuaika on kaksi (2) vuotta urakan vastaanottamisen jälkeen ja että urakoitsija antaa Liikennevirastolle ja Turun kaupungille kummallekin niiden osuutta vastaavan takuuajan vakuuden.

 

Liikennevirastolla on valtiolle siirtyneen tien osalta oikeus käyttää sopimuksiin ja niihin liittyviin takuusitoumuksiin perustuvaa puhevaltaa suoraan urakoitsijoita ja muita hankkeen suunnitteluun, valvontaan ja toteuttamiseen osallistuneita ulkopuolisia tahoja ja vakuuden antajia kohtaan. Turun kaupungilla on vastaava oikeus niihin osiin hanketta, jotka kuuluvat sen omistusosuuteen.

 

Väylien ja rakenteiden takuuaikaisista ja sen jälkeisistä kustannuksista vastaa maanteillä valtio ja omistamillaan kaduilla Turun kaupunki, sikäli kun mainitut kustannukset eivät kuulu urakoitsijan takuun piiriin.

 

Riitaisuuksien ratkaiseminen

Tästä sopimuksesta mahdollisesti aiheutuvat erimielisyydet pyritään ratkaisemaan neuvottelemalla. Mikäli neuvottelut eivät johda tulokseen, erimielisyydet käsitellään ensimmäisenä asteena Helsingin käräjäoikeudessa.

 

Sopimuksen voimaantulo ja allekirjoittaminen

Sopimus tulee voimaan, kun molemmat sopijapuolet ovat sen allekirjoittaneet.

 

Tätä sopimusta on tehty kaksi (2) samasanaista kappaletta, yksi kummallekin sopijapuolelle.

 

[ ssa] [ ]. päivänä ______kuuta 2012

 

 

Liikennevirasto

 

 

                     

N.N.            N.N.

 

 

Turun kaupunki

 

 

            

Jarkko Virtanen         

Apulaiskaupunginjohtaja