Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus61612.12.20112

10800-2011 (011, 70)

Turun Seudun Rakennustekniikka Oy:n liiketoimintakauppa ja siihen liittyvät sopimukset (Kj)

Tiivistelmä:

Salassa pidettävä viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain 24 §:n 1. momentin 17 ja 20 kohtien perusteella

Kh § 616

Keskushallinto, kaupunginlakimies Laura Klami 9.12.2011:

Aikaisemmat päätökset

Kaupunginvaltuusto on 24.1.2011 § 17 päättänyt muun ohessa, että Talotoimiliikelaitoksen toiminnot yhtiöitetään, Turun Talotoimi Oy perustetaan ja perustamisasiakirjat tuodaan valtuuston hyväksyttäväksi.

Yhtiöittämisen rakennemuutoskokonaisuutta koskeva päätöksenteko on toteutettu kaksivaiheisena prosessina siten, että ensimmäisessä vaiheessa kaupunginvaltuusto päätti yhtiön perustamisesta, hyväksyi perustamisasiakirjat (yhtiöjärjestys ja perustamissopimus), hyväksyi linjauksen yhtiön rahoituksesta ja päätti vaiheittaisesta etenemisestä.

Kaupunginhallitus käsitteli asiaa 4.10.2011 § 446 päättäen muun ohella esittää kaupunginvaltuustolle yhtiöittämissuunnitelman, perustamisasiakirjojen ja esitetyn yhtiön rahoituslinjauksen hyväksymistä sekä Turun Seudun Rakennuspalvelu Oy:n perustamista.

Kaupunginvaltuusto päätti 14.11.2011 § 201, että Turun Rakennustekniikka Oy perustetaan ja liitteenä olevat perustamisasiakirjat sekä yhtiön rahoituslinjaus hyväksytään. Yhtiön väliaikaiseen hallitukseen nimettiin kaupunginhallituksen täytäntöönpanopäätöksen 21.11.2011 § 539 yhteydessä apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen, talousjohtaja Jukka Laiho, johtava kaupunginlakimies Tomi Sundholm, controller Kim Moisiolinna ja kaupunginlakimies Laura Klami. Tilintarkastaja on PricewaterhouseCoopers Oy päävastuullisena tilintarkastajana Tomi Moisio ja yhtiön valvontavastuuhenkilö kaupunginjohtaja Aleksi Randell.

Toinen vaihe

Yhtiöittämisen rakennemuutoskokonaisuutta koskeva päätöksenteko on edennyt toiseen vaiheeseen, jossa käsiteltäväksi tulevat palvelusopimuskokonaisuuteen ja liiketoimintakauppaan liittyvät asiakirjat sekä omistajan ennakkonäkemyksen antaminen yhtiön hallitukselle Turun Seudun Rakennustekniikka Oy:n ja henkilöstöjärjestöjen välille solmittavasta henkilöstösopimuksesta. 

Aiempien päätösten mukaisesti toiseen vaiheeseen on edetty yhtiön perustamisen täytäntöönpanon jälkeen, kun kaupungin ja yhtiön välisen velkakirjan ehdot on määritetty ja palvelusopimukset hyväksytty asianmukaisella tavalla hallintokuntien välillä.

Yhtiöittämisen valmistelua koskevassa esityksessä on todettu, että toisen vaiheen yksityiskohtien osalta kaupunginhallituksen konsernijaosto päättää seikoista, jotka kuuluvat sen toimivaltaan. Kaupunginhallituksen johtosäännön 9 §:n mukaan konsernijaosto voi kuitenkin saattaa asian, joka sillä on oikeus ratkaista, kaupunginhallituksen käsiteltäväksi, mikäli asian merkittävyys sitä edellyttää. Konsernijaosto katsoi päätöksellään 5.12.2011 § 92 merkittävyyden muodostuvan, koska liiketoimintakauppaan liittyvä dokumentaatio muodostaa päätöksentekotasojen kannalta erottamattoman kokonaisuuden.

Yhtiön rahoitus ja liiketoimintakauppa

Osakkeiden merkintähinta 1,5 M€ maksetaan apporttina ja sijoitetaan kokonaisuudessaan SVOP-rahastoon. Liiketoimintakaupalla luovutettavan apporttiomaisuuden omistusoikeuden on suunniteltu siirtyvän yhtiölle 1.1.2012. Jäljelle jäävä osa noin 2,5 M€ kauppahinnasta (n. 4 M€) jää yhtiön velaksi erillistä velkakirjaa vastaan.

Palvelusopimukset

Kaupunginhallituksen konsernijaosto on 22.3.2011 § 18 hyväksynyt tuottajaliikelaitosten yhtiöittämisen valmistelusuunnitelman ohjeellisena noudatettavaksi ja merkinnyt hallintokuntakohtaiset projektisuunnitelmat tiedokseen.

Valmistelusuunnitelmassa on todettu muun muassa, että tilaajat ja tuottajat valmistelevat sisällöllisesti yksittäiset palvelusopimukset, jotka hyväksytään toimialojen lauta- ja johtokunnissa 4 - 5/2011. Konsernijaosto vahvistaa sopimuskokonaisuuden ja hyväksyy yksittäiset sopimukset, mikäli hallintokunnat eivät ole päässeet asiassa ratkaisuun.

Valmistelusuunnitelmaan on kirjattu muun muassa seuraavat sisäisten palvelusopimusten periaatteet:

1. Kysymys on kaupungin organisaatiomallin ja palvelutuotantotapojen uudelleen järjestämisestä, mutta ei varsinaisen hankinnan toteuttamisesta. Yhtiöt pysyvät kaupungin tai kuntien omistuksessa eikä niissä ole yksityisiä osakkeenomistajia.

2. Kaupungin hallintokuntien ja tuottajaliikelaitosten välillä liikkeenluovutuksen aikana voimassa olevat todelliset määräaikaiset palvelusopimukset siirtyvät liikkeenluovutuksen yhteydessä perustettavalle tuotantoyhtiölle. Kysymys ei ole uusista tai järjestelyn vuoksi laadituista hankintasopimuksista. Liikkeenluovutuksen yhteydessä perustettavalle yhtiölle siirtyvät olemassa olevat määräaikaiset palvelusopimukset eivät ole luonteeltaan poikkeuksellisia tai erityisen pitkäaikaisia.

3. Kaupungin ja liikelaitosten määräaikaiset palvelusopimukset perustuvat omakustannusperusteiseen hinnoitteluun. Perustettava yhtiö ei saa hinnoittelullaan kilpailuetua muihin markkinoilla toimiviin yksityisiin tai julkisomisteisiin yrityksiin nähden.

4. Palvelusopimukset kilpailutetaan alueittain, toimialoittain ja toiminnoittain asteittain hallitusti markkinoille siten, että hankintayksikkö noudattaa lakia julkisista hankinnoista, perustettavat yhtiöt saavat aikaa sopeuttaa toimintansa markkinaehtoiseksi, avautuvat uudet markkinat eivät monopolisoidu tai syrji paikallisia pieniä tai keskisuuria yrityksiä ja uusia markkinoita syntyy kilpailumekanismin varmistamiseksi.

5. Perustettavat yhtiöt kilpailevat avoimilla markkinoilla vuoden 2012 alusta lukien. Liiketoimintakaupan yhteydessä siirtyneiden määräaikaisten palvelusopimusten tuotantoa ei siirry kilpailutuksen kautta markkinoille vuosina 2012 – 2014. Määräaikaiset palvelusopimukset päättyvät alueittain, toimialoittain ja toiminnoittain asteittain vuosien 2015 – 2018 aikana. Keskimäärin puolet tuotantoliikelaitosten vuoden 2011 kaupungin sisäisinä ostoina muodostuneesta liikevaihdoista on kilpailutettu vuoden 2017 alkuun mennessä. Kaikki palvelusopimukset on kilpailutettu täysin vuoden 2019 alusta lukien.

6. Sopimusten yleinen hintataso on vuonna 2011 hankintayksikön maksama asiakashinta.

Sopimusten vuoden 2011 hankintayksiköiden maksamista asiakashinnoista vähennetään tuottajaliikelaitosten eläkemenoperusteisia maksuja 7 % palkkasummasta vuoden 2010 tason mukaisesti. Palvelusopimusten vuoden 2011 hankintayksiköiden maksamista asiakashinnoista vähennetään lisäksi vuodelle 2011 talousarviossa kohdennettu tilikauden ylijäämätavoite. Alennukset asiakashinnoista kohdennetaan tilausten mukaan tasapuolisesti asiakashallintokuntien kesken.

Palvelusopimusten sopimusaikaisten asiakashintojen muutokset sidotaan kunkin toimialan käyttämään kustannushintaindeksiin tai indeksikoriin yksityisiä palveluntuottajia vastaavasti, huomioiden laki indeksiehdon käytön rajoittamisesta. Indeksijärjestelyn on oltava sama kaupungin hankintayksiköiden ja yhtiöiden alihankkijoiden suuntaan. Palvelusopimuksiin liitetään vuositasolla 2 % indeksileikkuri, minkä alle jäävää kustannustason muutosta ei huomioida asiakashinnoissa. Kustannustason noustessa alle 2 %:n jäävä osuus vuosittain katetaan yhtiöissä tuottavuuden kasvulla, jolloin tehostamishyöty tulee myös tilaaville asiakashallintokunnille. Sekä hintoja korottavat että niitä alentavat indeksitarkistukset suoritetaan vuosittain. Niillä toimialoilla, missä laki rajoittaa indeksiehdon käyttämistä palvelusopimuksessa, voidaan käynnistää hankintayksikön kanssa erilliset neuvottelut sopimuksen tarkistamiseksi kustannustason muuttuessa yli 2 % kalenterivuoden aikana.

Palvelusopimukset on laadittu liitteenä 3. olevan yhteenvedon mukaisina. Sopimukset päättyvät asteittain ja yhtiö siirtyy kokonaan markkinoille Turun kaupunginhallituksen konsernijaoston ohjeellisesti noudatettavaksi hyväksymän valmistelusuunnitelman mukaisesti. 

Perustettavien tuotantoyhtiöiden eläkevastuiden kohdentamisessa on päädytty kaupungin kirjanpidollisista syistä valmistelupäätöksestä poikkeavaan ratkaisuun siten, että Turun kaupungin organisaatiossa ennen vuotta 2012 muodostuneet yhtiöitettävien liikelaitosten eläkemeno- ja varhaiseläkeperusteiset maksut siirtyvät vuoden 2012 alusta lukien kaupunginhallituksen kustannukseksi. Kaupunginhallitus on 31.10.2011 § 502 käsitellyt talousarvioehdotusta. Esityksessä on todettu muun ohella, että perustettavien yhtiöiden eläke- ja varhaiseläkemaksut jäävät kaupunginhallituksen toimielimen menoiksi. Tätä vastaan yhtiöiltä edellytetään sopimusta, jolla yhtiöt korvaavat keskushallinnolle ko. menoerän.

Palvelusopimusten kanssa samanaikaisesti on tehtävä sopimus siten, että em. kaupunginhallituksen päätöksen tarkoitus toteutuu.

Palvelusopimukset ja niiden muodostama kokonaisuus noudattavat konsernijaoston valmistelulinjauksia. Alkuperäiset sopimukset ovat kokonaisuudessaan nähtävillä kokouksessa.

Henkilöstösopimus

Kaupunginhallituksen hallintojaosto (1.10.2010 § 215) ja kaupunginhallitus (4.10.2010 § 516) ovat käsitelleet kaupungin omien toimintojen yhtiöittämiseen liittyvät henkilöstöä koskevat periaatteet. Kaupunginhallitus on tuolloin päättänyt, että kaupungin toimintojen yhtiöittäminen toteutetaan liikkeenluovutusta koskevien oikeusohjeiden mukaisesti ja siirtyvän henkilöstön osalta noudatetaan seuraavia periaatteita:

1. Kaupunki ei takaa siirtyvälle henkilöstölle oikeutta palata kaupungin palvelukseen tai erityistä irtisanomissuojaa konserniohjeissa todetun menettelyn lisäksi.

2. Eläkemenoperusteinen eläkemaksu peritään niiltä uusilta yhtiöiltä (Jätteenpoltto-, Vesi- ja Satamaliikelaitos), joiden liikevaihto on kunnallisena liikelaitoksena muodostunut pääsääntöisesti ulkoisten asiakkaiden tulovirroista.

3. Eläkemenoperusteisen maksun tasona käytetään 7 % siirtyvän henkilöstön palkkasummasta seuraavien 20 vuoden aikana.

4. Henkilöstölle ei taata perustamisvaiheessa lainsäännöksiä parempitasoista edustusta uusien yhtiöiden hallinnossa vaan yhtiöille jätetään mahdollisuus toimialakohtaisesti harkita edustuksen järjestäminen tarkoituksenmukaisella tavalla.

5. Toimintoja yhtiöitettäessä perustettavien yhtiöiden tulee pääsääntöisesti pysyä Kevan jäsenyhteisöinä ja järjestyä työnantajana PTY:n kautta. Henkilöstösopimuksista neuvotellaan erikseen.

Kaupunginhallituksen tekemän päätöksen mukaisesti yhtiöiden ja henkilöstöjärjestöjen välille laadittavaan henkilöstösopimukseen on valmisteltava kaupungin kannanotto liiketoiminnan luovutukseen liittyvästä mahdollisesta henkilöstön irtisanomissuojasta. Kirjaus on liitetty osaksi omistajan ennakkonäkemykseksi esitettävää liitteenä 4. olevaa henkilöstösopimusluonnosta.

Keskitettyjen konsernipalveluiden linjaus

Konsernijaosto käsitteli 5.12.2011 § 93 kysymystä keskitetyistä konsernipalveluista ja päätti ilmoittaa omistajan ennakkonäkemyksenä, että Turun Seudun Kuntatekniikka Oy, Turun Seudun Rakennustekniikka Oy ja Turun Seudun Kiinteistöpalvelu Oy käyttävät seuraavia keskitettyjä konsernipalveluja: taloushallinto, rahoitus, IT, dokumenttienhallinta, lakipalvelut, palvelussuhdeneuvonta sekä hankinta- ja logistiikkapalvelut. Näitä palveluita koskien tarkemmat ohjeet annetaan keskushallinnon toimintasäännön mukaan toimialakohtaisesti.

Lisäksi konsernijaosto päätti, että yhtiön tulee tiedustella omistajan ennakkonäkemystä viestinnän ja markkinoinnin linjaratkaisuista, jotta yhtiön viestintä ja markkinointi nivoutuu tarvittavien osin yhdeksi kokonaisuudeksi konsernin viestinnän ja markkinoinnin kanssa. Kaupunginjohtaja oikeutettiin antamaan tarvittavat ohjeet koskien yhtiön viestinnän ja markkinoinnin linjaratkaisuja, sekä muita muihin kuin edellä mainittuihin keskitettyihin konsernipalveluihin ja yhtiöiden toiminnan käynnistämisvaiheessa ratkaistavaksi tuleviin omistajan ennakkonäkemystä edellyttäviin kysymyksiin.

Lisäksi konsernijaosto päätti, että konserniyhteisöille järjestettävien keskitettyjen konsernipalvelujen toteuttamisesta raportoidaan vuosittain ja tarvittaessa.

Talouden ja lakiasioiden vastuualueet ovat olleet mukana esityksen valmistelussa konsernijaoston ohjeistamalla tavalla eikä niillä ole asiaan huomautettavaa.

Liite 1Liiketoimintakauppakirjan luonnos liitteineen 1 - 7 (osa salaisia: Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 24 §:n 1 mom. 17 ja 20 kohta

Liitteen 1 kauppakirjaluonnoksen liitteet:

liite 1) Tilinpäätös (ei julkisuuteen)

liite 2) Luettelo luovutettavasta irtaimistosta ja kalustosta

liite 3) Huoneenvuokrasopimukset

liite 4) Riitaiset asiat ja oikeudenkäynnit

liite 5) Henkilöstö

liite 6) Lainasopimus

liite 7) Domain-nimet

Liite 2Yhteenveto palvelusopimuksista

Liite 3Henkilöstösopimusluonnos

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää hyväksyä liitteen 1 mukaisen Turun Seudun Rakennustekniikka Oy:n liiketoimintakaupan sopimuskokonaisuuden ja palvelusopimuskokonaisuuden. Lisäksi kaupunginhallitus päättää esittää omistajan ennakkonäkemyksenä yhtiön hallitukselle liitteenä olevan henkilöstösopimusluonnoksen 3 hyväksymistä esitetyssä muodossa.

Kaupunginjohtaja oikeutetaan tekemään sopimukseen ja sen liitteisiin vähäisiä teknisiä muutoksia.

Päätös pannaan täytäntöön odottamatta sen lainvoimaiseksi tuloa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedTurun Seudun Rakennustekniikka Oy
tiedKeskushallinto, henkilöstöasiat
tpvKeskushallinto, lakiasiat
tiedTalotoimiliikelaitos
tiedRandell Aleksi


Liitteet:

Kh § 616
Liite 1:Liiketoimintakauppakirjan luonnos (osa salaisena)
Liite 2:Yhteenveto palvelusopimuksista
Liite 3:Henkilöstösopimusluonnos