Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Joukkoliikennelautakunta20801.11.20115
Kaupunginhallitus58505.12.201124

11756-2011 (639)

Pikaraitiotien yleissuunnittelun käynnistäminen (Yj)

Tiivistelmä:

Kaupunginvaltuusto on 14.12.2009 § 278 tehnyt pikaraitiotien toteuttamista koskevan periaatepäätöksen, jonka mukaan raskaimmin kuormitetuille linjoille toteutetaan pikaraitiotie, kun sille on rahoitukselliset ja kaavalliset edellytykset sekä valtionrahoitus ja muiden seudun kuntien osuus toteutuksesta on sovittu ja että pikaraitiotien toteuttaminen ja siihen liittyvä maankäytön kehittäminen ratkaistaan kaupunkiseudun rakennemallissa. Joukkoliikennelautakunta on 1.11.2011 § 208 tehnyt esityksen pikaraitiotien yleissuunnittelun käynnistämisestä MAL -aiesopimuksessa kuvatulla tavalla.

Jlk § 208

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 25.10.2011:

Turun kaupunginvaltuusto teki 14.12.2009 § 278 periaatepäätöksen siitä, että Turkuun toteutetaan pikaraitiotie. Päätös kuului seuraavasti: ”Raskaimmin kuormitetuille linjoille toteutetaan pikaraitiotie, kun sille on rahoitukselliset ja kaavalliset edellytykset sekä valtionrahoitus ja muiden seudun kuntien osuus toteutuksesta on sovittu. Pikaraitiotien toteuttaminen ja siihen liittyvä maankäytön kehittäminen ratkaistaan kaupunkiseudun rakennemallissa.”

Turun seudun rakennemallityö on valmistumassa ja kunnat tekevät siitä päätöksensä tulevana talvena. Rakennemalliksi esitettävä vaihtoehto mahdollistaa tehokkaan pikaraitiotien toteuttamisen Turussa, Raisiossa ja Kaarinassa. Rakennemallityön valmistuttua raitiotien suunnittelua on tarkoituksenmukaista jatkaa yleissuunnitelmavaiheeseen.

Kesällä 2009 valmistunut Turun seudun joukkoliikenne 2020 -selvitys vastaa laajuudeltaan raitiotien alustavaa yleissuunnitelmaa. Selvityksessä on tehty esitys ensimmäisen ja toisen vaiheen raitiotieverkosta ja laskettu alustavat investointikustannukset rataverkkoineen, varikkoineen ja vaunuineen. Lisäksi on arvioitu mm. liikennöintikustannuksia sekä vaikutuksia maankäyttöön, matkustajamääriin ja liikenneverkon toimivuuteen.

Turun seudun joukkoliikenne 2020 -selvityksessä esitetään, että pikaraitiotie rakennetaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa toteutetaan nelihaarainen rataverkko, joka ulottuu kauppatorilta keskustan lähiympäristössä Hirvensaloon ja rautatieasemalle sekä Runosmäen ja Varissuon lähiöihin. Rataverkon pituus tällöin 20,3 km. Ensimmäisen vaiheen pikaraitioverkon vaikutusalueella, enintään 400 metrin etäisyydellä radasta, asuu nykyisin 63.000 henkeä eli runsas kolmannes Turun kaupungin väestöstä. Raitiotien vaikutusalueelle tulee kaavoittaa lisämaankäyttöä, mutta jo nykytilanteessa asukasmäärä riittää ensimmäisen vaiheen toteuttamiseen. Asukkaita nykytilanteessa on ensimmäisen vaiheen rataosuudella 3.100 asukasta / ratakilometri. Saksassa raja-arvona raitiotien toteutettavuudelle pidetään 2.000 asukasta / ratakilometri.

Toisessa vaiheessa raitiotieverkko esitetään jatkettavan Kaarinaan, Raisioon ja Linnakaupunkiin. Toisen vaiheen uuden rataverkon pituus on yhteensä 19,4 km. Raitiotien toisen vaiheen toteuttaminen edellyttää merkittävää lisämaankäyttöä ko. suunnille.

Pikaraitiotievaihtoehdon ensimmäisen vaiheen ratainvestoinnit ovat selvityksen mukaan noin 220 milj. euroa, varikkoinvestointi noin 22 milj. euroa sekä vaunujen hankintahinta noin 45 milj. euroa. Arvio toisen vaiheen kustannuksista on radan osalta 160 milj. euroa, varikon osalta 12 milj. euroa ja vaunujen osalta 45 miljoonaa euroa.

Valtion kanssa on käyty alustavia keskusteluja pikaraitiotiehankkeen rahoituksesta. Neuvottelut valtion kanssa edellyttävät, että raitiotiehankkeen valmistelu etenee maankäytön, asumisen ja liikenteen aiesopimuksen mukaisesti alustavasta yleissuunnitelmatasosta tarkempiin suunnitelmiin ja talousarvioihin. MAL-aiesopimukseen kirjataan, että Turun kaupunki ja valtio laativat pikaraitiotien yleissuunnitelman, jonka perusteella voidaan tehdä päätös toteuttamisesta. Suunnitelmassa osoitetaan pikaraitiotien toteutuksen mahdollistama maankäytön kehittäminen pikaraitiotiehen tukeutuen.

Liikenne- ja viestintäministeriö on käynnistänyt järjestyksessä toisen liikennepoliittisen selonteon valmistelun. Selonteossa määritellään liikennepolitiikan linjaukset ja toimenpideohjelma vuoden 2022 loppuun sekä liikennepoliittinen visio ja tahtotila vuodelle 2030. Turun kaupunkiseudun pikaraitiotie tulisi saada mukaan liikennepoliittiseen selontekoon.

Raitiotiehanke on sopusoinnussa bussien runkolinjaston kehittämisen kanssa. Raitiotie on ratkaisu kaikkein kuormitetuimmille linjoille, joilla bussien kapasiteetillä ei tiheälläkään vuorovälillä pystytä tarjoamaan riittävää joukkoliikennepalvelua. Ensimmäisen vaiheen raitiotie palvelee Turussa Varissuon ja Runosmäen vahvoja joukkoliikennelinjoja, joilla jo nyt on bussikalustolla, tiheästä vuorovälistä huolimatta, ruuhka-aikaan vaikeita kapasiteettiongelmia.

Yleissuunnitelman tulee antaa riittävät tiedot, jotta kuntien valtuustot, ministeriöt ja valtioneuvosto voivat varmistaa hankkeen toteutettavuuden ja sen pohjalta päättää raitiotien toteuttamisesta ja rahoittamisesta.

Raitiotien linjausvaihtoehdot tulee tarkentaa ja tehdä niiden pohjalta päätös raitiotien linjastosta. Raitiotielinjojen toteuttamisjärjestys tulee päättää. Raitiotielinjojen toteuttamisjärjestyksessä tulee ottaa huomioon Turun sisäisten linjojen, seudullisten linjojen ja mahdollisten liityntälinjojen matkustajamäärät. Ensimmäisen vaiheen raitiotiestä tulee tehdä suunnitelma, jossa otetaan tarkemmin kantaa teknisiin ratkaisuihin, pohjaolosuhteisiin, putki- ja johtosiirtotarpeisiin jne. Muista vaiheista tulee esittää riittävät tiedot tarvittavan kaavoituksen pohjaksi. Keskeiseltä kaupunkialueelta raitiovaunun käyttämiltä kaduilta tulee esittää katutilan käyttösuunnitelma. Vaikutukset liikennejärjestelmän toimivuuteen tulee selvittää. Pikaraitiotiehankkeen kustannusarvio tarkennetaan yleissuunnitelmassa yllä mainittujen ratkaisujen perusteella.

Tampereen kaupunki on saanut Tampereen kaupunkiraitiotiehankkeen alustavan yleissuunnitelman valmiiksi ja siirtynee yleissuunnitelmavaiheeseen keväällä 2012. Koska kummallakin kaupunkiseudulla on raitiotiehanke etenemässä, kannattaa Tampereen ja Turun tehdä yhteistyötä erityisesti sitten, kun tehdään esim. vaunukaluston vaatimuksiin liittyviä päätöksiä. Yhteisillä vaatimuksilla voidaan raitiotiehankkeiden toteutuessa saada merkittävää synergiahyötyä kalustohankinnoissa.

Turun seudun joukkoliikenne 2020 -raportti on luettavissa Internetosoitteessa: http://www.turku.fi/public/download.aspx?ID=88842&GUID={8032E9A3-0E6B-4DC0-9517-F0DF825835CE}

Oheismateriaali 1Turun kaupunkiseudun ja valtion välinen maankäytön, asumisen ja liikenteen aiesopimusluonnos 14.10.2011

EhdotusJoukkoliikennelautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallitus määrää pikaraitiotien valmistelulle kaupungin vastuutahon sekä käynnistää pikaraitiotien yleissuunnittelun MAL-aiesopimuksessa kuvatulla tavalla vuonna 2012.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kh § 585

Oheismateriaali 1Turun kaupunkiseudun ja valtion välinen maankäytön, asumisen ja liikenteen aiesopimusluonnos 14.10.2011

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen:

EhdotusKaupunginhallitus päättää,

että pikaraitiotien yleissuunnittelu käynnistetään MAL-aiesopimuksessa kuvatulla tavalla vuonna 2012 ja

että apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen oikeutetaan määräämään pikaraitiotien valmistelulle vastuutaho.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedJoukkoliikennelautakunta
tiedKiinteistöliikelaitoksen johtokunta
tiedYmpäristö- ja kaavoituslautakunta
tpvVirtanen Jarkko