Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus46910.10.20111
Kaupunginhallitus49424.10.20111

6346-2011 (061, 021)

Hankintaoikaisua koskeva vaatimus (Kj)

Tiivistelmä:

Malmi-Steel Oy on tehnyt hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen Turun kaupungin hankinta- ja logistiikkakeskuksen päätöksestä 29.8.2011 § 87. Kaupunginhallitukselle esitetään, että vaatimus hylätään perusteettomana. Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6.1 §:n 3 kohta.

Kh § 469

Vs. kaupunginlakimies Päivi Kynkäänniemi 28.9.2011:

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6 §:n 1 momentin 3 kohta.

Turun kaupungin hankinta- ja logistiikkakeskus on pyytänyt tarjouksia Turun kaupungin eri hallintokuntien toimipisteiden sekä Seutuyhteistyösopimuksen mukaisesti Raision, Naantalin, Paimion kaupunkien sekä Liedon, Mynämäen, Ruskon ja Maskun kuntien suurkeittiöiden jakelukalusteista ajalle 1.10.2011 (tavoite) – 14.6.2013+ 2 vuoden optio.

Kysymyksessä oli EU-kynnysarvot alittava hankinta. Hankinnasta ilmoitettiin Hilma-ilmoituskanavalla 26.5.2011 ja tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin myös Turun kaupungin Internet-sivuilla.

Yhteenveto tarjouspyyntöä koskevista kysymyksistä ja vastauksista julkaistiin internetissä tarjouspyynnön mukaisesti 16.6.2011 mennessä. Vastaukset sisälsivät tarkennuksen tarjouspyyntöön.

Annettuun määräaikaan 10.8.2011 klo 11.00 mennessä saatiin tarjoukset seuraavilta neljältä tarjoajalta: Metos Oy Ab, Malmi-Steel Oy, Dieta Oy sekä Electrolux Professional Oy.

Tarjoajien soveltuvuutta mitattaessa on sovellettu hankintalain 71 §:ää. Pykälän mukaan ehdokkaiden tai tarjoajien sulkemisessa tarjouskilpailun ulkopuolelle voidaan noudattaa soveltuvin osin myös, mitä ehdokkaiden ja tarjoajien soveltuvuuden arvioinnista 52–59 §:ssä säädetään.

Hankintalain 56 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa muun ohella tarjoajien rahoituksellista ja taloudellista tilannetta koskevia vaatimuksia sekä vaatia tarjoajia esittämään niihin liittyviä selvityksiä.

Tarjouspyynnössä on edellytetty, että tarjoajalla tulee olla hankinnan kokoon ja laatuun nähden taloudelliset edellytykset hankinnan suorittamiseen. Näitä ominaisuuksia arvioidaan tarjoajan vakavaraisuudesta, maksukykyisyydestä, kannattavuudesta ja luottokelpoisuudesta saatujen tietojen perusteella. Hankintayksikkö voi tarkistaa tarjoajan taloudelliset edellytykset ja luottotiedot yleisesti käytetyistä rekistereistä. Tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Hankintalain 58 §:n mukaisesti hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa osoittamaan rahoituksellisen ja taloudellisen tilanteensa mm. luottolaitoksen lausunnolla.  

Hankintayksikkö on edellyttänyt tarjouspyynnössään Suomen asiakastieto Oy:n tarjoajaa koskevaa Rating Alfa-yritysraporttia tai muun luottolaitoksen (ei pankin) lausuntoa, jossa luottoluokitus on ilmoitettu. Aloittavan yrityksen tuli todentaa taloudelliset edellytyksensä ja luottotietonsa muulla hankintayksikön hyväksymällä tavalla. Hankintayksikön vaatima Rating Alfa luottoluokitus tuli olla vähintään hyvä (AA).

Hankintayksikkö on antanut Malmi-Steel Oy:lle, joka on uusi yritys, mahdollisuuden esittää taloudelliset edellytyksensä muulla tavalla. Malmi-Steel Oy lähetti 16.8.2011 vastauksen hankintayksikön sille 15.8.2011 lähettämään tarkennuspyyntöön, jossa se selvitti taloudellisia edellytyksiään.

Malmi-Steel Oy ei täyttänyt selvitysten perusteella tarjoajalle tarjouspyynnössä asetettuja tarjoajaa koskevia kelpoisuusvaatimuksia, minkä vuoksi tarjoaja suljettiin hankintamenettelyn ulkopuolelle eikä tarjousta otettu mukaan tarjousten kelpoisuuden arviointiin eikä tarjousten kokonaistaloudellisuuden arviointiin.

Turun kaupungin Keskushallinnon Hankinta- ja logistiikkakeskus on päättänyt 29.8.2011 § 87, että Malmi-Steel Oy:n tarjous tarjous suljetaan pois tarjouskilpailusta tarjoajan kelpoisuusvaatimuksia vastaamattomana. Päätös on perusteltu päätöspöytäkirjassa.

Malmi-Steel Oy on vaatinut hankintaoikaisua Turun kaupungin eri hallintokuntien toimipisteiden sekä Seutuyhteistyösopimuksen mukaisesti Raision, Naantalin, Paimion kaupunkien sekä Liedon, Mynämäen, Ruskon ja Maskun kuntien suurkeittiöiden jakelukalusteita koskevaan Turun kaupungin Keskushallinnon Hankinta- ja logistiikkakeskuksen 29.8.2011 § 87 hankintapäätökseen vaatien, että yhtiön taloudelliset edellytykset hankinnan toteuttamiseen arvioidaan uudelleen ja että yhtiö valitaan päätoimittajaksi hankinnassa. Malmi-Steel Oy on oikaisuvaatimuksessaan vedonnut:

1) siihen, että PK-teollisuudelle tulee antaa tasavertainen mahdollisuus kilpailla suurempien yhtiöiden kanssa,

2) yrityksen nuoreen ikään ja

3) siihen, että yhtiö on ostanut liiketoimintansa nykyiseltä EJU-Invest Oy:ltä, jolla on AAA-luokitus Rating Alfa raportissa sekä

4) yrityksen hyvään maineeseen

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksien arviointi

Hankintalain 2 §:n mukaan hankintayksikön on käytettävä hyväksi olemassa olevat kilpailuolosuhteet, kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia tasapuolisesti ja syrjimättä sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 71 §:n 1 momentin mukaan ehdokkaiden ja tarjoajien soveltuvuus on arvioitava ennalta ilmoitettuja, tarjoajien taloudelliseen ja rahoitukselliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn tai ammatilliseen pätevyyteen liittyviä taikka muita objektiivisia ja syrjimättömiä perusteita noudattaen. Hankintalain 71 §:n 2 momentin mukaan tarjouskilpailusta tulee sulkea pois ehdokas tai tarjoaja, jolla ei ole teknisiä, taloudellisia tai muita edellytyksiä hankinnan toteuttamiseksi. Ehdokkaiden tai tarjoajien sulkemisessa tarjouskilpailun ulkopuolelle voidaan soveltuvin osin noudattaa myös, mitä ehdokkaiden ja tarjoajien soveltuvuuden arvioinnista hankintalain 52–59 §:ssä säädetään.

Hankintalain 56 §:ssä annetaan hankintayksikölle mahdollisuus esittää ehdokkaiden ja tarjoajien soveltuvuuteen liittyviä vaatimuksia ja pyytää niitä koskevia selvityksiä. Vaatimusten ja niiden täyttymisen todistamiseksi pyydettävien selvitysten tulee liittyä ehdokkaan ja tarjoajan edellytyksiin toteuttaa hankinta, ja ne on suhteutettava hankinnan luonteeseen, käyttötarkoitukseen ja laajuuteen. Jos tarjoaja ei täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, hankintayksikkö voi sulkea tarjoajan pois tarjouskilpailusta. Kysymys on oikeudesta, jota hankintayksikön on käytettävä, ennen kuin se suorittaa tarjousten vertailun niiden tarjoajien tarjousten kesken, joita ei ole suljettu pois tarjouskilpailusta.

Hankintalain 58 §:n mukaisesti hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa osoittamaan rahoituksellisen ja taloudellisen tilanteensa mm. luottolaitoksen lausunnolla. Hankintalakia koskevan hallituksen esityksen 50/2006 58 §:ää koskevissa yksityiskohtaisissa perusteluissa kerrotaan, että alle kolme tilikautta toimineille yrityksille tulee antaa mahdollisuus toimittaa selvitys muulla tavalla. Hallituksen esityksessä ei kuitenkaan aseteta hankintayksikölle velvollisuutta kohdella alle kolme tilikautta toimineita yrityksiä eri tavalla, kuin muita tarjoajia.

Markkinaoikeus on todennut päätöksessään 158/07, että hankintayksikkö voi hankinnan luonne huomioon ottaen edellyttää tarjoajilta riittävää taloudellista kantokykyä ja riskittömyyttä. Tapauksessa oli tarjouspyynnössä edellytetty toimittajalla olevan riittävät taloudelliset edellytyksen toimituksen suorittamiseen. Hakijayhtiön tilinpäätöstiedoista tehdyn analyysin mukaan yhtiön kannattavuuden keskeinen tunnusluku, sijoitetun pääoman tuottoprosentti oli ollut heikko, pitkällä aikavälillä yrityksen kannattavuuden kehitys oli ollut vaarallisen heikko ja yrityksen kannattavuuden kehittyminen oli ollut joka tavalla erittäin riskinen. Yhtiön maksuvalmius oli ollut hyvä. Yhtiön vakavaraisuuden oli todettu olleen omavaraisuusasteella mitaten välttävä, suhteellisen velkaantuneisuuden ollessa heikko. Yhtiön taloudellinen tilanne oli kokonaisuutena ollut välttävä. Markkinaoikeus katsoi, että hankintayksikkö oli kyseisessä hankinnassa voinut harkintavaltansa puitteissa sulkea hakijan pois tarjouskilpailusta.

Suurkeittiöiden jakelukalusteiden hankinnassa toimittajan on kyettävä toimittamaan useiden kuntien tilaukset. Hankinta on sen luonteinen, että hankintayksiköllä on ollut oikeus asettaa tarjoajan riittävä taloudellinen kantokyky ja riskittömyys tarjoajien kelpoisuuden edellytykseksi. Hankintayksikkö on selvittänyt ehdokkaille selkeästi, millaisella tasolla ehdokkaan taloudellinen tilanne tulee olla, jotta se olisi kelpoinen osallistumaan tarjouskilpailuun.

Liiketoimintakauppa: Tarjouksen tekevän yhtiön tuli tarjouspyynnön mukaan täyttää vaadittu luottoluokitus AA, tai vastaava. Malmi-Steel Oy on ostanut liiketoimintansa toiselta yhtiöltä. Yhtiöt ovat toisistaan erillisiä itsenäisiä yhtiöitä. Nykyinen EJU-Invest Oy ei ole vastuussa Malmi Steel Oy:n toimista, eikä EJU-Invest Oy:n luottoluokitusta voida lukea Malmi-Steel Oy:n hyväksi.

Yhtiön hyvä maine: Tarjouspyynnössä mainittiin kelpoisuusvaatimuksena tietty luottoluokitus. Hyvä maine, mm. laskujen maksaminen ajallaan, vaikuttaa luottoluokitukseen ja se on huomioitu mm. Rating Alfa-luokituksessa.

Kilpailun mahdollisuudet: Malmi-Steel Oy:n hankintayksikölle toimittaman Rating Alfa raportin mukaan 15.8.2011 43 % yhtiön toimialan yrityksistä on arvioitu AA- (hyvä), tai sitä korkeampaan luokkaan. Hankintayksikön määräämä Suomen asiakastieto Oy:n Rating Alfa raportin mukainen AA- tai vastaava luokitus ei estä toimialan PK-yritysten osallistumista kilpailuun, eikä syrji toimialan yrityksiä.

Yhtiön nuori ikä: Malmi-Steel Oy:n kannattavuus ja vakavaraisuus ovat olleet Ratin Alfa raportin mukaan välttävällä tasolla. Yhteensä Malmi-Steel Oy:n talouden on raportin mukaan todettu olevan A+ (tyydyttävä). Malmi-Steel Oy on nuori yritys, mikä on otettu huomioon Rating Alfa-raportissa. Yrityksen ikä ei kuitenkaan estä yhtiötä pääsemästä AA-luokitukseen. Yhtiön A+ arvioon ovat suuresti vaikuttaneet yhtiön kannattavuuden ja vakavaraisuuden välttävä taso. Malmi-Steel Oy on selvityksessään 16.8.2011 tuonut esille yrityksen taloudellista tilannetta selvittäväksi tekijäksi yrityksen iän lisäksi 2008 alkaneen taantuman vuoksi laskeneen liikevaihdon, sekä liiketoimintakaupan. Hankintayksikkö on antanut tarkennuspyynnöllään 15.8.2011 Malmi-Steel Oy:lle mahdollisuuden selvittää muulla tavalla taloudellisen tilanteensa olevan hyvällä tasolla, mutta selvitysten mukaan yhtiön taloudelliset tunnusluvut ovat olleet vaadittua heikommat.

Hankintayksikön on arvioitava tarjousmenettelyyn osallistuvia tasapuolisesti ja tarjoajia syrjimättä. Sen vuoksi hankintayksikkö ei voi asettaa uusia ja vanhempia yrityksiä erilaiseen asemaan. Tarjoajien kelpoisuuden arviointi on tehty noudattaen tarjoajien tasapuolista kohtelua. Edellä selvitetyn pohjalta Malmi-Steel Oy:n taloudellinen tilanne ei ole täyttänyt tarjouksen tekohetkellä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia. Hankintayksiköllä on näin ollen ollut oikeus sulkea hakija pois tarjouskilpailusta.

Johtopäätös

Turun kaupunginhallitus hylännee hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen perusteettomana.

Oheismateriaali 1Hankintaoikaisua koskeva vaatimus 9.9.2011

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää hylätä hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen perusteettomana.

PäätösAsia pantiin pöydälle Mannin Lepän kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Kh § 494

Pöydältä 10.10.2011 § 469

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoDieta Oy
aoElectrolux Professional Oy
aoMalmi-Steel Oy
aoMetos Oy Ab
tiedKeskushallinto, hankinta- ja logistiikkakeskus
tiedKeskushallinto, lakiasiat