Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus46710.10.20119

11348-2011 (043, 001)

Taloudelliset järjestelyt Varsinais-suomen sairaanhoitopiirin ja Turun sosiaali- ja terveystoimen välillä A-sairaalan tulipalon johdosta (Pj)

Tiivistelmä:

Turun kaupungin ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin välillä on neuvoteltu A-sairaalan tulipalosta johtuvien kustannusten selvittämisestä ja korvaamisesta. Kaupunginhallitukselle esitetään asiantuntijoiden yksimielisen arvioinnin perusteella, että Turun kaupunki luopuu keskussairaalatasoisesti hoidettujen potilaiden laskutuksesta (hoidonporrastuksen poikkeama) ja päivystyksen tilatarpeen aiheuttamien kustannusten perimisestä enintään 31.12.2011 asti sitä vastaan, että Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri korvaa palosta aiheutuneet erikseen kirjatut noin 200.000 euroksi arvioidut ylimääräiset kustannukset ja luopuu perimästä korotettua hoitopäivämaksua (siirtoviivepäiväjärjestelmä) 1.9. - 31.12.2011.

Kh § 467

Hallintojohtaja Lauri Tanner ja va. kaupunginsihteeri Outi Kari-Granfors 30.9.2011:

TYKSin A-sairaalassa 2.9.2011 olleessa tulipalossa tuhoutuivat muun ohella sairaalan ensiapupoliklinikan tilat. Rakennussiivessä olleet vuodeosastot kärsivät savuvaurioita ja koko rakennus jouduttiin evakuoimaan. Käytännössä jo tilanteen käynnissä ollessa oli ilmeistä, että ensiapupoliklinikan tilat tulevat olemaan käyttökelvottomia pidemmän aikaa, ja että erikoissairaanhoidon sisätautien ja traumatologian päivystyspalvelujen tuottamiseen tulee löytää pitkäkestoinen tilapäisratkaisu.

Turun sosiaali- ja terveystoimen ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin viranhaltijat pitivät heti poikkeustilanteen alussa kiireellisesti neuvottelun näiden tilapäisratkaisujen löytämiseksi. Edellä mainittujen päivystyspalvelujen tuottamisen turvaamiseksi kaupungin ja maakunnan asukkaille päädyttiin neuvottelussa mm. ratkaisuun, jossa TYKSin traumatologinen päivystys siirtyy toimimaan Turun sosiaali- ja terveystoimen päivystyksen yhteyteen Mäntymäkeen. Kahden organisaation henkilöstön toiminnalle yhteisissä tiloissa oli jo aiemmin luotu edellytyksiä T-sairaalan tulevan yhteispäivystyksen aloittamiseen liittyvillä koulutuksilla.

TYKS:in erikoissairaanhoidon traumapäivystyksen toiminta aiheutti tarpeen lisäsairaansijojen järjestämiselle kaupunginsairaalan tiloissa. Toiminta sekä supisti terveyskeskuksen omassa käytössä olevia päivystyksen tiloja että vähensi terveyskeskuksen tarkkailupaikkojen määrää.Toiminnallisesti terveyskeskuspäivystyksen supistamisen mahdollisti perusterveydenhuollon terveysasemien aukioloaikojen pidennys ja päivystystoiminnan osittainen siirto niiden vastuulle.

Toiminnan edellyttämä lisähenkilökunta saatiin oman henkilökunnan lisätyövuoroilla, siirtämällä viikkovapaita ja palkkaamalla ylimääräistä henkilökuntaa. TYKS järjesti erikoislääkärikonsultaatioita sekä lääkäri- ja sairaanhoitajatyövoimaa osastoille. Lääkäreiden yhteistyötä lisättiin myös kotona olevien potilaiden osalta tavoitteena vähentää sairaalahoitoon lähettämisen tarvetta.

Toimittaessa yhteisissä tiloissa ovat potilasvirrat käytännössä ohjautuneet siten, että Turun sosiaali- ja terveystoimi on huolehtinut osaksi sellaisista keskussairaalatasoisista potilaista, jotka normaalitilanteessa olisivat olleet VSSHP:n vastuulla.

Potilaiden hoidonporrastuksessa tapahtuneiden muutosten selvittäminen jälkikäteen siten, että kustannusvastuu potilaiden hoidon osalta kohdentuisi oikein, on erittäin työlästä eikä siihen ole toistaiseksi ryhdytty. Korostettakoon, että palveluja tuottaneesta organisaatiosta riippumatta potilaat ovat saaneet heille kuuluvan hoidon.

Turun sosiaali- ja terveystoimelle on aiheutunut tapahtuneesta konkreettisia ylimääräisiä kustannuksia mm. lisähenkilökunnan ja tehtyjen ylitöiden muodossa. Nämä kustannukset on teknisesti kirjattu erilliselle tilille Turun kaupungin kirjanpidossa tapahtumapäivästä alkaen ja ne ovat eriteltävissä. Näiden kustannusten on arvioitu olevan määrältään noin 200.000 euroa ja korvaamisesta on sovittu jäljempänä mainitussa kokonaisjärjestelyssä.

VSSHP on käyttänyt 2.9. lukien Turun sosiaali- ja terveystoimen tiloja päivystyspalvelujen tuottamiseen. Turun sosiaali- ja terveystoimelle syntyy näiden tilojen ylläpitämisestä kustannuksia (lämmitys, sähkö jne.), joita ei ole toistaiseksi tarkemmin eritelty. Tarve päivystyspalvelujen tuottamiselle näissä tiloissa jatkunee ainakin marraskuun loppuun saakka.

Tilanteen edellyttämillä ja edellä kuvatuilla muutoksilla hoidon porrastuksessa Turun sosiaali- ja terveystoimen ja VSSHP:n välillä on vaikutusta ns. siirtoviiveen syntymiseen. Siirtoviiveeseen vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi erikoissairaanhoidon potilaiden käytössä olevat kaupunginsairaalan tilat, jotka normaalitilanteessa olisivat olleet Turun sosiaali- ja terveystoimen käytössä TYKS:stä jatkohoitoon siirrettäviä potilaita varten. Jälkikäteen on haastavaa selvittää mahdollisten siirtoviivepäivien oikeellisuutta ja perusteita, ja poikkeusjärjestelyjen jatkuessa siirtoviiveen tilastointi ei kuvaa luotettavasti todellista tilannetta ja sen syitä.

VSSHP:n hallitus on 16.8.2011 päättänyt, että korotettu siirtoviivepäivämaksu otetaan käyttöön hallituksen päätöksen 8.3.2011 § 30 mukaisesti 1.9.2011 alkaen.

Turun kaupungin ja VSSHP:n välillä on pidetty neuvottelu 23.9.2011 edellä mainittujen taloudellisten kysymysten selvittämiseksi. Osapuoltenkesken on todettu, että syntyneistä lisäkustannuksista selkeitä ovat Turun kaupungin kirjanpidossa erikseen eritellyt ja poikkeustilanteesta johtuvat lisäkustannukset. Vaikeammin jälkikäteen selvitettäviä ovat sen sijaan muut poikkeamat osapuolten väliseen kustannusten jakoon. Neuvottelussa päädyttiin asiantuntijoiden yksimieliseen näkemykseen perustuvana seuraavaan kokonaisjärjestelyyn.

1. VSSHP korvaa Turun kaupungille TYKS:n palosta aiheutuneet ja erikseen kirjatut ylimääräiset kustannukset selvitystä vastaan. Korvausten käytännön järjestelyistä huolehtivat osapuolten vastaavat viranhaltijat (Turun soten resurssijohtaja, VSSHP:n talousjohtaja).

2. Turun kaupunki luopuu laskuttamasta keskussairaalatasoisesti hoidettujen potilaiden hoitoa selvittämisen vaatimasta työmäärästä johtuen.

3. Turun kaupunki luopuu perimästä tilavuokraa Mäntymäen tilojen käytöstä väliaikaisen päivystyksen tarpeisiin 2.9.2011 alkaen ja enintään 31.12.2011 saakka.

4.  VSSHP luopuu perimästä korotettua hoitopäivämaksua (siirtoviivepäiväjärjestelmä) ajalla 1.9.2011–31.12.2011 maksun perusteita koskevasta epäselvyydestä johtuen.

Edellä mainitussa neuvottelussa sairaanhoitopiirin ja kaupungin johdon edustajat sitoutuivat esittämään osapuolten päättäville elimille edellä mainitun kokonaisjärjestelyn hyväksymistä.

Apulaiskaupunginjohtaja Maija Kyttä 10.10.2011:

Peruspalvelulautakunnan kokouksessa 5.10.2011 edellä kuvattu kokonaisjärjestely käsiteltiin ylimääräisenä asiana. Peruspalvelulautakunta merkitsi selvityksen tiedokseen ja hyväksyi osaltaan kokonaisjärjestelyt.

EhdotusKaupunginhallitus päättää hyväksyä edellä sovitun kokonaisjärjestelyn seuraavasti:

1. VSSHP korvaa Turun kaupungille TYKS:n palosta aiheutuneet ja erikseen kirjatut ylimääräiset kustannukset selvitystä vastaan. Korvausten käytännön järjestelyistä huolehtivat osapuolten vastaavat viranhaltijat (Turun soten resurssijohtaja, VSSHP:n talousjohtaja).

2. Turun kaupunki luopuu laskuttamasta keskussairaalatasoisesti hoidettujen potilaiden hoitoa selvittämisen vaatimasta työmäärästä johtuen.

3. Turun kaupunki luopuu perimästä tilavuokraa Mäntymäen tilojen käytöstä väliaikaisen päivystyksen tarpeisiin 2.9.2011 alkaen ja enintään 31.12.2011 saakka.

4.  VSSHP luopuu perimästä korotettua hoitopäivämaksua (siirtoviivepäiväjärjestelmä) ajalla 1.9.2011–31.12.2011 maksun perusteita koskevasta epäselvyydestä johtuen.

Päätös edellyttää, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin hallituksen samansisältöistä päätöstä.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedVarsinais-Suomen sairaanhoitopiiri
tpvPeruspalvelulautakunta