Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Lukio- ja ammattiopetuslautakunta12307.06.201113
Kaupunginhallitus32320.06.201116

5395-2011 (5110)

Liikunnanohjauksen perustutkinnon ja ruotsinkielisen lähihoitajakoulutuksen aloittamiseen liittyvän asian jatkovalmistelu (Otj)

Tiivistelmä:

Lukio- ja ammattiopetuslautakunta on 7.6.2011 § 123 esittänyt, että selvitetään tarve liikunnanohjauksen perustutkinnon aloittamiseksi ja että haetaan järjestämislupaa ja aloituspaikkoja ruotsinkielisen lähihoitajakoulutuksen aloittamiseksi. Kaupunginhallitukselle esitetään, että se päättäisi em. asioiden valmistelun jatkamisesta ja asian jatkovalmistelun vastuuttamisesta osaamistoimen sektorin apulaiskaupunginjohtajalle.

Lamlk § 123

Palvelujohtaja Mika Helva

 

Olemme sopineet ammatillisen koulutuksen ja aikuiskoulutuksen tulosaluejohtajien kanssa siitä, kuinka valtionosuusrahoitteiset ammatilliset perustutkintopaikat käytetään Turun ammatti-instituutissa vuonna 2012.

 

Aloituspaikkatarpeen perusta

 

Koulutuspaikat on suunnattu Varsinais-Suomen liiton valmisteleman KESUun sisältyvän koulutusaloittaisten aloittajatarvemitoitusten mukaan siten, että aloituspaikoilla voidaan vastata mahdollisimman hyvin ennakoitavaan työvoimatarpeeseen ja siten huolehtia koulutettavien nuorten työllistymismahdollisuuksista.

 

KESUn koulutustarvesuunnittelu perustuu Varsinais-Suomen liitossa vuonna 2010 laadittuun VATT:in johdolla vuoteen 2025 ulottuvaan Varsinais-Suomen toimialaennusteeseen, jonka pohjalta Opetushallitus on tehnyt maakunnallisen koulutustarve-ennusteen. Työ liittyy osana Opetus- ja kulttuuriministeriön valmistelemaan ”Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma vuosille 2011 - 2016”. Valtioneuvosto hyväksyy kehittämissuunnitelman joulukuussa 2011.

 

Ennusteen mukaan Varsinais-Suomessa on ammatillisen peruskoulutuksen aloittajatarve 5465 paikkaa vuodelle 2016, kun vuonna 2009 paikkoja oli 3923 eli maakunnastamme puuttuu 1542 aloituspaikkaa. Koko maassa nuorten ammatillisen peruskoulutuksen aloituspaikkoja on 2290 yli tarpeen. Toisin sanoen aloituspaikat tulee jakaa valtakunnan sisällä uudelleen siten, että Varsinais-Suomi saisi riittävästi aloituspaikkoja tarpeen mukaan.

 

Opintoaloja, joilla aloittajia on tarpeeseen nähden liian vähän:

 

-ajoneuvo- ja kuljetustekniikka

-kone- ja metallitekniikka

-sosiaali- ja terveysala

-puhdistuspalvelut

-liiketalous ja kauppa

 

Opintoaloja, joilla aloittajia on tarpeeseen nähden liikaa:

 

-käsi- ja taideteollisuus

-tietojenkäsittely

-kauneudenhoitoala

-matkailuala

 

KESU:n aloituspaikkojen osalta löytyy materiaalia Varsinais-Suomen koulutustarjonta 2016 -sivulla http://www.varsinais-suomi.fi/index.php?
option=com_content&view=article&id=399%3Akoulutustarjonta-2016-ennakointiprosessin-tuloksia&catid=47%3Aaluekehitys&Itemid=485&lang=fi

 

Sivustolle pääsee myös www.varsinais-suomi.fi -sivuilta etsimällä organisaatio > aluekehittäminen > koulutuksen ennakointi.

 

Aloituspaikkatarpeen arviointiin on vaikuttanut myös muu ennakointitieto sekä tilastokeskuksen alakohtaiset työllistymistilastot. Rajoittavina tekijöinä ovat olleet joidenkin alojen kysynnän vähäisyys (esimerkiksi puhdistuspalveluala), tilojen riittämättömyys toiminnan laajentamiseen (esimerkiksi logistiikka-ala) sekä yleisesti ammatillisten perustutkintopaikkojen riittämättömyys.

 

Strategiset ratkaisut

 

Uutena strategisena ratkaisuna esitettiin ylioppilaspohjaisen koulutuksen siirtämistä ammatillisen koulutuksen tulosalueelta aikuiskoulutuksen tulosalueelle eli näiden koulutusten osalta siirtymistä opetussuunnitelmaperusteisesta näyttötutkintoina toteutettavaan koulutukseen. Poikkeuksena on ruotsinkielinen koulutus ja talouskoulu, jossa ylioppilaat eivät muodosta omaa ryhmää. Tällä ratkaisulla halutaan tarjota niille ylioppilaille, jotka eivät jatka korkea-asteelle, nopeaa tietä ammattiin. Ammatillisen koulutuksen aloituspaikat tulee varata peruskoulun päättäville siten, että aikuisille tarjotaan mahdollisuutta siirtyä aikuiskoulutukseen. Tämä edellyttää luonnollisesti riittävää aikuiskoulutuksen tarjontaa. Asia oli esillä henkilöstökokouksessa 24.5.2011. Kokouksessa toivottiin, että asiaan otettaisiin aikalisä vaikutusten tarkemman selvittämisen takia ja että henkilökunta voi paremmin varautua siirtoon. Kokouksen perusteella esitämme, että yo-linjapohjaisten ryhmien siirto ammatillisen koulutuksen tulosalueelta aikuiskoulutuksen tulosalueelle valmistellaan toteutettavaksi vasta vuoden 2013 alusta. Siirto on tarkoitus toteuttaa siten, että sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon osalta siirto astuu voimaan tammikuussa 2013 ja muiden yo-ryhmien osalta syksyllä 2013.

 

Aikuiskoulutuksessa tutkinnot suoritetaan työelämässä esimerkiksi työssäoppimisen yhteydessä näyttöinä. Aikuiskoulutuksessa valinnat voidaan vahvistaa korkeakouluvalintojen jälkeen, mikä avaa uuden koulutusmahdollisuuden niille ylioppilaille, jotka eivät ole päässeet korkeakouluihin. Tämän ammatinhankkimisväylän tunnetuksi tekemiseksi tehdään oma sähköinen ja printtiesite ”Aikuiskoulutuksen tie ammattiin”. Tätä esitettä jaetaan abiturienteille sekä mahdollisesti varusmiehille. Paikkojen nopeamman kierron ja tämän väylän tunnetuksi tekemisen kautta halutaan saada suurempi joukko lukion päättävistä koulutuksen kautta ammattiin ja vähentää siten toisen nivelvaiheen syrjäytymistä.

 

Uusina strategisina avauksina esitetään, että selvitetään tarve liikunnanohjauksen perustutkinnon aloittamiseksi. Voimassaolevassa järjestämisluvassa ei ole lupaa ko. koulutuksen järjestämiseen. Tarpeen mukaan kaupunginhallituksen tulee hakea järjestämislupa. Edelleen esitetään järjestämisluvan hakemista ruotsinkielisen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon järjestämiseen. Tämän luvan saaminen on ehdottoman tärkeä, että Turussa ja Turun seudulla voidaan turvata ruotsinkieliset sosiaali- ja terveyspalvelut tulevaisuudessa.

 

Muina strategisina linjauksina esitetään, että sosiaali- ja terveysalan koulutusta lisätään aloittamalla uusi aikuisten iltakoulutus.

 

Aloituspaikat

 

Ammatillisen koulutuksen osalta aloituspaikkoihin tehdään seuraavat muutokset:

-Matkailualan pk ohjelmapalveluihin suuntautuneena ei enää oteta uusia ryhmiä, koska alan työllisyysnäkymät ovat nuorten kannalta haastavat ja ala on sesonkiluonteista.

-Hiusalan pt:n osalta esitetään, että syksyllä 2012 otetaan 14 opiskelijaa vähemmän. Tämä on perusteltua, että alalle ei kouluteta ylitarjontaa.

-Kauneudenhoitoalan osalta esitetään, että uusia ryhmiä ei syksyllä 2012 aloiteta. Tällä alalla opiskelijoita ei ole otettu joka vuosi.

-Tekstiili- ja vaatetusalan pt:n osalta palataan käytäntöön, jossa vuosittain otetaan kaksi ryhmää. Heidän on todettu työllistyvän muun muassa vaateliikkeisiin.

 

Aikuiskoulutuksen osalta esitetään seuraavia aloituspaikkoja

- Aikuiskoulutuksessa aloitetaan uusina ryhminä tammikuussa 2012 liiketalouden pt, sosiaali- ja terveysalan pt, logistiikan pt sekä linja-autonkuljettajan että yhdistelmäajoneuvonkuljettajan ryhmät. Elo-syyskuussa aloitetaan seuraavat uudet ryhmät liiketalouden pt, tietojenkäsittelyn pt, hotelli-, ravintola ja catering alan pt (kaksi ryhmää), sosiaali- ja terveysalan pt (kaksi ryhmää, joista toinen iltakoulutuksena) sekä lisäksi paikkoja varataan maahanmuuttajien ammatilliseen koulutukseen valmistavaan ja työnjohtokoulutus-kokeiluun.

 

Aloituspaikat on esitelty tarkemmin liitteissä 1 ja 2.

 

Liite 1                                 Ammatillisen koulutuksen aloituspaikkaesitys

 

Liite 2                                 Aikuiskoulutuksen aloituspaikkaesitys

 

Aloituspaikkaesitys on ollut lausunnoilla Varsinais-Suomen ELY-keskuksessa ja ammatillisissa neuvottelukunnissa.

 

Tähän mennessä saaduissa ammatillisten neuvottelukuntien lausunnoissa aloituspaikkojen pitämistä esityksen mukaisesti ennallaan esittävät kone- ja metallialan, sähköalan, autoalan, rakennusalan, kotityöpalvelualan, kemianalan, maanmittaus-, lääke- ja puualan ammatilliset neuvottelukunnat.

 

Ammatillisen peruskoulutuksen valmistavan koulutuksen lausunnossa pidetään aloituspaikka-esitystä riittävänä, mutta kiinnitetään huomiota maahanmuuttajanuorten koulutuksellisen kentän selventämiseen todeten, että Osallisena Suomessa -hanke pyrkii selkiyttämään maahanmuuttajien ohjauspolkua niin, että koulutuksien päällekkäisyys vähenisi ja koulutuspolku olisi tehokkaampi.

 

Sosiaali- ja terveysalan ammatillinen neuvottelukunta esittää, että aloituspaikat pidetään ennallaan ja lisäksi voisi aloittaa ruotsinkielinen ryhmä eivätkä ruotsinkieliset aloituspaikat saa vähentää suomenkielisiä aloituspaikkoja. Tässä ei selvästi oteta kantaa esitettyyn uuteen ilta-koulutuksena toteutettavaan aikuiskoulutusryhmään. Ruotsinkielisen ryhmän osalta haetaan järjestämislupaa ja siihen liittyen lisäpaikkoja.

 

Vaatetusalan ammatillinen neuvottelukunta puoltaa esitystä, jonka mukaan tekstiili- ja vaatetusalan perustutkinnon osalta palataan käytäntöön, jossa vuosittain otetaan kaksi uutta ryhmää.

 

Painoviestintäalan ammatillinen neuvottelukunta on sitä mieltä, että aikuiskoulutuksen koulutusryhmän lopettaminen on huono asia ja että koulutustarpeen niin vaatiessa on painoviestinnän perustutkinto voitava aloittaa aikuispuolella uudestaan. Neuvottelukunta kuitenkin päätyy puoltamaan aloituspaikkaesitystä sellaisenaan. Aloituspaikka-asiaan tullaan palaamaan vuosittain, mutta tässä vaiheessa aikuiskoulutuksessa toivotaan keskittyvän vähennettävillä aloilla (painoviestintä, kauneudenhoito ja hiusala) näiden alojen täydennyskoulutukseen.

 

Kauppa- ja tietotekniikka-alan ammatillinen neuvottelukunta ei näe perusteltua syytä muutokseen, jossa yo-pohjaiset paikat siirretään aikuiskoulutuksen puolelle. Se uskoo muutoksen vähentävän nuorten mahdollisuuksia ammatilliseen koulutukseen ja on huolissaan ammattitaitoisten tutkinnon suorittaneiden merkonomien vähenemisestä työmarkkinoilla. Se uskoo valmistumisprosentin pienenevän ja laskentamerkonomien määrän vähenevän. Se uskoo lisäksi muutoksen jättävän hyödyntämättä olemassa olevat resurssit. Se toteaa, että ruotsinkielisillä ei ole tarjolla aikuiskoulutusta. Lisäksi se toteaa suunnitelmista ylioppilastutkinnon valmistuneiden nopeammasta siirtymisestä työelämään ja päiväopiskelun ja oppisopimuksen yhdistämisestä. Paikkojen siirto ei kuitenkaan vähennä nuorten koulutusmahdollisuuksia, vaikka paikat siirtyvät aikuiskoulutukseen. Uudistus tulee lisäämään paikkoja, koska aikuiskoulutuksessa opiskelu nopeutuu ja paikat vapautuvat nopeammin uudelleen käytettäväksi. Jos yo-merkonomin koulutus saadaan lyhennettyä uudistuksella kahdesta vuodesta vuoteen, voidaan jatkossa kouluttaa samassa ajassa yhden yo-merkonomin sijaan kaksi ja samalla aloituspaikkamäärä kaksinkertaistuu. Tarvittaessa osa uudistuksen vapauttamista paikoista voidaan toteuttaa ammatillisen koulutuksen tulosalueella siten, että uudistus voi lisätä myös peruskoulun päättäneiden käytössä olevien aloituspaikkojen määrää. Tästä syystä myös pelko laskenta-merkonomien vähenemisestä on aiheeton, koska uudistuksella voidaan päinvastoin lisätä näitä. Resurssit eli opettajat ja yksi opintosihteeri siirretään paikkojen mukana eli ne eivät jää hyödyntämättä. Ruotsinkielisten osalta paikkoja ei olla siirtämässä, koska ei ole ruotsinkielistä yo-pohjaista ryhmää. Aikuisten työelämän näytöt mahdollistavat helpommin koulutuksen suorittamisen oppisopimuksella kuin opetussuunnitelmaperusteinen. Aikuiskoulutuksessa käydäänkin jokaisen kanssa läpi jo hakeutumisvaiheen henkilökohtaistamisen yhteydessä mahdollisuudesta suorittaa koulutus oppisopimuksena. Tämä vapauttaa edelleen aloituspaikkoja muiden käyttöön ja edesauttaa nuorten pääsyä koulutukseen.

 

Hotelli-, ravintola-, matkailu- ja cateringalan ammatillinen neuvottelukunta esittää yo-pohjaisten linjojen siirron osalta, että järjestelmää kannattaisi pilotoida esimerkiksi yhdellä ryhmällä, jotta muutoksen toimivuus nähtäisiin käytännössä. Järjestelmän toimivuuden kannalta olisi kuitenkin ongelmallista, jos yo-pohjaisia paikkoja olisi erikseen tarjolla yhteishaussa ja aikuiskoulutuksen kautta. Tällöin menetettäisiin osittain myös koulutusten synergiaedut. Tässä vaiheessa valmistellaan kaikkien ryhmien siirtoa vasta vuonna 2013, jolloin voidaan asia valmistella paremmalla ajalla.

 

Elintarvikealan ammatillinen neuvottelukunta esittää, että lisäksi otettaisiin 16 toisen asteen tutkinnon suorittanutta kaksivuotiseen leipomoalan koulutusohjelmaan. Nuorten aloituspaikat tulee linjauksien mukaisesti varata ensisijaisesti ilman tutkintoa oleville. Täydennyskoulutus on aikuiskoulutuksen tulosalueen tehtävä. Siellä tämä tarve tulee hoitaa joko oppisopimuskoulutuksena tai muuna täydennyskoulutuksena, joka ei syö nyt liian vähiä aloituspaikkoja.

 

Kauneudenhoitoalojen ammatillinen neuvottelukunta esittää, että hius- ja kauneudenhoitoaloille tulee esittää vuonna 2013 aloituspaikkoja myös aikuiskoulutukseen. Perusteluissa he kiinnittävät huomiota aikuisopiskelijoiden hyvään työllistymiseen alalle sekä siihen, että ylioppilailla ei enää olisi mahdollisuutta kouluttautua alalle. Ammatillisen neuvottelukunnan esiin nostama ylioppilaiden alalle kouluttautumismahdollisuuden sulkeutuminen on aiheellinen huoli. Tästä syystä tuleekin selvittää mahdollisuudet aloittaa vuoden 2013 aloituspaikoista päätettäessä syksyllä 2013 yo-pohjaiset ryhmät kauneudenhoito- ja hiusaloille.

 

Edellä mainittujen lausuntojen lisäksi logistiikka-alan ammatillinen neuvottelukunta on esittänyt jo aiemmin lisäpaikkojen saamista kuljetusalalle alan voimakkaan eläköitymisen takia. Neuvottelukunta haluaa lisäksi vauhdittaa logistiikkakeskuksen toteuttamista. Aloituspaikkaesitystä tehtäessä on varauduttu siihen, että mikäli logistiikkakeskusasia saadaan järjestykseen ajoissa, on valmius aloittaa uusi ryhmä ammatillisen koulutuksen tulosalueen tekniikan alan sisäisten järjestelyjen kautta sekä lisätä alan koulutusta aikuiskoulutuksen tulosalueella.

 

Varsinais-Suomen ELY-keskuksen mielestä esitykset ovat oikeasuuntaisia ja perusteltuja. Ne ovat samassa linjassa Varsinais-Suomen ELY-keskuksen toteuttamien ennusteiden kanssa (mm. ammattibarometri). Varsinais-Suomen ELY-keskus toivoo, että Turun kaupunki pitää ELY-keskuksen myös jatkossa ajan tasalla aloituspaikkaesityksistä ja tuo ne MYR:n koulutusjaoston käsiteltäväksi. Turun ammatti-instituutin toivotaan tekevän muiden Varsinais-Suomen koulutuksen toteuttajien kanssa sellaista yhteistyötä, että koulutuspaikkojen kohdentamisessa ja toteutuksessa voitaisiin ottaa huomioon laajempi maakunnallinen koulutustarve.

 

Liite 3                                 ELY-keskuksen lausunto 2.5.2011

 

Edellä mainittujen lausuntojen pohjalta ei katsota tarpeelliseksi tehdä muita muutoksia tehtyyn aloituspaikkaesitykseen.

 

Liitteenä ammatillisen koulutuksen ja aikuiskoulutuksen aloituspaikkaesitykset.

 

Ruotsinkielinen jaosto käsitteli aloituspaikkaesitystä omalta osaltaan 4.5. Se puolsi esityksen mukaista aloituspaikkaesitystä ja ruotsinkielisen lähihoitajakoulutuksen järjestämisoikeuden hakemista.

 

Kasvatus- ja opetustoimenjohtaja Timo Jalonen

 

Ehdotus       Lukio- ja ammattiopetuslautakunta hyväksyy liitteenä olevat vuoden 2012 aloituspaikkaesitykset sekä valtuuttaa kasvatus- ja opetustoimen valmistelemaan 2013 alkavien yo-pohjaisten ryhmien siirron ammatillisen koulutuksen tulosalueelta aikuiskoulutuksen tulosalueelle. Lisäksi se esittää, että selvitetään tarve liikunnanohjauksen perustutkinnon aloittamiseksi ja edelleen kaupunginhallitukselle, että haetaan järjestämislupaa ja aloituspaikkoja ruotsinkielisen lähihoitajakoulutuksen aloittamiseksi.

 

Lisäksi lautakunta lausuu kaupunginhallitukselle, että se ottaa edunvalvontalistalleen ammatillisen peruskoulutuksen aloituspaikkojen saamisen koko Suomessa OKM:n valtakunnallisten tavoitearvojen mukaiseksi, mikä tarkoittaa 1542 aloituspaikan edellyttämän vuosipaikkamäärän siirtämistä muualta Varsinais-Suomeen.

 

Ennen asian käsittelyä esittelijä Timo Jalonen lisäsi päätösehdotukseen seuraavan kappaleen:

 

Samalla lautakunta päättää järjestää kielikokeet 29.3. kokouksessa asian 74 kohdalla tekemän päätöksen mukaisesti.

 

Jäsen Juhani Soini jäsen Pirjo Rantin kannattamana teki seuraavan muutosehdotuksen:

 

Päätösehdotuksen ensimmäisen kappaleen lauseesta ” Lukio- ja ammattiopetuslautakunta hyväksyy liitteenä olevat vuoden 2012 aloituspaikkaesitykset poistetaan sekä valtuuttaa kasvatus- ja opetustoimen valmistelemaan 2013 alkavien yo-pohjaisten ryhmien siirron ammatillisen koulutuksen tulosalueelta aikuiskoulutuksen tulosalueelle.”

 

Poistetun asian osalta ko. asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi.

 

Keskustelun päätyttyä puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne jäsenet, jotka kannattavat listalla olevaa ehdotusta, äänestävät ”jaa”, jos ”ei” voittaa, on jäsen Juhani Soinin muutosehdotus tullut hyväksytyksi. Äänestysesitys hyväksyttiin.

 

Suoritetussa äänestyksessä 5 jäsentä kannatti listalla olevaa ehdotusta ja 6 jäsentä kannatti jäsen Juhani Soinin muutosehdotusta, 1 tyhjä, joten jäsen Soinin muutosehdotus voitti.

 

Liite 4                                 Äänestyslista

 

Päätös         Lukio- ja ammattiopetuslautakunta hyväksyi liitteenä olevat vuoden 2012 aloituspaikkaesitykset. Lisäksi se esittää, että selvitetään tarve liikunnanohjauksen perustutkinnon aloittamiseksi ja edelleen kaupunginhallitukselle, että haetaan järjestämislupaa ja aloituspaikkoja ruotsinkielisen lähihoitajakoulutuksen aloittamiseksi.

 

Lisäksi lautakunta lausuu kaupunginhallitukselle, että se ottaa edunvalvontalistalleen ammatillisen peruskoulutuksen aloituspaikkojen saamisen koko Suomessa OKM:n valtakunnallisten tavoitearvojen mukaiseksi, mikä tarkoittaa 1542 aloituspaikan edellyttämän vuosipaikkamäärän siirtämistä muualta Varsinais-Suomeen.

 

Samalla lautakunta päättää järjestää kielikokeet 29.3. kokouksessa asian 74 kohdalla tekemän päätöksen mukaisesti.

Kh § 323

Vs. apulaiskaupunginjohtaja Jouko K. Lehmusto 15.6.2011:

Lukio- ja ammattiopetuslautakunta on 7.6.2011 § 123 esittänyt, että selvitetään tarve liikunnanohjauksen perustutkinnon aloittamiseksi ja että haetaan järjestämislupaa ja aloituspaikkoja ruotsinkielisen lähihoitajakoulutuksen aloittamiseksi. Em. lautakunnan esittämien asioiden osalta olisi tarkoituksenmukaista edetä siten, että kaupunginhallitus koulutuksen järjestäjänä ottaisi periaatteellisella tasolla myönteisen kannan lautakunnan tekemiin esityksiin ja vastuuttaisi asian jatkovalmistelun osaamistoimen sektorin apulaiskaupunginjohtajalle.

Lukio- ja ammattiopetuslautakunta on 7.6.2011 lisäksi lausunut kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallitus ottaisi edunvalvontalistalleen ammatillisen peruskoulutuksen aloituspaikkojen saamisen koko Suomessa OKM:n valtakunnallisten tavoitearvojen mukaiseksi. Em. asian osalta voidaan todeta, että asia on jo edunvalvontalistalla.

EhdotusKaupunginhallitus päättää,

että liikunnanohjauksen perustutkinnon ja ruotsinkielisen lähihoitajakoulutuksen aloittamiseen liittyvän asian valmistelua jatketaan ja

että asian jatkovalmistelu vastuutetaan osaamistoimen sektorin apulaiskaupunginjohtajalle.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKasvatus- ja opetustoimi
tiedLukio- ja ammattiopetuslautakunta
tpvLehmusto Jouko K.


Liitteet:

Lamlk § 123
Liite 1:Ammatillisen koulutuksen aloituspaikkaesitys
Liite 2:Aikuiskoulutuksen aloituspaikkaesitys
Liite 3:ELY-keskuksen lausunto 2.5.2011
Liite 4:Äänestyslista