Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus27023.05.20111

6303-2011 (039, 082)

Marine Technology and Maritime Industry in South-West Finland (Kj)

Tiivistelmä: -

Kh § 270

Turun Seudun Kehittämiskeskus, kehityspäällikkö Niko Kyynäräinen 19.5.2011:

Kaupunginjohtaja asetti päätöksellään 12.10.2010 § 220 työllisyyden ja rakennemuutoksen johtoryhmän. Johtoryhmän tehtävänä oli työllisyystilanteen ja rakennemuutoksen kokonaisuuden läpikäynti sekä rakennemuutoksen johdosta tarvittavien toimenpiteiden ja painopisteiden kohdentaminen.

Johtoryhmän perustamisen taustalla oli näkemys, että Turussa ja Lounais-Suomessa käynnissä oleva rakennemuutos on laaja-alainen kokonaisuus, jonka seurauksiin on mahdollisuus vaikuttaa. Laivanrakennuksen tilanne oli ja on vakavin muutoshaaste, jonka edessä Turku ja Lounais-Suomi ovat ehkä koskaan olleet.

Johtoryhmän kokonaistarkastelu jäsentyi neljään osa-alueeseen, jotka ovat:

1) Elinkeinopolitiikan uudistuminen

2) Osaamisen kehittäminen

3) Työllisyyden vahvistaminen

4) Työttömyysperusteiset investoinnit.

Tämän pykälän valmistelussa keskitytään osioon 1) Elinkeinopolitiikan uudistuminen.

Aluetasolla operatiivista toimintaa johtaa Kompassiryhmä. Kompassi-ryhmään kuuluvat tahot: Varsinais-Suomen ELY-keskus, Varsinais-Suomen liitto, Turun kaupunki, Turun Seudun Kehittämiskeskus, Turun TE-toimisto, Finnvera Oyj, Finpro, STX Finland Oy, Teknologiateollisuus ry, Suomen Yrittäjät ry, Metalliliitto ry sekä Meriklusteriohjelma (OSKE). Kompassiryhmän tehtävänä on koota kuukausittain ajankohtainen tilannekuva yritysten tarpeista ja yrityskentässä toteutettujen toimenpiteiden tuloksista ja vaikuttaa tarvittavalla voimalla eri toimijoiden panostuksen suuntaamiseen.

Varsinais-Suomen alueella merkittävän meri- ja metalliteollisuuden vuodesta 2008 alkaneen suhdannelaman seurauksena alueelliset yritykset ja alueellinen meriteollisuuden ympärillä oleva toiminta tarvitsee tuekseen alueellisia uusia avauksia saavuttaakseen myös tulevaisuudessa pitkän aikajänteen kehityssuunnitelmissa kaavaillun painoarvon. 

Meri- ja metalliteollisuuden rakennemuutostoimiston yritysrekisterissä on tällä hetkellä noin 520 aktiivista yritystä. Äkillisen rakennemuutoksen aikana rakennemuutostoimiston yritysrekisterissä olevien lopettaneiden yritysten määrä on 40 yritystä. Meriteollisuusyritykset etsivät uusia tukijalkoja ja ovat aiempaa valmiimpia toimimaan partnereina muiden yritysten kanssa. Myös uusiin innovaatioihin perustuvia yrityksiä on muotoutumassa. Pelkona kuitenkin on, että vielä tulee kaatumaan erityisesti 20-40 henkeä työllistäviä yrityksiä.

Marine Technology and Maritime Industry in South-West Finland -projektin keskeisenä tehtävänä on aluelähtöisin keinoin yhdistää ja edistää tulevaisuuteen tähtääviä suunnitelmia, hyödyntäen julkisten toimien ja kehityssuunnitelmien alaan kohdistuvien osa-alueiden suuntaamista alan yrityselämää ja alueellista hyvinvointia edistäen. 

Projektin valmistelussa ovat olleet mukana kaikki Kompassi-ryhmään kuuluvat tahot. Projektin onnistumisen kannalta tiivis yhteistyö toimijoiden kesken on ehdoton edellytys.

Projektin tuloksena syntyy osa-alueittain yhteiseen hyvään tähtäävä pitkäjänteinen kehitysohjelma, jonka tarkoituksena on kehittää Varsinais-Suomen alue maailman laajuisesti tunnetuksi meri- ja metalliteollisuuden verkottuneiksi innovaatioyhteisöiksi. Projektin toiminnan avulla saadaan käynnistettyä ja osittain toteutettua useita hankkeita joissa alueellisessa tulevaisuuden osaamis- ja maakuntaohjelmassa meri- ja metalliteollisuudella, kuten myös energia- ja ympäristötekniikan toimialoilla ja ympäristön ekologisella ja hyvinvoinnin paranemisella on keskeinen rooli. Oleellisesti alueen monipuolisuutta ja vetovoimaa lisää alueen hyvä saavutettavuus ja keskeinen asema Itämeren rannalla.

Pysyvinä ratkaisuina käynnistetään kohdennettua toimintaa seuraaville osa-alueille:

- työvoiman välitykseen ja tarjontaan (Meri- ja metalliteollisuuden osaamispoolit)

sekä henkilö- että yritystasolle. Henkilötason sovellus hallinta siirtyy projektin jälkeen Potkuriin ja B-to-B tason ratkaisu ELY -keskukseen

- tulevaisuuden meriteknologioiden kokonaislogistiikan ja kuljetuksen tutkimuksen, yritysmaailman ja koulutuksen yhdistämiseen  uudelleen suuntaukseen keskittyvä  uudentyyppinen meriteknologiakeskus (Centre for Marine Greentech and Transport)

- lähiöiden tiivistysrakentamisen kautta käynnistettyjen hankkeiden alueellisten lähiöalueiden eliniän ja mukavuuden parantaminen

- alueellisten satamatoimintojen ajanmukaistaminen ja uusiin puhtaampiin teknologioihin siirtyminen täyttämään tulevaisuuden ympäristönormit

Projektin toiminta etenee työpaketeittain, jotka on jaettu seuraavasti:

1. Invest in South-West Finland kartoittaa alueellisen meriteknologisen tarjonnan ja aloittaa hankkimaan suoria kansallisia ja ulkomaisia (FDI)  investointeja Varsinais-Suomen alueelle ja auttaa yrityksiä löytämään liiketoimintamahdollisuuksia alueen teknologisia ja alueellisia hyötyjä esittäen.

2. Meri- ja metalliteollisuuden osaamispoolit työpaketti tekee toimintavaatimusselvitykset sähköisten henkilö- ja yrityssovellutusten toimintavaatimusten tekemisestä yhteiselle alustalle. Henkilötason portaalin ensimmäinen vaihe toteutetaan.

3. Vihreät satamat hanke käynnistyy esiselvityksellä jolla tunnistetaan ja konkretisoidaan työpaketin keinot aktivoida alueen satamat, yritykset ja toimijat yhteiseen verkostoon.

4. LNG:n (nestekaasu) käytön laajuuden ja eri tarpeisiin kohdistuvien kuljetusmenetelmien ja alueellisten mahdollisuuksien kartoitus käynnistetään.

5. Centre for Marine Greentech and Transport. Meri- ja metalliteollisuuden koulutuksen uusien osa-alueiden, kuten ympäristöteknologioiden, arktisen operoinnin ja bioteknologioiden yhdistämisen vaatimukset käynnistetään ja alueelliset koululaitokset haastetaan mukaan kehittämään toimintaa

6. Lähiöiden tiivistysrakentamisen kokeiluhanke valmistellaan ja kartoitetaan toimijat, kehittäjät ja koealueet. Varmistetaan mahdolliset erityistukimahdollisuudet valtion toimesta ja kaavoitusmahdollisuudet.

Yrityksiin kohdistuva konsultointi, resurssien varmistus, tulevaisuussuunnitelmien kehittäminen sekä kannattamattoman liiketoiminnan karsiminen aloitetaan heti projektirahoituksen varmistuttua.

Projektin rahoitukselle on annettu myönteinen tuki Varsinais-Suomen liitosta, edellyttäen että kunnan omarahoitusosuus järjestyy. Rahoitus on haettu Euroopan aluekehitysrahastosta (EAKR) Suurten kaupunkiseutujen kehittäminen toimintalinjasta.

Turun seudun kehittämiskeskuksen hallitus on 11.2.2011 pitämässään kokouksessa päättänyt, että seudun kunnilta kerätään 1,3€/asukas äkillisen rakennemuutoksen hankkeisiin. Kyseinen rahoitusosuus on käytetty jo käynnissä olevien hankkeiden rahoittamiseen.

Kaupungin vuoden 2011 talousarvioon on varattu rakennemuutos- ja suhdannevaraustilille (Kj) toimintakuluihin 2.500.000 euroa.

Kuntarahaosuus Turun kaupungin osalta on vuonna 2011 123 600 euroa ja vuodelle 2012 243 250 euroa, yhteensä 366 850 euroa.

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää, että Marine Technology and Maritime Industry in South-West Finland -hankkeelle myönnetään vuoden 2011 rakennemuutos- ja suhdannevaraustililtä 123.600 euron kuntarahaosuus ja että vuoden 2012 budjetissa kuntarahaosuuteen varataan 243.250 euroa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvKeskushallinto, talousasiat
tpvTurun Seudun Kehittämiskeskus