Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta6301.03.20119
Kaupunginhallitus12714.03.201112

1341-2011 (041, 001)

Lausuntopyyntö Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin talousarvioon vuodelle 2012 ja taloussuunnitelmaan vuosille 2013 - 2014 ja kuntaneuvottelut maaliskuussa 2011 (Pj)

Tiivistelmä:

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri on 26.1.2011 pyytänyt jäsenkunniltaan lausunnot sairaanhoitopiirin talousarvioon vuodelle 2012 ja taloussuunnitelmaan vuosille 2013 - 2014. Kaupunginhallitukselle esitetään Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirille annettavaksi peruspalvelulautakunnan esityksen mukainen lausunto.

Perla § 63

Sosiaali- ja terveystoimi, erikoissairaanhoidon tulosaluejohtaja Hilkka Virtanen, terveyskeskuksen vastaava lääkäri Anne Santalahti, ma. palvelutuotantojohtaja Max Lönnqvist ja controller Pekka Paatonen 18.2.2011:

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä on pyytänyt 26.1.2011 päivätyllä kirjeellä jäsenkunnilta ja Turun yliopistolta 15.3.2011 mennessä lausunnot Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin talousarvioon vuodelle 2012 ja taloussuunnitelmaan vuosille 2013 – 2014. Jäsenkuntien toivotaan esittävän lausunnoissaan ne tekijät, jotka vaikuttavat erikoissairaanhoidon kysyntään ja tarpeeseen vuonna 2012 ja mahdollisuuksien mukaan myös esittämään näitä tekijöitä koskevaa arviointia taloussuunnitelmavuosille 2013-2014. Kuntien ja yliopiston lausuntoja hyödynnetään suunnitteluprosessissa, ja ne toimivat mm. taustamateriaalina käytävissä kuntaneuvotteluissa

Liite 1Lausuntopyyntö Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin talousarvioon vuodelle 2012 ja taloussuunnitelmaan vuosille 2013 – 2014 ja kuntaneuvottelut maaliskuussa 2011

Peruspalvelulautakunta esittää lausuntonaan seuraavaa:

Turkulaisten sairastavuudessa ei ennakoida muutoksia vuosille 2012-2014, joten sairastavuuteen perustuen sairaanhoitopiirin palveluiden tarve ja kysyntä tulevat säilymään ennallaan vuoteen 2011 verrattuna. Toisaalta 1.5.2011 voimaanastuva terveydenhuoltolaki edellyttää perusterveydenhuollon toimintamahdollisuuksien vahvistamista. Tämä taas edellyttää terveyskeskusten ja sairaaloiden työnjaon tarkistamista ja erikoislääkärityövoiman tarkoituksen mukaista hyödyntämistä terveyskeskuksissa. Turulla on omaa perustason erikoissairaanhoitoa, ja tämä muodostaa yhteistä potilastietojärjestelmää hyödyntäen jo nyt toimivan kokonaisuuden perusterveydenhuollon kanssa. Niiden erikoisalojen osalta, joita Turun omassa toiminnassa ei ole, tulisi peruserikoissairaanhoidon konsultaatioita saada joustavasti perusterveydenhuollon käyttöön. Tämä tullee entisestään siirtämään toiminnan painopistettä avohoitotoimintojen suuntaan.

Lääketieteellisen kehityksen myötä sairaanhoitopiirissä on alkanut ja todennäköisesti edelleen vuosina 2012-2014 jatkuu kehitys, jossa yhä suurempi osa vaativan erikoissairaanhoidon tutkimuksista ja hoidoista voidaan toteuttaa polikliinisinä. Tämä tarkoittaa avohoitokäyntien määrän lisääntymistä ja vuodeosastohoitopäivien vähentymistä. Turun sosiaali- ja terveystoimi pyrkii omalta osaltaan tukemaan tätä kehitystä ja siihen liittyvää hoitoketjujen tarpeenmukaista, joustavaa kulkua varmistamalla oman vuodeosastohoitokapasiteettinsä sekä määrällisen että laadullisen riittävyyden tilanteissa, joissa vaativan erikoissairaanhoidon jälkeen tarvitaan vuodeosastohoitoa.

T Pro-hankkeen tuloksena käynnistyvä Tyksin uusi hoitolinjaprosessiorganisaatio haastaa Turun oman erikoissairaanhoidon kehittämään rakenteitaan proaktiivisesti suhteessa Tyksin organisaatioon, jotta Turun omaan erikoissairaanhoitoon perustasolle ulottuvista hoitoketjuista muodostuisi tehokkaasti ja tarpeenmukaisesti toimivia kokonaisuuksia. Ensi vaiheessa tämä tarkoittaa Turun nykyisen sairaalahoito-organisaation toimivuuden tarkastamista suhteessa hoitolinjaorganisaatioon.

T-sairaalaan vuonna 2013 keskittyvä yhteispäivystys edellyttää Turun sosiaali- ja terveystoimin toiminnalta tiettyjä muutoksia, jotta oikea hoito oikeaan aikaan oikeassa paikassa -periaate toteutuisi hyvin. Ennen kaikkea tämä tarkoittaa sellaisen akuutin geriatrisen tutkimuksen ja hoidon järjestämistä Turun omana toimintana, missä potilaan kliininen tila ei edellytä vaativaa erikoissairaanhoitoa. Turku siirtää ainoa alueen kuntana ympärivuorokautisesti kaiken keskitetyn päivystyksensä T2-sairaalaan. Tämä yhdessä terveydenhuoltolain tuoman potilaan valinnanvapauden kanssa edellyttää hoidon tarpeen arvioinnilta aivan uusia toimintamalleja niin terveysasemilla kuin tulevassa yhteispäivystyksessäkin.

Ensihoidon järjestämisvastuu siirtyy jo 1.5.2011 sairaanhoitopiirien vastuulle. Palvelutasopäätösten ja toimintojen järjestämiseen on siirtymäaikaa 1.1.2013 asti.  Siirtymäaikana sairaankuljetustoimintojen toivotaan jatkuvan nykyisellään.

Jäsenkuntien maksuosuuden kasvu tulee sopeuttaa jäsenkuntien kantokykyyn, jolloin ohjeellisena kasvulukuna voidaan käyttää verotulojen kasvuennustetta. Turun kaupungin vuoden 2011 talousarviossa ja vuosien 2011-2014 taloussuunnitelmassa verotulojen kasvuksi ennakoidaan 2,9 %:n nousua vuodelle 2012 ja 1,8 %:n nousua vuodelle 2013. Toisaalta Turun taloussuunnitelmassa Peruspalvelulautakunnan kohdalla toimintakatteen kasvu on 2,0 % vuodelle 2012 ja 3,0 % vuodelle 2013. Jälkimmäisessä luvussa on otettu huomioon T2-sairaalan käyttöönotto ja siirtyminen yhteispäivystykseen. Sen sijaan ensihoidon uuden toimintamallin tuomia kasvupaineita ei ole toistaiseksi vuoden 2013 kasvuprosentissa voitu mitenkään ottaa huomioon. Sairaanhoitopiirin taloussuunnitelmassa Turun maksuosuuden kasvu on 3,3 % vuodelle 2012 ja 7,3 % vuodelle 2013. Sairaanhoitopiirin tulee siis sopeuttaa talousarvionsa ja -suunnitelmansa vuosille 2012-2014 Peruspalvelulautakunnan toimintakatteen kasvulukuihin.

Kalliin hoidon tasausraja nostettiin 1.1.2009 alkaen 50.000 €:oon aiemmasta 40.000 €:sta. Turun kaupunki esitti silloin tasausrajan nostamista 60.000 €:oon, joka on käytössä mm. Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä ja Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä. Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä tasausraja on jopa 80.000 €. Vain Pohjois-Savon sairaanhoitopiirissä viidestä yliopistosairaanhoitopiiristä tasausraja on Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin tavoin 50.000 €. Turun kaupunki esittää tasausrajan nostamista 60.000 €:oon. 1.1.2012 alkaen.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri perii jäsenkunniltaan eniten sairaanhoitopiireistä erityisvelvoitemaksua. Erityisvelvoitemaksuun on tullut vuosien varrella aina vain uusia eriä. Suunnitelmakaudella uusina erinä on vuodesta 2013 alkaen tulossa eReseptin käytöstä aiheutuvat korvaukset kansaneläkelaitokselle (STM:n asetusluonnos asiasta on valmisteilla). Toisaalta nyt keväällä 2011 perustettavan ensihoidon ja päivystyksen liikelaitoksen pitäisi ottaa vastatakseen juuri niistä toiminnoista, jotka tällä hetkellä merkittävästi korottavat Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin erityisvelvoitemaksua ja jotka siis tulevat jatkossa rahoitettavaksi perustettavan liikelaitoksen toimintana ja näin ollen erityisvelvoitemaksun pitäisi merkittävästi suunnitelmakaudella pienentyä. Sen sijaan terveydenhuoltolain edellyttämä sairaanhoitopiiriin perustettava perusterveydenhuollon yksikkö voisi saada ainakin osan rahoituksestaan erityisvelvoitemaksun kautta. Todettakoon, että sairaanhoitopiirin vuoden 2011 talousarviossa kerätään jo nyt yhteensä n. 25,4 M€ erityisvelvoitemaksua, josta Turun kaupungin osuus on n. 38,2 % eli 9,7 M€.

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 18.2.2011:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää antaa yllä olevan lausuntonaan kaupunginhallitukselle Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymän talousarvioon vuodelle 2012 ja taloussuunnitelmaan vuosille 2013 – 2014.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kh § 127

Apulaiskaupunginjohtaja Maija Kyttä 9.3.2011:

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin tulee peruspalvelulautakunnan lausunnon mukaisesti sopeuttaa ensi vuoden ja vuosien 2013–2014 talousarvionsa kaupungin hyväksymiin kasvulukuihin ja jatkaa talousarvioprosessin kehittämistä siten, että ennustettavuus vuoden aikana paranee ja että toiminnassa tapahtuneiden muutosten vaikutukset näkyvät myös talousarvion toteutumisessa.

Lisäksi investointien ja kaiken uuden toiminnan (esim. perusterveydenhuollon yksikkö) aloittamisessa tulee noudattaa varovaisuutta ja toteutus on tehtävä yhteistyössä omistajakuntien kanssa.

Uuden terveydenhoitolain voimaantulo ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin uusi hoitolinjaprosessiorganisaatio aiheuttavat runsaasti kehitystyötä koko sosiaali- ja terveydenhuollon kentällä. Tämä vaatii hyvää ja monipuolista yhteistyötä eri toimijoiden välillä.

Liite 1Lausuntopyyntö Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin talousarvioon vuodelle 2012 ja taloussuunnitelmaan vuosille 2013 – 2014 ja kuntaneuvottelut maaliskuussa 2011

EhdotusKaupunginhallitus päättää antaa Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirille edellä olevan peruspalvelulautakunnan esityksen mukaisen lausunnon täydennettynä apulaiskaupunginjohtajan lisäyksillä.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausVarsinais-Suomen sairaanhoitopiiri
tiedPeruspalvelulautakunta


Liitteet:

Perla § 63
Liite 1:Lausuntopyyntö Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin talousarvioon vuodelle 2012 ja taloussuunnitelmaan vuosille 2013 - 2014 ja kuntaneuvottelut maaliskuussa 2011

Kh § 127
Liite 1:Lausuntopyyntö Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin talousarvioon vuodelle 2012 ja taloussuunnitelmaan vuosille 2013 - 2014 ja kuntaneuvottelut maaliskuussa 2011