Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus10928.02.20113
Kaupunginhallitus12914.03.201114

12232-2010 (633, 065)

Turun Kaupunkiliikenne Oy:n liikennöintisopimuksen tarkistaminen (Yj, Kv)

Tiivistelmä:

Kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle esitetään Turun Kaupunkiliikenne Oy:n liikennöintisopimuksen tarkistamista linjojen 4,40,P1,P2 ja P3 osalta.

Kh § 109

 

Suunnittelupäällikkö Pekka Kirjavainen 31.1.2011:

 

Joukkoliikennelautakunnan käsittelyssä oli 11.11.2010 Ylioppilaskylän ja Halisten linjojen yhdistäminen sekä Turun Kaupunkiliikenne Oy:n liikennöintisopimuksen tarkistaminen. Lautakunta palautti esityksen uudelleen valmisteltavaksi.

 

Esitys perustui Turun seudun joukkoliikenne 2020 -raporttiin ja linjajärjestelyjen osalta keväällä 2012 linjojen 4,40 liikennöintisopimuksen päättymiseen.

 

Linjojen muutosesityksestä järjestettiin asukastilaisuus 4.1.2011, jonka antina oli kysymyksiä ja kommentteja, jotka tulee selvittää jatkovalmistelussa ennen päätöksentekoa. Lautakunnan palautuksen perusteina oli myös lisäselvitysten saaminen mm. uuden joukkoliikennekadun kautta toteutettavan linjan vaikutuksista matka-aikaan Paaskunnan alueen joukkoliikenteeseen, Nummen palveluihin sekä T-sairaalan ja Kupittaan aseman saavutettavuuteen.

 

Asian ratkaisemiseen tarvitaan lisäaikaa, jotta pystytään selvittämään mm. joukkoliikennekadun paras mahdollinen asiakkaita palveleva sijainti ja myös muut esille tulleet reittivaihtoehdot.

 

Linjojen 4,40 liikennöintisopimuksen ollessa päättymässä yhtenä vaihtoehtona on myös se, että nämä linjat annetaan Turun Kaupunkiliikenne Oy:n liikennöitäväksi nykyisin reitein.

 

TuKL:n nykyinen liikennöintisopimus on voimassa 1.1.2009 – 31.12.2013. Sopimusta voidaan jatkaa tilaajan niin halutessa enintään kolmella vuodella. Määräaikaisena sopimus päättyy ilman irtisanomista. Tilaaja voi muuttaa sopimuksen mukaista vuotuista ajokilometrimäärää enintään 20 % sopimuskauden aikana. Vuotuisena ajokilometrimääränä sopimuskauden alkaessa pidetään vuoden 2008 toteutunutta ajokilometrimäärää. Vuonna 2008 linjaliikenteen ajokilometrit olivat 1.379.692 km ja palveluliikenteen 292.757 km, yhteensä 1.672.449 km. Linjajärjestelyn (4,40) myötä TuKL:n linjaliikenteen vuotuiset linjakilometrit olisivat n. 1.727.000 km ja palveluliikenteen kilometrit n. 295.000 km.

 

Turun Kaupunkiliikenne Oy:n linjakilometrimäärä vuodessa säilyy suurin piirtein nykyisenä, kun palvelulinjat kilpailutetaan. Tällöin linjakilometrisuoritteet lisääntyvät vuodessa n. 55.000 km eli n. 3,3 %.

 

Palvelulinjojen kilpailutus mahdollistaa niiden palvelun ja kaluston kehittämisen nykyisestä. Ajamattomien vuorojen määrä ylittää nykyisellään selvästi sallitun tason.

 

Järjestely edellyttää linjaliikenteen hoitamiseen yhteensä 29 bussia + vara-autot.

 

Turun Kaupunkiliikenne Oy:n tarvittavista kalustohankinnoista, jos linjat 4,40 siirtyvät heidän liikennöitäväkseen keväällä 2012, käytiin neuvottelu 13.1.2011. Neuvottelumuistio kalustohankinnoista ja hankinta-aikataulusta on oheisena. Liikennöintisopimusta tulee tarkistaa sekä muutettujen linjojen että kaluston osalta ja sopimuksessa tulee huomioida myös joukkoliikennelautakunnan päätökset uusiin 2012 keväällä alkaviin sopimuksiin tulevista muutoksista (mm. kuljettaja-asut, rahastuslaitteet).

 

Sopimuskauden pituus kilpailutettujen, pääsääntöisesti telibussilla liikennöitävien, linjojen sopimuksissa on joko 10 vuotta tai 7 vuotta kolmen (3) vuoden lisäoptiolla.

 

Oheismateriaali 1              4.1.2011 asukastilaisuuden kysymyksiä ja kommentteja

 

Oheismateriaali 2              Neuvottelumuistio 13.1.2011 TuKL:n kalustohankinnoista

 

Oheismateriaali 3              Sähköpostipalautteet Halisten ja Ylioppilaskylän aiotuista liikennejärjestelyistä

 

Lakiasiat / Kaupunginlakimies Antero Kastemaa 16.2.2011:

 

Kaupunginvaltuusto on 15.12.2008 § 267 päättänyt mm., että Turun Kaupunkiliikenne Oy:n Turun kaupungille tuottamia joukkoliikennepalveluja ei kilpailuteta vuosien 2009 – 2016 välisenä aikana.

 

Valtuuston päätös on tulkinnanvarainen, koska siitä ei yksiselitteisesti ilmene tarkoitetaanko joukkoliikennepalveluilla niitä linjakohtaisia joukkoliikennepalveluja, joita yhtiö tuottaa kaupungille toiminnan alkaessa, vai tarkoitetaanko joukkoliikennepalveluilla pelkästään tuotettavien joukkoliikennepalvelujen määrää.

 

Kaupunginvaltuuston päätös on edellä todetulta osalta syntynyt valtuuston kokouksessa tehdyn ehdotuksen pohjalta. Asiassa ei siten ole olemassa sellaista valmisteluaineistoa, jonka perusteella valtuuston päätöksen tarkoitusta voitaisiin riittävän luotettavasti arvioida.

 

Mikäli yhtiön ajamia linjoja halutaan saattaa kilpailun piiriin ennen vuotta 2017, asia tulee mielestäni saattaa valtuuston päätettäväksi.

 

Joukkoliikennetoimisto on tiedustellut myös sitä, rajaako valtuuston päätös Turun Kaupunkiliikenne Oy:n kanssa tehdyn sopimuksen jatkamista vuoden 2016 jälkeen. Valtuuston päätöksessä ei ole otettu kantaa liikenteen järjestämiseen vuodesta 2017 alkaen, joten valtuuston päätös ei estä sopimuksen jatkamista. Kyseessä on joukkoliikennelautakunnalle kuuluva asia ja se voi päättää siitä joukkoliikennetoimen johtosäännön mukaisesti.

 

Hankintalain säännösten estämättä Turun Kaupunkiliikenne Oy:ltä voidaan tehdä suorahankinta edellyttäen, että yhtiö toimii edelleen ns. in house –yhtiönä.

 

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 17.2.2011:

 

Ehdotus

 

Joukkoliikennelautakunta päättää esittää Turun kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että Turun Kaupunkiliikenne Oy:n liikennöintisopimusta tarkistetaan linjojen osalta siten, että linjat 4,40 siirtyvät Turun Kaupunkiliikenteen liikennöitäväksi 26.4.2012 alkaen ja että palvelulinjat P1, P2, P3 kilpailutetaan siten, että kilpailutettu palveluliikenne alkaa 26.4.2012.

 

Lisäksi joukkoliikennelautakunta päättää, että jos kaupunginvaltuuston päätös on yllä esitetyn mukainen, niin uusi liikennöintisopimus kaikista Turun Kaupunkiliikenteen linjoista tehdään 26.4.2012 alkaen seitsemäksi (7) vuodeksi kolmen (3) vuoden lisäoptiolla ja sopimuksessa otetaan huomioon joukkoliikennelautakunnan uusien 2012 keväällä alkaviin sopimuksiin tekemät tarkistukset (mm. kuljettaja-asut, rahastuslaitteet). Kalustohankinnat tehdään 13.1.2011 neuvottelumuistion mukaisesti.

 

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen 24.2.2011:

 

Ehdolla, että joukkoliikennelautakunta päättää 24.2.2011 kokouksessa tehdä edellä olevan päätöksen esitän, että kaupunginvaltuustolle tehdään joukkoliikennelautakunnan päätöksen mukainen ehdotus.

 

Kaupunginhallituksen ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää että Turun Kaupunkiliikenne Oy:n liikennöintisopimusta tarkistetaan linjojen osalta siten, että linjat 4, 40 siirtyvät Turun Kaupunkiliikenteen liikennöitäväksi 26.4.2012 alkaen ja että palvelulinjat P1, P2, P3 kilpailutetaan siten, että kilpailutettu palveluliikenne alkaa 26.4.2012.

PäätösAsia pantiin pöydälle Arven Mannin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Kh § 129

Pöydältä 28.2.2011 § 109

PäätösKaupunginhallitus päätti yksimielisesti Arven Mannin kannattamana tekemästä ehdotuksesta palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi.

Asian esitteli vs. apulaiskaupunginjohtaja Jouko K. Lehmusto.

Jakelu

palVirtanen Jarkko