Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus65920.12.201018 Kj

13822-2010 (114)

Eräiden Turun ammatti-instituutin vakanssien siirtäminen Kiinteistöpalveluliikelaitokseen

Tiivistelmä:

Kaupunginjohtaja on 16.12.2010 § 285 päättänyt eräiden Turun ammatti-instituutin vakanssien siirtämisestä Kiinteistöpalveluliikelaitokseen. Kaupunginhallitukselle esitetään merkitsemistä tiedoksi.

Kh § 659

Vs. apulaiskaupunginjohtaja Ari Korhonen ja apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen 16.12.2010:

 

Kaupunginvaltuusto on 22.6.2009 § 172 hyväksynyt talousohjelman. Talousohjelman mukaan:

 

ammatti-instituutin siivous siirretään Kiinteistöpalveluliikelaitokseen siten, että opinnäytetöihin liittyvät ongelmat ratkaistaan erillisellä sopimuksella,

ammatti-instituutin ruokapalvelu siirretään Kiinteistöpalveluliikelaitokseen siten, että opetukseen liittyvät ongelmat ratkaistaan erillisellä sopimuksella ja

ammatti-instituutin vahtimestaripalvelut keskitetään Kiinteistöpalveluliikelaitokseen.

 

Kaupunginvaltuuston tekemän päätöksen mukaan em. asioiden valmistelun yhteydessä tulee selvittää keskittämisen taloudelliset vaikutukset.

 

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 30.11.2009 § 260 kohdalla Turun kaupungin vuoden 2010 talousarvion ja vuosien 2010–2012 taloussuunnitelman. Talousarvion ammattiopetuslautakuntaa koskevassa osassa todetaan seuraavaa:

 

”Keskitetään hallintokunnan tukipalvelut (ruokahuolto-, siivous- ja vahtimestaripalvelut) asianomaiseen tuottajaliikelaitokseen. Siirtoa lähdetään valmistelemaan heti, kun asianomainen kaupunginhallituksen päätös on lainvoimainen ja siirto toteutetaan vuoden 2010 aikana. Valmistelun yhteydessä selvitetään keskittämisen taloudelliset vaikutukset (kts. Kv päätös talousohjelman hyväksymisestä 22.6.2009).”

 

Kiinteistöpalveluliikelaitosta koskevassa talousarvion osassa todetaan puolestaan seuraavaa:

 

”Hallintokuntien siivous-, ruokapalvelu ja vahtimestaripalvelujen keskittäminen Kiinteistöpalveluliikelaitokseen vuoden 2010 aikana.”

 

Turun kaupungin kannalta on tarkoituksenmukaista, että jo aiemmin toteutettua palvelutoimintojen keskittämistä jatketaan. Kaupungissa samantyyppisiä palveluja tuottavaa henkilökuntaa ei ilman vankkoja perusteluja ole tarkoituksenmukaista hajasijoittaa eri hallintokuntiin.

 

Kustannusvertailun kannalla olennaista on, että palkka- ja muut palvelussuhteen ehdot säilyvät siirrettävillä henkilöillä ennallaan. Henkilösivukulujen lisäksi vastaanottavalle yksikölle siirtyvät mm. kaikki henkilöstön koulutukseen, työvaatetukseen ja työkykyä ylläpitävään toimintaan liittyvät menot.

Kiinteistöpalveluliikelaitoksen ja asiakasviraston välillä tehtävät ostopalvelusopimukset sisältävät hallinnonkustannuksia 3 - 6 %. Hallinnonkustannuksissa on huomioitu kuluja, jotka luovuttavissa yksiköissä ovat ns. piilokustannuksia (mm. esimiestehtävät), jotka poistuvat luovuttavalta yksiköltä. Keskittämisen synergiaedut saavutetaan erityisesti työvoiman ja yhteisten sijaisten joustavalla käytöllä. Yhdenmukaiset hankinnat ja käytännöt parantavat toiminnan kilpailukykyä ja tehokkuutta, jota tukipalvelujen tuotantorakenteen keskittämisellä haetaan.

 

Kiinteistöpalveluliikelaitoksen liikevaihto oli 48,6 milj. euroa (TP 2009). Liikelaitoksen ateriasuoritteiden määrä on 8,4 miljoonaa vuodessa ja siivottavat neliöt noin 330 000 m2. Liikelaitoksen henkilöstövuosiluku vuonna 2009 oli yhteensä 757, josta ruokapalveluissa 409 ja siivouspalveluissa sekä kiinteistöjen hoidossa yhteensä 349.

 

Ammatti-instituutin suurkeittiöiden toimintamenot ovat yhteensä 1,4 milj. euroa ja toimintatulot 0,3 milj. euroa (TP 2009). Opetusravintola Alabaman menot ovat 0,9 milj. euroa ja tulot 0,7 milj. euroa. Suurkeittiöiden ateriasuoritteiden määrä yhteensä oli 424 000 kpl vuonna 2008 (Alabaman ateriasuoritteet eivät sisälly ko. lukuun). Siivouspalveluiden toimintamenot ovat 0,9 milj. euroa ja siivottavat neliöt n. 54 000 m2. Kiinteistökokonaisuuden nettomenot ovat vastaavasti noin 8,1 milj. euroa sisältäen mm. sisäiset vuokrat (7,1 milj. euroa). Vakituisia työntekijöitä em. tukitoiminnoissa on yhteensä noin 70 henkilöä (ruokapalveluissa ja opetusravintolassa n. 50 %, siivouksessa n. 40 % ja kiinteistöjen hoidossa n.10 %).

 

Keskittäminen ei estä siivouksen järjestämistä edelleen myös opetustoimintaa harjoittamana tukipalveluina. Ammatti-instituutin asiakaskohtaisista palvelutarpeista voidaan sopia erillisessä palvelusopimuksessa. Siivoushenkilökunta, jolla on työpaikkaohjaajan koulutus, toimii myös jatkossa ammatti-instituutin siivoojina. Keskittämisen yhteydessä on tarkoitus siirtää tukipalvelun tarvitsemat siivouslaitteet ja henkilökunta, mutta ei opettajien varsinaisia vakansseja.

 

Keskittämisellä varmistetaan myös ammatti-instituutin hyvien käytäntöjen levittäminen palveluliiketoiminnan kautta koko kaupungin hyväksi. Viimeisin tieto ja menetelmät ovat juuri opetuksen käytössä. Työssäoppimisjaksojen avulla pystytään ohjaamaan opetusta työelämän tarpeisiin ja saadaan siten Kiinteistöpalveluliikelaitokselle koulutettuja, ammattitaitoisia tulevaisuuden työntekijöitä. Toistaiseksi instituutin opiskelijoita ei ole juurikaan ollut työssäoppimisjaksoilla Kiinteistöpalveluliikelaitoksessa.

 

Työvoiman saatavuus tulee jatkossa haastavammaksi suurten ikäluokkien eläköityessä. Ammatti-instituutin ja Kiinteistöpalveluliikelaitoksen kannalta suurimpia hyötyjä onkin työvoiman ja yhteisten sijaisten joustava käyttö. Toimintojen keskittäminen mahdollistaa myös henkilöstön oma-aloitteiset siirrot eri kohteisiin (esim. työkohde lähempänä kotia). Tulevaisuudessa uhkaavan työvoimapulan välttäminen on tärkeää, sillä seuraavan viiden vuoden aikana eläköityy kiinteistöjenhoitopalveluista vähintään 21 henkilöä ja siivouspalveluista 67 henkilöä.

 

Kiinteistöpalveluliikelaitoksen tuotantorakenteelta vaaditaan kilpailukykyä ja tehokkuutta. Yhdenmukaiset hankinnat ja käytännöt parantavat kilpailukykyä, jota tuotantorakenteen keskittämisellä haetaan. Esimerkiksi Ruiskatu 8:n kiinteistössä siivoavat ammattikorkeakoulun puolella Kiinteistöpalveluliikelaitoksen siistijät ja samassa kiinteistössä ammatti-instituutin tiloissa instituutin siistijät. Eri hallintorajoista johtuen työsuunnittelu, työvoiman joustava käyttö ja yhteisten työvälineiden hyödyntäminen eivät onnistu parhaalla mahdollisella tavalla.

 

Tarvikkeiden tiukempi ostokuri sekä olemassa olevien siivouskoneiden tehokkaampi ja koordinoidumpi käyttö ovat esimerkkejä kustannustietoisuudesta ja keskittämisen taloudellisista hyödyistä. Keskittämisessä syntyvät säästöt syntyvät ammatti-instituutissa myös henkilöstö- ja taloushallinnon tehtävien vähentymisenä, minkä tulisi näkyä ammatti-instituutin hallintohenkilöstön määrän pienentymisenä tulevaisuudessa. Varsinaisen siivoustyön osalta säästöä syntyy etenkin päällekkäisyyksien poistamisesta.

 

Ammatti-instituutin tukipalveluiden keskittäminen Kiinteistöpalveluliikelaitokseen on mahdollista vuoden 2011 alusta lukien. Henkilöstön osaamisen ja toimenkuvien kartoitus sekä koulutussuunnitelmien laatiminen edellyttävät, että henkilöstösiirrot tapahtuvat vuoden vaihteessa.

 

Kaupungin johdon, ammatti-instituutin ja Kiinteistöpalveluliikelaitoksen edustajien kesken on selvitetty henkilöiden ja toimintojen siirtoa. Selvitysten perusteella on todettu yhteisesti, että ammatti-instituutin vahtimestaripalveluista huolehtiva henkilökunta siirtyy kokonaisuudessaan Kiinteistöpalveluliikelaitokseen. Siivouspalveluiden henkilöstö siirtyy Tommilankadun –yksikön henkilöstöä lukuun ottamatta Kiinteistöpalveluliikelaitokseen. Tommilankadun –yksikön henkilöstö jää tässä vaiheessa keskittämisen ulkopuolelle johtuen yksikön erityisluonteesta (opiskelijoina runsaasti eritysryhmiin kuuluvia). Ruokahuollon henkilöstön osalta on katsottu, ettei kysymys ole ammatti-instituutin tukipalvelusta, minkä vuoksi ruokahuolto jää keskittämisen ulkopuolelle.

 

Hallintosäännön 52 §:n mukaan perustetun viran ja toimen sekä virassa tai toimessa olevan henkilön sekä siirrettävää palvelussuhdetta varten tarvittavan määrärahan tai tarvittavien varojen siirtämisestä jonkin toimialan hallintokunnasta toisen toimialan hallintokuntaan päättää kaupunginjohtaja.

 

Hallintosäännön 52 §:n mukaan siirtäminen edellyttää niiden virastojen ja liikelaitosten kuulemista, joita siirto koskee. Kuten edellä olevasta selvityksestä ilmenee, vakanssi-/henkilöstöjärjestelyistä on sovittu osapuolen kesken.

 

Hallintokunnat ovat myös suorittaneet asiaa koskien niiltä edellytettävän tiedotusvelvollisuuden ja Turun Ammatti-instituutti on saattanut päätökseen Yhteistoimintalain mukaiset menettelyt 14.12.2010.

 

Esitämme, että liitteen 1 mukaiset Turun ammatti-instituutin vakanssit siirretään haltijoineen Kiinteistöpalveluliikelaitokseen 1.1.2011 lukien.

 

Liite 1           Siirtyvät vakanssit haltijoineen

Kaupunginjohtajan päätös

Päätin, että liitteen 1 mukaiset Turun ammatti-instituutin vakanssit saadaan siirtää haltijoineen Kiinteistöpalveluliikelaitokseen 1.1.2011 lukien.

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

Hallintosäännön 52 § mukaan viran ja toimen siirtämisestä toimialalta toiselle päättää kaupunginjohtaja. Kaupunginhallituksen talousarvioseminaarin keskustelussa todettiin, että merkittävät toimintojen siirrot tulisi tuoda kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.

EhdotusKaupunginhallitus päättää merkitä asian tiedokseen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKiinteistöpalveluliikelaitos
tiedTurun ammatti-instituutti - Åbo yrkesinstitut


Liitteet:

Kjohto § 285
Liite 1:Siirrettävät henkilöt ja vakanssit