Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Kaupunginhallitus 537 18.10.2010 10 Kj

7649-2010 (101)

Talousohjelman ja ohjelukujen puitteissa tehtävät vuotta 2011 koskevat hallintokuntien suunnitelmat työvoiman käytöstä

Tiivistelmä:

Hallintokunnat laativat talousarvioehdotuksen yhteydessä erilliset työvoiman käyttöä koskevat suunnitelmat. Kaupunginhallitukselle esitetään, että hallintokuntien tulee päivittää em. suunnitelmat välittömästä talousarvion hyväksymisen jälkeen viimeistään vuoden 2010 loppuun mennessä. Suunnitelmat on laadittava niin, että ne on toteutettavissa hallintokunnalle hyväksytyn talousarvion puitteissa. Kaupunginhallituksen hallintojaosto tulee päättämään suunnitelmien pohjalta sitovista hallintokuntakohtaisista työvoiman käytön tavoitetasoista viimeistään helmikuussa 2011.

Kh § 537

Henkilöstöjohtaja Marja Salmi-Tuominen, palvelussuhdepäällikkö Urpo Matilainen, henkilöstösuunnittelija Anne Kujanpää 11.10.2010:

Valtuustoryhmien välisen sopimuksen (Kh 9.2.2009 § 91 ja Kv 16.2.2009 § 55) mukaan ”kaupungin teettämät henkilötyövuodet on saatava vähenemään tasapainotustoimenpiteiden ja muun tuottavuuden kasvun seurauksena sekä eläköitymisen kautta vähintään 200 henkilötyövuotta/vuosi.”

Talousarvion 2011 yhteydessä hallintokunnat tekivät suunnitelmat v. 2011 työvoiman käytöstä. Näiden suunnitelmien toteuttaminen johtaisi kaupungin työvoiman käytön kasvuun 82 henkilötyövuodella ja henkilöstömenojen kasvuun 1,9 M eurolla.  Koonti hallintokuntien suunnitelmista on esitetty erillisessä liitteessä (liite 4).

Hallintokuntien tulee päivittää vuoden 2011 työvoiman käyttöä koskevat suunnitelmansa välittömästä talousarvion hyväksymisen jälkeen viimeistään vuoden 2010 loppuun mennessä. Suunnitelmat on laadittava niin, että ne on toteutettavissa hallintokunnalle hyväksytyn talousarvion puitteissa. Kaupunginhallituksen hallintojaosto päättää suunnitelmien pohjalta sitovista hallintokuntakohtaisista työvoiman käytön tavoitetasoista viimeistään helmikuussa 2011.

Suunnitelma tulee tehdä liitteenä olevia lomakkeita käyttäen.

Liitteenä olevilla lomakkeilla koottava tieto koostuu seuraavista asiakokonaisuuksista:

- Hallintokunnan vuodelle 2011 suunnittelemat kokonaan uudet virat ja toimet (lomake 1). Tällä tarkoitetaan niitä perustettavaksi esitettäviä uusia virkoja ja toimia, joilla on jonkinlaisia kustannusvaikutuksia. Huomioitavaa on, että tähän kokonaisuuteen tulee sisällyttää aina myös sellaiset suunnitellut esitykset, joissa on kyse määräaikaisen henkilöstön vakinaistamisesta, vaikka toimenpide ei aiheuttaisikaan kustannusvaikutuksia tulevana talousarviovuonna.

-Tilapäinen määräaikainen henkilökunta (myös oppisopimukset) (lomake 1). Tähän kohtaan kirjataan suunnitelmat tilapäisen määräaikaisen henkilökunnan palkkaamisesta yli kuusi kuukautta kestäviin työsuhteisiin. Tähän kohtaan ei kuitenkaan tarvitse kirjata kesä- / kausityöntekijöitä, sijaisia, avoimen vakanssin hoitajia eikä palkkatuella palkattavia työllistettäviä.

-Eläköityminen (virat ja toimet, joiden haltija jää eläkkeelle 2011 ja joita ei tämän jälkeen tulla täyttämään (lomake 2). Tähän kohtaan ne virat/toimet, joiden haltija jää eläkkeelle vuoden 2011 aikana, eikä kyseistä virkaa/tointa tulla tämän jälkeen täyttämään.

-Toiminnan ulkoistaminen, jolla on vaikutus työvoiman käyttöön (lomake 2). Jos toimintoja ulkoistetaan, yhtiöitetään tai siirretään liikkeen luovutuksella toiselle toimijalle ja näillä toimenpiteillä on vaikutusta työvoiman käyttöön/menoihin, merkitään nämä tiedot lomakkeelle.

- Vuokratyövoiman käyttö (lomake 2). Tähän kohtaan kirjataan vuokratyövoiman käytön suunniteltu lisäys/vähennys.

- Yhteenveto kaikista työvoiman käyttöön vaikuttavista asioista (lomake 3). Tälle lomakkeelle kootaan lomakkeilla 1 ja 2 olevien tietojen lisäksi hallintokunnan arvio tilapäisen määräaikaisen henkilöstön ja sijaisten käytössä tapahtuvasta muutoksesta. Lomakkeeseen 3 kirjataan myös muutosten välillinen +/- vaikutus.

Välillisellä vaikutuksella tarkoitetaan esim. viraston muita henkilöstökuluja vähentävää vaikutusta, toisen viraston henkilöstö- tai muita kuluja vähentävää vaikutusta tai ostopalvelumenoja vähentävää vaikutusta.

Vakanssimuutoksista kirjataan tieto lomakkeille vain jos muutoksilla on vaikutusta hallintokunnan työvoiman käyttöön tai muutoksilla on merkittäviä kustannusvaikutuksia.

Työvoiman käyttöä koskevia suunnitelmia tehtäessä on erityisesti huomioitava se, että kaikki toteutettavaksi esitettävät järjestelyt on voitava toteuttaa hallintokunnalle asetettujen ohjelukujen ja talousohjelman puitteissa.

Uusien pysyvien virkojen ja toimien perustamisesitysten osalta on jo suunnitteluvaiheessa huomioitava, että uusien virkojen ja toimien perustaminen ei voi olla peruste tulevien talousarviovuosien budjettikasvulle.

Yksittäisten toimenpiteiden toteuttaminen edellyttää työvoiman käyttöä koskevan suunnitelman lisäksi sitä, että johto- / toimintasäännössä määritelty toimielin / viranhaltija tekee toimenpiteistä erilliseen esitykseen pohjautuvat asianmukaiset päätökset. Virkojen ja toimien perustamisen osalta päätösvalta on kaupunginhallituksen hallintojaostolla, ellei johtosäännöissä ole asian osalta jotain muuta määrätty.

Lomakkeet toimitetaan henkilöstöasioiden vastuualueelle ja sektorista vastaavalle apulaiskaupunginjohtajalle.

Liite 1Työvoiman käyttöä/henkilöstömenoja lisäävät toimenpiteet v 2011 (lomake 1)

Liite 2Työvoiman käyttöä/henkilöstömenoja vähentävät toimenpiteet v 2011 (lomake 2)

Liite 3Yhteenveto muutoksista (lomake 3)

Liite 4Koonti virastojen/laitosten tekemistä v. 2011 työvoiman käytön suunnitelmista

                     Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

 

Ehdotus       Kaupunginhallitus päättää,

 

että vuotta 2011 koskevat hallintokuntatasoiset työvoiman käyttöä koskevat suunnitelmat tehdään liitteenä olevia lomakkeita (liitteet 1-3) käyttäen välittömästi talousarvion hyväksymisen jälkeen viimeistään vuoden 2010 loppuun mennessä,

 

että mikäli suunnitelmaa ei ehditä hyväksyä lautakunnassa ennen vuoden 2010 loppua, viraston tulee toimittaa vuoden 2010 loppuun mennessä virastopäällikön esitys v. 2011 työvoiman käytöstä ja

 

että työvoiman käyttöä koskevat suunnitelmat tulee palauttaa keskushallinnon henkilöstön vastuualueelle ja sektorista vastaavalle apulaiskaupunginjohtajalle.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvJoukkoliikennetoimisto
tpvJätteenpolttoliikelaitos
tpvKeskushallinto
tpvKeskushallinto, henkilöstöasiat
tpvKeskushallinto, sisäinen tarkastus
tiedKeskushallinto, talousasiat
tpvKeskushallinto, talouspalvelukeskus
tpvKiinteistöliikelaitos
tpvKiinteistöpalveluliikelaitos
tpvKulttuuriasiainkeskus
tpvKunnallistekniikkaliikelaitos
tpvLiikuntapalvelukeskus
tpvNuorisoasiainkeskus
tpvOpetuspalvelukeskus
tpvRakennusvalvontatoimisto
tpvRevisiotoimisto
tpvRuokapalvelukeskus Katerinki
tpvRuotsinkielinen työväenopisto
tpvSosiaali- ja terveystoimi
tpvSosiaali- ja terveystoimi, työterveyshuollon palvelut
tpvTalotoimiliikelaitos
tpvTilaliikelaitos
tpvTurun ammatti-instituutti - Åbo yrkesinstitut
tpvTurun ammattikorkeakoulu
tpvTurun Satama
tpvTurun Seudun Kehittämiskeskus
tpvTurun suomenkielinen työväenopisto
tpvVarsinais-Suomen aluepelastuslaitos
tpvVesiliikelaitos
tpvViherliikelaitos
tpvYmpäristö- ja kaavoitusvirasto
tpvYmpäristönsuojelutoimisto
tiedKorhonen Ari
tiedKyttä Maija
tiedVirtanen Jarkko


Liitteet:

Kh § 537
Liite 1:Työvoiman käyttöä/henkilöstömenoja lisäävät toimenpiteet v 2011 (lomake 1)
Liite 2:Työvoiman käyttöä/henkilöstömenoja vähentävät toimenpiteet v 2011 (lomake 2)
Liite 3:Yhteenveto muutoksista (lomake 3)
Liite 4:Koonti virastojen/laitosten tekemistä v. 2011 työvoiman käytön suunnitelmista