Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus51504.10.20101 Kj

9508-2010 (001, 011, 014)

Paras-hankkeen ja muun seutuyhteistyön (pl. elinkeinoyhteistyö) työjärjestys ja organisointi

Tiivistelmä:

Kaupunginhallitus päätti 15.12.2009 § 680 esittää muille sopimuksessa mukana oleville kunnille, että Turun seudun elinkeino- ja seutuyhteistyösopimuksen sisältöä muutetaan siten, että Turun seudun kehittämiskeskus (TSeK) huolehtii ainoastaan elinkeinoyhteistyöstä. Yhdessä Paras -hankkeen kanssa muu seutuyhteistyö muodostaa oman kokonaisuuden. Tältä perustalta on valmisteltu Paras -hankkeen ja muun seutuyhteistyön työjärjestys, jossa määritellään mm. organisoituminen, vastuusuhteet, toimintatavat, osallistujat jne. Kuntakokous päätti 15.6.2010 lähettää hyväksymänsä työjärjestyksen mukana olevien kuntien käsiteltäväksi viimeistään 30.9.2010.

Kh § 515

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

YLEISTÄ

Seutuyhteistyön periaatteet on kirjattu kaupunginhallituksen johtosääntöön. Kaupunginhallituksen johtosäännön 6 §:n 7. kohdan mukaan kaupunginhallituksen tulee huolehtia kaupungin suhteista valtiovaltaan, seudun muihin kuntiin ja muihin ulkopuolisiin tahoihin sekä edistää myönteisen mielikuvan luomista Turusta ja huolehtia siitä, että kaupungin asioista tiedotetaan kuntalaisille.

Johtosäännön 7 §:n 13. kohdassa todetaan, että kaupunginhallitus ratkaisee asiat, jotka koskevat seutuasioita ja kuntien välisiä asioita, joilla on vähäistä suurempaa merkitystä kuntayhteistyössä.

Kaupunginhallitus päätti 15.12.2009 § 680, että Turun kaupunki esittää Turun seudun kunnille Turun seudun elinkeino- ja seutuyhteistyösopimuksen tarkistamista.

Päätöksen perusteluissa ja käydyissä keskusteluissa kävi ilmi, että Turun seudun elinkeino- ja seutuyhteistyösopimus tulisi muuttaa elinkeinoyhteistyösopimukseksi ja samalla Turun seudun kehittämiskeskus (TSeK) vastaa jatkossa pääosin elinkeinoyhteistyöstä ja KOKO-ohjelmasta. Muu seutu- ja kuntayhteistyö tulisi siirtää ensisijaisesti kunta- ja palvelurakenneprosessiin (Paras).

TYÖJÄRJESTYS

Turun kaupunkiseudun Paras-hankkeen ohjausryhmä on valmistellut Paras-hankkeen ja muun kaupunkiseutuyhteistyön (pl. elinkeinoyhteistyö) organisointia. Valmistelun tuloksena on syntynyt Paras-hankkeen ja muun seutuyhteistyön työjärjestys, jossa määritellään mm. organisoituminen, vastuusuhteet, toimintatavat, osallistujat jne. Kuntakokous päätti 15.6.2010 lähettää hyväksymänsä työjärjestyksen mukana olevien kuntien käsiteltäväksi viimeistään 30.9.2010.

Liite 1Paras-hankkeen ja muun kaupunkiseutuyhteistyön työjärjestys

Työjärjestys määritellään tässä yhteydessä seuraavasti:

Työjärjestys on Turun kaupunkiseudun Paras-hankkeen ja muun kuin elinkeinotoiminnan yhteistyön yleiset periaatteet määrittelevä, mukana olevien kuntien hyväksymä poliittinen toiminta- ja organisoitumisasiakirja.

Varsinaisten Paras-kuntien Auran, Kaarinan, Liedon, Naantalin, Raision, Ruskon ja Turun lisäksi organisoitumisessa ovat mukana Paimio, Sauvo, Masku, Mynämäki ja Nousiainen.

Organisaation toimielimiä ovat kuntakokous, johon kuuluvat valtuuston ja hallituksen puheenjohtaja sekä kaupungin/kunnanjohtaja.

Luottamushenkilöistä koostuvaan ohjausryhmään kuuluu 15 jäsentä, joista 4 Turusta ja yksi edustaja muista kunnista.  Ohjausryhmän valmistelueliminä toimivat maankäytön, asumisen ja liikenteen työryhmä sekä palvelutyöryhmä. Työryhmät voivat asettaa alatyöryhmiä. Ohjausryhmän tehtäviä ovat mm:

•         Ohjausryhmä vahvistaa seutuyhteistyön valmistelun suuntaviivat ja linjaukset siltä osin, kun ohjausryhmä ei katso asian edellyttävän kuntien päätöksentekoa.

•         Kaikki laajempaa merkitystä ja periaatteellista kantaa vaativat useampaa kuntaa koskevat yhteistyöasiat tulee saattaa seudun ohjausryhmän käsittelyyn.

•         Ohjausryhmä vastaa tarvittaessa valtion edellyttämästä valmistelutyöstä.

•         Ohjausryhmä raportoi toiminnastaan kuntakokoukselle kaksi kertaa vuodessa.

•         Ohjausryhmä toimii seudullisen elinkeinoyhteistyön arviointiryhmänä.

Turun kaupunginjohtaja toimii sekä kuntakokouksen että ohjausryhmän esittelijänä.

Alla on esitelty Paras -hankkeen ja muun seutuyhteistyön (pl. elinkeinoyhteistyö) työjärjestyksen valmisteluprosessi Paras -organisaatiossa.

Oheismateriaali 1Päätöksentekoprosessi Turussa

RESURSOINTI

Eduskunnan toukokuussa 2010 hyväksymä hallituksen selonteko kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta sisältää uusia haasteita ja tehtäviä Turun seudulle.

Turun seudun elinkeino- ja seutuyhteistyö eriytyvät. Seutuasiat (pl. elinkeinotoiminta) siirtyvät Paras-prosessiin. Paras-hankkeeseen kuuluu osana Kuntaliiton koordinoima Arttu-tutkimushanke, jossa Turku on mukana yhtenä 40:stä kunnasta.

Avainsana PARAS-HANKE, YLEINEN SEUTUYHTEISTYÖ, ARTTU

Kaupunkiseutusuunnitelma (KPS) on Paras-prosessin sisällön keskeisin toteuttaja. Se sisältää kaupunkiseudun asumisen, maankäytön, liikenteen sekä palvelujen nykytilan arvioinnit ja esitetyt kehittämistoimenpiteet. Turun kaupunkiseudun konkretisoinnin onnistuminen on tähän mennessä ollut vielä Kuntaliiton vetämän arviointiryhmän mukaan riittämätöntä. Toisaalta pääasiassa työryhmissä tapahtuva suuritöinen konkretisointi on kärsinyt resurssipulasta.

Avainsana KPS, TYÖRYHMÄT, MEKLIN-RAPORTTI 

Eduskunnan hyväksymän selonteon mukaisesti Tampereen ja Turun seuduilla otetaan kokeiluluontoisesti käyttöön vuoden 2012 loppuun asti kestävä valtion ja seudun kuntien välinen maankäytön, asumisen ja liikenteen aiesopimusmenettely, jossa palvelujen näkökulma on otettu huomioon. Aiesopimuksen sisällön määrittelyssä käytetään hyväksi olemassa olevaa seudullista tietoa ja asumisen, maankäytön ja liikenteen työryhmän valmistelussa olevan ja ensi vuoden jälkipuoliskolla valmistuvan Turun kaupunkiseudun maankäytön, asumisen ja liikenteen rakennemallin sisältöä sitä mukaa, kun niitä on käytettävissä.

Avainsana AIESOPIMUS, RAKENNEMALLI

Hallitus on antamassa syksyn alussa lakiesityksen selvitysmenettelystä yhteistyön edistämiseksi eräillä kaupunkiseuduilla. Selvitysmenettelyn käynnistäminen Turun seudulla voi tapahtua jossakin vaiheessa, mikäli sisällöstä ja rakenteista ei päästä riittävästi eteenpäin. Tällöin valtio asettaa yhteistyön kehittäjäksi ulkopuolisen selvityshenkilön, jolle seutu antaa tarvittavaa resurssia ja materiaalia.

Avainsana SELVITYSMENETTELY

Paras-hankkeen ja siihen liittyvän seutuyhteistyön tavoitteena on nykyisen toiminnan ohjauksen, koordinoinnin ja valmistelun parantaminen ja tehostaminen sekä läpinäkyvyyden ja sisäisen ja ulkoisen tiedottamisen lisääminen (ohjausryhmä 19.1.2010; Paras-hankkeen tiedotuksen kehittäminen). Sisäisen ja ulkoisen tiedottamisen rooli nousee tässä yhteistyövaiheessa keskeiseen asemaan.

Avainsana  TIEDOTUS, ORGANISOINNIN TÄSMENTAMINEN 

SEUTUPROSESSIN TUKI –Henkilöstöresursointi

Seutuyhteistyön valmistelun ja toimeenpanon edellyttämä työpanos toteutuu ensisijaisesti kuntien työntekijöiden toimesta. Tiettyjä erityistoimia varten kohdennetaan erillisresurssia. Paras- ja muun seutuyhteistyön työjärjestyksessä todetaan, että seutuasioiden valmistelua varten kootaan sihteeristö. Turun kaupungin organisaatiossa Paras-hanketta ja muuta seutuyhteistyötä työstetään toimintasäännön mukaisesti keskushallinnon strategian ja viestinnän vastuualueella.

Toiminnan katalysaattorit voidaan ryhmitellä seuraaviin kokonaisuuksiin

a)     KPS, työryhmät, Meklin-raportti (Niko Kyynäräinen, yhteistyössä työryhmien kanssa)

b)     aiesopimus, rakennemalli (Esa Tuomisto, rakennemallihankkeessa yhteistyössä ympäristö- ja kaavoitusviraston nimeämän henkilön kanssa)

c)     sisäinen ja ulkoinen tiedotus (kaupunginjohtaja nimeää myöhemmin).

d)     kuntakokouksen ja ohjausryhmän sihteeri, Arttu-hanke (Lasse Hallamurto)

Edellä mainitut henkilöt toimivat em. tehtävissä oman toimensa ohella.

Ohjausryhmälle ja työryhmille laaditaan tehtäväkuvaukset ja työohjelmat. Seutuyhteistyöstä raportoidaan kaupunginhallitukselle.

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää,

että esitetty Paras-hankkeen ja muun seutuyhteistyön (pl. elinkeinotoiminta) työjärjestys, Turun kaupungin sisäinen prosessi ja toiminnan resursointi hyväksytään,

että Paras-hankkeesta ja muusta seutuyhteistyöstä raportoidaan (pl elinkeinoyhteistyö) kaupunginhallitukselle,

että Turun jäsenet ohjausryhmään valitaan sen jälkeen, kun työjärjestys on ao. kunnissa hyväksytty.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedTurun Seudun Kehittämiskeskus
tpvHallamurto Lasse
tiedKirkkola Antti
tiedKyynäräinen Niko
tpvRandell Aleksi
tiedTuomisto Esa


Liitteet:

Kh § 515
Liite 1:Paras -hankkeen ja muun kaupunkiseutuyhteistyön työjärjestys