Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus49928.09.20105 Kj
Kaupunginhallitus50604.10.20104 Kj

1217-2010 (016)

Turun kaupungin toiminnan ja talouden seurantaraportti 1.1. - 31.7.2010

Tiivistelmä: -

Kh § 499

Talousasiat, laskentapäällikkö Seija Liinoja 23.9.2010:

Vuoden 2010 ensimmäinen toiminnan ja talouden toteutumisraportti on valmistunut. Raporttiin sisältyy katsaus talouden yleisestä kehityksestä sekä kaupungin toiminnan ja talouden kehityksestä. Lisäksi raportissa esitetään ennuste kaupungin tuloksen muodostumisesta ja toiminnan rahoituksesta sekä toimielinkohtainen ennuste kaupunginvaltuuston vahvistamien vuoden 2010 toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta. Ennuste on laadittu hallintokunnilta ja keskushallinnolta elokuussa saatuihin tietoihin perustuen. Verotuloennuste pohjautuu tammi-elokuun toteutuneisiin verotilityksiin ja Kuntaliiton vuoden 2010 kuntakohtaiseen veroennustekehikkoon.

Talousasiat antaa toiminnan ja talouden seurantaraportin kaupunginhallitukselle käsiteltäväksi sekä lähetettäväksi edelleen tiedoksi kaupunginvaltuustolle ja tarkastuslautakunnalle.

Liite 1Toiminnan ja talouden seurantaraportti (jaetaan kaupunginhallituksen seminaarissa)

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus käy raportista lähetekeskustelun ja palauttaa asian käsiteltäväksi 4.10.2010 kokouksessa.

PäätösKaupunginhallitus kävi raportista lähetekeskustelun ja palautti asian käsiteltäväksi 4.10.2010 kokouksessa.

Kh § 506

Talousasiat, laskentapäällikkö Seija Liinoja 30.9.2010:

Vuoden 2010 ensimmäinen toiminnan ja talouden toteutumisraportti on valmistunut. Raporttiin sisältyy katsaus talouden yleisestä kehityksestä sekä kaupungin toiminnan ja talouden kehityksestä. Lisäksi raportissa esitetään toimielinkohtainen ennuste kaupunginvaltuuston vahvistamien vuoden 2010 toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta. Ennuste on laadittu hallintokunnilta ja keskushallinnolta elokuussa saatuihin tietoihin perustuen. Verotuloennuste pohjautuu tammi-elokuun toteutuneisiin verotilityksiin ja Kuntaliiton vuoden 2010 kuntakohtaiseen veroennustekehikkoon.

Toteutumisennusteen mukaan tilikauden ylijäämäksi muodostuu 5,1 milj. euroa ja se on 5,3 milj. euroa talousarviota parempi. Tilikauden ylijäämäksi ennustetaan 2,4 milj. euroa.

Merkittävimmät poikkeamat talousarvioon ovat peruspalvelulautakunnan nettomenojen ylittyminen 9,6 milj. eurolla, varhaiskasvatuksen nettomenojen ylittyminen 3,0 milj. eurolla, opetuslautakunnan nettomenojen ylittyminen 1,0 milj. eurolla ja ammattiopetuslautakunnan nettomenojen ylittyminen 1,6 milj. eurolla. Koko kaupungin nettotoimintamenot tulevat ennusteen mukaan ylittymään ennusteen mukaan 20,3 milj. euroa. Nettotoimintamenojen kasvu tulee olemaan 4,7 % talouden toteutuessa ennusteen mukaisesti.

Verorahoituksen positiivinen kehitys kattaa nettomenojen ylityksen. Verotuloja ennustetaan toteutuvan 26,5 milj. euroa ja valtionosuuksia 3,8 milj. euroa budjetoitua enemmän. Lisäksi korkokuluja arvioidaan olevan 5,5 milj. euroa budjetoitua vähemmän. Edellä mainituista eristä johtuen vuosikate toteutuu noin 15 milj. euroa budjetoitua paremmin.

Verotuloennusteisiin liittyy poikkeuksellisen paljon epävarmuutta, mikä saattaa näkyä loppuvuonna veronsaajanryhmien jako-osuuksien muutoksina.

Satunnaisiin tuottoihin on talousarviossa 2010 ja tuloslaskelmaennusteessa merkitty yksittäisten asuntojen myynnistä kertyviä myyntivoittoja 25 milj. euroa. Myyntivoittojen määrä on valmistelussa tarkentunut 10 milj. euroon, jonka mukaisena se on otettu tulosennusteeseen. Lisäksi satunnaisiin tuottoihin ennusteessa on merkitty Jätteenpolttoliikelaitoksen liiketoimintakaupasta arvioitu myyntivoitto.

Talousarviossa ja kaupunginhallituksen hyväksymässä lainannostosuunnitelmassa on varauduttu nostamaan kaikkiaan 90 milj. euroa uusia lainoja. Lisäksi kaupunginvaltuusto on päättänyt Kupittaan alueen kiinteistöjärjestelyihin liittyen, että pitkäaikaisia lainoja voidaan lisätä vielä 22,5 milj. euroa. Rahoituslaskelmaennusteessa on huomioitu kaupungin hieman parantunut rahoitustilanne ja velkaantumisen arvioidaan tässä vaiheessa jäävän talousarvioon merkittyä pienemmäksi. Lainojen lisäykseksi on ennustettu 60 milj. euroa.

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell 30.9.2010:                 

Raportin valmistumisen jälkeen verotuloennusteesta on saatu kuntaliitolta uutta tietoa, jonka perusteella valtion ja kuntien verotulojen tilityssuhdetta saatetaan muuttaa kunnille epäedulliseen suuntaan. Tuloennusteen epävarmuuden vuoksi lauta- ja johtokuntien tulee kiinnittää erityistä huomiota menokehityksen hillitsemiseen mm. käyttöomaisuushankintojen ja rekrytoinnin osalta.

Kaupunginhallitus saattaa vuoden 2010 toiminnan ja talouden seurantaraportin tiedoksi kaupunginvaltuustolle ja ilmoittaa päättäneensä esittää lauta- ja johtokunnille, että ne vielä vuoden viimeisten kuukausien aikana:

a) suosivat talkoovapaiden antamista niissä tehtävissä, joissa se on mahdollista ilman sijaisten palkkausta ja ylitöiden käyttöä.

b) säästävät investointimäärärahoja niissä kohteissa, joissa se on mahdollista niin, että hankkeen toteuttaminen ei kohtuuttomasti kärsi.

c) tekevät vain sellaisia käyttöomaisuusinvestointeja, joka ovat toiminnan kannalta välttämättömiä tai lisäävät tuottavuutta. Merkittävät hankinnat tulee käydä läpi sektorin apulaiskaupunginjohtajan kanssa.

d) opetuslautakunnan ja peruspalvelulautakunnan tulee selvittää kaupunginhallitukselle 30.10. mennessä yhteistyössä sisäisen tarkastuksen ja apulaiskaupunginjohtajien kanssa varhaiskasvatuksen tulosalueeseen liittyvän ylitysuhan syyt sekä opetuslautakunnan tulee laatia yhteistyössä apulaiskaupunginjohtajan kanssa kaupunginhallitukselle selvitys kotikuntakorvauksen muutoksen vaikutuksesta perus- ja lukio-opetuksen ylitysuhkaan.

e) peruspalvelulautakunnan tulee laatia kaupunginhallitukselle 30.10. mennessä yhteistyössä apulaiskaupunginjohtajan kanssa selvitys peruspalvelulautakunnan organisaation rakennemuutoksista niiden nykyvaiheesta sekä niiden säästötavoitteet.

f) Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan tulee laatia kaupunginhallitukselle 30.10. mennessä yhteistyössä apulaiskaupunginjohtajan kanssa myyntivoittojen toteutumasta erillinen selvitys.

Toiminnan ja talouden seurantaraportti on jaettu erillisenä niteenä kaupunginhallituksen kokoukseen osallistuville.

EhdotusKaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että valtuusto päättää merkitä vuoden 2010 toiminnan ja talouden seurannan raportin tiedokseen.

PäätösKaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että valtuusto päättää merkitä vuoden 2010 toiminnan ja talouden seurannan raportin tiedokseen.

Lisäksi kaupunginhallitus päätti esittää lauta- ja johtokunnille, että ne vielä vuoden viimeisten kuukausien aikana:

a) suosivat talkoovapaiden antamista niissä tehtävissä, joissa se on mahdollista ilman sijaisten palkkausta ja ylitöiden käyttöä.

b) säästävät investointimäärärahoja niissä kohteissa, joissa se on mahdollista niin, että hankkeen toteuttaminen ei kohtuuttomasti kärsi.

c) tekevät vain sellaisia käyttöomaisuusinvestointeja, joka ovat toiminnan kannalta välttämättömiä tai lisäävät tuottavuutta. Merkittävät hankinnat tulee käydä läpi sektorin apulaiskaupunginjohtajan kanssa.

d) opetuslautakunnan ja peruspalvelulautakunnan tulee selvittää kaupunginhallitukselle 30.10. mennessä yhteistyössä sisäisen tarkastuksen ja apulaiskaupunginjohtajien kanssa varhaiskasvatuksen tulosalueeseen liittyvän ylitysuhan syyt sekä opetuslautakunnan tulee laatia yhteistyössä apulaiskaupunginjohtajan kanssa kaupunginhallitukselle selvitys kotikuntakorvauksen muutoksen vaikutuksesta perus- ja lukio-opetuksen ylitysuhkaan.

e) peruspalvelulautakunnan tulee laatia kaupunginhallitukselle 30.10. mennessä yhteistyössä apulaiskaupunginjohtajan kanssa selvitys peruspalvelulautakunnan organisaation rakennemuutoksista niiden nykyvaiheesta sekä niiden säästötavoitteet.

f) Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan tulee laatia kaupunginhallitukselle 30.10. mennessä yhteistyössä apulaiskaupunginjohtajan kanssa myyntivoittojen toteutumasta erillinen selvitys.

Jakelu

tiedAmmattikorkeakoulun hallitus
tiedAmmattiopetuslautakunta
tiedJoukkoliikennelautakunta
tpvJoukkoliikennetoimisto
tiedJätteenpolttoliikelaitoksen johtokunta
tpvJätteenpolttoliikelaitos
tpvKeskushallinto
tiedKeskushallinto, hallinto
tpvKeskushallinto, sisäinen tarkastus
tpvKeskushallinto, talouspalvelukeskus
tiedKiinteistöliikelaitoksen johtokunta
tpvKiinteistöliikelaitos
tiedKiinteistöpalveluliikelaitoksen johtokunta
tpvKiinteistöpalveluliikelaitos
tpvKulttuuriasiainkeskus
tiedKulttuurilautakunta
tiedKunnallistekniikkaliikelaitoksen johtokunta
tpvKunnallistekniikkaliikelaitos
tiedLiikuntalautakunta
tpvLiikuntapalvelukeskus
tpvNuorisoasiainkeskus
tiedNuorisolautakunta
tiedOpetuslautakunta
tpvOpetuspalvelukeskus
tiedPeruspalvelulautakunta
tiedRakennuslautakunta
tpvRakennusvalvontatoimisto
tpvRevisiotoimisto
tpvRuokapalvelukeskus Katerinki
tpvRuotsinkielinen työväenopisto
tiedSatamaliikelaitoksen johtokunta
tpvSosiaali- ja terveystoimi
tpvSosiaali- ja terveystoimi, työterveyshuollon palvelut
tiedTalotoimiliikelaitoksen johtokunta
tpvTalotoimiliikelaitos
tiedTarkastuslautakunta 2009-2012
tiedTilaliikelaitoksen johtokunta
tpvTilaliikelaitos
tpvTurun ammatti-instituutti - Åbo yrkesinstitut
tpvTurun ammattikorkeakoulu
tpvTurun Satama
tpvTurun Seudun Kehittämiskeskus
tpvTurun suomenkielinen työväenopisto
tpvVarsinais-Suomen aluepelastuslaitos
tiedVarsinais-Suomen aluepelastuslautakunta
tiedVesiliikelaitoksen johtokunta
tpvVesiliikelaitos
tiedViherliikelaitoksen johtokunta
tpvViherliikelaitos
tiedYmpäristö- ja kaavoituslautakunta
tpvYmpäristö- ja kaavoitusvirasto
tpvYmpäristönsuojelutoimisto