Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus33224.05.2010 Yj
Kaupunginhallitus35907.06.20102 Yj

1576-2010 (110, 111)

Vastaus kaupunginvaltuuston 2. varapuheenjohtaja Mika Helvan esteettömyysasioiden valvontaan liittyvään selvityspyyntöön

Tiivistelmä:

Kaupunginvaltuuston 2. varapuheenjohtaja Mika Helva on 24.5.2010 § 332 tehnyt esteettömyysasioiden valvontaan liittyvän selvityspyynnön. Kaupunginhallitukselle esitetään, että se merkitsisi asiaan liittyvän selvityksen tiedoksi ja selvityspyynnön käsitellyksi. Lisäksi kaupunginhallitukselle esitetään, että esteettömyysasiamiehen toimen jatkuminen/vakinaistaminen ratkaistaisiin talousarvioprosessin yhteydessä.

Kh § 332

Kaupunginvaltuuston 2. varapuheenjohtaja Mika Helva 24.5.2010:

Esitän, että kaupunginhallitukselle tuodaan selvitys siitä, kuinka esteettömyysasioiden valvonta hoidetaan kaupungissa, kun esteettömyysasiamies Heikki Hauliston eläköityessä hänen henkilökohtainen virkansa päättyy.

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen:

EhdotusKaupunginhallitus päättää lähettää selvityspyynnön asianmukaisesti valmisteltavaksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kh § 359

Ympäristö- ja kaavoitusvirasto/Markku Toivonen 27.5.2010:

Ympäristö- ja kaavoitusviraston hallintotoimistossa on ollut Heikki Hauliston esteettömyysasiamiehen vakanssi 1.5.2004 lähtien. Vakanssi on Hauliston henkilökohtainen. Esteettömyysasiamies Heikki Haulisto on jäämässä vanhuuseläkkeelle 1.11.2011 lähtien.

Esteettömyysasiamies Heikki Haulisto on esittänyt ympäristö- ja kaavoitusvirastolle esteettömyysasiamiehen vakanssin toimen vakinaistamista ja mahdollisuutta perehdyttää valittava henkilö kolmen kuukauden ajan esteettömyysasiamiehen tehtäviin. Samanlaisia esteettömyysasiamiehen vakanssin säilyttämistä puoltavia lausuntoja on saatu myös vanhusneuvostolta (9.3.2010 § 10) ja Kynnys ry:ltä (Aluesihteeri Olli Nordbergin sähköpostiviesti 11.5.2010).

Lisäksi on kaupunginhallituksen jäsen Mika Helva tehnyt kaupunginhallituksen kokouksessa 24.5.2010 selvityspyynnön siitä, kuinka esteettömyyden valvonta hoidetaan kaupungissa, kun esteettömyysasiamies Heikki Hauliston eläköityessä hänen henkilökohtainen virkansa päättyy.

Esteettömyysasiamies on käyttänyt esityksessään mm. seuraavia perusteluja:

Turun kaupunginhallitus on hyväksynyt 5.12.2005 § 903 Turun kaupungin esteettömyysohjelman 2005–2012 kaikkia hallintokuntia sitovana. Ohjelman tavoitteisiin kohdassa 10 on kirjattu: ”Tehdään esteettömyysasiamiehen toimesta pysyvä. Esteettömyysasiamiehen toimi on nyt henkilökohtainen.”

Asiasta päätettäessä on syytä ottaa huomioon toimesta aiheutuvien kulujen vastineeksi saatava taloudellinen hyöty kaupungin eri sektoreiden toimintaan kohdistuvina pitkäaikaisina säästöinä.

Lisäksi Haulisto on kirjeessään todennut, että kaupunginhallituksen hyväksymä esteettömyysohjelma edellyttää esteettömyysasiamiehen toimen vakinaistamista.  

Perusteluja: Esteettömyysohjelman kohdan 3.18 mukaan esteettömyysasiamiehen tehtävä on toimia Turku-strategian edellyttämän esteettömyyden toteutumiseksi Turussa. Esteettömyystavoite on tarkennettu tasapainotetussa tuloskortistossa (BSC).

Esteettömyysohjelmaan sisältyy esteettömyysasiamiehen toimenkuva, jonka mukaisesti esteettömyysasiamiehen tulee:

Edellä luetellut tehtävät on mahdollista hoitaa vain esteettömyysasiamiehen avulla. Niiden hoitaminen eri hallintokuntiin hajauttamalla ei ole mahdollista.

Lisäksi Haulisto toteaa, että esteettömyysasiamiehen toiminnan tuloksena Turun esteettömyysohjelma on vähitellen toteutumassa. Esteettömyystoiminta on muodostumassa ohjelman edellyttämällä tavalla osaksi luonnollista hallintomenettelyä. Turku on nykyään tunnettu esteettömyystoiminnan eturiviin kuuluvana kaupunkina kautta Suomen ja jopa ulkomaillakin. Hauliston kirjeessä on runsaasti lisää perusteluja vakanssin vakinaistamisella ja esimerkkejä toiminnan tuloksellisuudesta.

Mikäli jostain syystä esteettömyysasiamiehen tointa ei vakinaistettaisi eikä uutta asiamiestä palkattaisi, koko esteettömyystoiminta Turussa on vaarassa surkastua. Ilman asiantuntevaa esteettömyystoimintaa Turun kaupungilla on vaara menettää eri hallintokuntia koskevia yhteiskunnallisia säästöjä, joiden merkitys väestön vanhentuessa kasvaa. Totuus on, että esteettömyys helpottaa jokaisen, ei vain vammaisen, jokapäiväisiä toimintoja. Se on yhteiskunnan laadun mittari.

Ympäristö- ja kaavoitusviraston kanta:

Vakanssi nähtiin aikanaan tarpeelliseksi ja tarkoitus oli, että henkilökohtaisen vakanssin päätyttyä esteettömyyden periaatteet ja esteetön ajattelutapa olisi jo sisäistetty eri hallintokuntien toiminnassa siten, että se sisältyisi tavanomaiseen toimintaan eikä tarvittaisi erikseen asiamiestä. Siksi perustettiin henkilökohtainen päättyvä vakanssi.

Sama toimintatapa toteutui esimerkiksi kevyen liikenteen asiamiehen kohdalla. Asiamies valmisteli EU-rahoitteisessa BUSTRIP -projektissa kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelman. Ohjelma on nyt käsittelyssä ja tarkoitus levitä eri hallintokuntiin noudatettavaksi ja toteutettavaksi. Projektista ei jäänyt olemaan kevyen liikenteen asiamiehen vakanssia.

Vastaavien asiamiesten tarpeita on lukuisia. Valtuustokauden alkaessa laadittiin ja hyväksyttiin monia eri ohjelmia kuten ilmasto- ja ympäristöohjelma, jonka toteuttamista edistämään tarvittaisiin lisää resursseja. Ilmastomuutoksen ehkäisyyn liittyvää asiantuntemusta tarvittaisiin arvioimaan mm. kaavojen energiatasetta ja niiden toteuttamisen aiheuttamaa hiilijalanjälkeä. Tarvetta olisi liikkumisen ohjausta koordinoivan henkilön palkkaamiseen. Tähän olisi saatavissa myös ministeriöiden rahoitusta. Valitettavasti ainakaan ympäristö- ja kaavoitusvirastolla ei ole olemassa taloudellisia resursseja näihin asiamiesten vakansseihin.

Tehdyn selvityspyynnön johdosta ympäristö- ja kaavoitusvirasto toteaa lisäksi seuraavaa:

Ympäristö- ja kaavoitusviraston toiminta perustuu maankäyttö- ja rakennuslakiin. Jo heti lain avausluvussa pykälässä 5 todetaan, että ”Alueiden käytön suunnittelun tavoitteena on vuorovaikutteiseen suunnitteluun ja riittävään vaikutusten arviointiin perustuen edistää mm. turvallisen, terveellisen, viihtyisän, sosiaalisesti toimivan ja eri väestöryhmien, kuten lasten, vanhusten ja vammaisten, tarpeet tyydyttävän elin- ja toimintaympäristön luomista.” Tätä esteettömyyden periaatetta noudatetaan kaikissa kaavoissa läpi koko kaavahierarkian sekä muussa lain tarkoittamassa suunnittelussa.

Maankäyttö- ja rakennuslain 117 §:ssä säädetään muun muassa, että rakennuksen tulee "sen mukaan kuin rakennuksen käyttö edellyttää, soveltua myös sellaisten henkilöiden käyttöön, joiden kyky liikkua tai toimia on rajoittunut." Tätä valvontaa suorittaa ympäristö- ja kaavoitusviraston rakennusvalvontatoimisto lupamenettelyn ja rakentamisen valvonnan yhteydessä. Liikkumisesteettömistä kulkuyhteyksistä ja käyttöturvallisuusvaatimuksista on ympäristöministeriö antanut erilliset ohjeistukset.

Turun kaupungin yleiskaavan 2025 laadintaan on ohjelmoitu myös esteettömyyden näkökulma tarkoituksena laatia koko kaupunkialuetta koskeva esteettömyyssuunnitelma yleiskaavan osaselvityksenä, kuten osallistumis- ja arviointisuunnitelmassakin todetaan.

Kaupungin julkisten tilojen esteettömyyden osalta yhtenä vastuullisena tahona on myös kaupungin Tilaliikelaitos, jolta hallintokunnat omat tilapalvelunsa ostavat.

Lisäksi kaikkien hallintokuntien toimintaa ohjaavat ja määräävät lukuista muut strategiat ja ohjelmat kuten esimerkiksi Euroopan neuvoston vammaispoliittinen toimintaohjelma ja liikenne- ja viestintäministeriön esteettömyysstrategia.

Yhteenveto

Kaupunginhallituksen ohjeistamana virasto on pyrkinyt henkilötyövuosimäärien vähentämiseen koko virasto-organisaatiossa. Myöhemmin olemme saaneet ohjeistuksen hallinnon keventämiseksi. Tätä taustaa vasten, ei ympäristö- ja kaavoitusvirasto näe mahdollisuutta vakanssin vakinaistamiselle. Koska esteettömyystoiminta ja esteettömyyden edistäminen on eittämättä yleishyödyllistä ja kaikkien ikäryhmien elämää helpottavaa, olisi perusteltua perustaa esteettömyysasiamiehen pysyvä vakanssi ja mahdollisesti johonkin toiseen hallintokuntaan.

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen 2.6.2010:

Ympäristö- ja kaavoituslautakunta on 1.6.2010 § 286 kohdalla käsitellyt esteettömyysasiamiehen toimeen liittyvää asiaa. Lautakunta on merkinnyt asiaan liittyvän selvityksen tiedoksi ja todennut lisäksi kantanaan seuraavaa:

”Esteettömyysasiamiehen vakanssi tulee vakinaistaa, kuten kaupunginhallituksen hyväksymä esteettömyysohjelma edellyttää. Koska kaupungin esteettömyystyö koskee kaikkia hallintokuntia, tulee esteettömyysasiamiehen vakanssin kustannukset jakaa hallintokuntien kesken. Esteettömyysasiamiehen pysyvä vakanssi on syytä järjestää seudullisena yhteistyönä, jotta työn kustannukset ja hyödyt jakaantuvat myös Turun seudun kuntien kesken.”

Lautakunnan esittämään kantaan liittyen voidaan todeta, että kaupunginhallitus on 5.12.2005 § 903 hyväksynyt ehdotuksen Turun esteettömyysohjelmaksi 2005-2012 toteutettavaksi kulloinkin voimassa olevan hyväksytyn talousarvion puitteissa.

Kuten edellä olevasta ympäristö- ja kaavoitusviraston selvityksestä ilmenee, esteettömyysasiamies Heikki Haulisto jää eläkkeelle henkilökohtaisesta esteettömyysasiamiehen toimesta 1.11.2011. Esteettömyysasiamiehen toimeen jatkuminen/vakinaistaminen tulee ratkaista talousarvioprosessin yhteydessä.

Oheismateriaali 1Esteettömyysasiamies Heikki O. Hauliston kirjelmä

EhdotusKaupunginhallitus päättää,

että edellä oleva selvitys merkitään tiedoksi,

että kaupunginvaltuuston 2. varapuheenjohtaja Mika Helvan tekemä selvityspyyntö merkitään käsitellyksi ja

että esteettömyysasiamiehen toimen jatkuminen/vakinaistaminen ratkaistaan talousarvioprosessin yhteydessä.

PäätösKaupunginhallitus päätti,

että edellä oleva selvitys merkitään tiedoksi,

että kaupunginvaltuuston 2. varapuheenjohtaja Mika Helvan tekemä selvityspyyntö merkitään käsitellyksi ja

että esteettömyysasiamiehen toimen jatkuminen/vakinaistaminen ratkaistaan talousarvioprosessin yhteydessä.

Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että käynnistetään seudulliset neuvottelut pysyvän esteettömyysasiamiestoiminnan käynnistämiseksi.

Päätös asiassa tehtiin Sarlundin Rinteen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Jakelu

tpvKeskushallinto, talousasiat
tiedYmpäristö- ja kaavoituslautakunta
tiedHelva Mika
tpvVirtanen Jarkko