Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Kaupunginhallitus 303 17.05.2010 Otj
Kaupunginhallitus 324 24.05.2010 1 Otj

16683-2008 (011, 510)

Vastaus kaupunginhallituksen 2. varapuheenjohtaja Katri Sarlundin ammattikorkeakoulun ja opetusministeriön välisiä tulos- ja tavoiteneuvotteluja koskevaan selvityspyyntöön

Tiivistelmä:

Kaupunginhallituksen 2. varapuheenjohtaja Katri Sarlund on 17.5.2010 § 303 tehnyt ammattikorkeakoulun ja opetusministeriön välisiä tulos- ja tavoiteneuvotteluja koskevan selvityspyynnön. Selvityspyynnössä viitataan nukketeatteri- ja sirkuskoulutuksen lakkauttamiseen Turussa. Selvityspyyntöön liittyen on valmisteltu laajempi vastaus, jossa kerrotaan opetusministeriön, ammattikorkeakoulun ja Turun kaupungin 12.5.2010 käymien neuvottelujen tuloksista.

Kh § 303

Kaupunginhallituksen 2. varapuheenjohtaja Katri Sarlund 17.5.2010:

Pyydän kirjallisen selvityksen ammattikorkeakoulun ja opetusministeriön välisistä tulos- ja tavoiteneuvotteluista, ja niissä sovitusta nukketeatteri- ja sirkuskoulutuksen lakkauttamisesta Turussa.

Vs. apulaiskaupunginjohtaja Ari Korhonen:

EhdotusKaupunginhallitus päättää lähettää selvityspyynnön asianmukaisesti valmisteltavaksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kh § 324

Kehityspäällikkö Ismo Kantola 20.5.2010:

Ammattikorkeakoulun hallitus päätti 11.2.2010 (§ 6) opetusministeriölle tehtävästä vuosien 2010−2012 tavoitesopimuksen tarkennuksista sekä koulutusohjelmaesityksistä. Opetusministeriön, Turun ammattikorkeakoulun ja Turun kaupungin välinen sopimusneuvottelu käytiin 12.5.2010.

Ammattikorkeakoulun strategia ja keskeiset kehittämiskohteet

Ammattikorkeakoulujen tehtävää, profiilia ja painoaloja kaudelle 2010-2012 käsiteltiin keväällä 2009 alustavan strategiatyön pohjalta. Sopimuskohtaa oli määrä tarkistaa kevään 2010 sopimusneuvotteluissa ammattikorkeakoulujen strategiatyön valmistuttua. Sopimusneuvottelussa ei kuitenkaan ollut edellytyksiä käsitellä strategiaa, koska ylläpitäjän hyväksymä strategia puuttui. Opetusministeriö toivoi strategiseen suunnitelmaan painoalueiden laajempaa kuvausta ja selkeämpiä valintoja.

Tavoitesopimuksen keskeiset kehittämiskohteet -kohdassa on todettu toimipisteverkon osalta seuraavasti: ”Ammattikorkeakoulun toimipisteverkkoa tarkastellaan kriittisesti erityisesti Uudenkaupungin ja Loimaan toimipisteiden osalta. Rationalisointitoimenpiteet toteutetaan vuoteen 2011 mennessä.”

Opetusministeriön edustajat totesivat, että vuosien 2009-2010 hankerahoituksen myöntämisen edellytyksinä olivat sopimuksen rahoitusehdon täyttäminen, jossa ylläpitäjä ja opetusministeriö päätyivät yksimielisyyteen investointirahastosta, sekä sopimuksen mukaiset päätökset toimipisterakenteen kehittämisestä. Koska lainvoimaiset päätökset Loimaan ja Uudenkaupungin toimipisteiden osalta edelleen puuttuivat, opetusministeriö päätti leikata Turun ammattikorkeakoulun hankerahoitusta vuosille 2011-2012.

Korkeakouluyhteistyön osalta t avoitesopimuksen keskeiset kehittämiskohteet -kohdassa on todettu seuraavasti. ”Turun ja Satakunnan ammattikorkeakoulut määrittelevät yhteisen tahtotilan ja jatkotavoitteet yhteistyön syventämiseksi.” Kummankin ammattikorkeakoulun tavoiteneuvottelu käytiin 12.5. Opetusministeriö totesi, että ammattikorkeakoulujen yhteistyössä ei ole saatu rakentumaan tarvittavaa luottamusta.

Tavoiteneuvottelussa todettiin, että Turun ammattikorkeakoulu on valmistellut 11 koulutusohjelman sulauttamista ja kokoamista liittyen Arene ry.n koulutusohjelmaprojektiin ja yhteistyön tiivistämiseen Satakunnan ammattikorkeakulun kanssa. Opetusministeriö teki keskustelualoitteen kulttuurialan muutoksista.

Koulutusohjelmaesitykset ja kulttuurialan koulutuksen profilointi

Sopimusneuvottelussa hylättiin seuraavat koulutusohjelmaesitykset (perustelu suluissa):

·        Yritystoiminnan kehittämisen koulutusohjelma (voidaan toteuttaa liiketalouden koulutusohjelman puitteissa)

·        Hyvinvointiteknologian koulutusohjelma (liittyy työnjaon selkeyttämiseen SAMKin kanssa, mikä on kesken))

·        Vanhustyön koulutusohjelma (koulutukselle ei ole riittävästi kysyntää)

·        Kulttuurialan johtamisen koulutusohjelma (YAMK) (sektorikohtaiset johtamiskoulutukset eivät ole kannatettavia)

·        DP in Environmental Management (YAMK) (koulutukselle ei ole riittävästi kysyntää kummallakaan korkeakoulusektorilla).

Opetusministeriö hyväksyi vuodelle 2011 yhden ammattikorkeakoulututkintoon johtavan uuden koulutusohjelman sekä kaksi uutta ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavaa koulutusohjelmaa seuraavasti:

·        Elokuvan ja television koulutusohjelma

·        DP in Business Information Systems (YAMK)

·        Kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelma (YAMK)

Tavoiteneuvottelussa tehtiin yksi toimivaltaan perustuva esitys, joka koski Diakonia-ammattikorkeakoulun (DIAK) viestinnän koulutusohjelman jatkamista Turun ammattikorkeakoulussa journalismin koulutusohjelmana (Amkh 11.5.2010 § 78). Elokuvan ja television koulutusohjelman hyväksymisen yhteydessä sovittiin, että Turun ammattikorkeakoulu ottaa vastattavakseen Diakonia-ammattikorkeakoulun (DIAK) viestinnän koulutuksen.

Ammattikorkeakoulun hallituksen päätöksen 11.2.2010 (§ 6) mukaan viestinnän koulutusohjelma esitetään ministeriölle lakkautettavaksi sillä ehdolla, että elokuvan ja television koulutusohjelma hyväksytään. Tavoitesopimusneuvottelun perusteella viestinnän koulutusohjelman toteutuslupa kuitenkin säilyy Turun ammattikorkeakoululla, ja DIAKin koulutus on tarkoituksenmukaista toteuttaa viestinnän koulutusohjelman puitteissa taideakatemiassa. Neuvottelussa sovittiin, että opetusministeriö ottaa siirron huomioon opiskelijamäärässä 30 vuosialoittajan volyymin mukaisesti. Neuvottelun jälkeen ilmeni kuitenkin, että vuosiopiskelijamääriin ja siten myös valtionosuusrahoitukseen ei tulisi korotusta, minkä vuoksi ministeriö halusi Turun ammattikorkeakoulun luopuvan osasta toimintaansa.

Elokuvan ja television koulutusohjelman sekä viestinnän koulutuksen ratkaisun avulla Turun ammattikorkeakoulun kulttuurialan koulutusta pyrittiin profiloimaan selkeämmin media-alaan. Opetusministeriö edellytti, että Turun ammattikorkeakoulu luopuu esittävän taiteen koulutusohjelmassa sirkuksen sekä nukketeatterin suuntautumisvaihtoehdoista. Näitä koulutuksia voitaisiin jatkaa erikoistumisopintoina. Virallisia päätöksiä em. suuntautumisvaihtoehtojen lakkauttamisesta ei ole tehty.

Hankerahoitus

Opetusministeriön 26.4.2010 päivätyn palautekirjeen mukaan hankerahoituksessa on luovuttu laskennallisesta tki-rahoituksesta. Hankerahoitus pohjautuu neuvottelutulokseen, jossa rakenteellisella kehittämisellä on suuri merkitys. Rakenteellisen kehittämisen viivästymisen vuoksi hankerahoitusta leikattiin huomattavasti aikaisempien vuosien runsaan 1 miljoonan euron tasoon verrattuna. Neuvottelun tuloksena opetusministeriö lupasi myöntää Turun ammattikorkeakoululle hankerahoituksena 200 000 eur erikseen vuosille 2011 ja 2012 DIAKin viestinnän koulutuksen siirrosta aiheutuviin kustannuksiin.

Vs. apulaiskaupunginjohtaja Ari Korhonen 24.5.2010:

Opetusministeriön, Turun ammattikorkeakoulun ja Turun kaupungin väliset tulossopimusneuvottelut käytiin 12.5.2010. Turun kaupungilta neuvotteluihin osallistuivat Kh:n puheenjohtaja Aleksi Randell, vs. apulaiskaupunginjohtaja Ari Korhonen sekä controller Mervi Raita talousasiainkeskuksesta. Ammattikorkeakoulusta neuvotteluihin osallistuivat rehtori Juha Kettunen, apulaisrehtorit Olli Mertanen ja Saara Lampelo sekä kehityspäällikkö Ismo Kantola. Korkeakoulu- ja tiedeyksikön päällikkö Anita Lehikoinen opetusministeriöstä toimi neuvottelun puheenjohtajana. Neuvottelutulos ja neuvotteluissa tehdyt esitykset on kuvattu kehityspäällikkö Ismo Kantolan selvityksessä. Neuvotteluista ei kirjata muistioita, jotka molemmat osapuolet vahvistaisivat.

Tavoiteneuvotteluiden jälkeen on syntynyt epäselvyyttä mm. rahoituksen järjestymisestä DIAK:lta siirtyvien viestinnän koulutuspaikkojen osalta. Hankerahoituksella voidaan tukea DIAK:n viestinnän koulutusohjelman siirrosta Turun AMK:lle aiheutuvia kertaluonteisia kustannuksia, mutta hankerahoitus ei ole kestävä tapa pysyvän koulutuksen rahoittamiseksi. Lisäksi hankerahoituksen kokonaistaso putosi runsaasta miljoonasta eurosta 200.000 euroon. Opetusministeriö on ilmoittanut, että heidän puolestaan osana neuvottelutulosta nukketeatterin ja sirkuksen suuntautumisvaihtoehtoon voitaisiin vielä seuraavana vuonna ottaa opiskelijoita, mutta liikkumavaran on löydyttävä Turun AMK:n sisältä.

Koulutusohjelmien suuntautumisvaihtoehdoista päättää Turun AMK:n hallitus.

Neuvotteluissa nousi esille myös ammattikorkeakoulun rakenteellinen kehittäminen Loimaan ja Uudenkaupungin yksikköjen kohdalla. Tavoitesopimuksen keskeiset kehittämiskohteet -kohdassa on todettu toimipisteverkon osalta seuraavasti: ”Ammattikorkeakoulun toimipisteverkkoa tarkastellaan kriittisesti erityisesti Uudenkaupungin ja Loimaan toimipisteiden osalta. Rationalisointitoimenpiteet toteutetaan vuoteen 2011 mennessä.” Turku on tältä osin painottanut omissa päätöksissään koko maakunnan elinvoimaisuutta. Kysymykset rakenteellisista ratkaisuista edellyttävät kaupunginvaltuuston 22.6.2009 § 172 kohdalla tekemän päätöksen mukaisia selvityksiä. Selvitystyö on käynnissä siten, että asia tuodaan kaupunginhallituksen päätettäväksi viipymättä. Samassa yhteydessä on tarkoituksenmukaista päättää myös Turun ammattikorkeakoulun strategiasta, jonka kaupunginhallitus on palauttanut valmisteluun 22.2.2010 § 133 kohdalla tekemällä päätöksellään.

EhdotusKaupunginhallitus päättää esittää Turun ammattikorkeakoulun hallitukselle, että se käy opetusministeriön kanssa jatkoneuvottelut siten, että pyrkimyksenä on turvata DIAK:n viestintäkoulutuksen siirtyminen Turun ammattikorkeakoululle sekä sirkuksen ja nukketeatterin suuntautumisvaihtoehtojen säilyminen esittävän taiteen koulutusohjelmassa.

Lisäksi kaupunginhallitus päättää merkitä edellä olevan selvityksen tiedoksi ja kaupunginhallituksen 2. varapuheenjohtaja Katri Sarlundin tekemän selvityspyynnön käsitellyksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvAmmattikorkeakoulu
esiAmmattikorkeakoulun hallitus
vastSarlund Katri