Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus22812.04.201012 Kj

2735-2010 (001)

Lausunto Varsinais-Suomen maakuntastrategia -luonnoksesta

Tiivistelmä: -

Kh § 228

Yhteiskuntasuhteiden päällikkö Esa Tuomisto 30.3.2010:

Varsinais-Suomen liitto on kirjeellään 33.3.2010 pyytänyt Turun kaupungin lausuntoa Varsinais-Suomen maakuntastrategialuonnoksesta ”KOMPASSI TULEVAISUTEEN”, joka pitää sisällään sekä pitkän aikavälin maakuntasuunnitelman vuodelle 2030 että maakuntaohjelman kaudelle 2011 - 2014.

Erityisesti lausunnonantajilta on pyydetty kannanottoa seuraaviin kysymyksiin:

·        Ovatko maakuntasuunnitelmassa esitetyt visio ja visiolausekkeet oikeansuuntaisia?

·        Ovatko maakuntaohjelman toimintalinjat maakunnan kehittämisen tarpeet huomioon ottaen oikeat?

·        Vastaavatko maakuntaohjelman toimenpiteet lähivuosien haasteisiin vai tarvitaanko muita toimenpiteitä?

·        Oletteko valmis osallistumaan ohjelman toteuttamiseen? Mikäli tahonne on merkitty vastuutahoksi, ilmoittakaa erikseen ne toimenpiteet, joiden toteuttamisesta ette halua ottaa päävastuuta.

Turun kaupunki lausuu maakuntastrategialuonnoksesta seuraavaa.

Pitkän aikavälin maakuntasuunnitelmassa esitetyt visio ja visiolausekkeet ovat oikeansuuntaisia. Huomion kiinnittäminen elämisen laadun turvaamiseen kokonaisvaltaisesti lähtien valituista kolmesta painopisteestä tuottaa laaja-alaisen mutta kuitenkin kehitystä riittävästi ohjaavan strategisen viitekehyksen maakunnan kehittämistyölle. Osaaminen ja elinkeinot, ilmastonmuutos ja yhdyskuntarakenne sekä hyvinvointi ja turvallisuus käsitepareina ja pääotsikkoina jäsentävät toimivasti pitkän aikavälin tavoitteellista kehitystyötä.

Suunnitelman visiota ja visiolausekkeita tulisi kuitenkin jossakin määrin avata ja täydentää kuvaamaan sitä, mikä on maakunnan pitkällä aikavälillä tavoiteltu asema suhteessa muihin alueisiin Suomessa sekä kansainvälisesti erityisesti Itämeren piirissä.  Maakuntien ja alueiden kilpailu kansallisesti ja kansainvälisesti etenkin lähialueilla tulee jatkossa entisestään kiristymään. Tämän tulee heijastua selkeästi Varsinais-Suomen maakunnan pitkän aikavälin visiossa, jota kohti lyhyemmän tarkastelujakson (maakuntaohjelmakausien) toimenpiteissä edetään.

Strategialuonnoksessa (s.16) esitetty tavoitetilan mukainen aluerakenne on hyvin onnistunut tapa havainnollistaa yhdessä kuvassa sekä Varsinais-Suomen sisäistä rakennetta että ylialueellisia yhteistyösuhteita. Tässä tavoitetilassa on onnistuttu hyvin esittämään maakuntakeskuksen (Turun kaupunkiseudun) rooli yhtäältä maakunnallisena ydinseutuna ja toisaalta Helsinkiin ja lounaisrannikolle suuntautuvien kehityskäytävien/vyöhykkeiden solmukohtana.

Kuten strategialuonnoksessa oikein todetaan, Turun kaupunkiseudun toiminnallinen työssäkäyntialue muodostaa maakunnan aluerakenteen ytimen. Strategialuonnoksessa tämä tulisi huomioida läpileikkaavasti ja vielä tämänhetkistä luonnosta painokkaammin. Maakunnan ytimen vahvistamisen merkitystä maakunnan tulevaisuudelle ja kilpailukyvylle tulisi huomattavasti vielä terävöittää sekä pitkän aikavälin visiolausekkeissa että kautta linjan maakuntaohjelman hankkeiden ja toimenpiteiden kuvauksessa. Turun kaupunkiseudun kilpailukyvystä huolehtiminen tulee nostaa horisontaaliseksi teemaksi ja punaiseksi langaksi kaikilla maakuntasuunnitelman ja –ohjelman kolmella teema-alueella. Kuten aikaisemminkin maakunnallisissa ohjelma-asiakirjoissa, tässäkin strategialuonnoksessa ydinkaupunkiseudun kehittämisen tavoite ei riittävästi erotu eikä ole selkeästi tunnistettavissa, vaan katoaa laaja-alaiseen moninaisten toimenpiteiden ja hankkeiden kirjoon.

Maakuntaohjelman 2011-2014 toimintalinjojen valinta luonnoksessa vastaa nähtävissä oleviin lähivuosien haasteisiin. Keskittyminen osaamisen ja koulutuksen kehittämiseen, väestörakenteen muutoksesta johtuvaan työllisyysasteen vahvistamiseen ja siinä erityisesti nuorten työllisyystilanteen parantamiseen ovat oikeita painotuksia. Uusien elinkeino – ja yritystoiminnan kasvualojen joukkoon tulisi kuitenkin huomattavasti voimallisemmin nostaa ympäristö- ja energiateknologia, jonka kehittämiseen tulee maakunnassa panostaa myös alan koulutus-, tutkimus- ja kehitystoiminnan (ammattikorkeakoulut ja yliopistot)  vahvistamisella ja koulutustuotannon uudelleen suuntaamisella. On huolehdittava, että Varsinais-Suomi saa tulevina vuosina osansa valtiovallan lisääntyvistä kehityspanoksista uusiin energiatuotantomuotoihin ja –teknologiaan. Strategialuonnoksessa on mainittu ilmasto- ja energiapoliittisia tavoitteita, mutta käytännön toimenpiteet ja konkreettiset hankkeet puuttuvat. Esimerkiksi tuulivoiman lisärakentamisen ja alan nopean teknologiakehityksen osalta pelkkä maakuntakaavan tarkistaminen tältä osin (s. 40) ei riitä toimenpiteeksi.

Maakuntaohjelmaluonnoksessa otsikon ”Vahva vaikuttaja Itämerellä” alla (s. 37) on kuvattu Varsinais-Suomen asemaa Itämeren alueen kehityksessä mm. EU:n Itämeristrategian painopisteiden valossa. Itämeri-ulottuvuuden vahvistuminen ja sen edellyttämät toiminnalliset muutokset on luonnoksessa kuvattu oikeansuuntaisesti, mutta toimenpidetasolla – miten Varsinais-Suomi mukaan kehitykseen?- kaivataan vielä terävämpää otetta. Kohdassa 5.2.1. tavoitteeksi asetetaan Turun rooli ”Itämeren pääkaupunkina”. Tämä tavoite edellyttää, että liitto ja Turun kaupunki (päätoimija käytännössä) osallistuvat aktiivisesti Itämeren alueen kannalta olennaisiin kv. prosesseihin ja ottavat niissä vastuurooleja.

Varsinais-Suomen roolin vahvistaminen Itämeren piirissä edellyttää kumppanuuksien uudelleenarviointia. Olemassa olevia yhteistyö- ja ystävyyssuhteita ei tule haudata, mutta yhteistyöhön Itämeren alueen tulevaisuuden vetureiden ja vaikuttajien kanssa eri sektoreilla tulee panostaa. Erityisesti Pietari-yhteistyön vahvistamisen tueksi tarvitaan selkeä strategia ja konkreettinen toimenpidesuunnitelma, joiden valmistelu on jo käynnistetty maakuntahallituksen ja Turun kaupunginhallituksen johdon toimeksiannosta.

Ohjelman 5. ja 6. luvuissa on eri yhteyksissä käsitelty maakunnan kansainvälisiä ja kotimaisia yhteistyösuuntia ja niiden kehittämistä. Tältä osin strategia-asiakirjassa tulisi huomattavasti vahvistaa kokonaisuutta ja lisätä selkeästi tavoitteeksi ja maakuntaohjelmakauden toimenpiteeksi Varsinais-Suomen yhteistyöohjelman ja toimintasuunnitelman laatiminen. Valmisteluprosessi tulee toteuttaa tiiviissä yhteistyössä maakunnan keskuskaupungin Turun kanssa. Yhteistyösuunnitelman tulisi kattaa sekä kansainvälinen että kotimainen ulottuvuus, ja siinä tulisi jäsentää tällä hetkellä irrallaan olevat tavoitteet ja toimenpiteet yhdeksi kokonaisuudeksi. Suunnitelman laadinta antaisi osaltaan mahdollisuuden maakuntaliiton nykyisten kansainvälisten yhteistyörakenteiden arviointiin ja tavoitemäärittelyyn tulevaisuutta varten, mille on olemassa selkeä tarve.

Turun kaupunki maakunnan keskuskaupunkina ja maakuntaliiton suurimpana jäsenkuntana on luonnollisesti valmis osallistumaan maakuntasuunnitelman ja –ohjelman toteutukseen sekä toimeenpanoon yhteisesti sovittavassa laajuudessa ja toimenpitein. Strategia-asiakirjan luonnoksessa mainitusta poiketen Turun kaupungin vetovastuulla ovat jo tällä hetkellä ja ovat jatkossakin lounaisrannikon kehittämisvyöhykkeen valmistelu osana Turku-Helsinki –kehityskäytävän valmistelua, sekä Meritekniikan kehittämiskeskuksen perustamiseen tähtäävä valmistelu, jota koskeva esiselvityshanke on parhaillaan käynnissä lounaisrannikon keskuskaupunkien yhteisesti tilaamana.

Kaupunginjohtaja Mikko Pukkinen:

EhdotusKaupunginhallitus päättää antaa Varsinais-Suomen liitolle Varsinais-Suomen maakuntastrategialuonnoksesta edellä olevan lausunnon. Lisäksi kaupunginhallitus päättää ilmoittaa Varsinais-Suomen liitolle, että Turun kaupunki on valmis osallistumaan maakuntasuunnitelman ja –ohjelman toteutukseen sekä toimeenpanoon yhteisesti sovittavassa laajuudessa ja toimenpitein.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausVarsinais-Suomen liitto
tiedTuomisto Esa