Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus14301.03.20107 Kj

8563-2009 (001, 033)

Varsinais-Suomen liiton kanssa toteutettavaan yhteismarkkinointihankkeeseen tilannekatsaus

Tiivistelmä: -

Kh § 143

Kaupunginjohtajan avustaja Antti Kirkkola19.2.2010:

Varsinais-Suomen liitto käynnisti 29.2.2008 “Varsinais-Suomen markkinoinnin Master Plan, toteutusvaihe I” –nimisen hankkeen osana Varsinais-Suomen maakuntaohjelmaa. Tähän liittyen maakuntahallitus päätti 23.6.2008 § 122 hankkia Varsinais-Suomen markkinoinnin Master Plan, toteutusvaiheen I Rientola Marketing Oy:ltä. Tavoitteena oli Varsinais-Suomen markkinointiyhteistyön toimintamallin luominen. Toteutusvaiheessa I suoritettiin seuraavat toimenpiteet:

 

1. Yhteismarkkinointia koskevat selvitykset

·Tutkimus Turun ja maakunnan päättäjien sekä markkinointiviestinnän ja viestinnän asiantuntijoiden keskuudessa marraskuussa 2008.

·Varsinais-Suomi/Turku –kuva ulkomailla. Tutkimusraportti marraskuussa 2008.

·Strategiatyöpajatyöskentelyn 5.11.2008 tulokset.

 

·2. Yhteismarkkinointia valmistelevat tilaisuudet

·Maakunnan viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisten strategiatyöpaja 5.11.2008.

·Turun ja Varsinais-Suomen päättäjäseminaari 26.11.2008

 

3. Alustavat neuvottelut yhteistyökumppaneiden kanssa

 

Syksyn 2008 maakuntaliitto kävi alustavia neuvotteluja noin 60 yritysjohtajan sekä yliopistojen ja korkeakoulujen, kaupunkien ja kuntien edustajien sekä muiden toimijoiden kanssa mahdollisesta osallistumisesta maakunnan yhteismarkkinointiin sekä yhteismarkkinoinnin sisällöstä.

 

Maakuntahallitus päätti 15.12.2008 § 248:

1. merkitä markkinointihankkeen raportit saaduiksi

2. perustaa yhteismarkkinoinnin toteuttamista varten hanke ajalle 1.2.2009 – 31.12.2012.

 

Keväällä 2009 käydyissä neuvotteluissa valmisteltiin Turun kaupungin ja maakunnan yhteismarkkinointi –hankkeen tarkempaa toteutussuunnitelmaa sekä toiminnan organisointia. Yhteismarkkinoinnin keskeisiksi tavoitteiksi määritettiin tuolloin toimijoiden markkinointiyhteistyön tehostaminen sekä paremman vaikuttavuuden ja kustannustehokkuuden edistäminen toteutettavissa markkinointitoimenpiteissä. Hankkeen toteutus päätettiin jakaa selkeisiin tunnistettaviin vaiheisiin.

 

Hankkeen ensimmäisen vaiheen tavoitteena on keskeisten markkinointiviestinnän prosessien tunnistaminen, yhteisistä brändeistä ja pääviesteistä sopiminen, hankkeessa edistettävien viestintäprosessien valinta sekä yhteismarkkinoinnin toteuttamissuunnitelman laadinta. Hankkeen toisessa vaiheessa edistetään yhteistyötä ja tehdään yhteismarkkinointia valituissa prosesseissa valituille kohderyhmille.

 

Käydyissä neuvotteluissa linjattiin, että yhteismarkkinoinnin ei tule kasvattaa Turun kaupunkikonsernin markkinointiviestintään käyttämiä resursseja ilman, että siitä erikseen sovitaan. Ensisijaisena tarkoituksena on kanavoida lisää ulkopuolisia resursseja kaupungin ja maakuntaliiton yhdessä päättämiin markkinointiviestinnän operaatioihin. Kehittämisen prosessikustannukset voidaan kattaa maakunnan kehittämisrahalla.

 

Neuvotteluissa on sovittu, että hankkeella on tiivis, päätösvaltainen ohjausryhmä ja operatiivisempi, viestinnän monipuolista osaamista edustava markkinointiryhmä. Ohjausryhmän muodostaa Turun kaupungin ja maakuntaliiton hallituksen puheenjohtajista ja virkajohdosta koostuva yhteistyöryhmä, joka käsittelee yhteismarkkinointiin liittyvät asiat kuukausittaisissa kokouksissa.

 

Markkinointiryhmän tehtävänä on linjata hankkeen operatiiviset toimenpiteet ja varmistaa samalla, että prosessissa tulee huomioitua eri toimijoiden tarpeet ja näkökulmat.

 

Turun kaupunginhallitus päätti 23.6.2009 §396, että Turun kaupunki osallistuu Varsinais-Suomen liiton kanssa toteutettavaan yhteismarkkinointihankkeeseen ja hakee maakunnan kehittämisrahaa hankkeen ensimmäisestä vaiheesta aiheutuvien kustannusten kattamiseen. Hankkeen ensimmäisen vaiheen kokonaiskustannukset ovat 75.000 euroa ja ne katetaan maakunnan kehittämisrahalla. Ensimmäisen vaiheen toteuttamisaika on 1.7.2009 – 31.3.2010.

 

Hankevaiheen aikana (09/2009-02/2010) on onnistuttu luomaan yhteismarkkinoinnille organisoituminen ja yhteismarkkinoinnin toimeenpano-ohjelman työstäminen on edennyt vaiheeseen, jossa on linjattu markkinoinnin kannalta keskeiset teemat ja ydinviestit. Alustavasti myös markkinoinnin painopistealueet, kohderyhmät ja ylivoimatekijät on määritelty. Tähän työskentelyyn on osallistunut erikseen nimetty markkinointiryhmä, laaja asiantuntijajoukko eri alojen osaajia koko maakunnasta sekä Fountain Park verkkokyselyn kautta myös noin 2000 henkilöä ympäri maakuntaa.

 

Markkinointiryhmä on hyödyntänyt Fountain Parkin tuloksia jo tehdyissä linjauksissa ja työskentelyn jatkuessa kyselyn antia voidaan edellään hyödyntää. Kyselyn keskeisiä havaintoja voi myös tarvittaessa antaa muiden Varsinais-Suomen maakunnan hankkeiden käyttöön. Hankkeelle ja sen tavoitteille on myös saatu julkisuutta maakunnan mediassa.

 

Työtä syvennetään kevään 2010 aikana. Brändistrategian ja operatiivisen toimintasuunnitelman laatimisen kannalta keskeiset asiat käydään helmi-huhtikuun aikana teemakohtaisissa ryhmissä, jotta varmistetaan pitkäjänteinen yhteismarkkinointiin sitoutuminen. Matkailu- ja tapahtumatoiminnan teemaryhmän vetovastuu on Turku Touringilla. Elinkeino- ja osaamiskokonaisuuden tarkennetun toimintasuunnitelman laadinnasta vastaa Turun seudun kehittämiskeskus. Tarkennetut toimintasuunnitelmat sisältävät määritykset tehtävästä yhteistyöstä, yhteismarkkinoinnista, aikatauluista sekä toimeenpanon rahoituksesta. Lisäksi kaupungin ja maakuntaliiton viestintävastaavat määrittävät yhteisessä edunvalvonnassa tarvittavat aineistot, materiaalit, kampanjat sekä niiden rahoituksen. Tarkennetut toimintasuunnitelmat ajalle 2010 – 2012 käsitellään ohjausryhmän kokouksessa 15.5.2010.

Yhteismarkkinoinnin toimeenpano käynnistyy viimeistään syksyllä 2010.

Kaupunginjohtaja Mikko Pukkinen:

EhdotusKaupunginhallitus päättää merkitä saadun selvityksen tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.