Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus2311.01.20102 Yj
Kaupunginhallitus5518.01.20101 Yj

962-2008 (630, 633)

Turun seudun joukkoliikenne 2020 -selvityksen täytäntöönpano

Tiivistelmä:

Kaupunginhallitukselle esitetään kaupunginvaltuuston 14.12.2009 § 278 kohdalla hyväksymään Turun seudun joukkoliikenne 2020 -selvitykseen liittyvien toimenpidelinjausten hyväksymistä ja linjausten lähettämistä asianmukaisesti valmisteltavaksi Kiinteistöliikelaitokselle sekä ympäristö- ja kaavoitusvirastolle.

Kh § 23

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen 23.12.2009:

Kaupunginvaltuusto on 14.12.2009 § 278 kohdalla päättänyt hyväksyä liitteenä olleen Turun seudun joukkoliikenne 2020 –selvityksen siten, että joukkoliikennejärjestelmäksi valitaan runkobussijärjestelmä. Ensi vaiheessa linjasto toteutetaan runkobussilinjastona siten, että ensimmäinen vaihe aloitetaan runkolinjojen edellyttämien pysäkki-, joukkoliikennekatu- ja etuusjärjestelyin. Linjojen valmistelu aloitetaan keväällä 2010 talousarvion puitteissa. Johdinautojen käyttömahdollisuus runkolinjastolle selvitetään. Raskaimmin kuormitetuille linjoille toteutetaan pikaraitiotie, kun sille on rahoitukselliset ja kaavalliset edellytykset sekä valtionrahoitus ja muiden seudun kuntien osuus toteutuksesta on sovittu. Pikaraitiotien toteuttaminen ja siihen liittyvä maankäytön kehittäminen ratkaistaan kaupunkiseudun rakennemallissa.

Kaupunginvaltuuston esittelytekstissä on todettu, että mikäli kaupunginvaltuusto hyväksyy Joukkoliikenne 2020 –selvityksen esitetyssä muodossa, järjestelmävalinnan jälkeen olisi tarkoituksenmukaista edetä mm. seuraavin toimenpitein:

- Joukkoliikennekadut otetaan kaavoitus- ja investointiohjelmaan mahdollisimman nopeasti.

- Kaavoitusohjelman tärkeäksi näkökohdaksi otetaan joukkoliikenteen runkoreittien ja joukkoliikennekatujen varren kaupunkirakenteen vahvistaminen siten, että mahdollisen raideliikenteen maankäytölliset rakentamismahdollisuudet säilyvät.

- Runkobussilinjat ja uudet kaava-alueet luodaan toisiaan tukeviksi.

- Laaditaan kehittämisohjelma taloustilanteen mukaan painotettuna siten, että rahallisesti merkittävimmät panostukset tehdään vuoden 2011 jälkeen.

- Runkolinjoja kehitetään yksi kerrallaan aloittaen voimakkaista linjoista kuten 18, 28 ja 32/42. Runkolinjaksi muuttaminen edellyttää ko. linjoilla joukkoliikennekaistaratkaisuja (esim. Tampereentieltä kauppatorille, Kaskenkatu), pysäkkien parantamista, liityntäpysäköintiä polkupyörille ja mahdollisia pieniä reittitarkistuksia.

- Paikallisliikennettä palvelevat keskustan sisääntuloväylät asetetaan etusijalle. Joukkoliikennettä nopeutettaessa, joukkoliikenteen pahimmat pullonkaulat tutkitaan ja ratkaistaan (esimerkiksi joukkoliikennekaistat).

- Ympäristö- ja kaavoitusvirasto harkitsee liikennemallin päivittämisen ajankohtaa ja tärkeyttä.

- Pikaraitiotien varren maankäytön kehittämistä tarkastellaan rakennemallityössä.

- Runkojärjestelmän toteuttaminen kytketään seudulliseen liikennejärjestelmätyöhön.

- Selvitetään johdinautojen käyttömahdollisuudet runkolinjastolle.

Toimenpiteiden periaatelinjaukset tulisi hyväksyä kaupunginvaltuuston Turun seudun joukkoliikenne 2020 -päätöksen toimeenpanon yhteydessä ja lähettää edelleen asianmukaisesti valmisteltavaksi Kiinteistöliikelaitokselle sekä ympäristö- ja kaavoitusvirastolle.

EhdotusKaupunginhallitus päättää,

että edellä mainitut toimenpidelinjaukset hyväksytään ja

että ne lähetetään asianmukaisesti valmisteltavaksi Kiinteistöliikelaitokselle sekä ympäristö- ja kaavoitusvirastolle. 

Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että kaupunginvaltuuston 14.12.2009 § 278 kohdalla tekemä päätös täytäntöönpanopäätöksineen lähetetään tiedoksi Turun seudun joukkoliikenne 2020 –selvityksestä lausunnon antaneille.

PäätösAsia pantiin pöydälle Lehtisen Randellin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Laaksonen ilmoitti olevansa esteellinen eikä osallistunut asian käsittelyyn.

Asian esitteli apualaiskaupunginjohtaja Tero Hirvilammi.

Kh § 55

Pöydältä 11.1.2010 § 23

PäätösKaupunginhallitus päätti,

että edellä mainitut toimenpidelinjaukset hyväksytään siten muutettuina, että runkolinjoja kehitetään yksi kerrallaan aloittaen voimakkaista linjoista kuten 18, 28, ja 32/42. Runkolinjaksi muuttaminen edellyttää ko. linjoilla joukkoliikenne-etuuksia, pysäkkien parantamista, liityntäpysäköintiä polkupyörille ja mahdollisia pieniä reittitarkistuksia ja

että ne lähetetään asianmukaisesti valmisteltavaksi Kiinteistöliikelaitokselle sekä ympäristö- ja kaavoitusvirastolle.

Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että kaupunginhallitukselle annetaan selvitys runkolinjaston kehitystyöstä toukokuun loppuun mennessä. Pikaraitiotien suunnittelutilanteesta raportoidaan rakennemalliselvityksen yhteydessä. Kaupunginvaltuuston 14.12.2009 § 278 kohdalla tekemä päätös täytäntöönpanopäätöksineen lähetetään tiedoksi Turun seudun joukkoliikenne 2020 –selvityksestä lausunnon antaneille.

Päätös asiassa tehtiin Sarlundin Arven kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Jakelu

tiedLausunnon antajat
tpvKiinteistöliikelaitos
tpvYmpäristö- ja kaavoitusvirasto
tpvVirtanen Jarkko