Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus62223.11.20095 Kj

5608-2009 (101, 021, 022)

Lausunnon antaminen Turun hallinto-oikeudelle OAJ:n Turun paikallisyhdistys ry:n valituksesta koskien kaupunginhallituksen päätöstä 14.9.2009 § 476

Tiivistelmä:

Kaupunginhallitus päätti 8.6.2009 § 339 eräistä poikkeuksista 27.4.2009 § 236 tekemäänsä lomautuksia koskevaan päätökseen. OAJ:n Turun paikallisyhdistys ry ja Turun opettajien ammattiyhdistys ry tekivät päätöksestä oikaisuvaatimuksen, jonka kaupunginhallitus hylkäsi 14.9.2009 § 476. OAJ:n Turun paikallisyhdistys ry on valittanut kaupunginhallituksen viime mainitusta päätöksestä Turun hallinto-oikeuteen, joka on pyytänyt kaupunginhallituksen lausuntoa valituksen johdosta.

Kh § 622

Johtava kaupunginsihteeri Reino Tiainen 20.11.2009:

 

Turun hallinto-oikeus on lähetteellä nro 6263/09 pyytänyt Turun kaupunginhallitusta antamaan lausunnon ja liittämään asiakirjoihin selvitystä OAJ:n Turun paikallisyhdistys ry:n hallinto-oikeudelle tekemän 12.10.2009 päivätyn valituksen johdosta. Esitän, että hallinto-oikeudelle annettaisiin valituksen johdosta seuraava lausunto:

 

OAJ:n Turun paikallisyhdistys ry (jälj. OAJ) vaatii valituksessaan, että Turun kaupunginhallituksen päätös 14.9.2009 § 451 (oikea pykälänumero 476), jolla OAJ:n tekemä oikaisuvaatimus koskien kaupunginhallituksen päätöstä 8.6.2009 § 339 on hylätty, kumotaan lainvastaisena. OAJ vaatii lisäksi, että valituksen kohteena olevan päätöksen täytäntöönpano kielletään siihen saakka kunnes asia on ratkaistu hallintotuomioistuimen lainvoimaisella päätöksellä.

 

OAJ katsoo, että valituksenalainen päätös tulisi kumota kuntalain 90 §:n 2 momentin perusteella, mikä tarkoittaa sitä, että kaupunginhallitus on OAJ:n käsityksen mukaan ylittänyt toimivaltansa ko. päätöstä tehdessään ja näin tehnyt lainvastaisen päätöksen.

 

Kaupunginhallitus on 8.6.2009 § 339 tekemällään päätöksellä päättänyt poikkeuksista 27.4.2009 § 236 tekemäänsä lomautuksia koskevaan päätökseen. Em. päätöksellä on joidenkin kaupungin henkilöstöryhmien lomautuksiin tehty lievennyksiä. Opetustoimen osalta lievennys merkitsi sitä, että peruskoulun opettajien ja avustajien lomautusajaksi vahvistettiin 4 vuorokautta ja lukion opettajien ja avustajien lomautusajaksi 6 vuorokautta, mutta muu opetuspalvelukeskuksen henkilökunta päätettiin lomauttaa 14 päivän ajaksi. Jo edellä olevan perusteella em. päätökseen kohdistuva OAJ:n valitus on ilmeisen aiheeton.

 

Kaupungin hallintosäännön (Kv 4.10.2004 § 255) 38 §:n mukaan kaupunkiin palvelussuhteessa olevan henkilön lomauttamisesta päättää se viranomainen, joka ottaa viranhaltijan/työntekijän palvelussuhteeseen. Kaupunginhallitus voi kuitenkin toimivaltansa puitteissa antaa hallintokunnille henkilöstöasioissa ohjeita ja määräyksiä. Tämä ilmenee kaupunginhallituksen johtosäännön (Kv 9.6.2008 § 107) 6 §:stä, jonka mukaan kaupunginhallituksen tehtävänä on muun muassa vastata kaupungin henkilöstöpolitiikasta sekä valvoa sen toteuttamista ja henkilöstöasioita koskevan päätöksenteon yhtenäisyyttä sekä valvoa, että kaupunginhallituksen alaiset toimielimet, virastot, laitokset, viranhaltijat ja muut kaupungin palveluksessa olevat suorittavat tehtävänsä voimassa olevia säädöksiä ja päätöksiä noudattaen ja toimivat kaupungin edun mukaisesti.

 

Kuten edellä on todettu, varsinaiset lomautuspäätökset tehdään hallintokunnissa.  Lomautuspäätöksiä ja niihin liittyviä suunnitelmia tehdessään hallintokunnat on myös tullut ottaa huomioon, että hallintokuntien lakisääteiset tehtävät tulevat lomautuksista huolimatta asianmukaisesti hoidetuiksi. Kaupunginhallitus on 6.4.2009 § 200 tekemässään kysymyksessä olevia lomautuksia koskevassa päätöksessään edellyttänyt, että virastoihin/liikelaitoksiin asetetaan lomautusten ohjaus- ja suunnitteluryhmät, jotka ohjeistavat lomautusaikataulut ja -jaksotukset sekä muut lomautuksiin liittyvät menettelytavat siten, että kunkin hallintokunnan palvelutoiminnan luonteeseen liittyvät piirteet otetaan lomautuksia toteutettaessa huomioon, ”jotta lomautukset voidaan toteuttaa tarkoituksenmukaisella ja toimintaa vähiten haittaavalla tavalla”.

 

Kaupunginhallitus ei ole päätöksellään 8.6.2009 § 339 lomauttanut kaupungin palveluksessa olevaa henkilöstöä, vaan päätöksessä on käsitelty eräiltä osin niitä periaatteita, joita lomautuksissa tulee noudattaa. Päätös on luonteeltaan hallintokunnille tarkoitettu sitova valmisteluohje. Kaupunginhallitus ei ole valituksenalaista päätöstä tehdessään ylittänyt toimivaltaansa, joka perustuu kaupunginhallituksen johtosäännön 6 §:än, eikä ole muutoinkaan toiminut asiassa lainvastaisesti.

 

Kunnan toimeenpanemat lomautukset ovat mahdollisia myös opetushenkilökunnan osalta. Tämä käy ilmi korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisusta KHO:2009:33.

 

Turun kaupungilla on selvät taloudelliset perusteet koko henkilökuntaansa kohdistuville lomautuksille. Kuntalain 65 §:n mukaan kunnan talouden on enintään neljän vuoden pituisena suunnittelukautena oltava tasapainossa tai ylijäämäinen, ellei talousarvion laatimisvuoden taseeseen arvioida kertyvän ylijäämää. Turun kaupungin vuoden 2008 tilinpäätös on osoittanut alijäämää noin 33,2 milj. euroa ja vuoden 2009 talousarvio on aikanaan laadittu (valtuusto vahvistanut 17.11.2008) 10,8 milj. euroa alijäämäiseksi. Valtuuston hyväksymän vuosia 2009 - 2011 koskevan taloussuunnitelman mukaan kaupungin talouden piti tasapainottua suunnittelukauden aikana. Yleisen taloudellisen tilanteen nopea heikkeneminen on kuitenkin vienyt pois kestävän pohjan kaupungin vuoden 2009 talousarvion keskeisiltä perusteilta, muun muassa verotulojen kertymä on jäämässä selvästi ennakoitua pienemmäksi (noin 38 milj. euroa pienemmäksi). Verotulojen alenemisen kompensoimiseksi valtuusto on 30.3.2009 § 97 hyväksynyt lisätalousarvion, jolla kaupungin nettomäärärahoja on supistettu yhteensä noin 35,9 milj. euroa. Mainittu kaupungin nettomäärärahojen supistaminen on niin suuri, ettei sitä ole mahdollista saavuttaa puuttumatta kaupungin henkilöstökuluihin. Kun kaupunki ei ole päässyt henkilökunnan kanssa vapaaehtoisiin henkilöstökuluja pienentäviin järjestelyihin, on kaupungille työnantajana jäänyt ainoaksi mahdollisuudeksi suositus talkoovapaiden käyttämiseksi ja talkoovapaita täydentävät lomautukset. Kun kaupungilla on koko kaupunkia koskevat taloudelliset perusteet lomautuksille, koskevat lomautukset lähtökohtaisesti kaikkia hallintokuntia, niitäkin hallintokuntia, joissa omat  taloudelliset/tuotannolliset syyt ovat vähäisemmät.

 

Kaupunginhallitus oheistaa hallinto-oikeuden pyytämän asiakirjaselvityksen, johon on otettu myös lomautusasiaan liittyvät kaupunginvaltuuston päätös 30.3.2009 § 97, kaupunginhallituksen päätökset 6.4.2009 § 200 ja 27.4.2009 § 236 sekä suomenkielisen opetustoimen johtajan lausunto (OAJ:n valituksen johdosta 12.11.2009) ja päätökset 23.9.2009 § 43 (avustavan henkilöstön lomauttaminen), 28.9.2009 § 45 (lukio- ja aikuiskoulutuksen opettajien lomauttaminen) ja 2.10.2009 § 46 (perusopetuksen opettajien lomauttaminen). Lisäksi kaupunginhallitus oheistaa 13.11.2009 sähköpostitse opetustoimesta annetun lomautusselvityksen sekä opetustoimen johtosäännön (5 §) ja kaupunginhallituksen johtosäännön (6 §).

 

Lisätietoja asiassa antaa tarvittaessa suomenkielisen opetustoimen johtaja Timo Jalonen (puh: 02-2629204, 050-4323646).

 

Edellä lausuttuun viitaten kaupunginhallitus esittää, että OAJ:n Turun paikallisyhdistys ry:n valitus hylätään perusteettomana. Mikäli hallinto-oikeus kuitenkin tulkitsee Turun kaupunginhallituksen 8.6.2009 § 339 tekemän päätöksen vain valmistelua koskevaksi, tulisi valitus joka tapauksessa jättää tutkittavaksi ottamatta.

Oheismateriaali 1Valituskirjelmä

Kaupunginjohtaja Mikko Pukkinen:

EhdotusKaupunginhallitus päättää, että Turun hallinto-oikeudelle annetaan OAJ:n Turun paikallisyhdistys ry:n valituksen johdosta johtavan kaupunginsihteerin ehdotuksen mukainen lausunto. 

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausTurun hallinto-oikeus
tiedKeskushallinto, lakiasiat