Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus23727.04.20092 Kj

1519-2009 (016)

Vuoden 2009 talousarvion menojen ja tulojen ensimmäinen toteutumisennuste

Tiivistelmä:

Kaupunginvaltuusto on 17.11.2008 § 254 hyväksymissään talousarvion noudattamista koskevissa määräyksissä päättänyt mm., että maailmantalouden kriisistä johtuen 1. toteutumisennuste raportoidaan kaupunginhallitukselle talouden ennusteen osalta virkamiesvalmisteluna huhtikuun 20. päivään mennessä. Talousasioiden vastuualue on koostanut kuluvan vuoden talousarvion menojen ja tulojen 1. toteutumisennusteen. Ennuste tullaan liittämään kaupunginhallituksen käsiteltäväksi 4.5.2009 tuotavaan toiminnan ja talouden ensimmäiseen seurantaraporttiin.

Kh § 237

Talousarviopäällikkö Heikki Silpola 24.4.2009:

 

Hallintokunnilta ja liikelaitoksilta on pyydetty talouden toteutumisennuste 31.12.2009. Kaupunginvaltuuston 30.3.2009 hyväksymän lisätalousarvion mukaiset määrärahojen ja tuloarvioiden muutokset on otettu ennusteissa huomioon. Määrärahamuutosten kohdennukset tulo- ja menotileille voivat vielä kuitenkin tarkentua, kun muutokset on käsitelty lauta- tai johtokunnassa.

 

Talouden ennusteen mukaan kaupungin kuluvan vuoden toimintatuotot ovat toteutumassa muutettua talousarviota 14,6 milj. euroa heikommin ja valmistus omaan käyttöön alittuu 0,9 milj. euroa. Toimintakulujen ennustetaan ylittävän muutetun talousarvion noin 0,8 milj. eurolla. Ennuste merkitsee 16,3 milj. euron alijäämäisyyttä ja epätasapainoa tulojen ja menojen välillä.

 

Ennusteessa palvelujen ja hallinnon osalta ainoastaan peruspalvelulautakunta ja ammattiopetuslautakunta ennustavat nettomenojen ylitystä lisätalousarvion muutosten jälkeen. Muut lautakunnat ennustavat pysyvänsä muutetussa talousarviossa.

 

Peruspalvelulautakunnan ylitysuhat (5,1 milj. euroa) johtuvat mm. toimeentulotukimenojen kasvusta ja paineista omaishoidontuessa sekä vammaispalvelun lisääntyneistä kustannuksista (mm. kuljetuspalvelut). Ammattiopetuslautakunnan ylitys (1,2 milj. euroa) johtuu ammatillisen peruskoulutuksen, oppisopimuskoulutuksen sekä ammatillisen lisäkoulutuksen kasvusta, johon tullaan saamaan opetusministeriöltä lisää valtionosuutta. Ammattiopetuslautakunta tulee tekemään kaupunginvaltuustolle esityksen katetun lisämäärärahan saamisesta.

 

Ennusteen mukaan palvelujen ja hallinnon toimintakate (toimintamenot-toimintatulot ilman liikelaitoksia) ylittää talousarvion tason noin 6,1 milj. eurolla.

 

Liikelaitokset ovat laaditun tuloslaskelmaennusteen mukaan alittamassa muutetun talousarvion mukaisen liikeylijäämätason 10,1 milj. eurolla.

 

Valtionosuudet näyttäisivät tämän hetkisten tietojen mukaan ylittävän talousarvioon merkityn määrän noin 3,3 milj. eurolla. Yleisessä valtionosuudessa on otettu huomioon kuntien verotulovähennysten kompensaation korjaus, joka Turun kohdalla on noin 1,2 milj. euroa.

 

Verotulot toteutunevat kokonaisuutena muutetun lisätalousarvion mukaisesti. Kunnallisveroa ennustetaan toteutuvan 6,3 milj. euroa vähemmän ja yhteisöveroa 6,7 milj. euroa enemmän kuin muutettuun talousarvioon on merkitty. Yhteisöverossa on huomioitu kuntaryhmän jako-osuuden väliaikainen nostaminen 22,03 prosentista 32,03 prosenttiin vuosiksi 2009 - 2011.

 

Ennusteen mukaan vuosikate olisi 38,4 milj. euroa ja kattaisi 69,3-pro-senttisesti suunnitelman mukaiset poistot. Ennuste merkitsee 5,3 milj. euron alijäämäisyyttä muutettuun talousarvioon nähden. Tilikauden alijäämäksi muodostuu ennusteen mukaan 16,3 milj. euroa.

 

Kaupungin koko kassavaranto oli vuoden 2008 lopussa 123 milj. euroa ja maaliskuun lopussa 2009 n. 178 milj. euroa (ei sisällä omien rahastojen sijoituksia) eli kassavaranto nousi alkuvuoden aikana 55 milj. euroa. Alimmillaan koko kassavaranto oli vuoden aikana 73 milj. euroa ja ylimmillään 201 milj. euroa. Kaupungin maksuvalmius säilyi alkuvuoden aikana hyvänä. Lyhytaikaisia kuntatodistus- tai muita limiittejä käytettiin vain yllättävien menojen yhteydessä. Lyhytaikaisia käyttämättömiä kuntatodistuslimiittejä tai muita ei-sitovia limiittejä kaupungilla oli vuoden lopussa n. 100 milj. euroa.

 

Kaupungin pitkäaikaisten lainojen määrä maaliskuun 2009 lopussa oli (koron- ja valuutanvaihtosopimusten jälkeen) n. 280 milj. euroa. Pitkäaikaisten lainojen keskikorko (ml. seuraavan vuoden lyhennykset) vuoden 2008 lopussa oli 3,46 % ja maaliskuun lopussa 2009 se oli pudonnut jo 2,54 %:n yleisen korkotason laskun mukana. Kaupungin pitkäaikainen velka kasvoi alkuvuoden aikana 86 milj. euroa. Alkuvuoden aikana lyhennettiin 14 milj. euroa ja nostettiin 100 milj. euroa pitkäaikaisia lainoja. Vuoden aikana erääntyy vielä 30 milj. euroa pitkäaikaisia lainoja. Lisäksi konserniyhtiöillä erääntyy 70 milj. euroa lainoja, jotka lähtevät kaupungin kassasta, jollei niitä jälleenrahoiteta.

 

Yleisen korkotason lasku vaikuttaa positiivisesti kaupungin nettokorkomenoihin, jotka alenevat vastaavasti, koska kaupungin velkamäärä on rahoitusomaisuutta suurempi. Vaikutuksen arvioidaan olevan tässä vaiheessa vähintään 5 – 7 milj. euroa.

 

Talousasioiden vastuualue lähettää koostamansa talouden toteutumisennusteen kaupunginhallitukselle käsiteltäväksi.

Oheismateriaali 1Talouden toteutumisennuste (luettavissa vain sähköisenä)

Kaupunginjohtaja Mikko Pukkinen:

EhdotusKaupunginhallitus päättää merkitä vuoden 2009 talousarvion menojen ja tulojen ensimmäisen toteutumisennusteen tiedokseen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kokouksessa oli asiaa selostamassa talousjohtaja Ari Mäkinen.

Asia käsiteltiin §:n 227 jälkeen.

Jakelu

ilmKeskushallinto, talousasiat