Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus15016.03.20091 Kj

889-2009 (065, 021)

Nostolava-auto, ajoneuvonosturi- ja kurottajapalveluiden hankinnasta koskeva oikaisuvaatimus

Tiivistelmä:

Hankinta- ja logistiikkajohtajan varahenkilö on 19.2.2009 tehnyt päätöksen nostolava-auto, ajoneuvonosturi- ja kurottajapalveluiden hankintapaikoista. Hinattavista nostimista tarjouksen tehnyt Ranolift Oy on 23.2.2009 tehnyt päätöksestä oikaisuvaatimuksen. Hankintalakimies Jukka Vanto on asiasta 26.2.2009 antamassaan lausunnossa esittänyt, että oikaisuvaatimus hylätään. Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain 6.1 §:n 3 kohta.

Kh § 150

Ranolift Oy 23.2.2009:

 

Vaadimme lisättäväksi puuttuvan tiedon.

 

Olemme antaneet hinattavista nostimista vain päivähinnan puutteellisin tiedoin, tiedosta puuttui / pv. Olemme täydentäneet puuttuvan tiedon tarjoukseemme, liittenä. Lisäsimme myös hinattavien henkilönostimien tuntiveloitushinnan kuljettajalla, aiemmin antamiemme nostolava-auton hinnoilla.

Käytännössä meillä on hinattavien nostimien kuljettajalla hinnat edullisempia, näin jälkikäteen ilmoitettuna tasavertaisuuden vuoksi on reilua muita kohtaan ja tullessamme hyväksytyksi tarjoajana pysymme jo annetuissa hinnoissamme.

 

Olette pyytäneet hinnat vain ja ainoastaan vertailemalla työkorkeutta, kun verrataan koneen ominaisuuksia esim. neliveto, telaveto, maastokelpoisuutta, polttoainekäyttö ym. saadaan oikea nostin oikeaan paikkaan, esim. Leguan 125 on useasti sopivampi kuin perinteinen hinattava 20 m. lisätietoja www.ranolift.fi sivuilla (sivuja uusitaan).

Hankintalakimies Jukka Vanto 26.2.2009:

Hankinta- ja logistiikkakeskus on 19.1.2009 päivätyllä tarjouspyynnöllä pyytänyt tarjouksia Turun kaupungin eri toimimisteisiin hankittavista nostolava-auto-, ajoneuvonosturi- ja kurottajapalveluista 28.2.2010 päättyvälle sopimuskaudelle. Hankinta- ja logistiikkajohtajan varahenkilönä päätin 19.2.2009 § 16 nostolava-auto-, ajoneuvonosturi- ja kurottajapalveluiden hankintapaikoista 28.2.2010 päättyvälle sopimuskaudelle niin, että kysymyksessä olevien palveluiden tilaukset tehdään tarpeen mukaan hankintapäätöksen liitteenä olleen vertailutaulukon mukaisessa edullisuusjärjestyksessä. Ranolift Oy, joka on yksi valituista palveluntarjoajista, on tehnyt päätöksestä oikaisuvaatimuksen.

Hankintapäätökseen liitteenä olleissa oikaisuvaatimusohjeissa on todettu oikaisuvaatimuksen sisällön osalta, että oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen. Ranolift Oy:n oikaisuvaatimuksessa on vaadittu lisättäväksi sen tarjouksesta puuttunut tieto ”€ / pv”. Ranolift Oy:n oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty muita vaatimuksia.

Tarjouspyynnön mukaan tarjoushinnat on tullut antaa siihen liitetyllä tarjouslomakkeella. Ranolift Oy on toiminut juuri näin. Ranolift Oy on täyttänyt tarjouslomakkeen tarjoushinnoillaan ilmoittamatta, että kyse olisi päivähinnoista. Ranolift Oy:n täyttämän tarjouslomakkeen otsikossa on todettu seuraavaa: ”nettohinnat e/h alv 0 %”. Hankintayksikkö on siten voinut katsoa, että Ranolift Oy:n tarjoamissa hinnoissa on ollut kyse tunti-, ei päivähinnoista.

Hankintalaissa säännellyn tarjouskilpailumenettelyn lähtökohtana on, että tarjoaja vastaa hankintayksikölle tarjouksensa sisällöstä. Lähtökohtana tarjouskilpailuna järjestetyissä julkisissa hankinnoissa on määräaikaan mennessä jätettyjen tarjousten lopullisuus, mistä syystä tarjousten jälkikäteinen muuttaminen on kiellettyä. Tämän johdosta hankintayksikön on tullutkin arvioida tarjouksia sen mukaisina kuin ne on hankintayksikölle määräaikaan mennessä kysymyksessä olleen hankinnan osalta toimitettu. Ranolift Oy:n oikaisuvaatimuksesta tai sen liitteenä olevan asiakirjasta ilmenevien hintoja koskevien seikkojen huomioon ottaminen ei näin ollen ole tässä vaiheessa enää sallittua. Myös oikaisuvaatimuksessa on myönnetty, että ”…näin jälkikäteen ilmoitettuna tasavertaisuuden vuoksi on reilua muita kohtaan ja tullessamme hyväksytyksi tarjoajana pysymme jo annetuissa hinnoissamme.”

Oikaisuvaatimuksessa on myös otettu kantaa tarjouspyynnössä asetettuihin kalustovaatimuksiin. Tältä osin on todettava, että hankintayksiköllä on varsin laaja liikkumavara tarjouspyynnön sisällön määrittelemisessä. Hankintayksikkö voi määritellä haluamansa palvelun tai tuotteen ominaisuuden, laadun sekä muut hankintaehdot. Oikaisuvaatimuksessa esitetty mielipide ei anna aihetta arvioida asiaa toisin.

Johtopäätös

Turun kaupunginhallitus hylännee oikaisuvaatimuksen perusteettomana.

Liitei 1Oikaisuvaatimuksen liite

Kaupunginjohtaja Mikko Pukkinen:

EhdotusKaupunginhallitus päättää, että Ranolift Oy:n oikaisuvaatimus hylätään perusteettomana.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoRanolift Oy
ilmVanto Jukka


Liitteet:

Kh § 150
Liite 1:Liite oikaisuvaatimukseen