Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Ympäristö- ja kaavoituslautakunta69604.11.20081 Ykt
Ympäristö- ja kaavoituslautakunta71411.11.20081 Ykt
Ympäristö- ja kaavoituslautakunta73818.11.20081 Ykt
Ympäristö- ja kaavoituslautakunta76425.11.20082 Ykt
Ympäristö- ja kaavoituslautakunta78202.12.20082 Ykt
Kaupunginhallitus1612.01.20091 Yj

3304-2007 (065, 613, 021)

Osayleiskaavaluonnos; Linnakaupungin alue, perusselvitykset ja tavoitteet sekä kehitysvaihtoehdot (osayleiskaavatunnus 11/2007)

Tiivistelmä:

Linnakaupungin alueelle ollaan laatimassa osayleiskaavaa. Osayleiskaavan laatiminen perustuu eräiden valtuustoryhmien väliseen sopimukseen. Ympäristö- ja kaavoituslautakunta on 2.12.2008 § 782 päättänyt esittää kaupunginhallitukselle, että osayleiskaavan jatkovalmistelun tulee perustua esitettyjen vaihtoehtojen yhdistelmään siten, että eteläosa perustuu "Turva" -malliin ja pohjoisosa "Urban" -malliin.

Ympkaalk § 696

Yleiskaavatoimisto/Asemakaavatoimisto/Laurent Druey 22.10.2008/15-08:

Asemakaavatoimisto on laatinut 9.9.2008 päivätyn osayleiskaavaluonnoksen Turun linnan ympäristölle, sataman itäiselle alueelle teollisuusalueineen (061 Satama), Iso-Heikkilän asunto- ja teollisuusalueille (062 Iso-Heikkilä), sekä sen pohjoispuolella sijaitseville osa-alueille Naantalin pikatielle saakka (074 Pitkämäki). Kaava-aluetta rajaavat lännessä sataman pohjukka ja sataman tavarajunien rata, etelässä Aurajoen suisto, idässä henkilöliikenteen junarata, Iso-Heikkilän alueen lounais- ja kaakkoispuolella Pansiontie, ja radan pohjoispuolella Uhrilähteenkatu sekä Naantalin pikatie. Alueen koko on n. 250 ha.

Aloite

Osayleiskaava perustuu 6.6.2005 päivättyyn hallitussopimukseen, jossa todetaan:

(Ympäristö- ja kaavoituslautakunta:)

”- käynnistetään Aurajokisuun, linnan ympäristön ja osin kantasataman osayleiskaavan valmistelu syksyllä 2005. Tavoitteena on alueen hyödyntäminen asumis-, toimisto- ja liiketilakäyttöön, sekä luoda Turkuun ainutlaatuinen merellinen kaupunginosa. Alueen vahvaa matkustaja- ja risteilytoimintaa kehitetään siten, että uudistukset vaikuttavat positiivisesti satamaan ja tuovat matkailulle huomattavaa lisäarvoa. Uudistamisen lähtökohtana on, että nykyiset satamatoiminnot ja satamassa toimivien yritysten liiketoiminta jatkuu keskeytyksettä ja liiketoimintaedellytykset paranevat”.

Kaavatilanne

23.8.2004 vahvistetussa maakuntakaavassa alue jakautuu satama- (LS), taajamatoimintojen (A, Iso-Heikkilä: asumista, työpaikkoja, pienteollisuutta) ja työpaikka-alueisiin (TP, satama-alueen itäpuolella ja kaava-alueen pohjoisosissa). Satama-alue on rajattu idässä noin 200 metriä Juhana Herttuan puistokadusta länteen.

29.5.2004 voimaan tulleessa Turun kaupungin yleiskaavassa 2020 kaava-alue jakautuu seuraavasti: Liikennealuetta (L, satama); erityisaluetta (E, Turun linna); palvelujen ja hallinnon alueita (PK, työpaikkoja ja asumista, Linnan ja Pansiontien väliset alueet sataman itä- ja pohjoispuolella sekä radan ja Naantalin pikatien välinen alue Härkämäen länsipuolella); työpaikkojen ja asumisen alue (PAK, Iso-Heikkilä sekä radan ja Naantalin pikatien välinen alue Härkämäen itäpuolella), pientalovaltainen asuntoalue (AP, Iso-Heikkilä), tuotanto- ja varastotoiminnan alue (T, Kiertotähdentie) sekä virkistysalue, joka ulottuu Pansiontiestä kaava-alueen länsipäästä Naantalin pikatielle saakka.

Nykyinen maankäyttö perustuu pääosin voimassa olevaan asemakaavaan.

Selvitykset

Osayleiskaava-alueen nykytilanteesta on laadittu yhteensä 22 karttaa ja perusselvitystä:

Sijaintikartta, ilmakuva, rakennuskanta, ote maakuntakaavasta, ote kaupungin yleiskaavasta 2020, ote ajantasakaavasta, työpaikat, väestö, historia, liikenneverkosto selityksineen, joukkoliikenne, johtoverkosto, rakennusten ikä, rakennussuojelu, luontokohteet, puistot ja muinaismuistot, pilaantuneet maa-alueet, maanomistus, maanvuokraus, maaperä, sataman yleissuunnitelma ja opaskartta sekä palvelut.  Selvitykset täydennetään ja tarkistetaan suunnittelutyön edetessä.

Tähänastiset vaiheet

  1. Kaavoituksen vireille tulosta on kuulutettu kaavoituskatsauksessa.
  2. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma on lähetetty osallisille 20.9.2007.
  3. Aloituskokous viranomaisille järjestettiin 9.10.2007.

Syksyllä 2007 on perustettu suunnittelutyöryhmä, jonka jäsenet ovat: Laurent Druey, Outi Sarjakoski, Karin Kekkonen / asemakaavatoimisto, Päivi Mykrä, Tuuli Vesanto / yleiskaavatoimisto, Jaana Mäkinen, Ritva Nummiora, Tomi Hangisto / suunnittelutoimisto, Mika Rajala, Kiinteistölaitos sekä Matti Niemi, Satama. Työryhmä on kokoontunut 23.10.2007 alkaen tähän saakka yhdeksän kertaa.

Osayleiskaavaluonnos ja tavoitteet

Kaava-alue sijaitsee kaupungin keskustan välittömässä läheisyydessä, Turun linna on kaupungin historian keskeinen monumentti, ja toisaalta laajat alueet ovat epäviihtyisässä, osittain rappeutuneessa tilassa. Osayleiskaavan päätavoitteena on luoda edellytykset sekä kehittää aluetta keskustarakennetta täydennettäväksi kokonaisuudeksi, että parantaa ja ehostaa nykyään hajanaisten alueiden yleisilmettä, samalla tehostamalla huomattavasti vajaassa käytössä olevien teollisuusalueiden maankäyttöä. Valtuustoryhmien välisen sopimuksen (ks. hallitussopimus) mukaisesti tavoitteena on hyödyntää aluetta asumis-, toimisto- ja liiketilakäyttöön, sekä luoda Turkuun ainutlaatuinen merellinen kaupunginosa.

Suunnitelmille on asetettu tavoitevuodeksi 2020, ja niiden pohjaksi esitetään kaksi vaihtoehtoa, ”TURVA” ja ”URBAN”, joissa tarkastetaan muutosalueiden mitoitusperiaatteita niiden vaikutuksien kannalta alueiden rakenteeseen, liikenteeseen ym. Vaihtoehdossa ”TURVA” lähtökohtana on maltillinen maankäytön kehitys, jossa luodaan uusia asuntoalueita noin 3500:lle asukkaalle ja n. 3200 uutta työpaikkaa, lähinnä keskustan läheisyydessäolevilla alueilla, VR:n satamaradan ja Juhana Herttuan puistokadun välillä (suunnitelmissa ”Le petit Havre”) ja Pansiontien, Vaasantien ja pohjoisradan rajaamalla alueella (”Kirstinpuisto”).

Vaihtoehdossa ”URBAN” tavoitellaan em. muutosalueilla kaupunkimaista rakennetta, joka noudattaa keskustan mitoitusperiaatteita. ”TURVA” -ratkaisuun verrattuna ehdotettu maankäytön tehokkuus on kaksinkertainen, eli luodaan mahdollisuus rakentaa uusia asuntoja noin 7000:lle asukkaalle ja uusia työpaikkoja syntyisi noin 6300.

Oleellinen muutosehdotus vaihtoehdossa ”URBAN” on maankäytön tarkistamisen lisäksi Juhana Herttuan puistokadun jatkaminen Pansiontielle saakka, joka aiheuttaisi lähinnä mittavia toimenpiteitä Pansiontien eteläpuolella sijaitsevassa teollisuuskiinteistössä (entinen Rettigin tehdas). Tavoitteena on luoda vahva ”selkäranka” alueelle Turun linnasta pohjoiseen.

”URBAN” -vaihtoehdossa esitetään myös junaradan siirtoa Linnan pohjoispuolelle. Muutoksella tavoitetaan Linnan ympäristön huomattavaa parannusta ja samalla tuodaan esille mahdollisuus korvata junaliikenne kevyemmällä ratkaisulla, esimerkiksi raitiovaunulla. Asiaa tutkitaan parhaillaan joukkoliikenneselvityksen yhteydessä. 

Suunnitteluprosessin aikana on tarkasteltu myös mahdollisuuksia laajentaa Turun linnan puistoaluetta Aurajoen rantaan saakka, joka edellyttäisi Viking Linen matkustajaterminaalin odotuskenttien siirtämistä sataman suuntaan, sekä ratkaisevia muutoksia laivaterminaalien järjestelyissä. Vaihtoehto on esitetty kehityskuvassa vuodelle 2040-.

Jatkokäsittelyt

Tarkoituksena on viedä osayleiskaavaluonnoksen kaksi vaihtoehtoa lautakuntakäsittelyyn, jossa toinen vaihtoehdoista valitaan jatkokäsittelyä varten. Näin hyväksytty osayleiskaavaluonnos asetetaan julkisesti nähtäville 30 vuorokaudeksi.

Hyväksytyn valitun vaihtoehdon perusteella valmistellaan osayleiskaavaehdotus. Ehdotusta varten laaditaan tarkempi liikenneselvitys sekä meluselvitys. Ehdotuksen valmistelun aikana järjestetään viranomaisneuvottelu alueellisen ympäristökeskuksen kanssa. Lisäksi järjestetään työpalavereita muiden viranomaisten ja kaupungin hallintokuntien edustajien kesken.

Ohessa linkki Linnakaupungin aineistoon: http://pointteri.turku.fi/ykv/Linnakaupunki/

Oheismateriaali 1Osayleiskaavan perusselvitykset (paperinen jaetaan vain jäsenille ja varajäsenille)

Oheismateriaali 2Osayleiskaavan tavoiteraportti (paperinen jaetaan vain jäsenille ja varajäsenille)

Kaavoitustoimenjohtaja Markku Toivonen:

EhdotusYmpäristö- ja kaavoituslautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle Linnakaupungin alueen 9.9.2008 laaditun osayleiskaavaluonnoksen vaihtoehdon ”URBAN” hyväksymistä laadittavan osayleiskaavaehdotuksen pohjaksi ja esittää edelleen, että osayleiskaavaluonnos asetetaan julkisesti nähtäville ja siitä hankitaan alustavat lausunnot.

PäätösAsia pantiin pöydälle Hellsténin ehdotuksesta yksimielisesti.

Ympkaalk § 714

Pöydältä 4.11.2008 § 696.

PäätösAsia pantiin pöydälle Oksasen Hellsténin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Kaavoitusarkkitehti Laurent Druey ja liikennesuunnitteluinsinööri Jaana Mäkinen esittelivät suunnitelmaa kokouksessa.

Ympkaalk § 738

Pöydältä 11.11.2008 § 714.

PäätösAsia pantiin pöydälle Leivon ehdotuksesta Rantasen kannattamana yksimielisesti.

Lisäksi paikalle päätettiin pitää katselmus 25.11.2008 klo 14.00.

Ympkaalk § 764

Pöydältä 18.11.2008 § 738.

PäätösAsia pantiin pöydälle Hellsténin Leivon kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

 Alueella suoritettiin katselmus ennen kokousta.

Ympkaalk § 782

Pöydältä 25.11.2008 § 764.

PäätösYmpäristö- ja kaavoituslautakunta päätti esittää kaupunginhallitukselle, että

Lisäksi jatkovalmistelussa tulee huomioida seuraavat seikat:

Päätös tehtiin Mannin ja Hellsténin ehdotuksesta Rantasen kannattamana yksimielisesti.

 

Kh § 16

Kaupunginsihteeri Ari-Pekka Korhonen 5.1.2009:

Asiaa on kutsuttu kaupunginhallituksen kokoukseen selvittämään kaavoitustoimenjohtaja Markku Toivonen ja kaavoitusarkkitehti Laurent Druey. 

Oheismateriaali 1Linnakaupungin osayleiskaavan perusselvitykset 9.9.2008 (jaetaan paperisena kaupunginhallituksen kokoukseen osallistuville)

Oheismateriaali 2Linnankaupungin osayleiskaavan tavoitteet 9.9.2008 (jaetaan paperisena kaupunginhallituksen kokoukseen osallistuville)

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen:

EhdotusKaupunginhallitus päättää,

että Linnakaupungin osayleiskaavan jatkovalmistelun tulee perustua esitettyjen vaihtoehtojen yhdistelmään siten, että eteläosa perustuu ”Turva”-malliin ja pohjoisosa ”Urban” –malliin ja

että osayleiskaavaluonnos asetetaan julkisesti nähtäville ja siitä hankitaan alustavat lausunnot.

Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että Linnakaupungin osayleiskaavan jatkovalmistelussa tulee huomioida ympäristö- ja kaavoituslautakunnan päätöksestä 2.12.2008 § 782 ilmenevät seikat kuitenkin siten, että jatkovalmistelussa selvitetään mahdollisuudet sijoittaa poistuvan puhdistamon alueelle tiivistä ja matalaa rakentamista.

PäätösKaupunginhallitus päätti,

että Linnakaupungin osayleiskaavan jatkovalmistelun tulee perustua esitettyjen vaihtoehtojen yhdistelmään siten, että eteläosa perustuu ”Turva” -malliin ja pohjoisosa ”Urban” –malliin ja

että osayleiskaavaluonnos asetetaan julkisesti nähtäville ja siitä hankitaan alustavat lausunnot.

Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että Linnakaupungin osayleiskaavan jatkovalmistelussa tulee huomioida ympäristö- ja kaavoituslautakunnan päätöksestä 2.12.2008 § 782 ilmenevät seikat kuitenkin siten, että jatkovalmistelussa selvitetään mahdollisuudet sijoittaa poistuvan puhdistamon alueelle tiivistä ja matalaa rakentamista.

Samalla kaupunginhallitus päätti lähettää asian kaupunginvaltuuston helmikuussa 2009 pidettävään kokoukseen informaatioasiana tiedoksi.

Päätös asiassa tehtiin Lehtisen tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Asiaa olivat kaupunginhallituksen kokouksessa selvittämässä kaavoitustoimenjohtaja Markku Toivonen ja kaavoitusarkkitehti Laurent Druey.

Jakelu

tiedKaupunginvaltuusto
ilmKiinteistöliikelaitoksen johtokunta
ilmSatamaliikelaitoksen johtokunta
ilmVesiliikelaitoksen johtokunta
ilmYmpäristö- ja kaavoituslautakunta
tpvYmpäristö- ja kaavoitusvirasto