Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto5108.12.202014

13407-2020 (12 00 01)

Syvälahden koulun opetussuunnitelman muutos

Tiivistelmä: -

Kasosvpj § 51

Syvälahden koulun rehtori Jarmo Salo:

 

Esitän Turun kaupungin kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkieliselle varhaiskasvatus- ja perusopetusjaostolle muutoksia Syvälahden koulun koulukohtaiseen opetussuunnitelmaan (luvut 1 – 12).

   

nro

sivu

luku/kappale

muutos/uusi muoto

 

1

7

5.2

Yhteistyö

Järjestämiskäytännöt lukuvuosittain/vuosiluokat 1. – 6.

syys-lokakuussa ensimmäisen luokan opettajan ja huoltajien henkilökohtaiset tapaamiset

luokanopettajan vaihtuessa luokkakohtainen vanhempainilta kotikorttelissa vanhempainilta lukuvuoden alussa

2

7

5.2

Yhteistyö

Järjestämiskäytännöt lukuvuosittain/vuosiluokat 7. – 9.

elo-syyskuussa lukuvuoden alussa jokaisella vuosiluokalla huoltajille yhteis- ja luokkakohtaiset tilaisuudet (aiheena lukuvuoden tavoitteet)

syys-lokakuussa kehityskeskustelut (luokanohjaajat)

yhdeksännellä vuosiluokalla vanhempainillat vanhempainilta (teemoina mm. jatko-opinnot ja yhteishaku)

3

7

5.2

Yhteistyö

Opettajakunnasta valitaan vuosittain vanhempainyhdistyksen yhdysopettajat, jotka osallistuvat yhdysopettaja, joka osallistuu vanhempainyhdistysten kokouksiin.

4

8

5.3

Kasvatuskeskustelut ja kurinpidollisten keinojen käyttö

Jälki-istunto

Kouluaikana tapahtuvasta väkivaltatapahtumasta tai vakavasta sääntöjen rikkomisesta seuraa jälki-istunto.

5

9

5.3

Kasvatuskeskustelut ja kurinpidollisten keinojen käyttö

Kirjallinen varoitus

Kirjallisen varoituksen antaa rehtori yhteistyössä luokanopettajan kanssa tai apulaisrehtori.

6

10

6.2

Arvioinnin yleiset periaatteet

Formatiiviset arvioinnit kerätään omaan kansioonsa, jota käytetään työkaluna arviointikeskustelussa ja muissa oppilaan, huoltajan ja opettajan välisissä keskusteluissa. Kansion toteutustapa on sähköinen tai ”perinteinen”. Formatiivisessa arvioinnissa käytettävää materiaalia kehitetään koulussa säännöllisesti ja aktiivisesti.

 

7

11

6.11.3

Välitodistus

 

Väliarviointi toteutetaan vuosiluokilla 1. – 4. 3. marras-tammihelmikuun välisenä aikana dokumentoituna arviointikeskusteluna.

Vuosiluokilla 5. 4. – 9. annetaan numeerinen välitodistus.

Välitodistukset ovat sisällöltään ja muodoltaan lukuvuositodistusten kaltaisia.

Mikäli oppilaan koulumenestys vuosiluokilla 5. 1. – 9. selvästi heikkenee, järjestetään lukuvuoden puolessa välissä oppilaalle henkilökohtainen ohjauskeskustelu, johon huoltajalla on mahdollisuus osallistua.

 

 

8

13

8.4

Oppilashuoltosuunnitelmat

Syvälahden koulukohtaisen yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän (KOR) toiminnasta vastaavat koulun rehtori ja apulaisrehtori.

Rehtori tai apulaisrehtori toimii myös puheenjohtajana.

Ryhmän muita jäseniä ovat erityisopettajat, oppilaanohjaaja, koulukuraattori, kouluterveydenhoitaja, koulupsykologi, koululääkäri, psykiatrinen sairaanhoitaja sekä tarvittaessa opettajien edustajat.

9

14

8.4

Oppilashuoltosuunnitelmat

Monitalon työyhteisö arvioi KOR:n toimintaa ja aikaansaannoksia vähintään kerran lukuvuoden aikana.

Arvioinnin tulokset käsitellään erillisessä kokoontumisessa.

Tulosten pohjalta kehitetään yhteisöllisen oppilashuollon toimintaa.

10

26

ja

27

liite

katsomusaineiden opetus

Vuosiluokat 1. – 6. Vuosiluokka 5.

Yhteisesti opiskellaan vain sisältöalueita, jotka ovat yhteneviä kaikkien katsomusaineiden oppimäärissä.

 

Lähestymistavat

Tarpeen mukaan opetusta eriytetään.

 

Vuosiluokat 7. – 9. Vuosiluokka 7.

Oppilaat opiskelevat yhdessä ja samassa opetusryhmässä niitä sisältöjä, jotka ovat yhteneviä kaikissa katsomusaineissa. Niiltä osin, kuin sisältöjä, jotka eivät ole yhteneviä, oppilaat opiskelevat eriytettynä.

Seitsemännellä vuosiluokalla opiskellaan eri katsomusaineita yhteisissä opetusryhmissä.

 

nro

peruste muutosesitykselle

1

muutos koulun toimintakulttuurin vakiintumisen ja riittävän toiminnallisuuden perusteella

2

muutos koulun toimintakulttuurin vakiintumisen ja riittävän toiminnallisuuden perusteella

3

muutos koulun toimintakulttuurin vakiintumisen ja riittävän toiminnallisuuden perusteella

4

muutos, koska seurauksena voi olla myös muu kurinpitotoimi (perusopetuslaki 36 §)

5

muutos riittävän toiminnallisuuden perusteella

Turun sivistystoimialan järjestämispäätöksen (6. luku 23 §) mukaan ko. päätöksen tekeminen kuuluu rehtorille

6

kirjaus tarpeeton, riittävä kuvaus arvioinnista luvussa 6.2

7

jaksotukseksi/vuosiluokka sama kuin lukuvuositodistuksessa

8

muutos palvelutarjonnassa/oppilashuolto (lisäys psykiatrinen sairaanhoitaja)

9

KOR arvioi omaa toimintaansa

10

muutos suomenkielisen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaoston päätöksen (31.3.2020, 10 §) perusteella

 

Liite 1                                   Opetussuunnitelma muutosehdotuksineen, poistettava teksti yliviivattuna ja muutokset punaisella

 

Perusopetuksen palvelualuejohtaja Tommi Tuominen:

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto päättää hyväksyä muutosehdotuksen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Perusopetuksen palvelupäällikkö Riikka Koivunen oli kutsuttuna paikalla.

Jakelu

tpvSalo Jarmo


Liitteet:

Kasosvpj § 51
Liite 1:Syvälahden koulun opetussuunnitelma muutosehdotuksineen