Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto3510.11.20203

12322-2020 (01 03 00)

Varhaiskasvatuksen Kehittävän palautteen yhteenveto

Tiivistelmä: -

Kasosvpj § 35

Varhaiskasvatuksen palvelualuejohtaja Vesa Kulmala 19.10.2020

Varhaiskasvatuslain (540/2018) 24 §:n mukaan varhaiskasvatuksen arvioinnin tarkoituksena on turvata varhaiskasvatuslain tarkoituksen toteuttamista ja tukea varhaiskasvatuksen kehittämistä ja edistää lapsen kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin edellytyksiä. Varhaiskasvatuksen järjestäjän ja tuottajan tulee arvioida antamaansa varhaiskasvatusta sekä osallistua ulkopuoliseen toimintansa arviointiin. Arviointien keskeiset tulokset tulee julkistaa.

Kehittävä palaute on palvelu, joka tarjoaa valmiin konseptin varhaiskasvatuslaissa säädetyn arviointivelvoitteen toteuttamiseksi, toiminnan nykytilan kartoittamiseksi ja varhaiskasvatuksen kehittämiseksi. Palvelussa kerätään reaaliaikaista aineistoa varhaiskasvatuksesta usealla eri mittarilla. Aineistoa analysoidaan tilastollisesti ja varhaiskasvatuksen asiantuntijat, johtajat, henkilökunta ja vanhemmat saavat hyvän kokonaiskuvan lasten kokemuksista varhaiskasvatuksessa. Aineisto perustuu tieteellisesti testattuihin menetelmiin.

Analyysissä tarkastellaan varhaiskasvatuksen tilaa hyvinvoinnin nelikentän kautta. Neljä indikaattoria ilmaisee lasten hyvinvoinnin tilaa kokonaisvaltaisesti oppimisen, liikkumisen, emootioiden ja sosiaalisuuden ulottuvuuksia tarkastelemalla Turussa aineistoa on kerätty vuosina 2018-2020 havaintojen määrä on yhteensä 11 246.

Kehittävän Palautteen avulla saatuja tuloksia hyödynnetään päiväkodin pedagogisessa kehittämisessä. Kehittämistyössä voidaan lähteä liikkeelle vahvuuksien hyödyntämisestä, pohtia tuloksia suhteessa ohjaaviin asiakirjoihin kuten varhaiskasvatussuunnitelmaan tai esiopetussuunnitelmaan. Kehittämisen teemoiksi voidaan nostaa nelikentän osa-alue ja pohtia sitä kehittämisen näkökulmasta. Tässä aineistossa esille nousi esimerkiksi seuraavat seikat: aikuisen rooli ulkoilussa, syrjään jäävät lapset, vähän liikkuvat lapset ja liikunnan kokopäiväpedagogiikka, lukemistilanteiden elävöittäminen ja pedagogisen toiminnan tarinallistaminen sekä ryhmäkasvatuksen mahdollisuudet.

Reunamo Education Researchin toimitusjohtaja Leena Lahtinen on kokouksessa esittelemässä tuloksia.

Varhaiskasvatuksen palvelualuejohtaja Vesa Kulmala:

EhdotusKasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto päättää merkitä selvityksen tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Reunamo Education Researchin toimitusjohtaja Leena Lahtinen esitteli tuloksia.