Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto528.01.20153

641-2015 (421)

Esiopetuksen oppilaaksiottoa koskevat linjaukset ja enimmäisoppilasmäärät lukuvuonna 2015-2016

Tiivistelmä: -

Kasosvpj § 5

Palvelualuejohtajat Vesa Kulmala ja Maija-Liisa Rantanen 8.1.2015:

 

Yleiset periaatteet

Yleiset perusteet esiopetuksen oppilaaksi ottoon tulevat perusopetuslaista (PoL 1998/628 § 4). Kunta on velvollinen järjestämään sen alueella asuville oppivelvollisuusikäisille perusopetusta sekä oppivelvollisuuden alkamista edeltävänä vuonna esiopetusta. Lisäksi kunta on velvollinen järjestämään oppivelvollisuuden alkamisvuonna esiopetusta pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä oleville lapsille ja niille lapsille, jotka aloittavat perusopetuksen vuotta säädettyä myöhemmin.

Kunta voi hankkia esiopetuspalvelut myös muulta julkiselta tai yksityiseltä palvelujen tuottajalta. Kunta vastaa siitä, että sen hankkimat palvelut järjestetään tämän lain mukaisesti.

Kunta, jossa on sekä suomen- että ruotsinkielisiä asukkaita, on velvollinen järjestämään perusopetuksen ja esiopetuksen erikseen kumpaakin kieliryhmää varten.

 

Esiopetuksen velvoittavuus

Lailla perusopetuslain muuttamisesta (1040/2014) perusopetuslain 26 a §:ää on muutettu 1.1.2015 alkaen. Sen mukaan ”oppivelvollisuuden alkamista edeltävänä vuotena lapsen on osallistuttava vuoden kestävään esiopetukseen tai muuhun opetuksen tavoitteet saavuttavaan toimintaan”. perusopetuslain mukaan lapsen huoltajan on huolehdittava siitä, että lapsi osallistuu esiopetukseen tai muuhun esiopetuksen tavoitteet saavuttavaan toimintaan ja oppilaan tulee osallistua laissa säädettyyn opetukseen, johon hänet on otettu, jollei hänelle ole erityisestä syystä tilapäisesti myönnetty vapautusta.

 

Oppilaan koulupaikan määräytyminen (PoL 1998/628 § 6)

Opetus tulee kunnassa järjestää siten, että oppilaiden matkat ovat asutuksen, koulujen ja muiden opetuksen järjestämispaikkojen sijainti sekä liikenneyhteydet huomioon ottaen mahdollisimman turvallisia ja lyhyitä. Esiopetusta järjestettäessä tulee lisäksi ottaa huomioon, että opetukseen osallistuvilla lapsilla on mahdollisuus käyttää päivähoitopalveluita.

Kunta osoittaa esiopetuspaikan, jossa annetaan opetusta sellaisella oppilaan omalla kielellä, jolla kunta on velvollinen opetusta järjestämään. Esiopetusta saavalle oppilaalle voidaan opetuksen järjestämispaikaksi osoittaa myös vastaavat edellytykset täyttävä päivähoitopaikka tai muu soveltuva esiopetuksen järjestämispaikka. Lähikoulu/lähipäiväkoti ei aina ole esioppilaan kotia maantieteellisesti lähin, joka on helppokulkuisimman matkan päässä, vaan myös muu edellytykset täyttävä esiopetuspaikka voidaan osoittaa lapsen esiopetuspaikaksi. Kunta voi perustellusta opetuksen järjestämiseen liittyvästä syystä opetuskieltä muuttamatta vaihtaa opetuksen järjestämispaikkaa.

Lasta ei ilman huoltajan suostumusta saa osoittaa opetukseen, jossa peritään oppilaalta maksuja, eikä opetukseen, jossa kunnan päätöksen tai opetuksen järjestämisluvan perusteella noudatetaan erityistä maailmankatsomuksellista tai kasvatusopillista järjestelmää.

 

Esiopetukseen hakeminen (Perusopetusasetus § 23 a)

Esiopetukseen tulee hakea ennen opetuksen alkamista opetuksen järjestäjän edellyttämällä tavalla. Opetuksen järjestäjän tulee etukäteen ilmoittaa esiopetuksen järjestämispaikoista, opetuksen alkamis- ja päättymisajankohdasta sekä siitä, miten sen järjestämään tai hankkimaan esiopetukseen haetaan.

Esiopetukseen voi hakea oppilaaksi myös muuhun kuin kunnan osoittamaan esiopetuksen järjestämispaikkaan, perusopetuslain mukaan tällöin huoltaja vastaa oppilaan kuljettamisesta tai saattamisesta aiheutuvista kustannuksista. Näitä oppilaita otettaessa on sovellettava yhdenvertaisia valintaperusteita. Kunta voi kuitenkin päättää, että sen itse järjestämään tai hankkimaan esiopetukseen otetaan ensisijaisesti kunnassa asuvia lapsia.

Lapsen asuinpaikan tai huoltajan työ- tai opiskelutilanteen muuttuessa taikka muusta vastaavasta erityisestä syystä esiopetukseen voi hakea opetuksen järjestäjän edellyttämää ajankohtaa myöhemmin.

 

Menettelytavat osoitettaessa esiopetuspaikka

Esiopetuspaikkaa määriteltäessä on toimittava kuntalaisiin nähden tasapuolisesti, oikeudenmukaisesti ja johdonmukaisesti.

Turussa esiopetusoppilaalle osoitetaan esiopetuspaikka siten, että huomioidaan kaikki palvelualueella asuvat esiopetukseen oikeutetut lapset, heillä mahdollisesti olevat terveydentilaan liittyvät ja muut erityiset syyt. Esiopetuspaikkaa osoitettaessa otetaan huomioon lapsen päivähoidon tarve ja lisäksi otetaan mahdollisuuksien mukaan huomioon huoltajien esittämä toive.

Turun kaupunki ottaa järjestämäänsä esiopetukseen oppilaiksi ensisijaisesti Turussa asuvat lapset ja toissijaisesti varhaiskasvatuksen seutusopimuksen palvelujen piiriin kuuluvat lapset.

Ensin osoitetaan esiopetuspaikka sellaiselle lapselle, jolla on terveydentilaan liittyvä tai muu erityisen syy, joka tulee huomioida esiopetuspaikka osoitettaessa. Huoltajan tulee esittää asiassa asiantuntijalausunto. Muilla erityisillä syillä tarkoitetaan asioita, joilla on suoranaista vaikutusta esiopetuspaikan osoittamiseen ja joista on asiantuntijalausunto.

Toiseksi osoitetaan esiopetuspaikka niin, että matkasta tulee mahdollisimman lyhyt ja turvallinen. Matkan turvallisuutta arvioidaan siitä näkökulmasta, että huoltajat kuljettavat lapsen esiopetukseen.

Kolmanneksi osoitettaessa esiopetuspaikkaa pyritään varmistamaan sujuva jatkumo esiopetuksesta perusopetukseen.

Neljänneksi huomioidaan sisarusperiaate, jolloin samassa kotiosoitteessa asuvat sisarukset pyritään sijoittamaan esiopetukseen ja päivähoitoon siten, että perheen kuljetusjärjestelyistä ei tule kohtuuttomat.

Mikäli edellä mainittuja valintaperusteita täyttäviä lapsia on enemmän kuin vapaita esiopetuspaikkoja, pyritään ensisijaisesti huoltajien kanssa neuvottelemalla löytämään toissijainen esiopetuspaikka. Jos heidän kanssa ei päästä yhteisymmärrykseen suoritetaan arvonta.

Esiopetusikäisen perheen muuttaessa asuinpaikka Turun kaupungissa kesken esiopetusvuoden, lapselle osoitetaan esiopetuspaikka lähikoulusta tai -päiväkodista. Huoltajalla on kuitenkin halutessaan oikeus hakea jatkoa esiopetuksen jatkumiseksi vanhassa esiopetuspaikassa, tällöin huoltaja vastaa mahdollisista kuljetuskustannuksista.

 

Esiopetusryhmät

Esiopetusryhmässä tulee olla lähtökohtaisesti vähintään 13 esiopetukseen osallistuvaa lasta. Poikkeuksena tästä ovat kuitenkin ryhmät joissa on lapsia, joille on tehty päätös erityisestä tuesta tai kieli- ja vaihtoehtopedagogiikkaa toteuttavat esiopetusryhmät sekä vuorohoidon esiopetusryhmät, joissa ryhmän koko voi olla tätä pienempi. Poikkeuksia vähimmäismäärään voidaan tehdä myös muusta erityisestä syystä, kuten palvelualueella olevien lasten määrän perusteella tai käytettävissä olevien tilojen asettamien rajoitusten perusteella.

Lisäksi tulee vuosittain päättää perusopetusasetuksen mukaisesti etukäteen esiopetusta antavat yksiköt / päiväkodit ja esiopetuspaikkojen toimintayksikkökohtaiset määrät ottamalla kuitenkin huomioon toimitilat ja muut olosuhteet. Ryhmäkohtaista kaupunkitasoista enimmäismäärää ei ole perusteltua päättä vaan yksikön esimies muodostaa opetusryhmät resurssien puitteissa huomioiden kuitenkin opetusministeriön suosituksen esiopetusryhmien koosta. Lisäksi päiväkodeissa annettavassa esiopetuksessa ja sitä täydentävässä päivähoidossa on huomioitava päivähoitolain asettamat henkilöstövaatimukset. Vähimmäis- ja enimmäiskoot ovat sitovia osoitettaessa esiopetuspaikkaa.

Turussa on syksyllä 2015 noin 1 600 lasta, jotka ovat oikeutettuja esiopetukseen tulevan lukuvuonna.

 

Esiopetuksen järjestämispaikat ja esiopetuspaikkojen enimmäismäärät ilmenevät liitteestä.

 

Yksityisille palveluntuottajille maksettavasta korvauksesta päätetään kasvatus- ja opetuslautakunnassa keväällä 2015. Tuottajien kanssa laaditaan päätösten jälkeen erillinen sopimus esiopetuksen järjestämisestä.

 

Liite 1                                  Esiopetuksen järjestämispaikat ja esiopetuspaikkojen enimmäismäärät

 

Palvelualuejohtaja Maija-Liisa Rantanen:

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunnan varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto päättää, että varhaiskasvatuksessa noudatetaan valmistelutekstissä esitettyjä menettelytapoja esiopetuspaikkaa osoitettaessa lukuvuotena 2015 – 2016 ja että lukuvuonna 2015 – 2016 esiopetuksen järjestämispaikat enimmäisoppilaspaikkoineen ovat valmistelutekstin liitteenä mainitut yksiköt.

 

Kasvatus- ja opetuslautakunnan varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto lähettää asian kasvatus- ja opetuslautakunnalle päätettäväksi esiopetuskorvauksen määrittämistä varten.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvKasvatus- ja opetuslautakunta
tiedAlankoja Taina
tiedAlanko-Nuikkinen Mirja
tiedErlund Viveka
tiedHurme-Turakka Tuula
tiedJokila Anita
tiedKanerva Taina
tiedKillström Virpi
tiedKilpinen Antero
tiedKivikorpi Maarit
tiedKonttinen Päivikki
tiedKorhonen Tuire
tiedKuukkala Riitta
tiedKuustie Leena
tiedLaaksonen Marjo-Kaisa
tiedLahdelma Tuula
tiedLaiho Pirjo
tiedLehti Kristiina
tiedLehtiö Sisko
tiedLehto Anne
tiedLumikangas-Haaristo Sari
tiedMiettinen Sinikka
tiedMikola Johanna
tiedMänttäri Milla
tiedNevantaus Hanna
tiedNikkilä Leena
tiedNormasto Maarit
tiedNummela Mauri
tiedNyroos Jaana
tiedNyström Mervi
tiedOhvo Jussi
tiedOksanen Anu
tiedPitkänen Helena
tiedPortnoj Helena
tiedPuhakka-Nuolemo Satu
tiedPutkonen Tuija
tiedPöyhönen Minna
tiedRaitanen Jaana
tiedRantala Taina
tiedRosenberg Nina
tiedRytöhonka Klaus
tiedRäsänen Pia
tiedSaarinen Hanna
tiedSalminen Sirpa
tiedSalokannel Eeva
tiedSaren Teija-Rita
tiedSihvo-Viemerö Sinikka
tiedSipilä Sirpa
tiedTakala Tuija
tiedTanhuanpää Taina
tiedUhmavaara Tuija
tiedValdolin Päivi
tiedValli Kalervo
tiedVesanen Merja
tiedViherkoski Marja
tiedWiik Outi
tiedVuorela Anja


Liitteet:

Kasosvpj § 5
Liite 1:Esiopetuksen järjestämispaikat ja esiopetuspaikkojen enimmäismäärät