Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto815.01.20141

397-2014 (5120)

Perusopetuksen laatutyö Turussa

Tiivistelmä: -

Kasosvpj § 8

Rehtori Jarmo Salo:

 

Perusopetuslaki 21 § 2 momentti:

Opetuksen järjestäjän tulee arvioida antamaansa koulutusta ja sen vaikuttavuutta sekä osallistua ulkopuoliseen toimintansa arviointiin.

 

Opetus- ja kulttuuriministeriö (Okm) on laatinut Perusopetuksen laatukriteerit – oppaan, jonka perusteella kunnat ovat kehittäneet perusopetuksen laadunarviointijärjestelmiään.

 

Linkki: Okm/Perusopetuksen laatukriteerit 2012

Turku osallistui 2010 – 2011 seudulliseen hankkeeseen, jonka tuloksena syntyi julkaisu:

Laadun kulmakivet/perusopetuksen laadunarvioinnin kehittämissuunnitelma.

Hankkeeseen osallistuivat Turun Seudun Opetustoimen Foorumin (TSO) 12 kuntaa.

 

Turku sai Okm:ltä jatkorahoitusta vuosille 2012 – 2013 laatukriteerien käyttöönottamiseen.

Hankkeen läpivientiä varten perustettiin ohjausryhmä, joka koostui johtavista viranhaltijoista ja aluerehtoreista ja työryhmä, johon kuului kolme (3) opettajajäsentä ja kolme (3) rehtoria.

 

Hankkeen ohjausryhmä:

Vesa Kulmala, Pia Lagercrantz, Timo Jalonen, Liliane Kjellman, Outi Rinne, Maarit Jalo (Timo Lehtinen), Ari Rusi (1.8.2013 alkaen Sari Grönroos) ja Jarmo Salo.

 

Hankkeen työryhmä:

Kirsti Savikko, Timo Lehtinen, Aino Holmén, Elli Mansikkaniemi, Matias Saarukka ja Jarmo Salo (laatuvastaava). Työhön osallistui lisäksi lukuisa joukko asiantuntijoita eri osaamisalueilta.

 

Työryhmä muokkasi Perusopetuksen laatukriteerit-oppaan sisältämät 13 laatukorttia kolmeen kyselykokonaisuuteen: 1. Oppilaan arki, 2. Johtaminen, henkilöstö ja talous, 3. Ympäristö ja turvallisuus. Jokainen kyselykokonaisuus sisältää opetuksen järjestäjän ja koulun tason. Vastaajina toimivat oppilaat, huoltajat, koulujen opetushenkilöstö, rehtorit, tulosalueella toimivat johtavat viranhaltijat ja luottamushenkilöt (jaostot ja lautakunta). Kaikki kyselyt toteutetaan anonyyminä Webropol-alustalla suomen- ja ruotsinkielisenä.

 

Laatutyön toteuttaminen aloitetaan tammi-helmikuun vaihteessa 2014 Oppilaan arki -kokonaisuudella, joka liittyy kiinteästi käynnissä olevaan opetussuunnitelma 2016 -prosessiin.

Muut kyselykokonaisuudet toteutetaan vuonna 2015.

 

Kyselystä saatuja tuloksia käsitellään ensivaiheessa kouluittain ja yhteistyöalueittain. Toukokuussa järjestetään ensimmäiset ns. arviointipäivät (vrt. varhaiskasvatus), jossa saadun tiedon perusteella kehitetään perusopetuksessa havaittuja vahvuusalueita sekä tunnistetaan ja korjataan epäkohtia.

Koulun tasolla kehittämiskohteet kirjataan vuosisuunnitelmaan, opetuksen järjestäjän tasolla operatiivisiin sopimuksiin.

 

Laatutyön tavoitteena on arvioida annettavaa perusopetusta, tukea opetuksen korkeaa laatua ja monipuolista tarjontaa sekä erityisesti turvata opetukselliset ja sivistykselliset perusoikeudet lapsille ja nuorille asuinpaikasta, kielestä ja taloudellisesta asemasta riippumatta.

Perusopetuksen tulosaluejohtaja Outi Rinne:

 

Ehdotus        Varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto merkitsee asian tiedokseen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.