Wäinö Aaltosen koulu

Opetussuunnitelman päivitysmuutosehdotukset

syyskuu 2013

 

punaisella kirjoitetut osuudet poistetaan

vihreällä kirjoitetut osuudet lisätään opetussuunnitelmaan

 

Muutosehdotus 1

 

Todistukset

Kaikki oppilaat saavat

joulutodistuksen syyslukukauden lopussa ja lukuvuositodistuksen kevätlukukauden lopussa.

joulutodistus voidaan korvata huoltajan/huoltajien ja oppilaan kanssa käytävällä arviointikeskustelulla ajalla 1.12. – 31.1.

 

Toisen vuosiluokan lukuvuositodistuspohja (kevät) on yhtenäinen koko kaupungissa.

 

Käyttäytyminen arvioidaan numeroarvosanoin kaikilla luokka-asteilla.

Luokilla 1. – 2. oppiaineet arvioidaan sanallisesti.

Luokilla 3. – 6. kaikki oppiaineet arvioidaan numeroarvosanoin.

Poikkeus: Taitoaineet arvioidaan sanallisesti luokilla 1.- 4.

Valinnaiset aineet arvioidaan sanallisesti (hyväksytty/hylätty).

 

Koulun todistusten muokkaamisesta vastaavat rehtori ja opettajat yhdessä.

Muutokset todistuksiin tuodaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen johtokunnan hyväksyttäviksi.

 

Oppilas, joka siirtyy jonkin muun kunnan kuin Turun kaupungin kouluun, saa erotodistuksen. Erotodistus on muodoltaan joko välitodistuksen tai lukuvuositodistuksen kaltainen.

Siihen liitetään kuvaus Wäinö Aaltosen koulun opetussuunnitelmasta ja tuntijaosta.

Käyttäytymisen arviota ei merkitä erotodistukseen.

 

Muutosehdotus 2

 

Koko liikuntapainotus poistetaan OPS:sta, koska resurssi ei mahdollista toteuttamista. Toiseksi, kaikilla koulumme oppilailla on yhteinen mediapainotus.

LIIKUNTALUOKKATOIMINTA Wäinö Aaltosen koulussa

Wäinö Aaltonen/koulukohtainen osuus

Wäinö Aaltosen koulussa tarjotaan eri aineiden perusopetuksen lisäksi painotuksena liikuntapainotteista opetusta ensimmäisestä (1.) vuosiluokasta alkaen.

 

Wäinö Aaltosen koulun ympäristö tarjoaa poikkeuksellisen hyvät mahdollisuudet liikuntapainotteisuuden toteuttamiseen.

Koulun yhteydessä on liikuntahalli, hiekkakenttä (talvella luistelukenttä ja kaukalo) ja pururata (talvella hiihtolatu).

Lähimetsä tarjoaa upeat puitteet suunnistukselle ja retkeilylle.

 

Toteuttamisperiaatteita:

Liikuntapainotteinen luokka aloittaa toimintansa ensimmäisen kouluvuoden syyslukukaudella.

Opettaja päättää työtavoista.

 

Oppilaiden valinta:

Ensimmäisen luokan oppilaat valitaan huoltajien ilmoittaman kiinnostuksen mukaan.

 

Tavoitteet:

hyödyntää liikunnan mahdollisuuksia perusopetuksen tukena

lisätä oppilaiden kiinnostusta ja harrastuneisuutta liikuntaan

tukea oppilaan kiinnostusta liikunnallista elämäntapaa ja terveyttä kohtaan

korostaa hyötyliikunnan ja välituntiliikunnan merkitystä hyvinvoinnille

 

Arviointi

Noudatetaan Wäinö Aaltosen koulun oppilasarvioinnin kriteereitä.

 

 

Muutosehdotus 3

 

 

Mediapainotus Wäinö Aaltosen koulussa

(poistuva käsite: medialuokat, kaikille mediapainotus)

Wäinö Aaltonen/koulukohtainen osuus

Mediakasvatuksen käsite

Mediakasvatusta määritellään monin tavoin, eikä yhtä yhtenäistä määrittelyä ole olemassa.

Se on/voi olla.

oppia mediakentän kasvatuksesta ja opetuksesta (Werner, 1996),

kasvatus- ja viestintätieteellinen poikkitieteellinen tutkimusalue sekä opetuksen alue, jossa opitaan havaitsemaan ja tarkastelemaan median vaikutuksia ja merkityksiä yksilöille ja yhteiskunnille (Wikipedia, 2007) ja

sisällöllisiä ja pedagogisia ratkaisuja, joilla kehitetään oppilaan mediatajua (Kirjastot.fi, 2007).

 

Mediakasvatuksen taustalla on aina pedagoginen ote ja pyrkimys kasvatustyön kohteen taitojen, tietojen ja osaamisen harjaannuttaminen.

Mediakasvatuksesta puhuttaessa käytetään usein termejä viestintäkasvatus, medialukutaito, mediantaju, digitaalinen lukutaito.

Mediataitoja tulee harjoitella sekä viestien vastaanottajana että tuottajana (Mustonen 2004).

 

Mediakasvatuksen osa-alueita ovat:

välineiden käytön opettelu ja hallinta,

analysoinnin taito,

media-esitysten kriittinen arvioiminen ja

omien viestien/mediaesitysten tuottamisen taidot. 

 

Wäinö Aaltosen koulussa tarjotaan eri aineiden perusopetuksen lisäksi painotuksena mediapainotteista opetusta luokilla 1. – 6. siten, että yksi vuosiluokista opiskelee ko. ohjelman mukaan.

 

Toteuttamisperiaatteita:

Mediaopetus aloitetaan ensimmäisen kouluvuoden kevätlukukaudella.

Verkko-oppimisen edellyttämien tvt-taitojen kehittyessä ylemmillä luokilla lisääntyy samalla verkossa tapahtuva työskentely

Opettaja päättää työtavoista.

 

Oppilaiden valinta:

Ensimmäisen luokan oppilaat valitaan huoltajien ilmoittaman kiinnostuksen mukaan.

 

Tavoitteet:

Osa Wäinö Aaltosen koulun luokista toteuttaa mediapainotteista työskentelyä.

Oppilaille annetaan valmiuksia kohdata nykyaikaisen mediayhteiskunnan asettamia haasteita.

Tavoitteita yleisesti ovat

medialukutaito,

turvallinen verkkotyöskentely ja

sosiaalinen oppimisprosessi.

Oppimisympäristö perustuu verkko-oppimisen hyödyntämiseen koulutyössä.

Tavoitteita ovat lisäksi:

oppijan viestintä- ja mediataidon kehittäminen tavoitteellisen ja jatkuvan medialuokkatyöskentelyn avulla,

ilmaisu- ja vuorovaikutustaitoja kehittäminen,

median aseman ja merkityksen ymmärtämisen edistäminen,

oppijan mediankäyttötaitojen kehittäminen,

viestintätaitojen osallistuvan, vuorovaikutuksellisen ja yhteisöllisen viestinnän edistäminen,

yhteistyöverkostojen luominen ja ylläpito.

 

Viestintä- ja mediataito-aihekokonaisuuden tavoitteet ovat

perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2004)

Turun kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelmassa

 

Arviointi

Noudatetaan Wäinö Aaltosen koulun oppilasarvioinnin kriteereitä.

 

 

 

 

 

 

Mediapainotuksen

sisällöt luokilla 1 – 6

 

Luokat 1. – 2.

Luokat 3. – 6.

Oppilas tutustuu alkuopetuksen aikana seuraaviin medioihin: sanoma- ja aikakausilehdistö, elokuva, TV, radio ja www.

 

 

mediakriittisyyden perusvalmiuksia esim. faktan ja fiktion erottaminen

netiketti ja turvallinen internetin käyttö

media-ammattilaisen vierailu koulussa ja tutustuminen media-alan ammattilaisten työhön

säännöllinen yhteistyö lähikirjaston kanssa

säännöllinen sanoma- ja aikakauslehtien hyödyntäminen opetuksessa

luokan/ryhmien yhteinen kuvakertomus sähköisessä muodossa

 

 

 

Oppilas tiedostaa olevansa median tuottaja ja käyttäjä.

Syvennetään ja laajennetaan tutustumista median eri muotoihin.

 

oppimissisältöjen tuottaminen yhteisöllisesti (Wikit ja blogit)

netiketti ja turvallinen internetin käyttö, tekijänoikeudet ja lähteiden merkitseminen julkaisuissa

median vaikutus ja valta (kaupallisuus ja mainonnan maailma, mediatalot jne.)

laajeneva mediaoppimisympäristön hyödyntäminen osana omaa oppimisprosessia

oppimista tukevien videoiden tuottaminen

säännöllinen sanoma- ja aikakauslehtien hyödyntäminen opetuksessa

säännöllinen yhteistyö lähikirjaston kanssa

oman lehden julkaiseminen

Kaikki luokat käyttävät verkko-oppimisalustaa (Moodle, Edmodo…)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Muutosehdotus 4

 

 

käsityö/tekstiili

Wäinö Aaltonen/koulukohtainen osuus

1. luokka/keskeiset sisällöt

2. luokka/keskeiset sisällöt

Askartelu

juhlat: perinne/uutta

liimaaminen

muovailu

rei’itys

erilaiset materiaalit

Ompelu

kaavan käyttö

työn leikkaaminen

erilaiset kankaat ja langat

etu- ja pykäpisto

Lanka materiaalina

pujottelu

virkkaus: ketjusilmukoita koukulla

 

Painanta

Askartelu

juhlat: perinne/uutta

origami

huovutus

erilaiset materiaalit

 

Ompelu

oma kaava

työn kääntäminen oikeinpäin

erilaiset kankaat ja langat

 

Lanka materiaalina

punominen

ryijysolmu

virkkaus: kiinteä silmukka

Painanta

3. luokka/keskeiset sisällöt

4. luokka/keskeiset sisällöt

työturvallisuus

koneompelun alkeet

lankatyöt

silitys

ohjeiden seuraamisen harjoittelua

 

painanta

ompelukoneen käyttö

lankatyöt

kirjonta

tekstiilitieto

yksinkertainen vaate

joulu- tai pääsiäisaskartelu

5. luokka/keskeiset sisällöt

6. luokka/keskeiset sisällöt

ompelukoneen käyttö

neulonnan alkeet

alaosan vaate itselle

tilkkutyö

huovutus

lankatyöt

yläosan vaate itselle

neulonta: lapaset

saumurin käyttöön tutustuminen

vaatehuoltoa

ompelukoneen huolto

Erityispiirteet, painotukset

Valinnainen käsityö:

erikoistekniikka esim. silkkimaalaus

kudonta

saumurityö

Muuta:

3. - 6. luokalla on yksi lukukausi kumpaakin käsityötä

Luokat jaetaan kahteen ryhmään, jotka vaihtavat tekstiili- ja teknisenkäsityön lukuvuoden puolivälissä.

 

Poistuva teksti: Luokat 5. ja 6. jaetaan kahteen ryhmään (tekstiili/tytöt ja tekninen/pojat).

Mikäli oppilas haluaa edellä mainitusta jaosta poiketen toiseen käsityöryhmään (tekstiili/tekninen), on huoltajan tehtävä vapaamuotoinen, perusteltu ja kirjallinen anomus koulun rehtorille.

Anomus tehdään oppilaan ollessa neljännellä (4.) luokalla ja viimeistään ko. huhtikuun aikana.

Mikäli rehtori hyväksyy anomuksen, on valinta pysyvä sekä viidennen (5.) että kuudennen (6.) luokan ajan. )

 

 

 

 

 

 

 

Muutosehdotus 5

 

Kielipainotteisuus Wäinö Aaltosen koulussa

Wäinö Aaltonen/koulukohtainen osuus

Wäinö Aaltosen koulussa tarjotaan eri aineiden perusopetuksen lisäksi painotuksena englantirikasteista opetusta luokilla 1. – 6., että yksi vuosiluokka opiskelee englantirikasteisen ohjelman mukaan.

Kielipainotteinen opetus on tarkoitettu:

Wäinö Aaltosen koulun ensimmäisen luokan oppilaille, jotka yhdessä vanhempien kanssa ovat kiinnostuneita kaksikielisen opetuksen tarjoamista mahdollisuuksista ja ovat valmiita työskentelemään tavoitteiden saavuttamiseksi.

Wäinö Aaltosen kouluun muualta siirtyville oppilaille, mikäli luokalla on tilaa ja oppilas osoittaa riittävää koulukypsyyttä, keskittymiskykyä ja kielellistä kehitystasoa.

 

Toteuttamisperiaatteita:

Englannin kieli omaksutaan vähitellen pitkän ajan kuluessa lapsen nopeaa ulkoaoppimiskykyä hyödyntäen.

Erityistä huomiota kiinnitetään siihen, ettei oman äidinkielen tai muiden taitojen kehittyminen saa mitenkään vaarantua.

Vierasta kieltä opitaan koulupäivän rutiineissa ja eri oppiaineiden yhteydessä. Opetusta kevennetään leikeillä, lauluilla, vieraskielisillä videoilla yms.

Opetuksessa pyritään hyvään ääntämiseen mm. runsaasti puhumalla.

 

Muuta huomioitavaa:

Jos oppilas tulee valituksi englannin kieliluokalle, hänen ensimmäinen vieras kielensä (A1-kieli) on englanti.

Jos opiskelu kieliluokalla tuottaa ylivoimaisia vaikeuksia oppilaalle, siirtyminen koulun muille luokille on mahdollista.

 

Oppilaiden valinta:

Kielipainotteiselle ensimmäiselle luokalle hyväksyttäviltä edellytetään riittävää koulukypsyyttä, keskittymiskykyä ja kielellistä kehitystasoa. Pyrkijöiltä ei edellytetä lukutaitoa, eikä englannin kieleen liittyvää osaamista.

Englanninkieliset leikkikoulut ja kerhot eivät takaa pääsyä kieliluokalle.

Luokalle valitaan testin tulosten perusteella korkeintaan 23 oppilasta.

Testin järjestävät ja arvioivat erityisopettaja ja tarpeellinen määrä kielipainotteisella luokalla toimineita/toimivia opettajia.

Valintatilaisuus järjestetään edeltävän lukuvuoden keväällä.

Valintatilaisuutta ei uusita testiin osallistujan poissaolon takia.

Pyrkijöiden määrän mukaan järjestetään joko yksi tai kaksi valintatilaisuutta.

Kielipainotteista luokkaa voidaan täydentää myöhemmin, mikäli luokan oppilasmäärä ei ole määrätyssä maksimissaan ja oppilas osoittaa riittävää suomen ja englannin kielitaitoa.

Em. koskee myös muualta Wäinö Aaltosen kouluun siirtyviä oppilaita.

Oppilashuoltoryhmän suosituksesta, rehtori voi oppilashuollollisista syistä ylittää alla

mainittavat maksimioppilasmäärät enintään yhdellä oppilaalla.

Oppilaan siirtyminen kielipainotteiselle luokalle harkitaan tapauskohtaisesti testimenettelyn jälkeen. Testin järjestävät ja arvioivat kielipainotteisen luokan opettaja ja erityisopettaja.

Kuudennen (6.) vuosiluokan aikana luokkaa voidaan täydentää vain oman oppilasalueen oppilailla em. perustein (oppilasmäärä ei ole maksimissa ja oppilas osoittaa riittävää suomen ja englannin kielitaitoa järjestetyssä testissä).

Englantipainotteisten luokkien maksimioppilasmäärät ovat:

1. – 2. luokka/23 oppilasta

3. – 6. luokka/26 oppilasta

 

 

 

 

 

 

 

 

Englantirikasteinen opetus

Englantirikasteinen opetus noudattaa CLIL-periaatteita (Content and Language Integrated Learning). Kieli ei ole pelkästään opetuksen ja oppimisen kohde, vaan myös väline eri oppiaineiden sisältöjen oppimisessa. Oppilaiden äidinkielellä ja englannin kielellä annettu opetus muodostavat kokonaisuuden.

Opetus tapahtuu kaksikielisesti siten, että oppimistilanteissa käytetään tarkoitukseen ja tilanteeseen soveltuvaa kieltä.

Äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa käytetään pelkästään suomen kieltä.

Opetuksessa noudatetaan Wäinö Aaltosen koulun voimassa olevaa opetussuunnitelmaa. Kolmannella luokalla aloitetaan A1-kieli (englanti).

Tavoitteet

Oppilas iloitsee englannin kielen oppimisesta.

Hän yrittää ymmärtää vieraskielisen viestin ja hänelle kehittyy halu, rohkeus ja taito käyttää englannin kieltä.

Oppilas omaksuu sanastoa, sanontoja ja rakenteita ja selviytyy luokkatasolleen sopivista viestimistilanteista englannin kielellä.

Oppilas tutustuu englantia puhuvien maiden kulttuureihin ja kiinnostuu niistä.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Muutosehdotus 6

 

 

 

4. LUKU - OPPIMISEN JA KOULUNKÄYNNIN TUKI

 

yleistä

Ko. luvun tarkka sisältö ja vastuut ovat luettavissa alla olevista linkeistä.

Koulukohtaisessa osassa on selvitetty tarvittaessa lyhyesti keskeiset asiat.

 

Opetushallitus/opetussuunnitelman perusteet:

http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/opetussuunnitelmien_ja_tutkintojen_perusteet/perusopetus

muutokset 1.8.2010 alkaen:

http://www.oph.fi/download/132307_Perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteiden_muutokset_2010.pdf

 

Turun kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelman kuntakohtainen osio ja muutokset:

http://www.turku.fi/Public/Default.aspx?nodeid=4707&culture=fi-FI&contentlan=1

 

Oppimisen ja koulunkäynnin tuessa keskeistä ovat:

lähtökohtana ovat oppilaan vahvuudet ja oppimis- ja kehitystarpeet

oppilaalla on oikeus riittävään ja oikea-aikaiseen tukeen

opiskelu tapahtuu ensisijaisesti lähikoulussa

oppilaan ja huoltajan osallisuus välttämätöntä koulunkäynnin järjestelyihin

tuki on porrastettu: 1. yleinen tuki, 2.tehostettu tuki, 3. erityinen tuki

 

yleinen tuki

Yleisessä tuessa keskeistä:

eriyttäminen

joustava ryhmittely

opettajien yhteistyö

ohjaaminen

tukiopetus

osa-aikainen erityisopetus

avustaja

ks. tarkastuslista: linkki

oppimissuunnitelman tekeminen on mahdollista: linkki

 

tehostettu tuki

Tehostetussa tuessa keskeistä:

säännöllistä tai useita tukimuotoja samanaikaisesti

koulupsykologin tutkimukset tarvittaessa

pedagoginen arvio tehdään aina: linkki

oppimissuunnitelma tehdään aina: linkki

 

 

erityinen tuki

Erityisessä tuessa keskeistä:

Erityistä tukea annetaan niille oppilaille, joiden kasvun, kehityksen tai oppimisen tavoitteiden saavuttaminen ei toteudu riittävästi muilla tukitoimilla.

jos oppilas ei saavuta oppiaineen ydinsisältöihin liittyviä tavoitteita, oppimäärä voidaan yksilöllistää ja siirrytään erityisen tuen piiriin

integroitu opetus, pienryhmäopetus, osa-aikainen erityisopetus

koulupsykologin tutkimukset tarvittaessa

pedagoginen selvitys: linkki

erityisen tuen päätös

HOJKS: linkki