Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto | 43 | 25.09.2013 | 3 |
10536-2013 (011)
Varhaiskasvatuksen laadunhallinta
Tiivistelmä: -
Kasosvpj § 43
Palvelupäällikkö Ulla Soukainen ja tulosaluejohtaja Maija-Liisa Rantanen:
Kuntien laajasti käyttämä toiminnan kehittämisen työkalu ja itsearviointityön pohjana toimiva kriteeristö Common Assessment Framework (CAF) on EU-jäsenmaiden yhteistyönä kehitetty julkisen sektorin organisaatioiden laadunarviointityökalu. CAF-mallin perusajatuksena on kokonaisvaltainen laadunarviointi, jossa tarkastellaan paitsi eri tulosalueita, myös organisaation toimintatapoja, joilla mahdollistetaan hyvien tulosten syntyminen.
Turun varhaiskasvatuksen laadunhallintaprosessissa käytetyt kriteerit on muokattu perusopetuksen laatukriteerien sekä CAF-mallin pohjalta. Aineistoa itsearviointia varten kerätään systemaattisesti. Laadun arviointi tapahtuu suhteessa kuvattuihin prosesseihin ja käytettävissä olevaan materiaaliin pisteyttämällä kukin arvioitava kohta 1-100. Laatuprosessissa on sovittu, että CAF-auditointipäivät järjestetään joka toinen vuosi. Ensimmäisen kerran auditointipäivät järjestettiin kesäkuussa 2011.
Varhaiskasvatuksen toiset auditointipäivät järjestettiin 8.-9.8.2013 palvelujohtajan johdolla. Hallinnonjärjestämispäätöksen mukaan palvelujohtaja vastaa laatu- ja arviointityöstä. Läsnä olivat varhaiskasvatuksen johtotiimi, laaturyhmä sekä ulkopuolisena auditoijana ensimmäisenä päivänä hyvinvointitoimialalta laatuasiantuntija Elisa Vuorinen. Ensimmäisen päivän aikana arvioitiin arviointijärjestelmän toimintaan liittyvät osa-alueet: henkilöstö, johtajuus, strategia, kumppanuudet ja prosessit. Toisena päivänä tarkastelun kohteena olivat tuloksiin liittyvät osa-alueet: henkilöstötulokset, asiakas- ja kansalaistulokset, yhteiskunnalliset tulokset sekä keskeiset suorituskykytulokset. Jokainen osa-alue pisteytettiin sekä vahvuuksia että kehittämiskohteita silmällä pitäen. Alla olevassa taulukossa pisteytystä on vertailtu suhteessa vuonna 2011 suoritettuun arviointiin.
Taulukko 1. CAF-pisteytysten vertailua vuosien 2011 ja 2013 arvioinneista.
| 2011 | 2013 |
| ||
Aihealue | Vahvuudet | Kehittämis-kohteet | Vahvuudet | Kehittämis-kohteet | Pisteytys |
Johtajuus | 52 | 25 | 75 | 31 | 1-10 ei näyttöä 11–30 vähän näyttöä joissakin toiminnoissa 31–50 selkeää näyttöä toiminnan kannalta keskeisistä asioista 51–70 vahvaa näyttöä lähes kaikkien oleellisten toimintojen osalta 71–90 erittäin vahvaa näyttöä kaikilta toimialueilta 91–100 erinomainen taso verrattaessa muihin organisaatioihin kaikilta merkityksellisiltä toiminta-alueilta
|
Strategiat ja toiminnan suunnittelu | 32 | 24 | 65 | 50 | |
Henkilöstö |
| 25 | 55 | 35 | |
Kumppanuudet ja resurssit | 58 | 27 | 65 | 27 | |
Prosessit | 54 | 33 | 75 | 32 | |
Asiakas- ja kansalaistulokset | 31 | 17 | 65 | 20 | |
Henkilöstötulokset | 40 | 14 | 33 | 10 | |
Yhteiskunnalliset tulokset | 31 | 12 | 31 | 10 | |
Keskeiset suorituskykytulokset | 49 | 19 | 71 | 13 |
Kehittämiskohteina eri osa-alueilta nousivat seuraavat:
-johtajuus: päättäjäyhteistyö, yksikkökäytäntöjen erilaisuus
-strategiat ja toiminnan suunnittelu: strategian jalkautus, byrokratia
-henkilöstö: korkeakouluyhteistyö, uudelleensijoitukset
-kumppanuudet ja resurssit: kiinteistöt, resurssipula
-prosessit: prosessikuvausten hyödyntäminen
-asiakas- ja kansalaistulokset: päivähoitojono, asiakkaan osallisuus
-henkilöstötulokset: palkitsemisjärjestelmä, luotettavien mittarien puute
-yhteiskuntavastuutulokset: luotettavat mittarit, ajatuksista käytäntöön
-keskeiset suorituskykytulokset: sanat teoiksi, taloushallinnan seuranta.
Yllä olevien teemojen tarkastelua jatketaan auditointiryhmässä 19.11.2013, jolloin päätetään, kehittämiskohteiksi valittavat kaksi osa-aluetta. Kehittämiskohteet huomioidaan varhaiskasvatuksen operatiivisessa palvelusopimuksessa ja tulosalueen muissa kehittämissuunnitelmissa.
Kokouksessa varhaiskasvatus- ja perusopetusjaoston jäsenille esitellään varhaiskasvatuksen CAF-arviointijärjestelmän prosessi ja käydään läpi vuoden 2013 auditoinnin keskeisimmät tulokset.
Oheismateriaali 1 Varhaiskasvatuksen laadunhallinta CAF-arviointi
Ehdotus Kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto merkitsee varhaiskasvatuksen laadunarviointiprosessin tiedokseen.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.