Koulutuksellista tasa-arvoa edistäviin toimenpiteisiin kohdennetun valtionavustuksen käyttö 2013 - 2014
Perusopetuksen tulosaluejohtaja Outi Rinne:
Turku on saanut opetus- ja kulttuuriministeriöltä valtion erityisavustusta 2 237 182€ koulutuksellista tasa-arvoa edistäviin toimenpiteisiin vuosille 2013 ja 2014.
Erityisavustusta voidaan käyttää koulutuksellista tasa-arvoa edistäviin toimenpiteisiin, jotka kohdistuvat
- koulujen välisten erojen vähentämiseen
- Lähtökohdiltaan muita heikompien koulujen toiminnan ja laadun tukemiseen
Rahoitus kohdennetaan muita heikommassa asemassa oleville kouluille ottaen huomioon
- 30-54 –vuotiaan väestönosan keskimääräistä heikompi koulutustaso
- Keskimääräistä suurempi työttömyysaste
- Keskimääräistä suurempi maahanmuuttajaosuus
Rahoitusta on haettu ja aiotaan käyttää seuraaviin tarkoituksiin:
- Yhteisöpedagogi tai sosionomi ohjaajana kouluyhteisössä Oppilaiden selviytymistä, itsenäistä elämänhallintaa ja kiinnittymistä kouluyhteisöön voidaan tukea siten, että opetuksesta vastaavan opettajan rinnalla toimii henkilö, jonka toimenkuvassa painottuu yhteisökasvatus, osallistava toiminta, nuorten elämä nhallinnan tukeminen sekä sosiaalinen että psyykkinen vahvistaminen
- Osa-aikaisen erityisopetuksen lisääminen Oppimisen esteiden poistaminen on moniammatillistatyötä, jossa erityisopettajan toiminta luokan-/aineenopettajan työn tukena on tärkeää. Erityisopettaja voi toimia myös yhteisopettajana luokassa. Monilla oppilailla on tarve tehostettuun tai erityiseen tukeen. Tällöin osa-aikaisen erityisopetuksen merkitys korostuu ja se voi olla ratkaisevaa oppilaan oppimisen ja kasvun kannalta.
- Koulunkäyntiavustajien lisääminen Jotta koulut voisivat tehokkaammin hyödyntää kolmiportaisen tuen mallia, tulisi avustavaa henkilöstöä olla riittävästi.
- Tukiopetusresurssi ja läksyjenluvun ohjaus Tukiopetusta voidaan kouluissa hyödyntää eri tavoin. Opetussuunnitelman mukaisesti sitä annetaan yksilö tasolla vaikeuksien ilmaannuttua. Usein koulut järjestävät läksyjen luvun tukea koulupäivänpäätteeksi.
- Retketelämyksien antajana Huoltajat eivät usein kykene tarjoamaan lapsille vapaa-aikana harrastuksia, kulttuurielämyksiä tai viemään heitä avartaville retkille. Koulu voi tarjota näitä elämyksiä ja näin laajentaa oppilaiden elämänpiiriä.
- Henkilöstöntäydennyskoulutus Sosiaalisten taitojen vahvistamiseen, yhteisöllisyyden ja osallisuudenlisäämiseen, erilaisen oppijan kohtaamiseen sekä eri kulttuuritaustoista tulevien oppilaiden tukemiseen tarvitaan täydennyskoulutusta
- Kodin ja koulun yhteistyö Huoltajat tarvitsevat usein tukea kasvatuskysymyksissä. Puutteellinen suomen kielen taito ja heikko suomalaisten käytänteiden tuntemus aiheuttavat kouluille lisää haasteita.
- Psykososiaalisen tuen lisääminen Kyseessä olevilla alueilla koulut tarvitsevat lisää koulupsykologin ja koulukuraattorin työaikaa. Oppilashuoltotyö on useilla alueilla poikkeuksellisen vaativaa.
Perusopetuksen tulosaluejohtaja Outi Rinne:
EhdotusKasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto merkitsee asian tiedokseen.