Sopimus ammatillisen koulutuksen tuottamisesta vuonna 2013 ja taloussuunnitelmakaudella 2014-2016

 

Sopimuksen tarkoitus

Tällä operatiivisella palvelutuotantosopimuksella pääprosessia edustava palvelujohtaja ja palvelutuotantoa edustavat tulosaluejohtajat sopivat kasvatus- ja opetuslautakunnan ja kaupunginhallituksen välisen strategisen palvelusopimuksen asettamien tavoitteiden mukaisesta palvelutoiminnan laajuudesta ja resursseista sekä toimista palvelutuotannon kehittämiseksi.

 

Sopimusosapuolet

Tämän sopimuksen osapuolia ovat:

Nuorten ja aikuisten opetuksen pääprosessi, jota edustaa palvelujohtaja Mika Helva sekä ammatillisen koulutuksen tulosalue, jota edustaa tulosaluejohtaja Hannu Immonen.

 

Sopimuksen hyväksyy Turun kasvatus- ja opetuslautakunta.

 

Raportointi ja seurattavat mittarit

Tulosalue huolehtii siitä, että pääprosessi saa käyttöönsä tarvittavat raportit palvelutuotannon tilasta ja kehittämistarpeiden edistymisestä. Sopimuksen toteutuminen raportoidaan kaksi kertaa vuodessa: syksyllä kevätkauden osalta ja tilinpäätöksen yhteydessä koko vuoden osalta. Raportit viedään suomenkielisen lukio- ja ammattiopetusjaoston kautta kasvatus- ja opetuslautakuntaan.

 

 

 

 

 

 


Toiminta ja resurssit

 

*TP 2012

2013

2014

2015

2016

Menot

32 524 t€

41 214 t€

34 000 t€ ?

 

 

Tulot

2 519t€

2 524 t€

2 500 t€ ?

 

 

Netto

-30 005 t€

- 38 690 t€

- 39 580 t€ (+ 2,3 %)

+2,3 % (+ mahd logistiikkakeskus ja taitaja 2015)

+ 3,0 %

Nuorten ammatillisen koulutuksen menot

27 992 t€

37 825 t€

38 695 t€ (+ 2,3 %)

39 585 t€ (+ 2,3 %)

+ 3,0 %

Nuorten ammatillisen koulutuksen tulot

2 506 t€

2 524 t€

2 582 t€ (+ 2,3 %)

2 641 t€ (+ 2,3 %)

+ 3,0 %

Nuorten ammatillisen koulutuksen laskennalliset valtionosuudet

37 429 t€

37 624 t€

 

 

 

Oppisopimuskoulutuksen menot

4 532 t€

3 389 t€

 

 

 

Oppisopimuskoulutuksen tulot

13 t€

-

 

 

 

Oppisopimuskoulutuksen laskennalliset valtionosuudet

6 515 t€

6 064 t€

 

 

 

Opetustuntien määrä

28 h/ov

28 h/ov

28 h/ov

28 h/ov

28 h/ov

Vuosiopiskelijat

3756

3800

3800

3800

 

Oppisopimuksen lisäkoulutusopiskelijat

1158

950

850

850

 

Oppisopimuksen perustutkinto-opiskelijat

407

404 (20.1.2013)

 

 

 

Oppisopimuksen osaamisohjelman lisäkoulutusopiskelijat

 

85

 

 

 

Hojks opiskelijoiden määrä

390

380

380

380

 

Henkilöstön määrä

(henkilökeskuksen htv:t)

416

418

418

418

 

Henkilöstön sairauspoissaolo %

2,8 %

2,7 %

2,6 %

2,5 %

 

`* TP 2012 luvut eivät sisällä kiinteistö-(mm. vuokrat, vahtimestarit, sähkö, vesi), it-, ja puhepalvelumenoja.

Tavoitteet

Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen kasvatus ja opetus

SPS:n strategiset tavoitteet

Toisen asteen koulutuksen vetovoiman ja laadun varmistaminen

Tuotetaan alueen työelämän tarpeita vastaavaa koulutusta

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Tarjonta vastaa alueellisiin tarpeisiin

Koulutustarjonnan suunnittelussa otetaan huomioon kaupungin osaamis-, yrittäjyys ja elinkeino-ohjelman mukaiset kärkialat (bio- ja materiaaliteknologia, matkailu- ja kulttuuriala, meri- ja metalliteollisuus, ICT, logistiikka ja ympäristötalous) ja työvoimapula-alat (hoito- ja huolenpito, talous- ja myyntiala sekä puhdistuspalvelu- ja kotitalousala). Hyödynnetään alueellisia ja alakohtaisia ennakointitietoja koulutusten suuntaamisessa ja sisällöllisessä kehittämisessä. Palvelujohtaja, tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt

 

Oppisopimuksessa on monipuolinen koulutustarjonta. Johtava oppisopimustarkastaja

Tarjonta-arvioinnin tekeminen aloituspaikkapäätösten yhteydessä

 

Kärki- ja työvoimapula-alojen aloituspaikat

BIO

kemianalan perustutkinto (16)

laboratorioalan perustutkinto (16)

lääkealan perustutkinto (20)

LOGISTIIKKA

logistiikan perustutkinto

MATKAILU JA PALVELU

hotelli- ja ravintola- ja cateringalan perustutkinto

matkailualan perustutkinto

MERI JA TEKNOLOGIATEOLLISUUS

kone- ja metallialan perustutkinto

SOSIAALI- JA TERVEYSALA

 

KOTITYÖ- JA PUHDISTUSPALVELUALA

 

Eri tutkintojen määrä oppisopimuksessa

Arviointi tehty aloituspaikkapäätöksen yhteydessä

 

Osuuspaikoista

 

 

52

 

 

 

 

 

 

54

 

 

206

 

 

 

 

 

 

108

 

 

 

180

 

48

 

 

Oppisopimuksessa 150 eri tutkintoa

 

 

 

 

 

 

Opintojen yksilöllistämisen ja henkilökohtaistamisen kehittäminen

Tutkinnon suorittamisen nopeuttaminen

Rehtorit ja koulutuspäälliköt

 

Tutkinnot osien suorittamismahdollisuudet eri tutkinnoista

Rehtorit ja koulutuspäälliköt

Alle tavoiteajojen suorittaneiden määrä

 

Pilotit, jossa ainakin yksi tutkinnon osa on toisesta tutkinnosta

40 (4 %)

 

 

Yksi pilotti on käynnissä (maramerkonomi)

 

 

Koulutus on laadukasta, asiakkaat haluavat palveluihimme ja ovat niihin tyytyväisiä

Opetuksen resursointi on riittävää. Tulosaluejohtaja

 

 

Henkilökunnan osaaminen on ajantasaista ja sitä kehitetään systemaattisesti. Tulosaluejohtaja ja koko henkilöstö

 

Toiminnanohjausjärjestelmän ja prosessien kuvaaminen, arviointi ja kehittäminen

Tulosaluejohtaja, rehtorit ja laatukoordinaattori

Opiskelijatyytyväisyyskyselyn kysymys: Saan riittävästi ohjausta opiskeluuni

 

koulutukseen käytettävät resurssit, eurot/hlö

 

 

Järjestelmä otettu vaihettain käyttöön

3,5 (asteikko 1-5)

 

 

 

400 euroa/hlö (1,4 % palkkakuluista)

 

 

Järjestelmä täydessä ytössä 2015

 

Opettajien ammattitaidon kehittäminen

Opettajien työelämäosaamista vahvistetaan säännöllisten työelämäjaksojen tai kansainvälisen vaihdon kautta noin kahden viikon jaksoilla Tulosaluejohtaja

Opettajien työelämäjaksot (sisältää myös omaehtoiset työelämäjaksot ja kansainvälisen vaihdon). Jakson pituus vähintään 2 vko.

15 jaksoa

Mahdolliset sijaiskustannukset

Koulutuksen vaikuttavuus

Työllistyminen ja jatko-opintoihin pääseminen tilastokeskuksen tilastojen mukaisesti Tulosaluejohtaja ja koko henkilöstö

Töissä tai jatko-opinnoissa kahden vuoden kuluttua koulutuksesta olevien osuus

85 % (nyt 84,7 %)

 

Lukioiden ja ammatillisen koulutuksen yhteistyö

Järjestetään yhteisiä kursseja ja johdon tapaamisia, yhteinen opiskelijahuoltoryhmä aloittaa Tulosaluejohtaja

mahdollistetaan osallistuminen lukio jne

järjestetään yhteisiä koulutuspäiviä opettajille

Tiivistetään ja kehitetään yhteistyötä.: Järjestelmän saaminen yhteisten kurssien toteuttamiseksi, esimerkiksi verkkokurssitarjonnan kehittäminen. Opiskelijahuollon kehittäminen yhteistyössä. Johdon tapaamiset ja henkilöstön yhteiset koulutustilaisuudet.

Johdon tapaamiset jatkuvat.

 

Sekä lukio että ammatillinen koulutus tarjoavat verkkokursseja yhteisellä tarjottimella. Kehitetään Turun seudun etärenkaan toimintaa ammatillisen koulutuksen tarjontaa lisäämällä. (Etärengas = Turun seudun toisen asteen yhteinen etä- ja verkko-opetus rengas)

 

Yhteisiä koulutuspäiviä on toteutunut 1-2 kpl

 

TVT osaamisen vahvistaminen sekä tieto- ja viestintätekniikan käytön lisääminen

Mobiilipedagogiikan hyödyntäminen

 

Käytössä pilottitutkinnoissa

 

kaksi pilottia käynnissä (sote ja kauppa)

 

 

Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia

SPS:n strategiset tavoitteet

Peruskoulun päättäneiden koulutustakuun toteuttaminen ja opiskelijoiden ohjaaminen oikeaan koulutukseen

Vahvistetaan opiskelijoiden ja henkilökunnan hyvinvointia ja turvataan hyvinvointipalveluja.

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Opiskelijoilla on riittävät tukiresurssit

Opiskelijoilla on käytettävissä riittävästi tukihenkilöitä. tulosaluejohtaja ja lautakunta

Opinto-ohjaajat/ tutkintotavoitteiset opiskelijat

 

Psykologien määrä/ tutkintotavoitteiset opiskelijat

 

Kuraattorit/ tutkintotavoitteiset opiskelijat

 

Urasuunnittelijat/ tutkintotavoitteiset opiskelijat

 

Opiskelijatoiminnan koordinaattori

1/ 400

 

 

3/3800

 

 

2/3800

 

 

2/3800

 

 

1/ 3800

 

kaikki yhteensä 1/230

 

Henkilöstö voi hyvin

Henkilöstön työtyytyväisyys ja kunta10 kyselyissä hyvinvoinnin kokeminen/ tuloselujohtaja ja rehtorit / koko henkilöstö

Kunta10: Mittari: työn palkitsevuus (asteikko 1-4)

2,5 (asteikolla 1-4)

 

Henkilöstön osaaminen ajantasaista ja kehittyvää

Mahdollistetaan opettajien kelpoisuuden hankkiminen Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt

Kelpoisten opettajien osuus

84,5 % (nyt 84,2 %)

 

 

 

Opiskelijoiden riittävä tuki

Tukipalvelujen avulla ehkäistään keskeyttämistä ja tuetaan valmistumista sekä ohjataan keskeyttäjät jatkotoimenpiteisiin

Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt

Keskeyttämisprosentti

 

 

alle 10%

 

 

 

Tasa-arvo koulutuspalveluissa

Järjestetään tasa-arvokoulutusta henkilöstölle, jossa henkilöstö perehdytetään tasa-arvo-suunnitelmaan ja vähemmistösukupuolen opiskelijoille tukiryhmiä

Tulosaluejohtaja

Toteutettujen tasa-arvokoulutusten lukumäärämäärä (kaikilla ollut mahdollisuus osallistua)

Vähemmistösukupuolien tukiryhmät olemassa

 

1 / koulutalo

 

 

perustettu

 

Yhteiskuntatakuun / nuorisotakuun toteuttaminen

Peruskoulun päättäville kehitetään oppisopimusvaihtoehto Johtava koulutustarkastaja

Tehostetaan valmistavien ja valmentavien koulutusten käyttöä nuorisotakuun toteuttamisessa Rehtori ja koulutuspäällikkö

Nuorisotakuun mukaiset oppisopimuspaikat käytössä

Kaikki paikat käytössä

100 % käyttöaste kummissakin

 

Vahvistetaan opiskelijoiden ja henkilökunnan osallisuutta

Opiskelijoiden vaikutusmahdollisuuksia sekä

opettajien ja opiskelijoiden osallistumista yhteisten tapahtumien suunnittelemiseen lisätään

Opiskelijapalautteen ottaminen ja opiskelijoiden kuuleminen koulutuksissa

 

Yhteisten tapahtumien määrä

Toteutuu kaikissa

tutkinnoissa

 

Jokaisessa koulutusyksikössä vähintään yksi tapahtuma

 

 

Toiminnan tehostaminen

SPS:n strategiset tavoitteet

Valtionosuus kattaa toiminnasta aiheutuneet kustannukset vos-pohjaisissa koulutuksissa

Valtionosuuteen oikeuttavat paikat ovat käytössä

Henkilöstön käytön tehostaminen

Turvalliset ja tarkoituksenmukaiset tilat

Rakenteellisten uudistusten eteenpäin vieminen

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Valtionosuus kattaa koulutuksen kustannukset

Koulutukset tuotteistetaan ja lähiopetustunnit kohdennetaan uudella tavalla / rehtorit, koulutuspäälliköt ja vastuuopettajat

selvitetään opetukseen kohdentuva osuus vos-yksikköhinnasta

selvitetään tuotteistamisen yhteydessä

 

Valtionosuuteen oikeuttavat paikat ovat käytössä

Pidetään huoli, että vuosikeskiarvon mukaisesti koulutuspaikat ovat käytössä / palvelujohtaja, tulosaluejohtaja, rehtorit, koulutuspäälliköt

vos-pt paikkojen käyttöaste

100 %

 

Tilojen tehokas käyttö

Käytön seuraaminen primus/kurre opiskelijahallintajärjestelmän kautta Tulosaluejohtaja

Järjestelmä otetaan käyttöön

Käytössä

 

Yhteistyö Turun ulkopuolisten oppilaitosten kanssa

Toimitaan yhteistyösopimuksen mukaisesti ja toteutetaan Taitaja 2015 yhdessä Tulosaluejohtaja

Yhteistyöryhmien (koulutuksenjärjestäjät, rehtorit ja oppisopimus) kokousten määrä

Edustajamme mukana kaikissa yhteistyöryhmien kokouksissa

 

 

Kestävä kehitys

SPS:n strategiset tavoitteet

Ilmasto- ja ympäristöohjelman toteuttaminen

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Energian kulutuksen vähentäminen

Kiinnitetään huomiota valojen ja laitteiden sammuttamiseen sekä energian kulutuksen aktiivinen seuranta Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt sekä ekotukihenkilöt

Energian kulutus

Energian kulutus vähenee 2 % (käyttösähkö ja vesi)

 

Kestävä kehitys otetaan huomioon liikkumisessa

Pyritään lisäämään linja-auton käyttöä työmatkoilla ja työssä Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt

Kokeillaan yksikkökohtaisia linja-autolippuja, jotka ovat käytössä keskustan työpaikkakäynneillä

Kokeilu menossa eri koulutaloissa

 

 

Materiaalit ja kestävä kehitys

Paperin kulutuksen vähentäminen ohjelmoimalla kopiokoneet ottamaan kaksipuolisia kopioita oletuksena ja selvitetään opiskelijakohtaiset kiintiöt Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt

Varmistetaan kierrätysastioiden riittävä määrä eri yksiköissä Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt

Kopiokoneissa oletuksena kaksipuolinen kopiointi

 

Opiskelijakohtaiset tulostuskiintiöt

 

Yksikkökohtaiset kierrätysastiat

Käytössä viimeistään syksystä 2013

 

Selvitetään käyttöönoton mahdollisuus

 

Joka yksikössä

 

Kestävän kehityksen toimintakulttuurin luominen

Osallistutaan kestävän kehityksen kampanjoihin Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt

Kestävän kehityksen esille tuominen yksiköissä

 

Jokaisessa yksikössä korostetaan yhteisissä tilaisuuksissa/ kokouksissa kestävän kehityksen mukaisten toimintatapojen tärkeyttä