Sopimus lukiopalvelujen tuottamisesta vuonna 2013 ja taloussuunnitelmakaudella 2014–2016

 

Sopimuksen tarkoitus

Tällä operatiivisella palvelutuotantosopimuksella pääprosessia edustava palvelujohtaja ja palvelutuotantoa edustava tulosaluejohtaja sopivat kasvatus- ja opetuslautakunnan ja kaupunginhallituksen välisen strategisen palvelusopimuksen asettamien tavoitteiden mukaisesta palvelutoiminnan laajuudesta ja resursseista sekä toimista palvelutuotannon kehittämiseksi.

 

Sopimusosapuolet

Tämän sopimuksen osapuolia ovat:

Nuorten ja aikuisten opetuksen pääprosessi, jota edustaa palvelujohtaja Mika Helva sekä lukio-opetuksen tulosalue, jota edustaa tulosaluejohtaja Esko Heikkonen.

 

Sopimuksen hyväksyy Turun kasvatus- ja opetuslautakunta.

 

Raportointi ja seurattavat mittarit

Tulosalue huolehtii siitä, että pääprosessi saa käyttöönsä tarvittavat raportit palvelutuotannon tilasta ja kehittämistarpeiden edistymisestä.

 

Sopimuksen toteutumista seurataan kaksi kertaa vuodessa.

 


Toiminta ja resurssit

 

2012 (tilinpäätös)

2013

2014

2015

2016

Menot

19,114

21,716

 

 

 

Tulot

0,408

0,379

 

 

 

Netto

- 18,706

- 21,337

+ 2,3 %

+ 2,3 %

+3,0 %

Laskennallinen valtionosuus

23,611

23,646

23,6

23,6

23,6

Henkilöstön määrä

(henkilökeskuksen htv:t)

253,7

253

250

250

250

Sairauspoissaolot

1,7

1,5

1,5

1,5

1,5

Päivälukion vuosiopiskelijat

3365

3050

3050

3050

3050

Iltalukion opiskelijat tutkintoon johtava koulutus

750

750

750

750

750

Iltalukion aineopiskelijat

740

740

740

740

740

Päivälukioiden opetettavien kurssien määrä

lukuvuodessa kevään lopussa

4764

 

 

4676

 

 

4624

4624

4624

Iltalukion kurssien määrä

577

577

577

577

577

Iltalukion perusopetuksessa olevien määrä

335

335

335

335

335

 


Tavoitteet

Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen kasvatus ja opetus

SPS:n strategiset tavoitteet

Toisen asteen koulutuksen vetovoiman ja laadun varmistaminen

Tuotetaan alueen työelämän tarpeita vastaavaa koulutusta

TVT-osaamisen vahvistaminen sekä tieto- ja viestintätekniikan käytön lisääminen

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Tuloksellisen lukiokoulutuksen tarjoaminen

Lukion aloittaneet onnistuvat saamaan päättötodistuksen ja menestyvät ylioppilaskirjoituksissa

rehtorit

 

Läpäisyaste päivälukioissa

 

Lukion neljässä vuodessa suorittaneiden osuus

 

Ylioppilaskirjoitusten puoltoäänet pakollisissa aineissa keväällä päivälukioissa

ja iltalukiossa koko lukuvuonna

95 %

 

4 vuodessa alle 5%

 

 

valtakunnan keskiarvon yläpuolella

Nykyinen resurssitaso säilytettävä

Tarjotaan laadukasta opetusta

Laatu/ toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotto

tulosaluejohtaja

Laatujärjestelmä kokeilussa

1.8.2013

Hyvinvointikyselyn kulut

Koulutuksen vaikuttavuus

Jatko-opintoihin pääseminen korkea-asteelle

tulosaluejohtaja

Korkea-asteen opinnoissa olevien osuus

valtakunnan keskiarvon yläpuolella

Tilastokeskuksen kustannus

Lukioiden ja ammatillisen koulutuksen yhteistyö

Järjestetään yhteisiä kursseja ja johdon tapaamisia, yhteinen opiskelijahuoltoryhmä aloittaa Tulosaluejohtaja

mahdollistetaan osallistuminen lukio jne

järjestetään yhteisiä koulutuspäiviä opettajille

Tiivistetään ja kehitetään yhteistyötä: Järjestelmän saaminen yhteisten kurssien toteuttamiseksi, esimerkiksi verkkokurssitarjonnan kehittäminen. Opiskelijahuollon kehittäminen yhteistyössä. Johdon tapaamiset ja henkilöstön yhteiset koulutustilaisuudet.

Johdon tapaamiset jatkuvat.

 

Sekä lukio että ammatillinen koulutus tarjoavat verkkokursseja yhteisellä tarjottimella. Kehitetään Turun seudun etärenkaan toimintaa ammatillisen koulutuksen tarjontaa lisäämällä. (Etärengas = Turun seudun toisen asteen yhteinen etä- ja verkko-opetus rengas)

 

Yhteisiä koulutuspäiviä on toteutunut 1-2 kpl

Kurssien järjestämisestä aiheutuvat kulut

TVT osaamisen vahvistaminen sekä tieto- ja viestintätekniikan käytön lisääminen

Opettajien tvt-osaamisen vahvistaminen

 

tvt -koulutuksessa käyneiden opettajien määrä

20%/lukuvuosi/lukio koulutuksessa

Koulutuksen aiheuttamat kulut

 

 

Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia

SPS:n strategiset tavoitteet

Peruskoulun päättäneiden koulutustakuun toteuttaminen ja opiskelijoiden ohjaaminen oikeaan koulutukseen

Vahvistetaan opiskelijoiden ja henkilökunnan hyvinvointia ja turvataan hyvinvointipalveluja.

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Opiskelijoilla on riittävät tukiresurssit

Opiskelijoilla on käytettävissä riittävästi tukihenkilöitä. tulosaluejohtaja ja lautakunta

Opinto-ohjaajat/ tutkintotavoitteiset opiskelijat Psykologien määrä/ tutkintotavoitteiset opiskelijat

1/250

 

 

Lisävirkojen aiheuttamat kulut

Henkilöstön osaaminen ajantasaista ja kehittyvää

Opettajia kannustetaan täydennys- ja jatkokoulutuksiin

rehtorit

Jatko/täydennyskoulutuksessa olevien opettajien määrä

75 % opettajista

Koulutuksen aiheuttamat kulut

Tasa-arvoa koulutuspalveluissa korjataan hattu-ryhmässä sovittuun muotoon

Parannetaan poikien ja muun kuin suomen- tai ruotsinkielisten mahdollisuutta suorittaa lukio-opinnot

Tyttöjen määrä pitkän matematiikan kursseilla kasvaa

opinto-ohjaajat

Poikien osuus lukiotilastoissa

Muun kuin suomen- tai ruotsinkieltä äidinkielenään puhuvien osuus

Tyttöjen määrä pitkän matematiikan kursseilla

selvitetään

osuus kasvaa päivälukioissa

 

Osuus kasvaa

Opinto-ohjausta lisättävä

Vahvistetaan opiskelijoiden ja henkilökunnan osallisuutta

Opiskelijoiden edustus opettajien kokouksissa

 

Osallistumisprosentti

Opettajien ja oppilaiden välinen yhteistyö kuvattuna.

90%

kuvaus tehtynä

ei vaadi lisäresurssia

 

Toiminnan tehostaminen

SPS:n strategiset tavoitteet

Palveluorganisaatio ja toiminnan rakenteet tukevat tehokkaasti opetusta

Valtionosuuteen oikeuttavat paikat ovat käytössä

Tuotteistetut koulutukset

Tieto- ja viestintä-teknologian käytön lisääminen

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Lukiokohtainen euromääräinen budjetointi

Mallin toimivuutta arvioidaan ja kehitetään tulosaluejohtaja

Mallin toimivuus

Malli toimii

Koulutusta rehtoreille

Valtionosuus kattaa koulutuksen kustannukset

Opetuskustannukset pohjautuu talousarvioon ja toiminta toteutetaan sen mukaisesti tulosaluejohtaja

Valtionosuuden kattavuus kustannuksista

Kattaa käyttökustannukset

 

Lukioverkkosuunnitelman toteuttaminen

Kerttulin lukion toiminnan aloittaminen Kerttulin kiinteistössä 2013 syksyllä. Juhana Herttuan ja Klassikon lukion yhdistäminen syksy 2013.

Uuden lukiokampukseen liittyvän verkkosuunnitelman eteenpäin vieminen. tulosaluejohtaja

Suunnitelmien toteutuminen

Suunnitelmat toteutuvat aikataulun mukaisesti

Kalustamiseen tarvittavat investoinnit

Seudullinen lukioyhteistyö

Osallistutaan TSO:n lukiojaoston toimintaan tulosaluejohtaja ja rehtorit

Säännöllinen osallistuminen

Kaksi yhteistyöseminaaria vuodessa

Seminaarien kulut

 

Kestävä kehitys

SPS:n strategiset tavoitteet

Ilmasto- ja ympäristöohjelman toteuttaminen

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Energian kulutuksen vähentäminen

Kiinnitetään huomiota valojen ja laitteiden sammuttamiseen ja energian kulutuksen aktiivinen seuranta rehtorit

Energian kulutus

Energian kulutus vähenee 2 % (käyttösähkö ja vesi)

Valaisimiin liiketunnistimet

Kestävä kehitys otetaan huomioon liikkumisessa

Pyritään lisäämään linja-auton käyttöä työmatkoilla ja työssä sekä pyritään lisäämään lihasvoimin tapahtuvaa liikkumista (kävely ja pyöräily) rehtorit

Työsuhdematkalippujen käyttö

 

 

 

Käyttö lisääntyy 2 %

 

 

 

Materiaalit ja kestävä kehitys

Paperin kulutuksen vähentäminen rehtorit

 

 

Varmistetaan kierrätysastioiden riittävä määrä eri yksiköissä rehtorit

Seurataan valokopiokoneiden laskureiden avulla lukiokohtaisia kopiomääriä

 

Yksikkökohtaiset kierrätysastiat

Kulutus vähenee seurannan myötä

 

Joka yksikössä

 

Kestävän kehityksen toimintakulttuurin luominen

Laajennetaan ekotukihenkilöverkostoa jokaiseen lukioon rehtorit

Vastuuhenkilöt/yksikkö

 

 

Jokaisessa yksikössä on vastuuhenkilö

 

Perehdyttämiskoulutuksesta tulee kustannuksia