Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta5501.04.20208

3590-2020 (05 10 00)

Oikaisuvaatimus varhaiskasvatuksen palvelualuejohtajan päätöksestä 4.3.2020 § 14 koskien ryhmäperhepäiväkoti Napsulan poistamista palveluntuottajarekisteristä

Tiivistelmä:

Varhaiskasvatuksen palvelualuejohtaja on 4.3.2020 § 14 päättänyt, että ryhmäperhepäiväkoti Napsulan palvelusetelitoiminta määrätään välittömästi keskeytettäväksi, poistetaan palvelusetelituottajien palveluntuottajarekisteristä ja palvelusetelien maksaminen lopetetaan 31.3.2020. Napsula on tehnyt päätöksestä oikaisuvaatimuksen. Kasvatus- ja opetuslautakunnalle esitetään, että oikaisuvaatimus hylätään perusteettomana.

Kasopelk § 55

Palvelualuejohtaja Vesa Kulmala, aluepäällikkö Johanna Kortessalo-Ainasoja ja perhepäivähoidonohjaaja Jaana Virta 23.3.2020:

 

Varhaiskasvatuksen palvelualuejohtaja on 4.3.2020 § 14 päättänyt, että ryhmäperhepäiväkoti Napsulan palvelusetelitoiminta määrätään välittömästi keskeytettäväksi, poistetaan palvelusetelituottajien palveluntuottajarekisteristä ja palvelusetelien maksaminen lopetetaan 31.3.2020, koska Napsula ei täytä kaikilta osin lainsäädännön edellytyksiä eikä Turun kaupungin ryhmäperhe- ja perhepäivähoidon sääntökirjassa määrättyjä ehdottomia vastuita ja velvoitteita, joiden tulee täyttyä koko ajan.

 

Ryhmäperhepäiväkoti Napsula on tehnyt oikaisuvaatimuksen päätöksestä. Palveluntuottaja on todennut oikaisuvaatimuksessaan: ”Aikaisemmin oli käytössä vanha Vasu marraskuuhun 2019. Teimme marraskuun lopussa kaikille sillä hetkellä oleville lapsille uudet Vasut ja ne olivat ok ja ne käytiin vanhempien kanssa läpi.” Palveluntuottaja on myöntänyt, että käytössä on ollut käytössä vanhan mallinen varhaiskasvatussuunnitelma (Vasu) marraskuuhun 2019 asti. Palveluntuottajan olisi tullut huolehtia siitä, että lapsille laaditaan uudet Vasut.

 

Turun kaupungilla ei ole mahdollisuutta opastaa kaikkia rekisteriin merkittyjä palveluntuottajia Vasuista, vaan palveluntuottaja on itse velvollinen huolehtimaan siitä, että käytössä on viimeiset Vasut. Turun kaupunki on opastanut palveluntuottajaa sekä syksyllä 2019 että aikaisempina vuosina, mutta silti palveluntuottajalla on ollut käytössä vanhanmalliset Vasut.

 

Palveluntuottajan tulee huolehtia, että uusille lapsille laaditaan Vasut ja käydään huoltajien kanssa keskustelut mahdollisimman pian. Palveluntuottaja on itse todennut, että neljän lapsen osalta Vasu-keskustelut on pitämättä.

 

Palveluntuottaja on todennut oikaisuvaatimuksessaan: ”Olemme aloittaneet tekemään varhaiskasvatussuunnitelmaa. Tarkoittaako tämä ryhmävasua?” Palveluntuottaja on tässä myöntänyt, ettei varhaiskasvatussuunnitelmaa ole laadittu. Lisäksi palveluntuottaja ei ole tietoinen perusasioista, koska oikaisuvaatimuksessa esitetään kysymys, että mistä varhaiskasvatussuunnitelmassa on kyse. Turun kaupunki on useaan otteeseen ohjeistanut palveluntuottajaa mm. syksyllä 2019, pyytänyt palveluntuottajaa toimittamaan varhaiskasvatussuunnitelman Turun kaupungille ja saanut palveluntuottajalta erittäin vaillinaiset varhaiskasvatussuunnitelmat.

 

PSOP-järjestelmästä palveluntuottaja on todennut: ”PSOP järjestelmään luvattiin opastusta syksyllä 2019 mutta ei saatu.” Palveluntuottaja on velvollinen itse huolehtimaan siitä, että palveluntuottaja päivittää PSOP-järjestelmään tiedot. Turun kaupunki on ohjeistanut palveluntuottajaa päivittämään tiedot, mutta Turun kaupunki ei ole velvollinen opastamaan ja kouluttamaan palveluntuottajaa PSOP-järjestelmän käytössä.

 

Palveluntuottaja on todennut lomista mm. seuraavaa: ”Olimme kysyneet hyvissä ajoin 3 kk ennen ja samoin joulu- ja hiihtolomasta ilmoitettiin ajoissa. Myös lähempänä lomaa kyseltiin perheiheiltä hoidontarpeista ja vanhemmat sanoivat että asia kunnossa.” Turun kaupungin huoltajilta saaman tiedon mukaan palveluntuottaja ei ole kysynyt lomatoiveita tai, jos vanhempi on ilmoittanut tarvitsevansa hoitopaikkaa loma-aikana, palveluntuottaja on ilmoittanut, ettei hoitoa ole mahdollista saada loma-aikana. Lisäksi on todettava, että palveluntuottaja on pitänyt enemmän lomia kuin mitä sääntökirjaan on kirjattu.

 

Palveluntuottaja on todennut: ”Omavalvonta suunnitelma on tehty uusiksi ja viety PSOP.” Turun kaupunki toteaa, että omavalvonta suunnitelma on tehty vasta sen jälkeen, kun päätös palveluntuottajan rekisteristä poistamisesta on tehty.

 

Palveluntuottaja on todennut: ”Olemme myös täydentäneet ajantasalle puuttuvia asiakirjoja ja täydennämme myös lisää puuttuvat asiakirjat” Palveluntuottaja myöntää, että heiltä on puuttunut asiakirjoja ja täydentävänsä puuttuvia asiakirjoja.

 

Palveluntuottaja on todennut: ”Emme ymmärrä 17.9. 2019 asiakastietojen levittämistä? Olemme antaneet henkilökohtaisesti paperit huoltajille.” Kyse on toisen asiakasperheen tietojen käsittelystä/puhumisesta siten, että toinen asiakasperhe on kuullut asioita, joita ei olisi tullut saattaa toisen asiakasperheen tietoon. Turun kaupunki on saanut tämän toisen asiakasperheen huoltajalta sähköpostiviestin, jossa on käsitelty toisen asiakasperheen asioita, joita ei olisi tullut saattaa toisen asiakasperheen tietoon. Palveluntuottaja ei ole huolehtinut siitä, että lasten ja huoltajien sekä työntekijöiden keskustelut käydään siten, että paikalla on ainoastaan asianosaiset.

 

Palveluntuottaja on todennut: ”Koskaan meille ei ole ilmoitettu reklamaatioista, eikä reklamaation aloittamisesta.” Turun kaupunki toteaa, että sääntökirjan mukaan palveluntuottajan olisi pitänyt toimittaa Turun kaupungille tiedoksi huoltajien tekemät reklamaatiot. Palveluntuottaja on laiminlyönyt toimittaa huoltajien tekemät reklamaatiot Turun kaupungille. Turun kaupunki on vastaanottanut kahdelta eri asiakasperheeltä reklamaatiota palveluntuottajan toiminnasta.

 

Palveluntuottaja on todennut: ”Hoitosopimuksessa lukee 2 kk irtisanomisaika joka kerrotaan vanhemmille hoitosopimuksen teon yhteydessä ja pyydetään ilmoittamaan 2 kk ennen hoitosopimuksen irtisanomista, ja meidän mielestä tämä on onnistunut hyvin.” Turun kaupunki toteaa, että sääntökirjassa irtisanomisajaksi on määritelty 1 kuukautta. Palveluntuottaja on ollut tai ainakin olisi tullut olla tietoinen siitä, että Turku edellyttää, että irtisanomisessa noudatetaan 1 kuukauden irtisanomisaikaa.

 

Palveluntuottaja on todennut: ”Me vaadimme oikaisua syytöksiin ja loukkauksiin mitä olemme saaneet päällemme syksyn-talven aikana. Olisimme toivoneet parempaa yhteistyötä ja ohjausta ohjaajalta ja muilta tahoilta. Tämä on koetellut ja loukannut meitä todella! Yksi iltapäivä meidän luona olisi auttanut paljon asiaa olisimme saaneet ohjausta ja asiat kuntoon!” Turun kaupungin virkamiehet ovat käyneet palveluntuottajan luona sekä ennalta ilmoittamatta että ennakolta ilmoitetusti yhteensä kuusi kertaa 16.9.2019 - 13.2.2020 välisenä aikana. Kyseisistä käynneistä on laadittu tarkastuspöytäkirjat, ja tapaamisissa on todettu palveluntuottajalle epäkohdat ja annettu ohjeet niiden korjaamiseksi. Edellä mainituista toimenpiteistä huolimatta palveluntuottaja on laiminlyönyt sääntökirjan ehdottomien edellytysten täyttämisen. Turun kaupungilla on velvollisuus valvoa, että rekisteriin merkityt palveluntuottajat täyttävät palvelulle lainsäädännöstä ja viranomaisten ohjeistuksesta annetut edellytykset.

 

Edellä olevaan viitaten katsomme, että oikaisuvaatimus tulisi hylätä perusteettomana.

 

Liite 1                                  Ryhmäperhepäiväkoti Napsulan oikaisuvaatimus (salassa pidettävä, JulkL 24 § 1 mom. 32 kohta)

 

Oheismateriaali 1                Varhaiskasvatuksen palvelualuejohtajan päätös 4.3.2020 § 14

 

Palvelualuejohtaja, toimialajohtajan varahenkilö Vesa Kulmala:

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunta päättää hylätä liitteenä 1 olevan ryhmäperhepäiväkoti Napsulan oikaisuvaatimuksen perusteettomana.

 

Pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan kokouksessa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoRyhmäperhepäiväkoti Napsula
tiedKortessalo-Ainasoja Johanna
tpvKulmala Vesa
tiedVirta Jaana


Liitteet:

Kasopelk § 55
Liite 1:Ryhmäperhepäiväkoti Napsulan oikaisuvaatimus (salassa pidettävä, JulkL 24 § 1 mom. 32 kohta)