Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Sivistystoimiala 
Toimialajohtaja/sarja 102502.12.2019 

7613-2019 (02 08 00)

Puolalan koulun Kauppiaskadun kiinteistön kalustaminen

Hankintasuunnittelija Päivi Aaltonen ja perusopetuksen apulaisrehtori Kaisu Metsä-Tokila sekä strategisen hankinnan osuus, hankinta-asiantuntija Kirsi Mäntynen 29.11.2019:

 

Turun kaupungin strateginen hankinta on pyytänyt sivistystoimialan toimeksiannosta tarjouksia Puolalan koulun Kauppiaskadun kiinteistön kalustamisesta.

 

Kilpailutuksen perusteella valitaan yksi (1) toimittaja.

 

Hankinta on toteutettu käänteisenä kilpailutuksena ns. ranskalainen urakka.

 

Hankittavan kalustuksen ja siihen liittyvän muun tarjoukseen sisältyvän sisustuksen tuli olla arvonlisäverottomalta hinnaltaan 350 000 €.

 

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset.

 

Hankintailmoitus julkaistiin 27.9.2019 EU-kynnysarvon ylittävänä tavarahankintana Hilma-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi.

 

Tarjouspyyntö julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittaja­portaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi. Hankintamenettelyksi ilmoitettiin avoin menettely.

 

Tarjouspyynnössä varattiin mahdollisuus esittää hankintaan liittyviä tarkentavia kysymyksiä. Hankintaan esitettyihin kysymyksiin vastattiin tarjouspyynnön mukaisesti 17.10.2019.

 

Tarjouspyyntöön tehtiin korjausilmoitukset 17.10.2019 ja 1.11.2019. Korjausilmoituksessa, joka tehtiin 17.10.2019, päivitettiin tarjouspyynnön liitettä 1, Toiminnan kuvaus ja tarjouspyyntöön liitettiin seuraavat asiakirjat: 0-5 kerroksen huonekortit, 0-kerroksen pohjakuvat (pdf ja dwg), kuva opettajan huoneen kunnostettavista valaisimista, värisuunnitelma sekä kuvat vanhoista olemassa olevista kalusteista. 1.11.2019 tehdyssä korjausilmoituksessa poistettiin virheellinen 0-kerroksen pohjakuva (Puolalan-koulu-Floor Paln 0.krs.dwg) ja lisättiin uusi 0-kerroksen pohjakuva (Puolalan_koulu- Floor Plqan - 02 Kellari.dwg).

 

Annettuun määräaikaan, 15.11.2019 klo 11.00, mennessä tarjouksen toimittivat:

• Isku Interior Oy

• Martela Oyj

• Ofisea Oy

 

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien kelpoisuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen, 3) tarjousten vertailu ja tarjousten valinta.

 

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

 

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua palvelujen tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

 

Kaikki tarjoajat vakuuttavat täyttävänsä tarjoajalle asetetut kelpoisuusehdot.

 

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

 

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.

 

Kaikkien muiden tarjouksien todettiin täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset ja ne otettiin mukaan tarjousten vertailuun.

 

Tarjousten vertailuun tulee ottaa vain tarjouspyynnön mukaisia tarjouksia.

 

Tarjousten vertailu ja tarjousten valinta

 

Kyseessä on käänteinen kilpailutus ns. ranskalainen urakka, tarjousten arvonlisäverottoman hinnan tuli olla 350 000 €.

 

Laadun ja määrän osalta vertailu suoritettiin seuraavin perustein:

1. Kalusteiden riittävyys huonekohtaisesti ja kokonaisuutena, max. 40 pistettä

-

 

kalusteratkaisut huomioivat tilakuvausten selostuksen käyttäjämääristä, kuitenkin siten, että kalustemäärä on hallittu

-

 

 

kalusteratkaisut huomioivat tilakuvausten selostuksen tiloissa tapahtuvasta toiminnasta - kalusteratkaisuissa on huomioitu tiloihin tulevat kiintokalusteet.

 

2. Kalustuksen monipuolisuus ja joustavuus, max. 30 pistettä

-

 

kalusteratkaisuissa on varmistettu erilaisten toimintojen toteutuminen tiloissa peilattuna toiminnankuvauksiin

-

 

kalusteratkaisut tukevat ja mahdollistavat kaikkien tilojen (opetustilat, ryhmätilat, käytävät, aulat) monipuolisen hyödyntämisen oppimistilanteissa

-

kalusteet tukevat tiloissa tapahtuvaa monipuolista toimintaa

-

 

kalusteiden siirtely ja ryhmittely on vaivatonta, ne ovat helposti muunneltavissa eri käyttäjäryhmille

 

3. Kalusteiden turvallisuus ja terveellisyys, ergonomisuus ja puhdistettavuus, max. 10 pistettä

-

kalusteet ovat turvallisia mekanismeiltaan ja materiaaleiltaan

-

 

kalusteet ja niiden materiaalit tukevat eri-ikäisten ja erikokoisten käyttäjien ergonomiaa ja terveyttä

-

kalusteet ovat helposti puhdistettavia ja kulutuskestäviä

-

kalusteet edesauttavat hyvän sisäilman ylläpitämistä

 

4. Kalusteiden akustiset ominaisuudet, max. 10 pistettä

-

kalusteratkaisut tukevat osaltaan toimivan akustiikan syntymistä

-

 

kalusteiden muotoilu ja materiaalivalinnat vaikuttavat akustiikkaan vaimentaen tai minimoiden melua

 

5. Kalusteiden esteettisyys, max. 5 pistettä

-

 

kalustus muodostaa väreiltään ja materiaaleiltaan läpi rakennuksen yhtenäisen, viihtyisän ja esteettisen kokonaisuuden

-

 

tyylillisesti ehjä ja muotokieleltään yhtenäinen kalustus mahdollistaa kalusteiden monipuolisen yhdistelyn ja siirtelyn tilasta toiseen

-

 

monipuoliset toimintaan ja tilaan sopivat kalusteet luovat aktivoivan ja inspiroivan kokonaisuuden yhdessä talon arkkitehtuurin kanssa

 

6. Lisäelementit, max. 5 pistettä

 

Toiminnankuvauksen vähimmäisvaatimusten mukaisten kalustemäärittelyjen lisäksi tarjotut lisäelementit.

 

Tarjoaja

Kokonaispisteet

Isku Interior Oy

99 pistettä

Martela Oyj

90 pistettä

Ofisea Oy

89 pistettä

 

Laadun arvioinnin suoritti Turun kaupungin asiantuntijaryhmä.

 

Liite 1                                  Laadun arviointi

 

Toimialajohtaja Timo Jalonen:

 

Päätös          Päätän, että Puolalan koulun Kauppiaskadun kiinteistön kalusteet hankitaan laadun vertailupisteytyksessä parhaat pisteet saaneelta Isku Interior Oy:ltä tarjouksen ja tarjouspyynnön mukaisen ehdoin.

 

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävällä kirjallisella tilauksella.

 

Hankintasopimus voidaan tehdä ja päätös panna täytäntöön aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.

 

Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

 

 

 

 

Timo Jalonen

toimialajohtaja

 

Lisätietoja: hankintasuunnittelija Päivi Aaltonen, puhelin 040 724 3725 tai hankinta-asiantuntija Kirsi Mäntynen, puhelin 044 907 5894.

 

Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä.

Jakelu

aoIsku Interior Oy
aoMartela Oyj
aoOfisea Oy
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta
tiedKonsernihallinto, strateginen hankinta
tpvAaltonen Päivi
tpvMetsä-Tokila Kaisu
tiedMäntynen Kirsi
tiedTakalo Anne


Liitteet:

Sivto § 25
Liite 1:Laadun arviointi