Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta20912.12.201812

13278-2012 (611, 065)

Lausunto Turun yleiskaavaluonnoksesta ja siihen liittyvästä keskustan liikenneverkon vaihtoehtotarkastelusta

Tiivistelmä: -

Kasopelk § 209

Kaupunkiympäristötoimiala, kaavoitusinsinööri Andrei Panschin ja liikenneinsinööri Jaana Mäkinen 19.11.2018:

 

Kaupunkiympäristötoimiala pyytää lausuntoanne 24.8.2018 päivätystä ja 25.9.2018 muutetusta Turun yleiskaavaluonnoksesta ja siihen liittyvästä keskustan liikenneverkon vaihtoehtotarkastelusta.

 

Kaupunginhallitus päätti (5.11.2018 § 420) hyväksyä alkusyksystä laaditun yleiskaavaluonnoksen ja asettaa sen nähtäville. Samalla kaupunginhallitus päätti, että vuoden 2029 liikennesuunnitelman valmistelua jatketaan siltä pohjalta, että yksityisautoilu Tuomiokirkkosillalla ja Aninkaistenkadulla sallitaan ja että ratkaisut Auransillan liikenteen osalta tehdään saatujen kokemusten perusteella. Tämä tarkoittaa, että yleiskaavaluonnoksen liikenneverkkoa koskevat merkinnät keskustassa tulevat vielä muuttumaan yleiskaavaehdotusta laadittaessa.

 

Nähtävillä oleva kaavaluonnos koostuu pääkartasta ja 7 teemakartasta sekä kaavaselostuksesta. Toivomme, että tutustutte luonnokseen ja teette siihen tarvittaessa omalta kannaltanne tärkeitä täydennys- ja muutosesityksiä. Voitte esittää näkemyksenne myös useasta kartasta koostuvasta esitystavasta. Yleiskaavaluonnoksen käsittelyjen aikana keskustelussa on noussut esiin jo joitakin asioita, joihin toivomme erityisesti kannanottoja.

 

Esiin nousseita asioita ovat:

 

-

Kupittaan siirtolapuutarhan merkintätapa

-

 

Raision rajalla oleva ohjeellinen katulinjaus ja sen vaikutus viheralueverkostoon (luonnonsuojelutarve)

-

keskusta-alueiden merkintätavan tarkkuustaso

-

kävelykeskustan laajuus ja ensisijainen laajenemissuunta

-

joukkoliikennereittien sijainti keskustassa

-

pyöräilyn pääreitit keskustassa

-

 

autoilun asema keskustassa ja mahdollinen autoliikenteen rajoittaminen keskustan silloilla.

 

Lausunto tulee jättää 31.12.2018 mennessä kaupunkiympäristötoimialalle, PL 355, 20101 Turku tai sähköpostilla osoitteeseen:
kaupunkisuunnittelu@turku.fi.

 

Yleiskaavaluonnos ja keskustan liikenneverkon vaihtoehtotarkastelu ovat nähtävänä kaupunkiympäristötoimialan asiakaspalvelussa, os. Puolalankatu 5, 2. krs., sekä internetissä osoitteessa: www.turku.fi/yleiskaava2029.

 

Mikäli lausuntoa tai ilmoitusta siitä, että lausunto on tulossa, ei toimiteta määräajassa, katsotaan, että lausujalla ei ole huomautettavaa luonnoksen johdosta.

 

Toimialajohtaja Timo Jalonen 28.11.2018:

 

Ehdotus lautakunnan lausunnoksi:

 

Sivistystoimiala ottaa kantaa vain toimialan näkökulmasta asiaan.

 

Perusopetuslain 6 §:n mukaan ”opetus tulee kunnassa järjestää siten, että oppilaiden matkat ovat asutuksen, koulujen ja muiden opetuksen järjestämispaikkojen sijainti sekä liikenneyhteydet huomioon ottaen mahdollisimman turvallisia ja lyhyitä. Esiopetusta järjestettäessä tulee lisäksi ottaa huomioon, että opetukseen osallistuvilla lapsilla on mahdollisuus käyttää varhaiskasvatuspalveluita”.

 

Sivistystoimiala on asettanut tavoitteeksi, että koulumatkat voitaisiin suorittaa jalan tai pyöräillen, koska omatoimisella liikkumisella on lasten ja nuorten terveyttä edistävä vaikutus ja koska liikunta parantaa myös oppimisprosessia. Varhaiskasvatuksella ja perusopetuksella on tiheä palveluverkko ja palvelut ovat hyvin tavoitettavissa myös jalankulkijoille. Koska lukiokoulutusta ja ammatillista koulutusta ei pidetä alueellisena lähipalveluna, voidaan liikkumisessa hyödyntää joukkoliikennettä. Joukkoliikenteen käyttö edellyttää lähes aina myös kävelyä. Kävelymatkat ovat nykyiselläänkin hyvin kohtuulliset.

 

Jotkut vanhemmat myös tuovat lapsensa kouluun erityisesti aamulla, jos työpäivä työpaikalla ja koulussa alkavat samaan aikaan.

 

Turussa on varsin kattava ja turvallinen kevyen liikenteen verkosto ruutukaava-aluetta lukuunottamatta. Keskustassa turvallinen liikkuminen ei alaikäisten näkökulmasta ole paras mahdollinen. Esimerkiksi Kaskenkadun punainen pyörätie ei ole lapsille turvallinen ja Humalistonkadun kortteleittain poikkeavat pyöräilyjärjestelyt ovat hyvin hämmentäviä lasten ja nuorten näkökulmasta. Saattoliikenteen pysähtymispaikat ovat keskusta-alueella edelleen huonosti suunniteltu. Riittävä pysähtymispaikka koulujen luona olisi linja-autopysäkin kaltainen alue, johon mahtuu kerrallaan 2-3 henkilöautoa.

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunta päättää antaa kaupunkiympäristötoimialalle edellä olevan lausunnon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausKaupunkiympäristötoimiala
tiedMäkinen Jaana
tiedPanschin Andrei