Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta5129.03.20171

3652-2017 (420, 421)

Touhula varhaiskasvatus Oy:n yksikköön tehty tarkastuskäynti

Tiivistelmä: -

Kasopelk § 51

Palvelualuejohtaja Vesa Kulmala 22.3.2017

 

Yksityisen palvelutuotannon valvontaa ohjeistavat lainsäädäntö ja kaupungin omat linjaukset. Merkittävässä roolissa valvonnassa on myös tuottajan tekemä omavalvonta. Asiakkaiden osuutta valvonnassa ei voida väheksyä, asiakkailla on mahdollisuus valita yksityinen palveluntuottaja. Kunnalla on velvollisuus järjestää palvelu muulla tavalla, jos perhe ei halua käyttää yksityistä palvelua.

 

Lainsäädäntö

 

Keskeiset yksityisen varhaiskasvatuksen ohjaukseen ja valvontaan liittyvät lait ovat varhaiskasvatuslaki, laki sosiaali- ja terveyden huollon palvelusetelistä ja laki yksityisistä sosiaalipalveluista. Ohjaukseen ja valvontaan liittyvät keskeiset pykälät ovat liitteessä 1.

 

Aluehallintoviraston tehtävät ja toimivalta

 

Aluehallintovirastolle kuuluvat lasten päivähoidon/varhaiskasvatuksen suunnittelu, ohjaus ja valvonta toimialueellaan. Aluehallintovirasto ohjaa ja valvoo toimialueellaan tuotettuja yksityisiä sosiaalipalveluja. Aluehallintovirasto toimii alueellaan lupaviranomaisena Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston ohella. Samalla edellä mainitut virastot toimivat myös valvontaviranomaisena.

 

Laissa säädetään tarkistusoikeudesta niin kunnan tuottamaan yksikköön kuin yksityiseen yksikköön perustellusta syystä. Tarkastus voidaan tehdä ennalta ilmoittamatta. Tarkastaja on päästettävä kaikkiin toimipaikan tiloihin.

 

Pysyväisluonteiseen asumiseen käytettävät tilat, kuten perhepäivähoitajan koti, voidaan kuitenkin tarkastaa ainoastaan, jos tarkastaminen on välttämätöntä asiakkaan aseman ja asianmukaisten palvelujen turvaamiseksi. Tarkastajan apuna voi olla tarkastuksen toteuttamiseksi tarpeellisia asiantuntijoita. Turussa on käytäntönä ollut se, että perustellusta syystä tehdyt tarkastukset tehdään yhteistyössä Turun kaupungin viranomaisten kanssa. Tarkastuksesta on pidettävä pöytäkirjaa.

 

Jos varhaiskasvatuksen järjestämisessä tai toteuttamisessa havaitaan asiakasturvallisuutta vaarantavia puutteita tai muita epäkohtia taikka toiminta on muutoin lain vastaista aluehallintovirasto voi antaa määräyksen puutteiden korjaamisesta tai epäkohtien poistamisesta. Aluehallintovirasto asettaa määräajan puutteiden korjaamiselle. Jos asiakasturvallisuus sitä edellyttää, toiminta voidaan aluehallintoviraston toimesta määrätä välittömästi keskeytettäväksi. Aluehallintovirasto voi antaa kunnalle tai virheellisestä toiminnasta vastuussa olevalle virkamiehelle huomautuksen vastaisen toiminnan varalle. Jos asia ei anna aihetta huomautukseen tai muihin toimenpiteisiin, voi aluehallintovirasto kiinnittää valvottavan huomiota toiminnan asianmukaiseen järjestämiseen ja hyvän hallintotavan noudattamiseen.

 

 

Turun kaupungin tehtävät ja toimivalta

 

Kunnan toimielimen on huolehdittava siitä, että lasten päivähoitoa/varhaiskasvatusta on saatavissa kunnan järjestämänä tai valvomana siinä laajuudessa ja sellaisin toimintamuodoin kuin kunnassa esiintyvä tarve edellyttää. Kunta ja muu palvelujen tuottaja laatii valtakunnallisten varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden pohjalta paikallisia varhaiskasvatussuunnitelmia. Kunta voi järjestää lasten päivähoidon alaan kuuluvat tehtävät:

 

1) hoitamalla toiminnan itse;

2) sopimuksin yhdessä muun kunnan tai muiden kuntien kanssa;

3) olemalla jäsenenä toimintaa hoitavassa kuntayhtymässä;

4) hankkimalla palveluja valtiolta, toiselta kunnalta, kuntayhtymältä tai muulta julkiselta taikka yksityiseltä palvelujen tuottajalta;

5) antamalla palvelunkäyttäjälle sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain mukaisen palvelusetelin.

 

Varhaiskasvatuksen valvontaviranomaisena kunnassa toimii toimielin tai sen määräämä viranhaltija. Toimielimen laissa säädettyä päätösvaltaa voidaan johtosäännöllä siirtää toimielimen alaisille viranhaltijoille. Valvontaviranomaisen on toteutettava yksityisten sosiaalipalvelujen valvontaa ensisijaisesti antamalla palvelujen tuottamisessa tarpeellista ohjausta ja neuvontaa palvelujen tuottajalle sekä seuraamalla toiminnan kehitystä yhteistyössä palvelujen tuottajan kanssa.

 

Yksityisen päivähoidon tuottajan, joka korvausta vastaan harjoittaa lasten päivähoitotoimintaa, on tehtävä kirjallinen ilmoitus toiminnasta ennen sen aloittamista tai olennaista muuttamista lasten päivähoidosta/varhaiskasvatuksesta vastaavalle kunnalle. Kunnan on viipymättä annettava aluehallintovirastolle saamansa tiedot lukuun ottamatta tukipalveluja tai yksityistä perhepäivähoitoa. Kyse on ilmoituksen varaisesta toiminnasta, ja aluehallintovarasto merkitsee tuottajan rekisteriin, jota ylläpitää Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto.

 

Jos varhaiskasvatus todetaan sopimattomaksi tai puutteelliseksi, toimielimen on pyrittävä sopivilla keinoilla saamaan aikaan korjaus asiassa. Jollei korjausta ole asetetussa määräajassa tapahtunut, toimielin voi kieltää pitämästä lasta kyseisessä päivähoitopaikassa.

 

Sääntökirja

 

Lain mukaan palvelustelituottajaksi voidaan hyväksyä tuottaja, joka on merkitty ennakkoperintärekisteriin, joka täyttää kyseiselle toiminnalle laissa asetetut vaatimukset ja jonka tuottamat palvelut vastaavat vähintään sitä tasoa, jota edellytetään vastaavalta kunnalliselta toiminnalta. Tuottajalla tulee olla vastuuvakuutus, ja tuottajan tulee täyttää kunnan erikseen asettamat asiakkaiden tarpeisiin, palvelujen määrään tai laatuun tai kunnan olosuhteisiin liittyvät vaatimukset.

 

Omavalvonta

 

Sääntökirjassa määrätään palveluntuottajan omavalvonnasta. Omavalvonnassa noudatetaan Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston suunnitelmaa, jota on Turussa yhteistyössä aluehallintoviraston kanssa kehitetty vastaamaan varhaiskasvatuksen tarpeita. Omavalvontasuunnitelmassa kuvataan mm.

 

-Palveluntuottajan tiedot

-Toiminta-ajatus, arvot ja toimintaperiaatteet

-Omavalvonnan organisointi, johtaminen ja vastuuhenkilöt

-Asiakkaan ja huoltajien osallisuus ja asiakaspalaute

-Riskien ja epäkohtien tunnistaminen ja korjaavat toimenpiteet

-Henkilöstö

-Toimitilat, laitteet ja tarvikkeet

-Asiakasturvallisuus

-Asiakkaan asema ja oikeudet

-Toiminnan laadun varmistaminen

-Terveydenhuollon ja sairaanhoidon järjestäminen yksikössä

-Asiakastietojen käsittely

-Alihankintana tuotettujen palvelujen omavalvonta

-Omavalvonnan totuttamisen seuranta ja arviointi

 

Varhaiskasvatuksen järjestäjän tulee arvioida antamaansa varhaiskasvatusta sekä osallistua ulkopuoliseen toimintansa arviointiin. Turussa yksityisen palvelutuotannon arviointiin ja toiminnan kehityksen seurantaan on otettu käyttöön auditointijärjestelmä, joka pohjautuu CAF-laadunhallintajärjestelmään. Useilla tuottajilla on käytössä myös omia sisäisiä laadunhallinta- tai auditointijärjestelmiä.

 

Auditoinnin tavoitteina on edistää lapsen hyvinvoinnin, kehityksen ja oppimisen edellytyksiä, tukea palvelujen toimivuutta sekä tukea palvelujen kehittämistä ja lain toteutumista. Auditointi on määrämuotoinen ja objektiivinen arviointi sen havaitsemiseksi, onko auditoinnin kohteelle asetetut vaatimukset täytetty. Auditointi tehdään kahden tai useamman Turun kaupungin viranhaltijan toimesta. Auditoinnissa tavoitellaan sitä, että lain määrät ohjaus ja neuvonta toteutuvat. Auditointi ei ole virheiden etsimistä vaan toiminnan kehittämistä.

 

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus toteuttaa ulkoista arviointia. Viimeisen arviointikysely toimitettiin yksityisille palveluntuottajille viikolla 12.

 

Yhteistyökokoukset ja ohjauspäivät

 

Ohjauspäiviä, joihin on kutsuttu kaikki päiväkotipalvelun tuottajat, pidettiin 4,5 päivää vuonna 2016. Tuottajakokouksia pidettiin viime vuonna yhteensä 11, seuranta- ja perehdytyskäyntejä tehtiin päiväkoteihin 15 ja perustellusta syystä tehtyjä tarkastuskäyntejä tehtiin vuonna 2016 yhteensä viisi. Edellisten lisäksi perhepäivähoitajille ja ryhmäperhepäivähoidon tuottajille pidetään omat yhteistyökokoukset toimintamuodosta riippuen noin 3-5 kuukauden välein. Lisäksi tehdään eri teemojen pohjalta yhteistyökäyntejä.

 

Ryhmäkartoitukset

 

Sääntökirjassa määrätään varhaiskasvatuksen erityisopettajan tekemistä ryhmäkartoituksista. Tarkoituksen on kartoittaa tuen tarpeessa olevat lapset. Ryhmäkartoituksessa kiinnitetään huomio seuraaviin seikkoihin:

 

Lapsiryhmän kuvaus

Yhteistyö huoltajien kanssa

Lasten varhaiskasvatussuunnitelmien toteutuminen

Toiminnan struktuuri ja suunnitelmallisuus

Oppimisympäristön kuvaus

Pedagogiset menetelmät

Kasvattajien yhteistyö

Monialainen yhteistyö

Tarvittaessa suomen kielen oppimisen seuraaminen

Varhaiskasvatuksen erityisopettajan konsultoinnin suunnitelma

 

Asiakirjavalvonta PSOP-järjestelmässä

 

Asiakirjavalvonta ja asiakirjojen toimittaminen aluehallintovirastoon tehdään sähköisesti PSOP-järjestelmän (Palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmä) kautta. Tuottajien ilmoittaessa toiminnan käynnistämisestä heidän tulee toimittaa kuntaan ja edelleen aluehallintovirastoon yksityisistä lasten päivähoitopalveluista annetun opetus- ja kulttuuriministeriön asetuksen (1050/2012) määräämät asiakirjat:

 

-jäljennös yhtiöjärjestyksestä, yhtiösopimuksesta, yhteisön tai säätiön säännöistä taikka muu vastaava selvitys;

-kaupparekisteriote tai jäljennös elinkeinoilmoituksesta;

-omavaraisuustodistus ja todistus ulosottorekisteristä;

-toimintasuunnitelma;

-toiminnassa käytettävien tilojen pohjapiirustus ja käyttösuunnitelma;

-pelastuslaissa (379/2011) tarkoitettu pelastussuunnitelma ja poistumisturvallisuusselvitys;

-pelastusviranomaisen lausunto;

-terveydensuojeluviranomaisen lausunto;

-sen kunnan sosiaalihuollosta vastaavan toimielimen tai toimielimen määräämän viranhaltijan lausunto, jossa palveluja annetaan;

-jäljennös palvelujen vastuuhenkilön tutkintotodistuksista ja selvitys työkokemuksesta; sekä

-jäljennös henkilötietolain (523/1999) 10 §:n mukaisesta rekisteriselosteesta.

 

Tuottajan ilmoittautuessa järjestelmän kautta palvelusetelituottajaksi on tuottajan toimitettava järjestelmään seuraavat asiakirjat:

 

-Tuottajan perustiedot, yhteystiedot, yhteyshenkilön tiedot, maksatukseen liittyvät tiedot

-Ennakonperintärekisteri,

-Tyel-vakuutusote

-Veronmaksutiedot

 

Edellä olevat toimitetaan, mikäli ei voida todentaa Tilaajavastuun kautta

 

-Ilmoitus yksityisen sosiaalipalvelun (varhaiskasvatuksen) tuottamisesta

-Vastuuvakuutustodistus

-Tiedot lapsista ja henkilökunnasta ryhmittäin 2 kertaa vuodessa

-Henkilöstöluettelo

-Todistus yksityisten sosiaalipalveluiden antajien rekisteriin kuulumisesta

-Varhaiskasvatussuunnitelma ja mahdollinen esiopetussuunnitelma

-Kiusaamisen ehkäisyn suunnitelma

-Omavalvontasuunnitelma

-Turvallisuussuunnitelma

 

Tapaus Touhula varhaiskasvatus Oy Varissuo

 

Turun kaupungille toimitettiin lauantaina 4.3.2017 Touhula varhaiskasvatus Oy:n päiväkoti Touhula Varissuon henkilökunnan yhteydenotto sähköpostitse osana laajempaa jakelua. Yhteydenotossa todettiin, että Touhula Varissuolla lasten määrä on liian suuri, henkilöstön määrässä ja kelpoisuudessa on ongelmia sekä lasten hoidossa ja turvallisuudessa on puutteita.

 

Lain mukaan perustellusta syystä voidaan tehdä tarkastuskäynti. Kyseinen käynti tehtiin maanantaina 6.3.2017 aamupäivällä yhteistyössä aluehallintoviraston kehittämispäällikkö Ulla Peltolan kanssa. Sivistystoimialalta tarkastuskäynnillä olivat mukana aluepäällikkö Pia Jokinen ja palvelualuejohtaja Vesa Kulmala. Tarkastuskäynti tehtiin ennalta ilmoittamatta. Molemmat tahot ovat laatineet tarkastuskäynnistä muistiot.

 

Tarkastuksessa todettiin, että päiväkodissa on sopimussuhteessa enemmän lapsia kuin ympäristöterveydenhuollon asettamassa tilojen soveltuvuudessa sallitaan. Lisäksi todettiin, että henkilökunnassa on ollut merkittävästi vaihtuvuutta vuoden 2017 aikana, tämän vuoksi on jouduttu tekemään sijaisjärjestelyjä. Uuden henkilökunnan rekrytointi on käynnissä. Lisäksi jäi epäselväksi onko kaikille lapsille laadittu varhaiskasvatussuunnitelma.

 

Tarkastuskäynnin perusteella näyttäisi siltä, että Turun kaupungin sääntökirjan ja lainsäädännön vaatimukset eivät täyttyisi ainakaan henkilöstön kelpoisuuksien osalta. Saatujen tietojen mukaan 6.3.2017 olisi ollut läsnä 63 lasta ja henkilöstöä paikalla oli 11. Näyttäisi siltä, että henkilökuntaa olisi ollut riittävästi paikalla. Lopullisesti asia voidaan todeta sen jälkeen, kun on tiedossa läsnä olleiden lasten iät. Tarkastuskäynnillä todettiin, että tilanne vaatii lisäselvityksiä, jotta voidaan varmistaa toteutuuko lakisääteinen varhaiskasvatus.

 

Touhula varhaiskasvatus Oy on jo toimittanut vaadittuja lisäselvityksiä, määräaika on maaliskuun loppuun mennessä. Lisäselvityksiä on pyydetty erityisesti lasten ja henkilöstön määrästä. Tällä hetkellä sekä aluehallintoviraston että Turun kaupungin viranomaiset tekevät tahoillaan selvitystyötä ja perehtyvät toimitettuihin asiakirjoihin. Touhula varhaiskasvatus Oy:n edustajat on kutsuttu neuvotteluun maanantaina 10.4.2017. Neuvottelutilaisuudessa käydään läpi toimitetut selvitykset ja vielä avoinna olevat kysymykset ja varataan tarvittaessa vielä mahdollisuus täydentää selvityksiä. Tämän jälkeen tehdään asiasta päätöksiä. Mahdolliset toimenpiteet on kuvattu tämän asiakirjan kunkin tahon vastuissa ja velvoitteissa.

 

Liite 1                                  Yksityisen varhaiskasvatuksen ohjauksen ja valvonnan keskeinen lainsäädäntö

 

Liite 2                                  Touhula varhaiskasvatus Oy:n tiedote

 

Toimialajohtaja Timo Jalonen:

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunta päättää merkitä annetun selvityksen tiedoksi.

 

PäätösEhdotus hyväksyttiin.


Liitteet:

Kasopelk § 51
Liite 1:Yksityisen varhaiskasvatuksen ohjauksen ja valvonnan keskeinen lainsäädäntö
Liite 2:Touhula varhaiskasvatus Oy:n tiedote