Operatiivinen sopimus Turun kaupungin suomenkielisten varhaiskasvatuspalvelujen tuottamisesta vuonna 2015
Sisällys
Sopimuksen osapuolet ja tarkoitus 3
Toimintaympäristö ja sen mahdolliset muutokset 3
Asiakkuudet ja palvelujen kysyntä vuonna 2015 3
Toimintatapoja koskevat keskeiset pariaatteet ja niiden muutokset 5
Sopimuksen tarkoittaman toiminnan resursointi 6
Operatiivisen sopimuksen tavoitteet varhaiskasvatuksen palvelualueilla 8
Sopimuksen osapuolet ja tarkoitus
Tällä operatiivisella sopimuksella palvelutuotantoa edustavat palvelualuejohtajat sopivat kasvatus- ja opetuslautakunnan ja kaupunginhallituksen välisen strategisen sopimuksen asettamien tavoitteiden mukaisesta palvelutoiminnan laajuudesta ja resursseista sekä toimista palvelutuotannon kehittämiseksi. Operatiivinen sopimus sisältää palvelualueiden keskeiset toiminnalliset tavoitteet, tavoitteiden toteutumista kuvaavat mittarit, työvoiman käytön ja laatutavoitteet mittareineen.
Toimintaympäristö ja sen mahdolliset muutokset
Varhaiskasvatuksen hallinnon siirryttyä Sosiaali- ja terveysministeriöstä Opetus- ja kulttuuriministeriöön vuoden 2013 tehtiin päivähoitolakiin vain keskeisimmät muutokset. Lasten hoidon tukien osalta vastuu säilyi Sosiaali- ja terveysministeriössä. Pienten lasten hoitojärjestelmään liittyvä lainsäädännön uudistaminen etenee vähitellen. Eduskunta on 19 päivänä syyskuuta 2014 lähettänyt sivistysvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen eduskunnalle laiksi perusopetuslain 26 a ja 35 §:n muuttamisesta (HE 135/2014 vp) (esiopetuksen velvoittavuus). Lain on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2015 ja koskea 1.8.2015 alkavaa toimintakautta. Hallituksen esitys kotihoidon tuen muuttamisesta annetaan budjettilakina vielä vuoden 2014 aikana. Lainsäädäntö tulee voimaan 1.8.2015.
Keskeiset edelleen valmistelussa olevat lainsäädäntömuutokset ovat: Päivähoidon maksuperusteiden muutos sekä mahdollinen subjektiivisen oikeuden rajoittaminen tietyin ehdoin kuten myös koko päivähoitolain uudistaminen varhaiskasvatuslaiksi.
Varhaiskasvatuspalvelujen piiriin hakeutuneiden määrä on ollut kasvussa vuodesta 2008. Viralliset ennusteet alle kouluikäisten määrästä ennustavat myös kasvua tulevina vuosina. Heikentynyt työmarkkinatilanne on vaikuttanut päivähoitopaikkojen kysyntään; palvelujen piirissä olevien lasten määrän suhteellinen osuus on kuitenkin ollut hitaassa kasvussa. Vieraskielisten lasten määrä omalta osaltaan on kasvussa. Myös erityistä tukea tarvitsevien lasten osuus on ollut kasvussa. Tehostetun ja erityisen tuen arviointia on uudistettu vuonna 2014 ja siihen tullaan kiinnittämään edelleen erityistä huomiota vuoden 2015 aikana. Tuen tarpeen määrittelyn edellytyksenä on yleisen tuen kriteerien toteutuminen.
Haasteena on perhepäivähoidon säilyminen yhtenä päivähoidon vaihtoehtona. Uusien perhepäivähoitajien rekrytointi työelämästä poistuvien hoitajien tilalle on haasteellista. Ryhmäperhepäivähoito tuotetaan Turussa ainoastaan yksityisenä tuotantona.
Asiakkuudet ja palvelujen kysyntä vuonna 2015
Seuraavassa taulukossa on esitetty palvelun piirissä olevien lasten lukumäärät 2010-2013 ja viime vuoden operatiiviseen suunnitelmaan laadittu ennuste vuodelle 2014. Lasten hoidon tukien osalta tarkkaa tilastotietoa ei ole käytettävissä kieliryhmittäin. Koska hankittujen palvelujen ja lasten hoidon tukien hallinnointi on keskistetty yksityisten palvelujen tilaajayksikköön, ko. palvelujen piirissä olevat lapset ja määrärahat ovat osa tätä sopimusta.
| 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | Toteuma 2014 | Ennuste 2015 |
Kaupungin omat päiväkoti ja perhepäiväh yht | 5 439 | 5 532 | 5 609 | 5 638 | 5 233 |
|
Päiväkoti | 4 973 | 5 085 | 5 193 | 5 270 | 4 926 |
|
joista esiopetuksessa | 1 167 | 1 239 | 1 233 | 1 265 | 1 186 | 1 400 |
Perhepäivähoito | 466 | 447 | 416 | 368 | 308 | 280 |
Avoin varhaiskasvatus | 469 | 482 | 523 | 527 | 548 | 600 |
Hankitut, maksusit, palveluseteli yht | 581 | 774 | 949 | 1 129 | 1 361 |
|
Maksusitoumus (ent. ostop) | 425 | 216 | 108 | 48 | 0 | 0 |
Palveluseteli | 156 | 551 | 832 | 1 072 | 1 172 |
|
joista esiopetuksessa | 110 | 131 | 157 | 178 | 168 | 200 |
Seutusopimus | 0 | 7 | 9 | 9 | 3 | 5 |
Avoin varhaiskasvatus | 0 | 17 | 38 | 41 | 18 | 30 |
Lasten hoidon tuet | 2 960 | 2 970 | 2 783 | 2 680 | 2 602 | 2 610 |
Kotihoidon tuki | 2 096 | 2 234 | 2 154 | 2 090 | 2 081 | 2 100 |
Yksityisen hoidon tuki yht. | 864 | 736 | 629 | 590 | 521 | 510 |
päiväkoti | 544 | 406 | 262 | 199 | 133 | 80 |
perhepäivähoito | 272 | 269 | 276 | 288 | 283 | 300 |
hoito lapsen kotona | 48 | 51 | 60 | 62 | 52 | 50 |
ryhmäperhepäivähoito | 0 | 10 | 31 | 41 | 53 | 80 |
Vuoden 2015 osalta ennusteen laatiminen kaupungin oman päiväkotitoiminnan ja hankittavien palvelusetelien kohdalla vastaavasti on hankalaa, johtuen esitetyistä päiväkotiverkkomuutoksista, jotka päätetään kaupunginvaltuustossa 15.12.2014. Mahdollisista lakkautettavista yksiköistä poistuu noin 332 hoitopaikkaa, mikäli kaikki listalla olevat yksiköt lakkautetaan. Se, miten nämä lapset sijoittuvat korvaaviin hoitopaikkoihin, riippuu vanhempien valinnoista. Omassa tuotannossa on mahdollista tehostaa hoitopaikkojen täyttöä ja käyttöä siten, että olemassa olevilla resursseilla voitaisiin hoitaa n. 300 lapsen päivähoito. Tällöin palvelusetelille siirtyisi n. 100 lasta. On myös mahdollista, että kaikki lapset siirtyvät palvelusetelille. Lisäksi on huomioitava, että vuodelle 2015 arvioidaan palvelun kysynnän kasvuksi n. 130 lasta vuodessa. Tämä kasvu vaikuttaa joko oman toiminnan lapsimäärään tai palvelusetelien määrään. Kasvu on huomioitava kustannuksia lisäävästi varhaiskasvatuksen kokonaisbudjetissa. Lasten kotihoidon tuen ennustetaan pysyvän vuoden 2014 keskimääräisellä tasolla. Yksityisen hoidon tuen ja kuntalisän käyttö on vähentynyt vuoden 2014 aikana, vuoden 2015 käytön ennustetaan pysyvän edellisen vuoden tasolla. Kunnallisessa perhepäivähoidossa ennustetaan lapsimäärän edelleen hieman alenevan. Avoimen varhaiskasvatuksen kerhot ja leikkipuistot jatkavat olemassa olevilla resursseilla, joten kävijämäärien ennustetaan pysyvän vuoden 2014 keskimääräisellä tasolla (550).
Toimintatapoja koskevat keskeiset pariaatteet ja niiden muutokset
Esiopetussuunnitelmia täydennettiin keväällä ja kesällä 2014 uuden oppilas- ja opiskelijahuoltolain kirjausten mukaisesti. Oppilashuollon käytäntöjen suunnittelu ja kehittäminen uuden lain mukaiseksi jatkuu vuonna 2015. Esiopetuksen osalta on käynnistynyt uuden opetussuunnitelman laadintaprosessi OPS2016. Uusien kunta- ja yksikkökohtaisten esiopetussuunnitelmien tulee olla käytössä elokuussa 2016.
11-päiväisten lasten määrän tarkastelu
Varhaiskasvatuksen eri yksiköissä on hoitosuhteessa lapsia, joille on varattu maksimissaan 11 päivää kalenterikuukaudessa. Mainitusta säännöllisestä poissaolosta sovitaan hoitosopimuksessa lapsen vanhempien ja hoitopaikan esimiehen kesken. Sopimus tulee tehdä ennen maksumääritystä vähintään kolmen kuukauden ajaksi. Mikäli palvelun tarve muuttuu alle kolmen kuukauden aikana työ- tai opiskelupaikan saannin vuoksi, hoitosopimus päivitetään muutoksen ajankohdasta alkaen. Päivähoitoyksikköjen johtajat ja palvelualueiden päälliköt tarkastelevat ryhmiä, joissa on sijoitettuna 11-päiväisiä lapsia. Tavoitteena on tehostaa hoitopaikkojen täyttöä lisäämällä lapsia ko. ryhmiin. 11 hoitopäivää kuukaudessa käyttävien lasten painokertoimet kirjataan Effica-järjestelmän palvelun tarpeeseen. Painokertoimien tallettaminen järjestelmään tuottaa raportoinnin täyttö- ja käyttöasteisiin todellisen täytön ja käytön mukaisia prosentteja.
19.11.2014 tulostetun tilaston mukaisesti eri varhaiskasvatuksen yksiköissä on 11 päivän hoitosuhteissa eri-ikäisiä lapsia seuraavasti:
Syntymävuosi | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | yht. |
lkm | 47 | 59 | 65 | 59 | 67 | 19 | 316 |
Tehostetun ja erityisen tuen tarpeiden määrittely ja tarkastelu
Tehostetun tai erityisen tuen ehtojen toteutumisen edellytyksenä on, että kaikki yleiseen tukeen kuvatut tuen osa-alueet toteutuvat. Tuen tarpeita tarkastellaan säännöllisesti, jolloin tarpeita voidaan muuttaa joustavasti lapsen kasvun ja kehityksen tarpeiden mukaisesti. Ryhmäkoon arvioinnin ja avustajaresurssien lisäksi merkittävänä tukena toimivat erilaiset aktiivisessa käytössä olevat pedagogiset menetelmät. Varhaiskasvatuksen erityisopettajien työpanosta suunnataan edelleen suoraan lapsiryhmien toimintaan sekä niiden työtapojen mallittamiseen ja konsultointiin.
Varhaiskasvatuksen palvelualueen siirtyminen kahden palvelualueen malliin
Varhaiskasvatuksen hallintoa tehostetaan siirtymällä neljän maantieteellisen palvelualueen mallista kahden maantieteellisen varhaiskasvatusalueen malliin. Tulevat maantieteelliset alueet ovat pohjoinen varhaiskasvatusalue ja eteläinen varhaiskasvatusalue. Varhaiskasvatusalueiden aluepäälliköiden tehtävät ja työnkuvat määritellään uudestaan.
Sopimuksen tarkoittaman toiminnan resursointi
|
|
|
|
|
|
|
| TA 2014 | TA muutokset | TA 2014 muutoksineen | TAE 2015 10.12.2014 |
|
|
|
|
|
|
| VARHAISKASVATUS |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| TOIMINTATUOTOT |
|
|
|
|
| TOIMINTATULOT YHTEENSÄ | 7 518 657 | 0 | 7 518 657 | 7 182 515 |
| TOIMINTAMENOT |
|
|
|
|
| TOIMINTAMENOT YHTEENSÄ | 67 113 545 | -1 352 432 | 65 761 113 | 62 313 084 |
|
|
|
|
|
|
| TOIMINTAKATE | -59 594 888 | 1 352 432 | -58 242 456 | -55 130 569 |
Operatiivisen sopimuksen tavoitteet varhaiskasvatuksen palvelualueilla
Strategisen sopimuksen kaupunginvaltuustoon nähden sitova tavoite | Palvelualueen keskeiset strategisen sopimuksen toimenpiteet | ||||
”Tulevaisuuden osaamispääoma turvataan järjestämällä jatkossakin korkeatasoista yleissivistävää ja ammatillista koulutusta” |
Varhaiskasvatuspalveluja lisätään monipuolisesti, yksityisen palvelutuotannon osuutta kasvatetaan erityisesti peruspäivähoidossa.
Varhaiskasvatuksen kokonaiskustannus lasta kohden alenee. | ||||
Tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi
Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurantaan | Tavoitetaso | Resurssitarve | Tavoitetta tukevat hankkeet |
Lapsen osallisuutta lisätään. | Syksyisin lapsille suunnattu laatuprosessiin liittyvä kysely vakiintuu.
Ph-yksiköiden johtajat. Kasvatus- ja ohjaushenkilöstö | Kysely toteutetaan kaikissa päiväkotiryhmissä lapsen ikä- ja kehitystaso huomioiden. | Toteutuu 100% . | Ei lisäresurssitarvetta. | Laatuprosessi. |
Ulkopäiväkotiryhmien määrän lisääminen | Etsitään sopivia yksiköitä ja alueita, joilla toiminta voitaisiin käynnistää.
Ph-yksiköiden johtajat, aluepäälliköt. | Varhaiskasvatussuunnitelma toteutuu myös ulkopäiväkotien toiminnassa. | Määrä lisääntyy nykyisestä yhdestä ryhmästä.
| Hyödynnetään olemassa olevaa resurssia. Kotien perustamis- ja hankintainvestoinnit. |
|
Avoimien varhaiskasvatuspalveluiden lisääminen ja kehittäminen | Uusien toimintojen käynnistäminen, mikäli henkilöstöresurssit sallivat.
Hyödynnetään asiakaspalautteesta saatu tieto toiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä.
Ph-yksiköiden johtajat, aluepäälliköt. | Uusien toimintojen määrä.
Asiakaspalautekoonti. | Uusia toimintoja on saatu lisää.
Saatu asiakaspalaute on hyödynnetty kehittämisessä. | Hyödynnetään olemassa olevaa resurssia. |
|
Hoitopaikan hinta päiväkotihoidossa alenee. | YTE-mallin mukainen arviointi tarkentuu.
Hoitopaikkojen täyttö tehostuu.
Palvelualuejohtaja, erityispalvelupäällikkö, keltot, ph-yksikköjen johtajat, koko henkilöstö. | Kuukausiraportointi. | Lähestytään Kuusikkokuntien keskiarvoa. | Ei lisäresurrsitarvetta. |
|
Asiakastyytyväisyys pysyy entisellä tasolla. | Suoritetaan asiakastyytyväisyyskysely
Palvelupäällikkö, koko henkilöstö. | Kyselyn tulostaen keskiarvo. | Asiakastyytyväisyyskyselyn ka. on 4,3.
Saadaan vastaajamäärä kasvamaan | Ei lisäresurssitarvetta. |
|
| Palvelualueen keskeiset strategisen sopimuksen toimenpiteet | ||||
Kasvatus- ja opetuspalvelut ovat korkeatasoisia, vetovoimaisia ja kilpailukykyisiä | Varhaiskasvatuspalvelun järjestäminen lakisääteisessä ajassa
| ||||
Tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi
Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurantaan | Tavoitetaso | Resurssitarve | Tavoitetta tukevat hankkeet |
Yli määräajan jonottaneiden hakemukset vähenevät | Hoitopaikkojen tehokas täyttö ja käyttö.
Palveluohjaus, yksikköesimiehet, aluepäälliköt | Yli määräajan jonottavien määrä. | Määrä vähenee. | Tehostetaan olemassa olevien resurssien käyttöä. |
|
Strategisen sopimuksen kaupunginhallitukseen nähden sitova tavoite | Palvelualueen keskeiset strategisen sopimuksen toimenpiteet | ||||
Palveluverkko mahdollistaa tehokkaan palvelutuotannon | Palveluverkon jatkuva arviointi suhteessa kysyntään ja tarpeeseen sekä tarvittavien muutosten toteuttaminen
Tilankäytön tehostaminen
| ||||
Tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi
Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurantaan | Tavoitetaso | Resurssitarve | Tavoitetta tukevat hankkeet |
Sivistystoimiala tekee tiivistä yhteistyötä kiinteistöliikelaitoksen ja palvelujen tuottajien kanssa | Palveluverkon ja sen tuottamien eri palvelumuotojen jatkuva arviointi ja kehittäminen varhaiskasvatuksessa, sivistystoimialalla ja yhteistyössä muiden kaupungin toimijoiden kanssa | Tilojen tehokas täyttö
| Tuotettujen palvelujen tarkoituksenmukaisuus | Ei resurssitarvetta |
|
Huonokuntoisista ym. yksiköistä ja toimipisteistä luopuminen. | Toimipisteistä luovutaan kaupunginvaltuuston päätösten mukaisesti. Poistuvien hoitopaikkojen tilalle järjestetään uudet hoitopaikat. Henkilöstöä siirretään varhaiskasvatuksessa tarpeiden mukaan. Varhaiskasvatuksen yksikkökokonaisuuksia ja johtajuusjärjestelyjä rakennetaan uudelleen.
Palvelualuejohtaja, aluepäälliköt, palveluohjaus | Varhaiskasvatuksen vuokrakustannukset ovat alentuneet. | Luovutaan päätettyjen toimipisteiden toiminnasta. | Varhaiskasvatuksen hallinnon resurssi toimintojen uudelleen organisointiin ja lasten sijoitteluun. Yksikköesimiesten resurssi uusien yksikköjen käynnistämiseen ja työyhteisöjen rakentamiseen. |
|
Päivähoitopaikkojen täytössä hyödynnetään olemassa olevien resurssien tuomat mahdollisuudet | Tiedot vapaista hoitopaikoista ovat ajantasaisesti palveluohjauksen käytettävissä. | Olemassa olevien hoitopaikkojen täyttöaste. | Olemassa olevissa hoitopaikoissa ei ole vajaakäyttöä. | Ei lisäresurssitarvetta. |
|
Strategisen sopimuksen kaupunginhallitukseen nähden sitova tavoite | Palvelualueen keskeiset strategisen sopimuksen toimenpiteet | ||||
Lasten ja oppijoiden hyvinvointia lisätään kestävällä tavalla |
Lisätään (koulutuksellista) tasa-arvoa, sivistystoimiala toimii tasa-arvo ja yhdenvertaisuuden pilottikohteena
| ||||
Tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi
Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurantaan | Tavoitetaso | Resurssitarve | Tavoitetta tukevat hankkeet |
Oppilashuoltoryhmien toiminnan ja toimintakulttuurien vakiinnuttaminen. | Kehitetään toimintaa opetussuunnitelmiin kirjatulla tavalla.
Päivähoitoyksiköiden johtajat | Opetussuunnitelmiin kirjattujen toimintatapojen toteutuminen: oppilashuoltoryhmät ja nivelvaiheyhteistyö. | Uuden lain mukaiset rakenteet ja ryhmät ovat toiminnassa. | Ei resurssitarvetta. |
|
Varhaiskasvatuksen toiminnan ja sisältöjen kehittäminen havaittujen tarpeiden perusteella. | Havainnoinnin ja tulosten analyysin pohjalta yksiköt määrittelevät kehittämistarpeensa.
Päivähoitoyksiköiden johtajat, hoito- ja kasvatushenkilöstö | Hankkeiden määrä. | Jokaisessa päiväkotiyksikössä on määritelty oma kehittämishanke.
Oppimisympäristöjä tarkastellaan ja kehitetään hankkeen tulosten näkökulmasta. | Havainnointien ajaksi tarvittava sijaistarve (varahenkilö). | Orientaatiohanke |
Otetaan käyttöön alle kouluikäisten lasten hyvinvoinnin ja liikkumisen ohjelma. | Liikunnan merkityksen ylläpitäminen varhaiskasvatuksen toiminnoissa.
Yhteistyö huoltajien kanssa.
Päivähoitoyksiköiden johtajat, hoito- ja kasvatushenkilöstö. | Jokaisessa yksikössä on käytössä varhaiskasvattajan ja johtajan työkirja. | Vähintään 2 h liikuntaa / päivä toteutuu lapsen arjessa. | Ei lisäresurssia. | Valtakunnallinen hyvinvoinnin ja liikkumisen hanke (Valo r.y.) |
Pienryhmätoiminta päiväkodeissa | Säännölliset koulutukset.
Erityispalvelupäällikkö, päivähoitoykisköiden johtajat, kasvatus- ja ohjaushenkilöstö | Toteuman seuranta lomakkeessa: Esimiehen tueksi. | Pienryhmätoiminta on vakiintunut toimintamalli kaikissa päiväkotiyksiköissä | Sisäiseen koulutukseen käytetty aika. |
|
Kasvatuskumppanuuskoulutuksia jatketaan suunnitelman mukaisesti. | Täydennyskoulutuksesta vastaava palvelupäällikkö organisoi koulutukset. | Koulutukseen osallistuminen. | 36 henkilöä / vuosi koulutettu. Uusia sisäisiä kouluttajia koulutetaan 6. | Sijaistarve. Koulutusmääräraha sisäisten kouluttajien kouluttamiseen. |
|
Esiopetussuunnitelman valmistuminen. | Prosessi toteutuu hankesuunnitelman mukaisesti.
Palvelupäällikkö, yksikköjohtajat, lastentarhanopettajat | Opetussuunnitelma on valmis. | Kuntatason esiopetussuunnitelma hyväksytään lokakuun jaostossa. | 4 htv + koulutuksen ja koulutuksiin varattu määräraha. Toteutetaan työajan puitteissa. |
|
Strategisen sopimuksen kaupunginhallitukseen nähden sitova tavoite | Palvelualueen keskeiset strategisen sopimuksen toimenpiteet | ||||
Kansainvälinen Turku |
Vieraskielisen väestön integrointi
| ||||
Tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi
Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurantaan | Tavoitetaso | Resurssitarve | Tavoitetta tukevat hankkeet |
Valmistavaan opetukseen osallistuvien lasten suomen kielen oppimisen, sosiaalisten suhteiden ja kotoutumisen edistäminen sekä esiopetuksen sisältöjen omaksumisen edistäminen. | Valmistavan opetuksen käynnistäminen esiopetuksessa
Aluepäällikkö, Valmo-työryhmä | Valmistavassa opetuksessa olevien lasten määrä. | Valmistava opetus on käynnistynyt ja lapsen opinto-ohjelma on käytössä. | Kevätlukukaudella 3 resurssilastentarhanopettajaa. Toiminnan laajentuessa elokuusta 2015 alkaen 6 resurssilastentarhanopettajaa. |
|
Varhaiskasvatus tarjoaa monikulttuurista toimintaa. | Palveluohjaus omalta osaltaan tiedottaa olemassa olevista vaihtoehdoista. | Tuotetut palvelut | Palvelujen määrä lisääntyy. Aktiivinen tiedottaminen lisää kysyntää, mikä lisää tarjontaa. | Ei tarvetta. |
|
|
|
|
|
|
|
Strategisen sopimuksen kaupunginhallitukseen nähden sitova tavoite | Palvelualueen keskeiset strategisen sopimuksen toimenpiteet | ||||
Henkilöstön hyvinvointiin ja työelämän laatuun liittyvät tavoitteet |
| ||||
Tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi
Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurantaan | Tavoitetaso | Resurssitarve | Tavoitetta tukevat hankkeet |
Esimiehet saavat tarvittavan tuen pedagogisen johtamisen kehittämiseen. | Yksiköiden hankkeiden pohjalta kootaan pedagogisia mentorointiryhmiä.
Ph-yksikköjen johtajat ja palvelupäällikkö ja aluepäälliköt | Hankesuunnitelman toteutuminen ja kokoontumisten määrä.
Nykytilan analyysit ja uudet innovaatiot | Mentorointiryhmät ovat aloittaneet kokoontumiset.
Varhaiskasvatuksen johtamisen nykytilan analyysi ja uusien ideoiden innovointi suoritettu. | Palvelupäällikön työpanos orientaatiohankkeessa.
n. 10 000 € 2015-2016 + esimiesten työaika | Orientaatiohanke
Kestävä johtajuushanke. |
Organisaatiomuutoksen hallittu johtaminen. | Oikea-aikainen tiedottaminen. Henkilöstön osallistaminen muutoksen toteuttamiseen.
Palvelualuejohtaja, johtotiimi | Perustehtävään liittyvät kyselyt henkilökunnalle.
Työtyytyväisyyskysely.
| Muutoksen perustelut ja tavoitteet ovat koko henkilöstön tiedossa.
| Ei lisäresurssia. |
|
|
|
|
|
|
|