Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kasvatus- ja opetuslautakunta20511.12.20138

11371-2013 (421, 030)

Yksityisen hoidon tuen kuntalisän korotustarve yksityisessä perhepäivähoidossa

Tiivistelmä: -

Kasopelk § 205

Palvelujohtaja Vesa Kulmala ja perhepäivähoidon ohjaaja Satu Leppänen 2.12.2013

 

Turun Seudun Yksityiset Perhepäivähoitajat ry on esittänyt 5.10.2013 päivätyllä kirjeellä yksityisen hoidon tuen kuntalisän korotusta seuraavasti:

 

alle 3-vuotiaiden tukea perhepäivähoidossa korotettavaksi vuoden 2014 alusta 50 euroa, jolloin kuntalisä olisi 430 euroa kuukaudessa ja

 

yli 3-vuotiaiden tukea perhepäivähoidossa korotettavaksi vuoden 2014 alusta 150 euroa, jolloin kuntalisä olisi 393 euroa kuukaudessa.

 

Turun kaupunki järjestää lasten päivähoitoa kaupungin omana toimintana ja palvelusetelillä. Kaupunki tukee perheitä päivähoidon hankkimiseksi myös lakisääteisellä yksityisen hoidon tuella ja sen kuntalisällä.

 

Voimassa olevat tuet

Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta päätti 30.11.2011 korottaa yksityisen hoidon tuen kuntalisää 1.3.2012 lukien. Tuet eri hoitomuodoittain ovat tällä hetkellä seuraavat:

 

Hoitomuoto

Alle 3-vuotias kokopäivähoito €/kk

Yli 3-vuotias kokopäivähoito €/kk

Esikoululainen €/kk

Päiväkoti

585 €/kk

355 €/kk

192 €/kk

Ryhmäperhepäivähoito

585 €/kk

355 €/kk

165 €/kk

Perhepäivähoito

380 €/kk

240 €/kk

112 €/kk

Työsopimussuhteinen hoitaja

390 €/kk

320 €/kk

149 €/kk

 

Lasten yksityisen hoidon tuki muodostuu lakisääteisestä hoitorahasta ja hoitolisästä (Laki lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta 1128/1996). Hoitoraha on 171,40 euroa/kk/lapsi ja tulosidonnainen hoitolisä enintään 144,14 euroa/kk/lapsi. Perhe jossa on neljä henkilöä saa täyden hoitolisän 1 700,06 euron tuloilla ja hoitolisää ei enää saa 3 524,50 euron tuloilla kuukaudessa. Kuntalisällä pystytään osaltaan vaikuttamaan vanhempien hoitajalle maksamaan päivähoitomaksun suuruuteen. Yksityisen hoidon tukea hoitorahoineen, hoitolisineen ja kuntalisineen maksetaan enintään hoitomaksun määrän verran. Hoitomaksun ylittävä määrä vähennetään ensisijaisesti kuntalisästä.

 

Perheen saama tuki lasta kohden voi olla seuraava

lapsen ikä

hoitoraha

hoitolisä

kuntalisä

yhteensä

alle 3 –vuotta

171,40

0 – 144,14

380

551,40 – 695,54

yli 3 –vuotta

171,40

0 – 144,14

240

411,40 – 555,54

esiopetusikäinen

63,06

0 – 72,07

112

175,06 – 247,13

 

Lisäksi hoitajat perivät päivähoitomaksun perheiltä. Kunnallisessa päivähoidossa korkein päivähoitomaksu on tällä hetkellä 264 euroa kuukaudessa lapsesta ja elokuussa 2014 se on 283 euroa. Asiakasmaksun suuruudesta sovitaan yksityisen perhepäivähoitajan ja asiakkaan laatimassa palvelusopimuksessa.

 

Turussa kuntalisä on porrastettu alle ja yli 3-vuotiaille sekä esiopetusikäisten osalta erikseen. Kelan toimeenpannessa kuntalisän maksatuksen voi iän mukaisia porrastuksia olla jopa viisi.

 

Yksityisen hoidon tuki on veronalainen päivähoidon tuottajalle. Perhe, joka hakee tuen, ei siis joudu maksamaan tuesta veroa. Kela maksaa yksityisen hoidon tuen suoraan päivähoidon tuottajalle ja tekee siitä ennakonpidätyksen ennen maksua (poikkeuksena hoitajat, jotka kuuluvat ennakkoperintärekisteriin).

 

Palvelun piirissä olevat lapset

Yksityisen hoidon tuella oli lokakuussa 2013 perhepäivähoidossa 287 lasta, joista oli 166 lasta alle 3-vuotiaita. Perhepäivähoidossa yksityisen hoidon tuen käyttäjiä on jo usean vuoden ajan ollut noin 300 lasta.

 

Korotusesityksestä

Prosentuaalisesti korotusesitys on merkittävä, 13 ja 63 prosenttia. Esityksessä perustellaan yli 3-vuotiaiden merkittävää korotusta, hoidon tuottamisen kalleudella verrattuna alle 3-vuotiaiden hoitoon. Päiväkotihoidossa ero yli ja alle 3-vuotiaiden lasten tuen suuruudessa on perusteltua, koska yksi hoitaja voi hoitaa samanaikaisesti neljää alle 3-vuotiasta lasta, mutta kolme vuotta täyttäneitä voi päiväkodissa yhdellä hoitajalla olla samanaikaisesti seitsemän lasta. Perhepäivähoidossa voidaan samaan aikaan hoitaa vain neljää lasta. (Asetus lasten päivähoidosta 239/1973). Lapsen täyttäessä 3-vuotta hoitajasta riippumatta hänen tulonsa pienevät merkittävästi, tästä näkökulmasta korotusesitys on perusteltu.

 

Vertailtaessa kuuden suuriman kaupungin kuntalisiä yksityisessä perhepäivähoidossa vuoden 2012 lopun tilanteen mukaisesti, on samanlainen porrastus käytössä kaikissa muissa kunnissa paitsi Oulussa.

 

Tuet ja lasten määrät kuudessa suurimmassa kaupungissa 2012, perhepäivähoito

 

Helsinki

Espoo

Vantaa

Turku

Tampere

Oulu

tukea saavat lapset 12/2012

140

140

150

314

341

233

alle 3 -vuotta

290

296

290

380

280

250

yli 3 -vuotta

150

172

180

240

185

250

 

Vertailusta voidaan todeta, että kuntalisät Turussa ovat korkeammat kuin vertailukunnissa. Toisaalta perheet myös käyttävät yksityistä perhepäivähoitoa vaihtoehtona merkittävästi enemmän kuin pääkaupunki seudulla. Ainoa syy lasten määrään ei kuitenkaan ole tuen suuruus, vaikutusta on myös hoitajana työskentelevien määrällä.

 

Jotta tuottajia ja eri rahoitusmuotoja kohdeltaisiin tasaveroisesti, olisi perusteltua toimia korotuksessa samalla periaatteella kuin päiväkotihoidon palvelusetelissä. Kasvatus- ja opetuslautakunnan päätöksen (5.6.2013 §:ssä 107) mukaan ”Palvelusetelin arvon ohjeellisena tarkistusperiaatteena käytetään sosiaalipalveluiden ansiotasoindeksin ja elinkustannusindeksin yhdistettyä indeksiä. Indeksi muodostuu siten, että sosiaalipalveluiden ansiotason vaikutus on 70 % ja elinkustannusindeksin vaikutus 30 %. Laskennassa käytetään viimeisimpiä käytössä olevia tilastokeskuksen indeksejä. Palvelusetelin arvoa tarkistetaan aina parillisen vuoden keväällä 30.4. mennessä. Tarkistetun palvelusetelin uusi arvo tuodaan päätettäväksi lautakuntaan. Uusi tarkistettu setelin arvo otetaan käyttöön aina uuden toimintakauden alusta elokuun 1. päivä.

 

Mikäli palvelusetelin hintaan tai hinnankorotusperiaatteisiin on tehtävä muutoksia (esim. palveluntarpeiden muuttumisen takia), käydään niistä Turun kaupungin ja palveluntuottajien kanssa erilliset neuvottelut. Neuvottelutulos tuodaan lautakunnan käsiteltäväksi sääntökirjan kohta 13 mukaisesti. Muutokset tulevat voimaan yleisen osan kohdan 13 mukaan (sääntökirjan muuttaminen).”

 

Indeksin vaikutus on kaksi (2) prosenttia. Tarkastelussa on käytetty maaliskuun 2012 ja lokakuun 2013 indeksilukuja.

 

Vaikutus olisi seuraava perhepäivähoidossa. Samassa yhteydessä on perusteltua tarkistaa samalla periaatteella myös työsopimussuhteisten hoitajien tuet. Summat on pyöristetty lähimpään viiteen euroon.

 

Hoitomuoto

Alle 3-vuotias kokopäivähoito €/kk

Yli 3-vuotias kokopäivähoito €/kk

Esikoululainen €/kk

Perhepäivähoito

390 €/kk

245 €/kk

115 €/kk

Työsopimussuhteinen hoitaja

400 €/kk

330 €/kk

150 €/kk

 

 

Toimeenpanoaika

Kelan on saatava tieto kuntalisäsopimuksen solmimisesta kaksi kuukautta ennen sopimuksen haluttua voimaantuloa. Sopimuksen Kelan ja kaupungin välillä tulee olla Kelassa kaksi kuukautta ennen kuntalisän voimaantuloa. Kuntalisää ei Kelassa toimeenpanna takautuvasti.

 

 

Liite 1                                  Turun seudun yksityiset perhepäivähoitajat ry:n kirje

Liite 2                                  Laskelma indeksin vaikutuksesta

 

Toimialajohtaja Timo Jalonen:

 

Ehdotus        Kasvatus- ja opetuslautakunta päättä, että yksityisen hoidon tuen kuntalisät ovat perhepäivähoidossa ja työsopimussuhteisten hoitajien osalta 1.8.2014 alkaen seuraavat:

 

Hoitomuoto

Alle 3-vuotias kokopäivähoito €/kk

Yli 3-vuotias kokopäivähoito €/kk

Esikoululainen €/kk

Perhepäivähoito

390 €/kk

245 €/kk

115 €/kk

Työsopimussuhteinen hoitaja

400 €/kk

330 €/kk

150 €/kk

 

Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunta päättää, että

-yksityisen perhepäivähoidon kuntalisän muihin ehtoihin ei tehdä muutoksia ja

-yksityisen perhepäivähoidon kuntalisän korotuksessa noudatetaan samaa kasvatus- ja opetuslautakunnan päätöksen 5.6.2013 § 107 mukaista periaatetta kuin palvelusetelissä.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedTurun Seudun Yksityiset Päivähoitajat ry
tpvKulmala Vesa
tiedLeppänen Satu


Liitteet:

Kasopelk § 205
Liite 1:Turun seudun yksityiset perhepäivähoitajat ry:n kirje
Liite 2:Laskelma indeksin vaikutuksesta